SCHIMB DE EXPERIENȚĂ ÎNTRE FORMATORII CE PRO DIDACTICA ȘI UN GRUP DE PROFESORI DE LA COLEGIUL ALKIO DIN FINLANDA
În 27 iunie, curent, la CE PRO DIDACTICA, a avut loc un atelier de dezbateri pe marginea bunelor practici educaționale de la noi și de la Colegiul Alkio, din Korpilahti, Jyvaskyla din Finlanda.
După ce s-au făcut prezentări sumare pe marginea experienței acumulate în procesul de implementare a proiectelor și de oferire a serviciilor educaționale pentru dezvoltarea profesională și personală a beneficiarilor noștri, echipa de formatori de la Pro Didactica a ascultat reflecțiile directoarei Colegiului (Jaana Laitila), a profesoarelor de limbă finlandeză, suedeză și engleză (Laura Tuomainen și Sepala Reettz) (www.alkio.fi).
Accentele din dezbateri au început de la statutul profesorului în școala finlandeză, care, într-adevăr, susțineau practicienele, are o pregătire performantă de la facultate ( 3 ani de licență și 2 de master la o specialitate plus un an jumate – modulul psihopedagogic), apoi bucurându-se de o libertate foarte mare la clasă. Concursul pentru ocuparea unui post didactic vacant într-o școală poate fi de la l0 la 100 de persoane, iar evaluările, obișnuite pentru noi, ale profesorilor lipsesc cu desăvârșire – nu există rapoarte ce trebuie scrise și nici atestări sau avansări în grad didactic. Se face formare continuă, există organizații diverse care prestează asemenea servicii la nivel de școală sau comunitate, profesorii, cu acceptul direcției merg la programe de perfecționare, apoi împărtășesc colegilor cele învățate, dar nimeni nu îi obligă să meargă. Salariile pedagogilor sunt destul de mari, dar și statutul social avansat, vocația, condițiile din instituții contribuie la starea de bine și la menținerea acestora în școală.
Cei din interior nu pot să explice foarte bine cheia succesului recunoscut la scară mondială de ani de zile a învățământului finlandez, dar este cert că întreaga societate sprijină și promovează școala să devină foarte bună, să ofere studii de calitate cu rezultate înalte, să creeze condiții bune pentru starea de bine socială, fizică și mentală a actorilor săi, să motiveze elevii/studenții să își atingă obiectivele și să se încadreze în societate în calitate de cetățeni activi.
Nu putem afirma că nu au probleme colegii din Finlanda, rata de îmbătrânire a populației autohtone este destul de rapidă și tot mai vizibilă, iar imigranții sunt stimulați să vină aici și să ocupe numeroasele locuri de muncă, profesorii tineri nu sunt foarte interesați să plece să muncească în școală, inclusiv din cauza ca tot mai mult copii manifestă probleme de comportament, iar părinții devin tot mai dificil de abordat etc.
În final, ne exprimăm speranța de continuare a colaborării cu Colegiul Alkio pentru diseminarea reciprocă a experiențelor avansate și a valorilor pe care se sprijină educația de calitate, mai ales pe cale virtuală, dacă bugetele din proiecte nu vor fi disponibile/suficiente în acest sens.