Programul național „Investim în profesori”, ediția 2024

Centrul Educațional PRO DIDACTICA a încheiat seria de instruiri derulate în cadrul Programului național Investim în profesori, susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Programul și-a propus să răspundă nevoilor actuale de pregătire profesională continuă ale cadrelor din învățământ, oferind baza teoretică și practică necesară formării competențelor specifice domeniului psihopedagogic.

La activitățile desfășurate de echipa Centrului în perioada  octombrie-decembrie curent au participat 179 de cadre manageriale și didactice din 7 instituții de învățământ general din raionul Ialoveni: LT Petre Ștefănucă din or. Ialoveni; LT Olimp, Costești; LT Zîmbreni; Gimnaziul Mitropolit Gurie Grosu, Nimoreni; LT Ruseștii Noi; LT Ion Suruceanu, Suruceni; LT Dimitrie Cantemir, Văsieni.

Pe parcursul celor 300 de ore de training, de activități de studiu individual și de mentorat, de sesiuni de follow-up, realizate cu prezență fizică (în cadrul instituțiilor de învățământ) și în format online, ghidați de circa 20 de formatori PRO DIDACTICA, cursanții au parcurs conținuturi care să conducă la îmbunătățirea calității prestației la clasă, oferite fiecărui participant atât în variantă electronică, cât și pe suport de hârtie. Modulele programului au cuprins subiecte actuale și necesare pentru buna activitate a cadrului didactic aici și acum: Cadrul normativ al activității cadrului didactic; Inteligența emoțională; Relația cadrului didactic cu elevii; Cadrul didactic și părinții elevilor: comunicare, implicare, parteneriate; Relevanța învățării; Educația incluzivă; Educație pentru democrație și integrare europeană; Formarea competențelor de prevenire și combatere a bullyingului; Integrarea și etica personalului didactic.

Sesiunile de formare au fost proiectate și realizate astfel încât să ofere un cadru propice acumulării de noi achiziții profesionale și unui schimb eficient de experiență, cât și dezbaterii unor aspecte importante legate de activitatea cadrului didactic la nivel de clasă, școală și comunitate.

Pentru activitatea de follow-up cursanții au avut de planificat schimbări ce pot fi implementate integral sau secvențial la nivel de instituție, valorificând cunoștințele și abilitățile căpătate pe parcursul studierii celor 9 module ale programului.

Platforma ”Educație”: inteligența artificială și resursele eucaționale deschise în procesul de predare-învățare-evaluare

Inteligența artificială (IA) și resursele educaționale deschise (RED) au fost cele două subiecte propuse atenției cadrelor manageriale și didactice de pe ambele maluri ale râului Nistru în cadrul unui seminar practic desfășurat de Platforma EDUCAȚIE în data de 12 decembrie curent. Activitatea, realizată la ”America House” și moderată de Daniela MUNCA-AFTENEV și Valeriu GORINCIOI, a avut drept scop formarea celor 60 de participanți pentru creșterea eficienței procesului instructiv-educativ prin dezvoltarea competențelor digitale. Obiectivele urmărite de cele trei sesiuni au vizat familiarizarea cu instrumentele IA potrivite pentru planificarea, implementarea și evaluarea activităților didactice (Gamma, Canva, ChatGPT, Gemini, Bing Image Creator), pentru îmbunătățirea rezultatelor academice ale elevilor prin generarea de teste, analiza performanțelor și oferirea de feedback personalizat; cu strategii prin care IA poate fi integrată în vederea individualizării învățării și facilitării accesului la resurse educaționale de calitate; cu conceptul de ”resurse educaționale libere”, caracteristicile lor principale și beneficiile utilizării la ore; cu platforme și motoare de căutare specializate în găsirea de RED, cu modalități de gestionare, organizare și partajare a RED etc.

În cadrul acestui seminar interactiv cursanții au explorat procedee și metode de folosire a RED și IA la lecții, au elaborat scenarii de învățare cu ajutorul acestora, au făcut schimb de bune practici de utilizarea a IA și RED în procesul de predare-învățare-evaluare.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului Platforma EDUCAȚIE, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Chișinău, și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

Spațiul Sigur COTN: ”Noi nu gândim cu pumnii!”

În cadrul Campaniei naționale  ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, Spațiul Sigur al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău a fost gazda unui eveniment interesant, cu un subiect de actualitate: „Noi nu gândim cu pumnii”. Copiii, adolescenții și adulții prezenți, refugiați ucraineni și locuitori ai mun. Chișinău beneficiari ai Spațiului Sigur COTN, au discutat despre caracteristicile comportamentului violent și nonviolent, au determinat care sunt procedeele de evitare a acestuia, au conștientizat că orice activitate fizică este în stare să transforme energiile agresive în energii competitive.

Campania națională ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, desfășurată anual în perioada 25 noiembrie-10 decembrie, vine să sprijine efortul societății de combatere a violenței asupra femeilor, prin familiarizarea publicului larg cu cauzele și manifestările fenomenului, prin sensibilizarea privind efectele sale grave atât asupra femeilor, cât și asupra familiei, în general.

Activitatea „Noi nu gândim cu pumnii” a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).