Spațiul Sigur pentru femei și fete al UTM (str. Studenților): stereotipurile de gen și impactul lor

Înțelegerea conceptului de ”stereotip de gen” și a modului în care fenomenul desemnat afectează persoana, imaginea de sine și relațiile interpersonale; promovarea autonomiei personale; împuternicirea fetelor să își recunoască și să își valorizeze resursele individuale, dincolo de expectanțele societății, sunt obiectivele unei activități desfășurate de Spațiul Sigur pentru femei și fete al UTM (str. Studenților). Aceasta și-a dorit ca participantele, 20 de adolescente de 16-17 ani din Chișinău, să accepte existența stereotipurilor de gen ca bariere în cunoașterea de sine și a celuilalt, să conștientizeze efectele pe care le comportă și faptul că ele conduc la discriminare, să afle instrumentele cu ajutorul cărora pot fi evitate sau combătute.
Activitatea a demarat cu o sesiune de informare despre ”egalitatea de gen”, ”relațiile sănătoase”, ”stereotipurile de gen”, cu accent pe definirea noțiunilor, pe evidențierea caracteristicilor specifice și a modului de manifestare. Exemplele aduse au vizat diverse aspecte, mai ales mesajele care alimentează stereotipurile și prejudecățile de gen întâlnite în familie, școală, mass-media etc., privind rolurile de gen, comportamentele de gen, meseriile „pentru bărbați/femei”, emoțiile permise sau interzise, așteptările legate de familie și relații. Discuțiile, studiile de caz, exercițiile care au urmat și-au propus să scoată în relief modul în care ideile preconcepute afectează imaginea de sine, încrederea în sine, aspirațiile personale și profesionale, relațiile de familie, de prietenie, de cuplu. Pentru a identifica mijloacele prin care acestea pot fi eradicate, au fost utilizate tehnici de gândire critică. În cadrul Brainstormingului, adolescentele au stabilit cum poate fi construită propria identitate în pofida unor etichete, precum și modele de relații bazate pe respect și echitate.
Demonstrând un interes deosebit pentru subiect, participantele s-au implicat activ în discuții și în realizarea sarcinilor, venind cu exemple relevante, exprimându-și deschis și argumentat părerea. În final, au mărturisit că au înțeles cum funcționează stereotipurile de gen și cum ar trebuie să lupte cu ele pentru ca acestea să nu le afecteze viața personală, profesională și socială.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.




