Programul național ”Investim în profesori” – o oportunitate pentru schimbări reale în școală

Primele grupe de cadre manageriale și didactice din r. Ialoveni participante la ediția a doua a Programului național ”Investim în profesori” și instruite de echipa de formatori a Centrului Educațional PRO DIDACTICA și-au prezentat temele de casă.  Pentru ultima sesiune, cea de follow-up, cursanții au avut de planificat schimbări ce pot fi implementate integral sau secvențial la nivel de instituție, valorificând cunoștințele și abilitățile căpătate după studierea celor 9 module ale programului: ”Cadrul normativ al activității cadrului didactic. Integrarea și etica personalului didactic”; ”Inteligența emoțională”; ”Relația cadrului didactic cu elevii”; ”Cadrul didactic și părinții elevilor: comunicare, implicare, parteneriate”; ”Relevanța învățării”; ”Educația incluzivă”; ”Educație pentru democrație și integrare europeană”; ”Formarea competențelor de prevenire și intervenție la fenomenul bullying”.

Cele două întrebări la care au răspuns cursanții în procesul de elaborare a lucrărilor, dimensiunile vizate fiind activitatea cadrelor didactice/procesul de instruire, relația cadre didactice-elevi, interacțiunea școlii/profesorilor cu părinții/comunitatea și motivația elevilor, au fost: ”CE și CUM veți schimba în semestrul II al anului curent de studii?”.

Prezentările de 5-7 minute − realizateîn format PPT, Prezi, Word − au cuprins pași concreți, o gamă vastă de strategii, mijloace și resurse care să conduc la îmbunătățirea procesului instructiv-educativ, în general, și a demersului la clasă, în special; a propriei prestații și a reușitei academice a copiilor; a relației cadre didactice-elevi-părinți; a interacțiunii și colaborării cu colegii din instituție. În lista de schimbări și sarcini asumate cursanții au inclus întruniri, mese rotunde, dezbateri, activități extracurriculare etc. cu elevii, părinții, profesorii și membrii comunității având drept scop facilitarea incluziunii educaționale a copiilor, mai ales a celor cu CES; consolidarea parteneriatului școală-părinți-comunitate; promovarea stării de bine în școală etc. Din listă nu au lipsit și măsuri orientate spre combaterea unor fenomene negative, inclusiv prin organizarea unor zile și săptămâni anti-bullying, anti-violență etc. 

În opinia participanților, Programul național ”Investim în profesori” a constituit un bun prilej de a-și analiza activitatea din perspectiva unor proaspete achiziții, de a identifica părțile ei tari și slabe, de a afla noi modalități de eficientizare a lecțiilor și soluții pentru problemele cu care se confruntă. A constituit un imbold pentru creștere personală și profesională continuă, pentru aducerea activității pe un alt făgaș − unul cu mai mult impact și mai multe rezultate.

Programul național ”Investim în profesori”, susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, vine să răspundă nevoilor actuale de pregătire profesională continuă ale cadrelor din învățământ, oferind baza teoretică și practică necesară formării și exersării competențelor specifice domeniului psihopedagogic.

