PROGRAME DE FORMARE PENTRU ÎNVĂŢĂTORII CLASELOR PRIMARE LA CULTURA BUNEI VECINĂTĂŢI

235_copÎn perioada vacanţei de toamnă, învăţătorii din republică, care au ales, împreună cu elevii şi părinţii, să înveţe cultura bunei vecinătăţi în cadrul unui demers didactic inovativ de la o nouă disciplină opţională, au avut posibilitatea să participe la un program tematic de perfecţionare pedagogică. Activităţile au avut loc la Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, la Comrat şi la Ceadîr Lunga, cu participarea a  peste 150 de învăţători.

Formatori-experţi din Moldova şi Ucraina au facilitat activităţile în manieră interactivă, punînd accentul pe diferite strategii de predare, dar şi pe conţinuturile promovate. Învăţătorii au fost certificaţi în domeniul educaţiei interculturale,  exprimîndu-şi, în final, recunoştinţa pentru investiţia făcută în dezvoltarea lor personală şi profesională, pentru calitatea orelor de perfecţionare şi pentru profesionalismul formatorilor implicaţi.
Proiectul este implementat cu sprijinul  Academiei Folke Bernadotte din Suedia, al cărui scop constă în îmbunătăţirea relaţiilor dintre diferite regiuni ale Republicii Moldova, inclusiv cu cea transnistreană, şi a educaţiei interculturale, în baza cooperării organizaţiilor de stat cu societatea civilă din comunităţile multietnice. Începînd cu anul 2013,  acest proiect se implementează cu suportul Societăţii suedeze pentru Pace şi Arbitraj în parteneriat cu  Asociaţia GPPAC (Parteneriat global pentru prevenirea conflictelor armate).
În afară de seminariile de formare de care beneficiază cadrele didactice, activităţile din proiect includ: editarea caietelor elevului; desfăşurarea şi monitorizarea experimentului pedagogic propriu-zis şi evaluarea materialelor, în vederea diseminării acestora în toate şcolile din învăţămîntul obligatoriu, inclusiv în zonele multiculturale, dar şi vizite de monitorizare în şcolile-pilot. Tematica călătoriilor modulare din Curriculumul de clasa a II-a, cu genericul Baştina mea, conţine subiecte de tipul: Moldova – ţara în care trăim; Deşi sîntem diferiţi, avem multe în comun; Folclorul etniilor conlocuitoare din Moldova despre patrie, casă, vecini; Monumentele din ţara noastră; Lăcaşurile sfinte; Să cunoaştem Moldova prin diversitatea ei culturală; Diversitatea arhitecturală a Moldovei; Interiorul locuinţelor noastre; Tradiţii în construirea unei case; Dialogul cu vecinul; Familia mea şi legea ospitalităţii; Meşteşugurile străvechi din Moldova; Resursele naturale ale ţării noastre; Construim un oraş al viitorului etc.
Prin introducerea  acestei discipline în curriculumul la decizia şcolii, peste trei mii de elevi din ţară se iniţiază în cultura păcii şi a bunei vecinătăţi, dezvoltîndu-şi respectul pentru drepturile culturale, abilităţi de relaţionare tolerantă şi de edificare a unor atitudini deschise, pentru a trăi împreună în bună înţelegere şi ajutor reciproc, în pofida diferenţelor de viziune şi de trai.

Coordonator: Viorica GORAŞ-POSTICĂ

235_4 235_3 235_2 235_1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.