„Academia micilor exploratori”, un proiect educațional inovator implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA și Y-PEER, se află la etapa de pilotare, în instituțiile de învățământ din orașul Chișinău. Acest proiect este inspirat de modelul de succes al partenerilor noștri din Polonia, „Academia micilor lei din Gdansk”. Inițiativa își propune să încurajeze elevii claselor primare să descopere și să exploreze obiectivele culturale, istorice și naturale ale municipiului Chișinău, dezvoltând curiozitatea, spiritul de observație și dragostea pentru orașul lor.Scopul proiectului

Proiectul „Academia micilor exploratori” își propune să încurajeze elevii claselor primare să descopere și să exploreze obiectivele culturale, istorice și naturale ale municipiului Chișinău, dezvoltându-le curiozitatea, spiritul de observație și dragostea pentru orașul de baștină.

Participanți:

  • elevii claselor I-IV, organizați în grupuri școlare sau împreună cu familia.
  • cadrele didactice – coordonatori ai activității și ghizi educativi.
  • părinții sau tutorii – parteneri în activitățile extrașcolare de explorare.

Misiunea micilor exploratori

  • Clasa I-II: Elevii aleg 3-4 obiective și le vizitează.
  • Clasa III-IV: Elevii aleg 4-5 obiective și explorează istoria și frumusețea lor.

Elevii vor completa Jurnalul Exploratorului, notând data vizitei, impresiile și emoțiile trăite.

La finalul fiecărei vizite, elevii trebuie să obțină semnătura ghidului, a lucrătorului obiectivului sau a învățătorului.

Modul de desfășurare

  • Explorarea obiectivelor. Activitățile pot fi realizate în timpul orelor de școală, în cadrul unei excursii organizate, sau în afara programului, împreună cu familia. Elevii vor primi un Ghid al exploratorului, care îi va ajuta să aleagă obiectivele.
  • Completarea jurnalului.  Elevii vor scrie impresii despre experiențele trăite, vor desena sau vor lipi fotografii. Cadrele didactice vor oferi sprijin celor mai mici în redactarea impresiilor.
  • Validarea vizitei. Fiecare explorator trebuie să obțină o semnătură care să ateste vizita la obiectiv. La sfârșitul proiectului, jurnalul completat va fi analizat de către învățător.
  • Evaluarea și recunoașterea efortului. La finalul anului școlar, se va organiza o ceremonie de premiere cu Diplomă de explorator a celor mai activi elevi.

Responsabilitățile participanților

Cadrele didactice:

  • organizează și coordonează activitățile de explorare.
  • oferă informații despre obiective și ghidează elevii în completarea jurnalului.
  • validează vizitele prin semnătură, dacă activitățile sunt desfășurate în cadrul școlii.

Părinții:

  • sprijină copiii în explorarea obiectivelor în afara școlii.
  • îi ajută să completeze jurnalul cu informații și impresii.
  • se asigură că explorarea se face în siguranță.

Elevii:

  • aleg obiectivele și le vizitează cu entuziasm.
  • respectă regulile de comportament în spațiile publice.
  • completează jurnalul cu grijă și creativitate.

Beneficiile participării

  • Elevii: descoperă istoria, cultura și frumusețea orașului; își dezvoltă atenția, curiozitatea și gândirea critică; învață să exploreze responsabil și să își exprime impresiile, primesc Diplomă de explorator pentru efortul depus.
  • Cadrele didactice: îmbunătățesc experiența educațională prin activități interactive; îi ajută pe copii să învețe într-un mod practic și captivant; creează o legătură mai strânsă între școală și comunitate.
  • Părinții: petrec timp de calitate alături de copii; îi ajută să își dezvolte cunoștințele și să descopere orașul; contribuie la formarea unei generații mai curioase și mai active

„Academia micilor exploratori” îmbină educația formală cu experiențele autentice de învățare, oferindu-le celor mici șansa de a descoperi orașul Chișinău într-un mod interactiv și memorabil.