Spațiul Sigur Studenților al Universității Tehnice a Moldovei: ”Dragobete – sărbătoarea care prevestește… renașterea…”

Printre direcțiile de acțiune ale proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” se numără și cea de facilitare și sprijinire a inserției psihosociale a refugiaților ucraineni aflați pe teritoriul Republicii Moldova. În acest context, Spațiile Sigure create în cadrul proiectului au în programul lor activități axate pe studierea limbii române și a istoriei țării-gazdă, pe cunoașterea obiceiurilor și tradițiilor populare ale celor din partea locului.

Conform tradiției românești, 24 februarie este ziua dragostei. Spațiul Sigur Studenților al Universității Tehnice a Moldovei a decis să sărbătorească Dragobetele într-un mod original, printr-un demers atât educativ, cât și artistic. Cu acest prilej, a organizat o activitate la care au participat membri ai comunității refugiaților și a celei locale de toate vârstele. Activitatea a avut drept obiective familiarizarea celor prezenți cu datinile și valorile culturale ale românilor; stimularea creativității prin realizarea unor felicitări pop-up personalizate; dezvoltarea abilităților de comunicare și de lucru în echipă, promovarea diversității și a coexistenței pașnice.

Activitatea s-a desfășurat într-un mod interactiv, fiecare participant implicându-se plenar în discuțiile pe marginea semnificației sărbătorii și a obiceiurilor specifice, a importanței exprimării sentimentelor, trăirilor, emoțiilor față de cei dragi. La fel, cu mult interes și multă  responsabilitate s-au dedat procesului de elaborare a felicitărilor. Ei au desenat, decupat, lipit diferite elemente decorative, apoi au adăugat mesaje cu gânduri de prețuire adresate oamenilor de alături: mame și tați, soți și soții, frați și surori, prieteni și prietene, iubite și iubiți.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiul Sigur din Criuleni: ”Dragostea nu naște violență”

Educația pentru formarea deprinderilor de viață are drept finalitate pregătirea tinerei generații pentru o viața de calitate, prin dezvoltare personală, interpersonală, socială şi pentru sănătate. Aceasta integrează abilități de cooperare şi lucru în echipă, de luare responsabilă a deciziilor, de soluționare a problemelor, de comunicare, gândirea critică şi creativă, empatia față de ceilalți și toleranța – rasială, etnică, religioasă, culturală şi de gen.

De aceea activitățile orientate spre formarea deprinderilor de viață sunt parte importantă a ofertei tuturor Spațiilor Sigure create în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”.

În data de 18 februarie curent, echipa Criuleni a proiectului a desfășurat o activitate teoretico-practică care a avut în atenție violența domestică și în bază de gen, modalitățile de eradicare a acesteia. La ea au participat 11 beneficiari ai Spațiului Sigur: copii și adolescenți de 6-16 ani din rândul refugiaților ucraineni, inclusiv de etnie romă, și reprezentanți ai comunității locale.

Având drept motto ”Copilul învață din experiențele trăite”, organizată într-o manieră interactivă, această secvență de formare a inclus un șir de jocuri, studii de caz, exerciții, realizarea de desene etc. Participanții au analizat exemple de situații de violență domestică și de gen; au determinat tipul de violență, subiecții implicați și măsurile de soluționare a acestora, comportamentele violente și nonviolente, mijloacele de prevenire sau de depășire a efectelor specifice fenomenului.

Activitatea, proiectată conform particularităților de vârstă ale participanților, i-a captivat pe cei prezenți, copiii și adolescenții demonstrând interes pentru discuțiile la subiect și sarcinile propuse, implicându-se activ și creativ în toate demersurile.

În final, în cadrul debrifării activității cu membrii echipei de proiect, coordonată de Lilia Nahaba, facilitatorii și-au exprimat intenția de a pune un accent mai mare pe sesiunile de informare cu privire la violența domestică și de gen, pe cele de educație sexuală comprehensivă.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiul Sigur din Congaz: ”Suntem mulți pe glob”

Oferta de activități a Spațiilor Sigure inaugurate în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este ajustată sistematic în funcție de vârsta, nevoile și preocupările beneficiarilor: refugiați ucraineni și membri ai comunităților-gazdă.

Programul Spațiului Sigur din Congaz prevede în anul curent câteva compartimente: ”Deprinderi de viață”, ”Terapie prin artă”, ”Activități sportive” și ”Consiliere psihologică de grup și individuală”.

Săptămâna aceasta, în cadrul unei vizite de monitorizare, membrii echipei de proiect, a cărei coordonatoare este Lilia Nahaba, au asistat la o oră de terapie prin artă, desfășurată cu participarea a 17 fete și băieți de 10-16 ani. Denumită ”Suntem mulți pe glob”, activitatea și-a propus drept obiective dezvoltarea de abilități necesare unei conviețuiri pașnice, cum ar fi cele de comunicare și de relaționare eficientă între exponenții diferitelor naționalități, dar și cultivarea respectului pentru cultura celuilalt, promovarea valorilor unei societăți interculturale.

Discuția prin care a fost dat startul activității a avut ca generic ”Lumea este un loc mare și divers, în care trăiesc oameni diferiți”. Ulterior, cei prezenți au fost familiarizați cu porturile naționale ale românilor, ucrainenilor, georgienilor, romilor, găgăuzilor etc. Ei au studiat imagini cu piese ale costumelor tradiționale, au realizat desene cu acestea, au colorat, răspunzând la un șir de întrebări legate de subiect. Lucrările au constituit obiectul unei mici expoziții.

Copiii și adolescenții au manifestat un mare interes pentru temele abordate în timpul acestei ore. Ei s-au implicat cu entuziasm în realizarea sarcinilor, dând dovadă de multă creativitate, desenele  fiind foarte luminoase și variate.

Dincolo de rezultatele ”palpabile” ale activității – cunoștințele dobândite și desenele realizate – au fost emoțiile pozitive ale  participanților, ceea ce a permis crearea unei atmosfere prietenoase și trăirea unei experiențe sociale benefice.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.