ACTIVITĂŢI DE EDUCAŢIE INTERCULTURALĂ LA COMRAT ŞI CEADÂR-LUNGA

Pestalozzi-EIC

În 25 noiembrie curent, echipa de proiect „Promovarea şi dezvoltarea competenţei interculturale la studenţii viitori pedagogi”, sprijinit de Fundaţia Pestalozzi din Elveţia, a efectuat o vizită de monitorizare a stagiilor de practică în UTA Găgăuzia.

La Comrat, am asistat la o activitate de educaţie interculturală la grădiniţa ”Skazka”, în care au fost implicate 2 grupe preşcolare de copii, sub conducerea studentei stagiare de la Universitatea din Comrat – Natalia LEICIU,  specialitatea ”Educaţia preşcolară şi învăţământ primar”. Tema abordată a fost „Prietenia dintre popoare”, forma de organizare fiind concertul interactiv. Copiii, de o manieră degajată şi motivantă, au propus un recital de poezie despre prietenie în 3 limbi (română, găgăuză şi rusă), au cântat imnul Găgăuziei şi un alt cântec găgăuz cu elemente dansante, dar au şi răspuns cu interes la mai multe întrebări puse de educatoare: Cum se numesc oamenii care locuiesc in Moldova, Ucraina, Găgăuzia şi în alte ţări? Cine eşti după etnie? Cu ce se ocupă locuitorii Găgăuziei, ai Moldovei?  Ulterior, au performat, ca mici  artişti talentaţi, tradiţionalul dans moldovenesc – Hora, apoi dansul bulgăresc – Mocăneasca. Am admirat fetiţele foarte active şi implicate afectiv, băieţeii responsabili, buna pregătire generală a copiilor, dar şi cunoştinţele despre locuitorii ţării.

La gimnaziul nr. 2 din Ceadâr-Lunga, studenta stagiară Varvara COSTOVA, cu o vocaţie pedagogică deosebită, a organizat cu elevii clasei întâi o inspirată activitate transdisciplinară  Suntem diferiţi, dar locuim împreună. La faza de Evocare copiii au comentat în mod avizat sensul afirmaţiei  ”În fiecare om există un soare”.  Etapa de Realizare a sensului a inclus o discuţie ghidată, facilitată de imagini intrigante despre oamenii foarte diferiţi ai Planetei Pământ, dar şi despre lucrurile care îi unesc pe aceştia. Nu a lipsit nici aici recitalul de poezie în mai multe limbi. O bună parte din activitate copiii au însuşit în mod practic şi accesibil semnificaţia conceptului Toleranţă.  Exemplele cu multitudinea personajelor din poveşti,  elementele de joc au educat atitudini tolerante la elevi. La faza de Reflecţie s-a ilustrat Hora toleranţei prin acţiuni specifice, dar şi prin imagini colorate cu copii de diferite naţionalităţi, îmbrăcaţi în costume populare.

Apreciem în final munca mare de îndrumare a metodistei, dna dr. conf.  Maria IANIOGLO şi impactul vizibil al educaţiei interculturale desfăşurate la universitate printre studenţii pedagogi.

Viorica Goraş-Postică, Cristina Bujac