Proiectul ”Platforma EDUCAȚIE” ”Platforma EDUCAȚIE”: siguranța în mediul virtual

Proiectul ”Platforma EDUCAȚIE” a realizat, în data de 22 noiembrie 2024, un nou seminar tematic, ”Siguranța pe internet ca problemă vitală”. Activitatea vine să completeze seria de formări adresate cadrelor didactice și manageriale de pe ambele maluri ale Nistrului în vederea pregătirii pentru digitalizarea instituțiilor de învățământ și a procesului instructiv-educativ. Facilitate de formatoarele Elena CREANGĂ și Ina MORARU, cele trei sesiuni de învățare (”Dependența de internet și de rețelele sociale”;  ”Rolul părinților și al cadrelor didactice în promovarea siguranței pe Internet”; ”Studii de caz și scenarii practicabile”) și-au propus să răspundă  la câteva întrebări: Care sunt principalele riscuri la care sunt expuși copiii/elevii/tinerii pe Internet? Care sunt componentele siguranței pe Internet? Cum putem integra lecțiile despre responsabilitatea online în programa școlară? Cum îi putem ajuta pe elevi să-și gestioneze timpul online? Ce putem face pentru a-i încuraja să raporteze cazurile de hărțuire online? Cum îi putem motiva pe părinți să se implice activ în educația digitală a copiilor? Care sunt aplicațiile de control parental și de monitorizare? etc. Partea aplicativă a activității a avut în atenție studii de caz și exerciții orientate spre determinarea modalităților de protecție împotriva conținuturilor rasiste, activității ilegale, criminalității online (exploatarea sexuală a copiilor, trafic de ființe umane, pornografia infantilă, încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală, probleme de confidențialitate, lipsa de respect pentru eticheta online), hărțuirii cibernetice, agresivității, imaginilor violente; stabilirea regulilor de comportament în familie privind utilizarea Internetului; formularea de recomandări pentru părinți legate de siguranța copiilor în mediul virtual, protejarea datelor online ale familiei, organizarea unor discuții cu cei mici despre metodele de securitate online; elaborarea unui plan (școlar) de siguranță pe Internet etc.

Întregul demers al acestei zile de formare i-a condus pe cei 28 de participanți spre conștientizarea importanței educației pentru siguranța online, a supravegherii responsabile și a utilizării tehnologiei de protecție, precum și a eficientizării colaborării școală-familie în prevenirea riscurilor la care sunt expuși copiii/elevii/tinerii pe Internet.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului Platforma EDUCAȚIE, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Chișinău, și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

Programul național ”Investim în profesori” – 2024, la un prim feedback

Participanții la Programul național ”Investim în profesori” apreciază sesiunile de formare facilitate de formatorii Centrului Educațional PRO DIDACTICA, menționând importanța și utilitatea acestora  în contextul perfecționării profesionale și al îmbunătățirii activității la clasă. Subiectele abordate multiaspectual la orele rezervate învățării sunt explorate în profunzime și în cadrul activităților individuale de studiu de către fiecare formabil.

Programul contribuie la apropierea calității procesului instructiv-educativ și a școlii de cea aspirată de o societate în continuă schimbare, care să răspundă nevoilor de pregătire ale tinerei generații… Este părerea cadrelor didactice și manageriale, cu vechime în muncă și debutante, din șapte instituții educaționale ale raionului Ialoveni participante la instruire, precum și a formatorilor Centrului implicați în realizarea ei. O părere ”exprimată și demonstrată” la ore, prin deschiderea, motivația intrinsecă și curiozitatea cursanților pentru această secvență consistentă de formare continuă, prin interesul sincer și constant pentru subiectele abordate, prin receptivitatea și activismul de care dau dovadă, dar și prin recunoștința mărturisită pentru o oportunitate deosebită de creștere profesională și personală.

Conținuturile celor 9 module ale Programului, prevăzute pentru formarea și exersarea competențelor specifice domeniului psihopedagogic, sunt predate în cheia cadrului ERRE. Metodologia aplicată este gândită să îi provoace pe cursanți la analize detaliate și discuții constructive pe marginea unor aspecte relevante pentru buna desfășurare a demersurilor la clasă, la un schimb veritabil de experiență și de bune practici din viața propriilor școli. Strategiile didactice și metodele folosite; sarcinile de lucru individual, în perechi, în grup și studiile de caz propuse fac ca învățarea subiectelor să fie una interactivă și atractivă. Astfel, pentru unele grupe, sesiunile de formare, organizate offline și online, sunt în plină derulare, iar pentru altele – urmează pregătirea de către cursanți a temelor de casă, care vor fi prezentate și debrifate în activitatea de follow-up.

Programul național ”Investim în profesori” este susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

Instituțiile de învățământ din raionul Ialoveni participante la Programul național ”Investim în profesori”: LT ”Petre Ștefănucă din or. Ialoveni; LT ”Olimp”, Costești; LT Zîmbreni; Gimnaziul ”Mitropolit Gurie Grosu”, Nimoreni; LT Ruseștii Noi; LT ”Ion Suruceanu”, Suruceni; LT ”Dimitrie Cantemir”, Văsieni.