MANAGEMENTUL DEZVOLTĂRII PERSONALE DEZBĂTUT LA CLUBUL ”PAIDEIA”

În mod tradițional, ziua de vineri la CE PRO DIDACTICA este dedicată Clubului de dezbateri educaționale Paideia, când profesori din toată țara aleg să vină la noi, pentru a se revedea cu colegii, pentru a cunoaște lucruri noi și practici de succes, dar și pentru a-și reîncărca bateriile intelectuale și spirituale. De data aceasta, problematica din titlu a fost abordată de peste 30 de profesori, masteranzi și manageri școlari, sub îndrumarea facilitatorului Viorica Goraș-Postică, pornind de la argumente curente din documentele de politici educaționale și finalizând cu experiențe cotidiene locale, care inspiră traseul de creștere profesională și personală, deopotrivă.

La faza de Evocare a ședinței, prin tehnica Caruselul opiniilor, participanții au discutat la subiectele: Dezvoltarea personală pentru mine înseamnă…..; Cred că trebuie abordat mai mult subiectul dat printre profesori, deoarece….; Noua disciplină de Dezvoltare personală ajută elevii la… S-au actualizat astfel cunoștințele lor teoretice și practice la subiect, reușindu-se a-i motiva să fie curioși la ideile colegilor vizavi de problematica în cauză.

Etapa de Realizare a sensului s-a desfășurat prin parcurgerea analitică și critică a PPT-ului, pregătit de formator (îl puteți accesa pe adresa http://red.prodidactica.md/resurse-red/red-nationale/), prin metoda Prelegerii cu oponenți. Rațiunile pentru care managementul dezvoltării personale este pe agenda zilei, în contextul nostru, sunt multiple: ne îngrijorează ritmul accelerat al vieții contemporanilor noștri, care se confruntă cu stresul cotidian într-un mod tot mai acut;  domeniul dat, din păcate, este abordat foarte tangențial și superficial, deocamdată, de instituțiile de învățământ de la noi, iar studenții actuali  și absolvenții ulteriori sunt, pe bună dreptate, mai mult autodidacți la capitolul dat. Alte motive pragmatice țin și de faptul că  în Standardele de dezvoltare profesională a cadrelor didactice din Republica Moldova, există un standard specific la tema în cauză, pe care am tratat-o anterior cu profesorii în programele de formare din câteva raioane, inclusiv la solicitarea lor; în Curriculumul  Național din mai multe țări, inclusiv cel din România și din R. Moldova, ultimul, dezvoltat în 2018, apare disciplina – Dezvoltarea personală, iar în ultimii ani, formatorul a beneficiat de mai multe formări în domeniu, dar și participări la programe de dezvoltare personală din perspectivă spirituală, în tabere creștine internaționale.  Or, credem noi, perspectiva creștină a dezvoltării personale este, în viziunea noastră, cea care îi oferă semnificație dezvoltării personale și orientează managementul acesteia după anumiți vectori neperisabili, bazați pe pilonii duhovnicești ai credinței, alimentați de eterna învățătură biblică. Din punct de vedere psihologic, dezvoltarea personală vizează optimizarea capacităților de autocunoaștere, de autoevaluare realistă a propriilor aptitudini emoționale, intelectuale și comportamentale, în vederea manifestării plenare în situații legate de viață și carieră. Conform cu C. Rujoiu, dezvoltarea personală de succes înseamnă progres în toate aspectele vieții: în familie, în cercul de prieteni, cu colegii de serviciu;  a căuta să te dezvolți continuu, fiind receptiv la experiențe de viață și oamenii din jur, or, toți cei cu care intrăm în contact și toate lucrurile care ne înconjoară ne învață câte ceva, chiar dacă nu este evident la momentul respectiv. Este important să fii mereu ‘open-minded’ și să dai dovadă de toleranță maximă. Cunoscut și sub denumirea de „self help” sau „evoluție personală”, conceptul de dat include și activități formale sau informale pentru a dezvolta în alții roluri precum cel de profesor, ghid, consilier, manager, coach sau mentor. S-a reflectat asupra uneltelor de dezvoltare personală, care includ, în mod obișnuit, pe toate meridianele lumii: lecturile particulare, discursurile motivaționale,  programele  de învățare online, practicile pozitive sistematice; workshop-urile, consilierile individuale etc.

Dezbaterile și reflecțiile, din ultima parte a ședinței s-au desfășurat în jurul întrebărilor cu caracter de problemă: Sunt obstacole sau provocări în viață pentru care îți fură în mod constant bucuria și mulțumirea? Sunt persoane sau au fost în viața ta cu care ai probleme în anumite aspecte și pentru care îți este greu să îi mulțumești lui Dumnezeu?  Te simți Femeie împlinită/Profesor realizat? Prin ce și de ce??? Dezvoltarea personală ghidată de valori și practici creștine are avantaje? Cum le resimți? Practici de dezvoltare personală în instituția, familia dvs. În Concluzie, participanții au asociat conceptul discutat cu un simbol relevant, printre care am regăsit:  scara, lumânarea/becul, Ying și Yang, săgeata, soarele, degetul arătător etc., iar  îndemnurile finale pentru colegi au fost: Fii perseverent!, Nu abandona!, Urmărește armonia!, Trăiește clipa!, Bucură-te!, Fii tu însuți!, Fă-ți timp pentru tine, pentru lecturi! etc.

Invităm profesorii să ne trimită proiecte didactice, prezentări la temă, pe care le vom plasa pe adresa de mai sus și vom facilita schimbul de experiență pedagogică în domeniu.

Viorica GORAȘ-POSTICĂ