SHIFT EDU: MENTORARE… LA FINALUL PROGRAMULUI DE FORMARE DE MENTORI

shift-edu-2

Pe data de 15 februarie a avut loc activitatea de follow-up a programului de formare a mentorilor al proiectului ShiftEdu. În cadrul acesteia, cursanții și-au prezentat temele de casă: o sesiune de mentorat orientată spre dezvoltarea competențelor digitale, desfășurată cu un coleg, aplicând cunoștințele și instrumentele proaspăt asimilate. Sarcina a avut la bază un algoritm, care a presupus: ședință de planificare a unei lecții cu utilizarea TIC, asistarea la lecție și realizarea unor note de observare, ședință de analiză a lecției folosind dialogul reflexiv, formularea unor concluzii.

Practicile aduse în atenție au fost foarte diferite. Cursanții au ales să mentoreze fie un coleg de instituție sau de breaslă, fie un tânăr profesor sau unul cu un stagiu de muncă impunător, fie deținător de grad didactic sau de titlu științific, fie posesor al unor competențe digitale avansate sau la nivelul de începător. Foarte diferite au fost și disciplinele predate de colegii participanți la experiment: ”Informatică”, ”Educație fizică”… Diferită a fost și experiența de mentor a cursanților: unii fiind la prima lor încercare, alții având în portofoliu mai multe.

Reflecțiile celor prezenți la sesiunea finală a programului –  care n-a fost una de evaluare sau de raportare, dar de împărtășire a unei experiențe, de găsire a unor soluții comune la dificultăți specifice –  au surprins prin sinceritatea lor. Cursanții au fost la fel de deschiși atunci când au vorbit despre reușite, dar și despre momentele mai puțin reușite; când și-au descris emoțiile și sentimentele trăite –  pozitive sau negative, frustrările și nesiguranțele; când s-au referit la ce a mers bine și mai puțin bine în relația cu mentee-ul; când au trecut în revistă învățămintele însușite. Au recunoscut că au crescut de rând cu cei îndrumați de ei, s-au documentat acolo unde n-au știut, au devenit mai răbdători și au cedat atunci când au fost prea insistenți sau au încercat să fie mai convingători. Ei au învățat să-și schimbe tactica din mers, dar și comportamentul, atitudinea, să aprecieze situația obiectiv și să nu judece persoana. Au conștientizat că mentorul este cel care ajută, dar nu evaluează și nu arată care este soluția, că actul de mentorare trebuie adaptat la nevoile mentee-ului și ședințele trebuie planificate riguros, că mentorarea unui profesor debutant și a unui profesor cu o experiență bogată, dar care nu deține competențe digitale implică abordări diferite etc.

O participantă la formare și-a convins colegii să folosească Moodle pentru a face lista prezenței elevilor la curs. Dacă până a participa la program n-ar fi insistat asupra acestui instrument electronic la o primă reacție de rezistență din partea colegilor, de data aceasta n-a renunțat la idee. În alt caz, programul s-a pliat pe nevoia de pregătire a instituției pentru evaluare externă. În acest context, două participante s-au implicat activ în mentorarea colegilor în procesul de pregătire a lecțiilor deschise online.

O concluzie importantă pentru cariera de mentor pe care au desprins-o participanții la instruire ar fi următoarea. Relația mentor-mentee trebuie să se sprijine pe câțiva piloni de bază –  respect, corectitudine, obiectivitate, compatibilitate, confidențialitate, conlucrare, comunicare asertivă, sprijin emoțional, feedback constructiv etc., iar armele pe care trebuie să le mânuiască cu multă pricepere ambii subiecți sunt răbdarea, argumentul și puterea de convingere. În această relație, care este un spațiu de dezvoltare profesională și personală, au de câștigat ambele părți, căci ambele părți obțin cunoștințe și experiențe valoroase.

Programul de formare a mentorilor (formatori: Valentina CHICU și Serghei LÎSENCO), derulat cu participarea a 27 de cadre manageriale și didactice din instituțiile-pilot ale proiectului, și-a propus să contribuie la dezvoltarea și consolidarea competențelor de mentorat ale persoanelor resursă/formatorilor TIC din învățământul profesional tehnic, în vederea sprijinirii profesorilor care nu dețin competențe digitale sau le dețin la nivelul de începător.