Programul de formare a cadrelor didactice pentru activitatea în centrele comunitare de educație online

Programul ”Educație interculturală, conviețuire pașnică și activități recreative” adresat pedagogilor din cele 7 centre comunitare de educație online (Digital Hub) a luat sfârșit. Desfășurat în perioada 19 august-15 octombrie și moderat de formatoarea Victoria Stratan, acesta a avut drept scop pregătirea cursanților pentru realizarea de activități extracurriculare/recreative, în vederea sprijinirii învățării, interacțiunii și socializării copiilor refugiați și a celor din comunitățile gazdă (Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga). Subiectele prevăzute au vizat formarea competențelor de planificare și organizare a activităților la clasă, de elaborare de scenarii pentru intervențiile educaționale, de selectare și integrare a conținuturilor, de evaluare și oferire de feedback.

În vederea familiarizării pedagogilor cu principiile și tehnologia didactică de abordare a activităților extracurriculare/recreative, instruirea a avut ca suport ghidul metodologic de educație interculturală și conviețuire pașnică ”Hai să colorăm Pacea!”, care va servi ca bază în lucrul cu beneficiarii. Elaborat de Victoria Stratan, acesta este structurat în 7 module: ”Constelația interculturalității: eu, tu, noi, voi, împreună pentru Pace”; ”Locurile din sufletul meu”; ”Frumusețea este în inimă (credințe și valori)”; ”Comunicăm și relaționăm pașnic”; ”Lecțiile din jurul nostru: primim și dăruim”; ”Unicitatea și diversitatea”; ”Fantezie și imaginație”. Ghidul conține informații utile, proiecte de activități, sugestii metodologice, liste de materiale didactice, care permit explorarea conceptelor aferente subiectelor vizate – ”discriminare”, ”diversitate”, ”drepturile copilului”, ”drepturile minorităților”, ”incluziune” etc. – printr-o abordare interactivă, axată pe jocuri de socializare, de creație, de mișcare, muzicale etc., precum și pe exerciții de dezvoltare a gândirii critice, a creativității, a imaginației.

Demersurile prevăzute de ghid își propun să promoveze în rândul fetelor și băieților care frecventează  Digital Hub-urile dialogul intercultural, toleranța, incluziunea, pacea și cooperarea, sentimentul de apartenență la o comunitate, spiritul de echipă și de colegialitate, responsabilitatea etc., precum și necesitatea combaterii discriminării, a stereotipurilor, a violenței de orice fel. De asemenea, acestea vor să suscite interesul copiilor pentru autocunoaștere, pentru formarea unei atitudini pozitive față de sine și față de ceilalți, a abilităților de gestionare a emoțiilor, a deprinderilor de viață necesare într-o societate interculturală.

Programul ”Educație interculturală, conviețuire pașnică și activități recreative” cu participarea a 7 cadre didactice din centrele de învățare online a fost desfășurat la distanță. Secvențele de instruire au fost însoțite de realizare de către cursanți a unor teme de casă.

Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.