Un parteneriat multidimensional în numele coeziunii sociale

Facilitarea accesului copiilor refugiați la o educație de calitate și a inserției sociale a acestora în comunitățile gazdă este obiectivul general al proiectului „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția. Realizarea acestui obiectiv presupune o colaborare strânsă cu instituțiile guvernamentale și organizațiile societății civile, pentru consolidarea capacităților instituționale de acordare a sprijinului necesar familiilor refugiate. E o colaborare care a fost consemnată prin acordurile de parteneriat încheiate de Centrul Educațional PRO DIDACTICA cu autoritățile din 5 regiuni ale proiectului – Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni și UTA Găgăuzia (Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga). Conform acestora, părțile și-au luat angajamentul să își unifice eforturile și să contribuie la incluziunea educațională a copiilor refugiați, la diminuarea dificultăților cu care se confruntă familiile de ucrainenii, la îmbunătățirea condițiilor de trai și a stării de bine a acestora, la excluderea sau atenuarea impactului negativ al efectelor traumatizante ale războiului. Pentru a crea un mediu de învățare sigur, echitabil și lipsit de prejudecăți, precum și pentru a asigura înregistrarea copiilor refugiați în sistemul educațional național, evaluarea psihopedagogică, includerea și frecventarea orelor de către aceștia, proiectul vine să acorde sprijin administrațiilor publice locale, dar și actorilor principali din sistemul educațional și din cel de protecție socială (Direcția Educație, Agenția Teritorială de Asistență Socială, școli și centre comunitare de educație online – DigitalHub) în dezvoltarea și implementarea politicilor instituționale, inclusiv în domeniul egalității de gen și de protecție a copilului, în implementarea managementului de caz al copiilor și tinerilor din familiile de refugiați, în dezvoltarea și implementarea mecanismelor și instrumentelor de monitorizare a progresului academic și a frecvenței școlare a copiilor și tinerilor refugiați, în planificarea și derularea unor acțiuni comune cu direcțiile de educație și asistență socială în scopul susținerii coordonate a refugiaților etc.
În parteneriat cu APL-urile, vor fi elaborate materiale și vor fi organizate un șir de evenimente destinate părinților refugiați despre serviciile de sprijin disponibile (juridice, psihosociale, educaționale, medicale), importanța educației și procedurile de înscriere la școală etc.
La rândul lor, autoritățile locale s-au arătat deschise pentru oferirea întregului sprijin în desfășurarea activităților prevăzute de proiect, în organizarea de sesiuni de sensibilizare și informare adresate familiilor refugiate, în procesul de îmbunătățire a politicilor locale, pentru o mai bună integrare a familiilor de refugiați în comunitate.
Cooperarea cu administrațiile publice locale în ceea ce privește crearea unor condiții decente de trai, protecția și integrare socială este un factor determinant pentru o incluziune de calitate a copiilor, tinerilor și adulților refugiați în comunitățile locale.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.





