Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Florilor): Studiu de caz – Antonina A.

Antonia A. este o refugiată din Odesa. Are 74 de ani și este pensionară. A venit în Republica Moldova în anul 2023. Imediat ce a ajuns aici a început să participe la activitățile Spațiului Sigur care își are sediul în căminul 9 al Universității Tehnice a Moldovei (str. Florilor, 4 B). Pe lângă ședințele de consiliere psihologică, au interesat-o în mod special orele de alfabetizare digitală.
Povestea ei spune că în orașul său natal era membră activă a ”Universității vârstei a treia”, o entitate care promovează învățarea pe tot parcursul vieții și implicarea activă a persoanelor în etate în comunitate. În prima perioadă de aflare în țara noastră a dus dorul întâlnirilor cu colegii de universitate, mai ales că modera anumite activități în cadrul acesteia. În scurt timp însă, aflând de orele de educație digitală desfășurate de Spațiul Sigur, s-a înscris la ele. Visa să reia legătura cu colegii și să-și continue misiunea la distanță. Dar avea o problemă: tehnologia digitală și arta mânuirii acesteia. După câteva lecții, a revenit la munca de la universitate, acum însă făcând-o online. În prezent, este în proces de cucerirea a domeniului, de aceea frecventează toate orele. Le așteaptă cu nerăbdare, însă atunci când are o întrebare despre o aplicație sau o operație, iar lecția este programată peste câteva zile, se apropie pentru precizare sau învățare de facilitator sau de alți reprezentanți ai echipei de proiect, care îi oferă explicațiile necesare.
Antonia apreciază mult activitățile de alfabetizare digitală organizate de Spațiul Sigur și recunoaște că ele au adus în viața ei un nou suflu, oferindu-i posibilitatea de a comunica cu cei rămași acasă, de a fi alături de ei, de a fi utilă.
Activitățile de alfabetizare digitală fac parte din oferta educațională a Spațiului Sigur din momentul inaugurării lui. Acestea sunt direcționate spre dezvoltarea abilităților și a comportamentelor de utilizare a dispozitivelor TIC, atât din punct de vedere tehnic, cât și din perspectiva sănătății, de formare a culturii siguranței în mediul virtual și a responsabilității digitale.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.


