Finanțator: Programul Uniunii Europene Măsuri de promovare a încrederii (SCBM)
Perioada de implementare: Martie 2024 – 31 august 2025
Implementatori: PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA și Centrul Educațional Razvitie din Tiraspol
Scopul proiectului: Pregătirea personalului managerial și didactic de pe ambele maluri ale Nistrului pentru digitalizarea procesului instructiv-educativ din instituțiile de învățământ de la toate nivelurile.
Obiectivele proiectului:
- Crearea de condiții pentru creșterea nivelului de înțelegere și utilizare eficientă de către profesori și manageri a tehnologiile educaționale digitale și a instrumentelor didactice moderne de organizare și desfășurare a procesului instructiv-educativ; formarea competențelor necesare combaterii factorilor negativi asociați cu digitalizarea educației, pentru a reduce riscurile folosirii tehnologiilor digitale și impactul acestora asupra sănătății fizice și mentale a participanților la procesul instructiv-educativ;
- Sprijinirea elevilor de liceu în actul de autodeterminare profesională și orientarea lor către profesiile solicitate pe piața muncii; motivarea acestora de a însuși tehnologii informaționale moderne și de a-și îmbunătăți competențele digitale ca bază pentru noi oportunități;
- Promovarea principiilor pedagogiei digitale și a utilizării tehnologiilor moderne în procesul instructiv-educativ de pe ambele maluri ale Nistrului.
Activitățile principale ale proiectului:
- Monitorizarea dificultăților profesionale ale cadrelor didactice în domeniu, pentru a analiza și a evalua nivelul de pregătire pentru formarea de noi competențe digitale; actualizarea cunoștințelor privind aplicarea tehnologiilor digitale moderne în activitățile educaționale;
- Elaborarea bazei în scopul creării unui Centru de Resurse pe malul stâng al Nistrului pentru dezvoltarea competențelor digitale în rândul comunității didactice.;
- Desfășurarea unei serii de activități privind utilizarea de noi abordări și formate în procesul educațional pe baza soluțiilor tehnologice moderne, precum și privind prevenirea riscurilor asociate cu digitalizarea activă a educației;
- Elaborarea de chestionare pentru stabilirea disponibilității elevilor de a alege o profesie, conceperea de recomandări pentru profesori privind formele și metodele de lucru în liceu privind autodeterminarea profesională și motivația elevilor de a studia tehnologiile informaționale; realizarea de traininguri privind metodele de lucru în domeniul asistenței elevilor de liceu orientate spre autodeterminarea profesională în domeniul IT;
- Promovarea abordărilor inovatoare în educație pe ambele maluri ale Nistrului, a necesității implementării pedagogiei digitale, a instrumentelor de orientare profesională în domeniul IT, a resurselor de sprijin pentru organizarea cu succes a procesului educațional în instituțiile de învățământ de pe ambele maluri (mese rotunde, conferințe, site-ul Platformei).
Rezultatele așteptate ale proiectului:
- Circa 500 de cadre manageriale și didactice de pe ambele maluri ale râului Nistru participante la evenimentele educaționale ale platformei;
- Circa 2000 de profesori beneficiari ai serviciilor Centrului de Resurse și a materialelor postate pe site-ul Platformei;
- Perspective asupra tendințelor digitale moderne în dezvoltarea educației dobândite de către membrii Platformei de pe ambele maluri ale Nistrului;
- Competențe digitale formate și aplicate în activitatea profesională, ceea ce le va permite cadrelor didactice să facă alegeri informate privind utilizarea eficientă a tehnologiilor și instrumentelor educaționale digitale;
- Bază de resurse creată, ceea ce va satisface cererea mare a comunității pedagogice pentru formarea competențelor digitale și îi va oferi oportunitatea de a le dezvolta;
- Abilități de prevenire a factorilor negativi asociați cu digitalizarea activă a educației formate la profesorii de pe ambele maluri ale Nistrului;
- Bune practici de orientare profesională a elevilor de liceu în domeniul IT diseminate.