Promovarea specialităților pedagogice la nordul țării continuă

În perioada de vacanță, elevii de la trei instituții educaționale – Liceul Teoretic „M. Lomonosov”, Gimnaziul nr. 9 din Bălți și Gimnaziul „E. Coșeriu” din satul Catranâc, raionul Fălești – au avut oportunitatea de a participa la o serie de activități educaționale și metodice organizate pentru promovarea studiilor la Colegiul Pedagogic din Bălți. Aceste activități au avut drept scop promovarea educației timpurii, Învățământului primar și educației muzicale, ca potențiale trasee profesionale pentru elevii claselor a 7-a, a 8-a și a 9-a.

Activitatea educațională desfășurată la Liceul Teoretic ”M. Lomonosov” a atras un număr considerabil de elevi, care și-au demonstrat interesul față de cariera pedagogică. Pe parcursul sesiunii, elevii au fost informați despre oportunitățile și beneficiile unei cariere în educație timpurie. Activitățile interactive și discuțiile deschise au creat un mediu propice pentru explorarea acestui domeniu, cât și pentru identificarea oportunităților de viitor. Elevii au participat la activitate cu plăcere, manifestând curiozitate față de activitatea educatorului.

La Gimnaziul nr. 9 din Bălți, elevii au avut parte de o prezentare detaliată a profilului cadrului didactic de educație muzicală. Facilitatoarea activității a subliniat importanța formării profesionale în domeniul educației muzicale și a răspuns la întrebările elevilor cu privire la această specialitate cu profil artistic și pedagogic. Prin activități didactico-muzicale interactive și simulări (concursul muzical improvizat), elevii au fost motivați să exploreze aceste oportunități și să ia în considerare o asemenea provocare pentru o posibilă carieră în domeniul educației.

Activitatea desfășurată la Gimnaziul „E. Coșeriu” din satul Catranâc a fost reușită și interesantă, pentru marea majoritate a elevilor, în ciuda caniculei și a priorității unui alt tip de odihnă în perioada de vacanță. Elevii au valorificat în mod interactiv perspectivele și oportunitățile în cariera pedagogică, în general și în învățământul primar, în special. Prin intermediul unor ateliere practice și discuții despre educație, organizate altfel, în stil finlandez sau japonez, elevii au avut ocazia să descopere importanța și frumusețea unei cariere pedagogice, care poate cuceri și influența nu doar inima copiilor, dar poate constitui și o deschidere captivantă de a explora sisteme educaționale din toată lumea.

Echipa organizatoare a reușit să creeze un mediu de învățare atractiv și motivant, care să răspundă nevoilor și intereselor elevilor. Aceste activități nu doar că au promovat imaginea Colegiului Pedagogic din Bălți, dar și au contribuit la dezvoltarea profesională a viitorilor educatori, asigurând astfel un viitor promițător pentru învățământul din Republica Moldova.

Deși este perioada de vacanță, elevii au demonstrat o prezență frumoasă la activități, implicându-se în toate sesiunile. Interesul și entuziasmul unor elevi față de cariera pedagogică sunt dovada clară a oportunității acestor activități educaționale și metodice. Prin intermediul acestor evenimente de parteneriat educațional extins, Colegiul Pedagogic din Bălți a reușit să-și promoveze imaginea și să inspire elevii, or profesia de cadru didactic contează, mai mult ca niciodată, aici și acum în Republica Moldova.

Evenimentele în cauză sunt organizate în cadrul subroiectului ”Eduspace: Educația, Dezvoltarea, Umanizarea Specialiștilor Pedagogi de Azi pentru Comunitatea Eco”, in baza Acordului semnat între Banca Mondială și Ministerul Educației și Cercetării, destinat Colegiului Pedagogic ”Ion Creangă” din Bălți.

.

Atelier de formare a competențelor echipelor mobile

Asigurarea unei eficiente organizări a activității Spațiului Sigur Mobil, perfecționarea pregătirii membrilor echipelor mobile în vederea furnizării unor servicii de calitate au fost obiectivele atelierului de formare realizat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în perioada 13-14 și 27-28 iunie 2024. La instruire au participat echipele Spațiilor Sigure Mobile create recent, pe lângă altele 3 existente: Centrul de Raional de Tineret din Ungheni și Centrul de Tineret din Criuleni. Cele patru sesiuni de instruire s-au desfășurat în format offline și online, fiind facilitate de formatoarele Elena Creangă și Natalia Grîu. Pe parcursul a patru zile, cursanții au fost familiarizați cu misiunea, principiile de lucru și grupurile-țintă ale unui Spațiu Sigur Mobil, cu rolurile pe care urmează să le exercite fiecare membru al echipei și cu provocările inerente, dar și cu metodologia de livrare a activităților.

