PORTOFOLIUL: METODĂ EFICIENTĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE

CONSEPT

În cadrul programului Consolidarea sistemului de pregătire profesională tehnică în Moldova (CONSEPT IV) a demarat seria de traininguri dedicate utilizării portofoliului şi proiectului în scopul formării competenţelor profesionale ale elevilor. Primul dintre acestea este ”Portofoliul – metodă eficientă de învăţare şi evaluare”, la care au participat 14 cursanţi din Centre de excelenţă şi şcoli profesionale.

În debutul acestui program de formare s-a optat pentru abordarea portofoliului, din considerentul că portofoliul sau piesele disparate din componenţa lui fac parte din activitatea cotidiană de predare-învăţare-evaluare a şcolilor profesionale. Prima sesiune a confirmat din start faptul că toată lumea operează cu termenul, cunoaşte noţiunea, însă decalajul privind înţelegerea conceptului de ”portofoliu” este foarte mare.

Obiectivele trainingului au fost:

  1. Determinarea relaţiei fiecărui cursant cu portofoliul ca metodă de învăţare şi de evaluare;
  2. Elaborarea unor repere conceptuale comune versus utilizarea portofoliului de acumulare;
  3. Stabilirea structurii obligatorii şi a variabilelor pentru portofoliul aplicat în instruirea modulară;
  4. Examinarea modalităţilor de evaluare a pieselor de portofoliu;
  5. Extinderea repertoriului didactic personal al fiecărui cursant;
  6. Motivarea pentru aplicarea (raţională) a portofoliului în procesul de învăţare şi evaluare.

Conţinutul trainingului a vizat:

  • Formarea comunităţii dinamice de instruire;
  • Abordarea problemei portofoliului ca metodă şi instrument de evaluare;
  • Tipuri de portofolii,
  • Argumentarea necesităţii aplicării portofoliului în formarea profesională;
  • Structura portofoliului;
  • Piesele de portofoliu versus instruirea modulară;
  • Portofoliul (de curs sau modul) al profesorului;
  • Strategii de evaluare a portofoliului;
  • Referenţialul de evaluare pentru portofoliu/pentru produse din portofoliu;
  • Soluţionarea problemelor complexe de evaluare a portofoliului.

În acest modul, s-a elaborat o platformă comună în baza căreia s-ar putea iniţia atât dezbateri şi discuţii constructive, cât şi examina amplitudinea alternativelor acceptabile în raport cu tipologia portofoliilor, procedura de acumulare şi cea de evaluare.

Persoanele delegate la training şi-au manifestat interesul, s-au implicat activ şi au colaborat fruсtuos. De remarcat flexibilitatea şi gândirea divergentă a celor care predau discipline atât de diferite şi reuşesc să se înţeleagă atât de bine. Întrebaţi de ce a meritat să participe la acest training, cursanţii au apreciat următoarele: atmosfera şi condiţiile de lucru; noutatea informaţiei; actualizarea metodelor şi tehnicilor; exersarea unor tehnici noi; orientarea spre nevoile cursanţilor. Iar impactul cel mai sesizabil va fi certitudinea în aplicarea acestei metode de învăţare şi evaluare în activitatea didactică.