Evaluarea competențelor profesionale prin proiecte și portofoliu
În perioada 23-25 mai 2023, în cadrul proiectului CONSEPT 5, s-a desfășurat al treilea modul din programul ”Portofoliul și proiectul modular în abordarea didacticii moderne”. În regim online, cei 13 participanți, cadre didactice din sistemul învățământului profesional, au analizat în detalii subiectul Evaluarea competențelor profesionale prin proiecte și portofoliu. Examinându-se trama educațională a unui adolescent ajuns elev la o școală profesională, au fost trecute în revistă activitățile din diferite etape de școlarizare, pe care se va sprijini lucrul asupra unor proiecte. Produsele realizate în cadrul proiectelor și lucrările de portofoliu sunt deseori inter- și transdisciplinare.
S-a constatat că există un spectru larg de posibilități de aplicare a proiectelor în învățământul profesional; cursanții au insistat asupra unei evaluări transparente a produselor solicitate: elevul trebuie să știe din start ce și cum va fi apreciat. La fel, diversitatea opiniilor despre evaluarea prin portofoliu (la fine de modul sau ca element al examenului de certificare, internă sau externă) i-a provocat pe cursanți să gândească asupra unor rigori evaluare a competențelor profesionale.