Într-un format de învățare interactivă, au fost parcurse aspecte teoretice și practice legate de buna funcționare a entităților mobile: calitatea livrării sesiunilor de învățare și temele-vector abordate (violența de gen: repere conceptuale, serviciile de prevenire în condiții de criză umanitară, mecanismul de referire la servicii VBG și rolul echipelor mobile în acest proces, sănătatea sexuală și reproductivă etc.), comunicarea eficientă, reziliența și flexibilitatea echipelor mobile, stabilirea de parteneriate, planificarea activităților și cadrul de organizare a sesiunilor, metode și tehnici de lucru, asigurarea caracterului incluziv al activităților, siguranța și starea de bine a beneficiarilor, conflictul și gestionarea acestuia etc.

De asemenea, atelierul a țintit dezvoltarea competențelor de identificare a nevoilor beneficiarilor finali, de motivare a acestora pentru implicare în activitățile propuse de Spațiile Sigure Mobile, de creare a unui mediu de activitate lipsit de orice formă de discriminare.

Proiectul „Inițiativa de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, este implementat de C.E. PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Promovarea specialităților Colegiului Pedagogic ”Ion Creangă” din Bălți la gimnaziile din nordul țării

În 28 iunie curent, expertele-formatoare de la Centrul Educațional PRO DIDACTICA, V. Goraș-Postică, L. Darii, au desfășurat trei activități educaționale și metodice cu elevii de la gimnaziile din nordul țării: „A. I. Cuza” din Bălți, Pelenia și „Viorel Cantemir” din Sofia, raionul Drochia. Scopul acestor activități a vizat promovarea imaginii Colegiului, cu accent pe specialitățile Învățământ primar, Educație timpurie și Educație muzicală.

La Gimnaziul din Pelenia, elevii și profesorii au participat la o sesiune interactivă de introducere captivantă în cariera pedagogică. Activitatea a inclus o prezentare detaliată a oportunităților oferite de Colegiul Pedagogic din Bălți, urmată de o discuție deschisă asupra importanței și priorităților educației timpurii. În acest context, elevii au avut ocazia să își exprime opiniile și să pună întrebări despre potențialele lor cariere în domeniul educației.

Gimnaziul A. I. Cuza din Bălți a găzduit un atelier de educație muzicală, în cadrul căruia elevii au fost implicați în diverse activități muzicale interactive. Sub îndrumarea facilitatoarei CEPD, elevii au învățat despre importanța muzicii în dezvoltarea armonioasă a copiilor și au avut ocazia să experimenteze cu interpretarea muzicală. Activitatea a fost apreciată pentru creativitatea și energia sa, stimulând interesul elevilor pentru educația muzicală. Elevii au examinat diverse aspecte ale muncii conducătorului muzical, identificând și discutând despre calitățile personale și competențele profesionale necesare acestuia. Au fost determinate avantajele profesiei didactice în prezent în țara noastră, contribuind la promovarea imaginii Colegiului Pedagogic din Bălți și a specialităților și calificărilor pedagogice oferite de acesta.

La Gimnaziul „Viorel Cantemir”, s-a abordat specificul procesului de lucru cu elevii din învățământul primar, valorificându-se tehnici inovatoare de predare, axate pe învățarea activ-participativă. S-a subliniat necesitatea manifestării unor atitudinii empatice și răbdătoare din partea cadrelor didactice în interacțiunea cu elevii, evidențiind-se rolul lor esențial în formarea personalităților tinere, în pofida multor dificultăți cu care se confruntă acesta. Astfel, în opinia elevilor, a fi învățătoare/învățător în  Republica Moldova, aici și acum, înseamnă: a  avea o comunicare deschisă, eficientă cu elevii; a organiza activități interesante în cadrul orelor; a  împărtăși elevilor lecții de viață; a-i asculta, a le respecta opinia; a-i îndruma spre un viitor mai bun; a-și asuma responsabilitate etc. Cu privire la amintirile cele mai memorabile din clasele primare, s-au listat următoarele secvențe: prima sărbătoare împreună; prima lecție de educație fizică; primele emoții legate de cărțile primite; prima discuție cu învățătoarea; primele prietenii; învățarea cititului și scrisului, dar și întâlnirea cu Iulian Filip, consăteanul lor.

În concluzie, considerăm că activitățile desfășurate au avut un impact pozitiv asupra elevilor și a profesorilor, oferindu-le o perspectivă mai clară, optimistă și pozitivă asupra importanței carierei pedagogice. Ne-am propus să  inspirăm/motivăm preadolescenții să reflecteze asupra unei eventuale cariere în educație, contribuind astfel la dezvoltarea unui sistem educațional de calitate în Republica Moldova.

Evenimentele în cauză sunt organizate în cadrul subproiectului  „Eduspace: Educația, Dezvoltarea, Umanizarea Specialiștilor Pedagogi de Azi pentru Comunitatea Eco”, în baza Acordului semnat între Banca Mondială și Ministerul Educației și Cercetării, destinat Colegiului Pedagogic „Ion Creangă” din Bălți.