DEPĂȘIREA DIFICULTĂȚILOR LA LECTURĂ ȘI SCRIERE

PUBLICAŢII 2007

Acest ghid vine in sprijinul tuturor celor care sint chemati sau se ofera singuri sa ajute un copil aflat in dificultate instructiva din cauza nivelului jos de competente lectorale. El pune la dispozitia adultilor un instrumentar aplicabil pentru identificarea nivelului la care se afla un elev, raportat la competentele lectorale adecvate virstei sale, precum si pentru stabilirea lacunelor care urmeaza a fi lichidate prin exersari.

Peste un timp, acelasi instrument permite sa determine progresul elevului sau sa se detecteze prezenta altor probleme. Important e sa ne pese. Sa dorim a ajuta. Si sa stim cum o facem mai bine. In contextul noilor provocari si realitati sociale, in care se apreciaza unicitatea individului, diversitatea si nu se mai accepta/tolereaza abordarea unilaterala, colectivista a subiectilor invatarii, a fost revizuit si demersul conceptual al didacticii postmoderne, care acorda o importanta tot mai mare principiului individualizarii si diferentierii actului educational. Astfel, datoria cadrului didactic este de a-l trata pe fiecare copil ca pe o individualitate. Pentru aceasta este imperios necesar sa ne apropiem de el in mod individual si sa interrelationam cu fiecare diferentiat, de o maniera specifica si adecvata. Cunoscind capacitatile si abilitatile de lectura si scriere ale copilului chiar de la inceputul scolarizarii sale, golurile si limitele, temperamentul si caracterul, mediul familial si preocuparile, pasiunile, vom avea sansa reala sa-l sustinem si sa-l ghidam atunci cind se confrunta cu anumite dificultati la invatare. Prezenta lucrare, asadar, este un instrument util pentru invatatorii hotariti sa lucreze intr-o noua cheie psihopedagogica cu elevii lor. Si cadrul conceptual, si cele metodologic, aplicativ – toate converg spre citeva finalitati:

  • formarea cititorului avizat, cu deprinderi elementare de reproducere a mesajului, de intelegere a vocabularului si a ideilor transmise, precum si dezvoltarea deprinderilor deductive-conclusive;
  • cultivarea prin lectura si scriere a gindirii critice, reflexive, nu a invatarii pur informale, reproductive;
  • oferirea unor sanse egale tuturor copiilor in procesul de invatare a citit-scrisului, prin acordarea ajutorului specific si potrivit la momentul oportun;
  • varierea metodelor de invatare a literatiei si crearea unui climat psihologic cit mai confortabil, astfel incit actul de lectura sa se faca din placere, sa nu fie o corvoada pentru copil;
  • cucerirea libertatii spirituale prin competenta lectorala si prin motivatia intrinseca de a citi pentru a-ti spori continuu propriul potential intelectual si moral etc.

(Tatiana CARTALEANU, Viorica GORAS-POSTICA, Loretta HANDRABURA)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *