Formare de autori experți pentru elaborarea programelor de microcalificare

Cultura parteneriatelor asigură implementarea cu succes a unor proiecte educaționale sustenabile. Un parteneriat valoros, cu rezultate notabile la capitolul formării profesionale, a fost inițiat în anul 2025 de Organizația Internațională a Muncii și Centrul Educațional PRO DIDACTICA.

În cadrul acestuia, în perioada mai-iunie, Organizația Internațională  a Muncii, cu suportul Centrului Educațional PRO DIDACTICA, a desfășurat edițiile regionale ale seminarului-training ”Elaborarea programelor de microcalificare” la Chișinău, Bălți și Cahul. Această activitate face parte dintr-un set mai larg de măsuri implementate prin intermediul proiectului OIM ”Ocupare incluzivă și productivă în Moldova”, finanțat de Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice al Elveției (SECO), care sprijină eforturile Ministerului Educației și Cercetării  în vederea realizării recomandării privind o abordare europeană a microcalificărilor pentru învățarea pe tot parcursul vieții și capacitatea de inserție profesională. Această recomandare urmărește să sprijine dezvoltarea, implementarea și recunoașterea microcalificărilor în diferite sectoare și domenii, așa încât acestea să ofere o modalitate flexibilă de a dezvolta cunoștințe, aptitudini și competențe.

Microcalificările reprezintă o formă de inovare didactică și pedagogică relevantă și actuală pentru Republica Moldova. Elaborarea acestora reclamă specialiști bine pregătiți în domeniul profesional vizat, dar și sub aspect metodologic.

În acest context, seminarul-training ”Elaborarea programelor de microcalificare” și-a propus drept scop formarea competențelor necesare dezvoltării programelor de microcalificare. Acesta a avut ca beneficiari 61 de cadre didactice, maiștri-instructori și metodiști din instituții de învățământ profesional tehnic din țară, prestatori de programe de formare profesională, interesați să se implice în procesul de concepere a programelor de microcalificare/calificare parțială.

Această secvență de instruire, care a fost facilitată de formatorii Sergiu Coceaș, Elena Nicolaev, Lucia Caraiman și Ecaterina Miron, a propus atenției formabililor un șir de subiecte importante pentru procesul de elaborare a programelor de microcalificare, dar și pentru educația adulților, la general, și formarea profesională a adulților în cadrul învățării pe tot parcursul vieții, în special. Astfel, cursanții au fost familiarizați cu conceptul de microcalificare, abordând în detaliu caracteristicile, beneficiile acestora atât pentru cursanți, cât și pentru angajatori, domeniile de aplicabilitate; cadrul legal și normativ pentru implementarea microcalificărilor; principiile fundamentale de elaborare a programelor de microcalificare; etapele de elaborare a programelor de microcalificare  și procesul de implementare a acestora;  principiile și metodele de evaluare a rezultatelor învățării și procesul de certificare a microcalificărilor; instrumentele de monitorizare, indicatorii de performanță și procedurile pentru actualizarea programelor de microcalificare etc. De asemenea, cursanților li s-au propus o serie de studii de caz și exemple de bune practici de microcalificare, precum și lecții învățate și recomandări de programe utile pentru replicarea acestora în alte sectoare.

Microcalificările, o tendință nouă la nivel mondial, au un rol important în creșterea calificării și recalificării ca răspuns la schimbările de pe piața muncii. Rolul acestora rezidă în crearea de condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregi vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice, la noile realități. Fiind programe de formare de sine stătătoare, scurte și concentrate, au menirea de a oferi formabililor competențe specifice.

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Studenților): pro sănătate emoțională (II)

Componenta ”Consiliere psihologică” a proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” a înscris în palmaresul său o nouă activitate direcționată spre creșterea gradului de înțelegere a importanței sănătății emoționale și a gestionării emoțiilor. De această dată, Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Studenților) a realizat o sesiune de terapie de grup adresată beneficiarilor de 25-50 de ani, refugiați ucraineni și locuitori ai mun. Chișinău. Având ca generic ”Tehnici de calmare și autoreglare emoțională”, obiectivele întrunirii au urmărit: promovarea conștientizării emoționale; învățarea unor instrumente de calmare și reglare a stărilor emoționale intense; exersarea tehnicilor de bază de respirație, ancorare și mindfulness.

Discuțiile zilei, deschise sau ghidate, au fost organizate în jurul câtorva aspecte: ”Ce sunt emoțiile și cum le putem gestiona?”, ”Ce înseamnă autoreglare?”, ”Cum reacționăm în fața fricii, furiei, tristeții?”, ”Ce ne ajută și ce ne înrăutățește starea?”, ”Ce mijloace la îndemâna oricui conduc spre instaurarea stării de liniște interioară?” etc. Participanții au fost familiarizați și au exersat un șir de tehnici specifice, accesibile, de relaxare a corpului și a minții, care, practicate regulat, pot îmbunătăți răspunsul la stres și controlul asupra reacției la stres, precum și percepția privind propria imagine: tehnici de calmare (”Respirația conștientă”, care diminuează stresul și anxietatea prin concentrarea asupra controlării și reglării respirației”); tehnici somatice blânde (”Autoîmbrățișarea”, care reduce tensiunea musculară, îmbunătățește conștientizarea corporală și reglează sistemul nervos);  tehnici de ancorare senzorială (”Tehnica 5-4-3-2-1”, care facilitează conectarea cu prezentul, prin activarea simțurilor – văz, auz, miros, gust, atingere); tehnici de mindfulness, adică de meditație, de eliberare a tensiunii și de mișcare conștientă (”Pauza conștientă”) etc.

Participanții au descoperit tehnici utile care să-i ajute să răspundă unor situații stresante și să-și cultive linistea interioara, activitatea oferindu-le chei simple și practice pentru a depăși mai ușor problemele cu care se confruntă zi de zi.

Astfel de demersuri ale Spațiilor  Sigure, care au în atenție învățarea unor instrumente de control și de exprimare a emoțiilor, dar și de reglare emoțională, contribuie la consolidarea abilităților emoționale ale beneficiarilor lor.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Activități de follow-up: gândire critică pentru formarea competențelor profesionale

În luna iunie 12 profesori și maiștri instructori, care predau discipline de specialitate în instituțiile de învățământ profesional tehnic, au absolvit programul de formare „Gândire critică pentru formarea competențelor profesionale”, din cadrul proiectului „Consolidarea Sistemului de Pregătire Profesională Tehnică în R. Moldova/CONSEPT”. Astfel, după parcurgerea a 3 module, participanții au prezentat rezultatele obținute în urma aplicării la clasă a celor studiate. Temele de casă elaborate și debrifate au confirmat faptul că programul a contribuit semnificativ la consolidarea competențelor profesionale ale cadrelor didactice și asigurarea unui proces de predare-învățare calitativ, axat pe dezvoltarea gândirii critice și pe formarea competențelor profesionale ale elevilor.

Follow-up-ul s-a desfășurat pe data de 11 iunie, fiind moderat de formatorii Centrului, Angela Grama-Tomiță și Valeriu Gorincioi. Sarcina dată pentru acasă s-a axat pe proiectarea unei lecţii în cadrul ERRE şi simularea unei secvențe de lecție în care se va utiliza o tehnică LSDGC. A fost o activitate unde fiecare cursant a luat cuvântul și a prezentat crâmpeie din propria experiență în aplicarea la clasă a elementelor de Gândirea Critică. Prestația cursanților a fost evaluată prin tehnica interviul, astfel încât fiecare participant a avut ocazia să se implice într-un dialog constructiv cu colegul său prin adresare de întrebări și oferire de răspunsuri. Cursanții au concluzionat că, în pregătirea pentru follow-up, au revizuit materialele colectate pe parcursul celor 3 module, au citit suportul de curs și au încercat să le transfere la materiile predate. Unii au încercat diferite opțiuni în clasă și au dorit să raporteze și despre ele.

În urma acestui program, s-a completat numărul de cadre didactice cu rol de persoane-resursă în instituțiile pe care le reprezintă, abilitate să organizeze activități de formare continuă pentru alți profesori-colegi și să ofere, la necesitate, consultanță în vederea implementării metodologiei de dezvoltare a gândirii critice și formării competențelor profesionale.

Formare de formatori pentru domeniile educație și sănătate

În perioada 13-25 iunie 2025, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a desfășurat, în regim online, programul ”Formarea continuă a formatorilor”, acreditat de ANACEC. Beneficiarii acestei ediții sunt 20 cadre didactice din instituții de învățământ general preuniversitar și profesional tehnic, precum și specialiști din sectorul de asistență medicală care reprezintă diverse organizații din mun. Chișinău și mun. Ungheni. Ghidați de formatoarele Elena Creangă și Ina Moraru, participanții au abordat conținuturi care au vizat formarea competențelor necesare proiectării și desfășurării unui demers de instruire adresat adulților construit pe fundamentele pedagogice și psihologice ale andragogiei: conceptualizarea unui training în auditoriu sau online; respectarea algoritmului de utilizare a tehnicilor de lectură, de  organizare grafică a informației, de scriere și discuție, de argumentare; aplicarea principiilor și recomandărilor științifice pentru tehnicile interactive etc. Cursanții au demonstrat un interes sporit pentru subiectele în discuție și implicare în activități, învățând și reflectând dintr-o nouă perspectivă, cea de viitor formator. Pentru data de 10 iulie, când va avea loc sesiunea de follow-up, ei au de pregătit ca temă de casă proiectul unui curs pentru adulți axat pe dezvoltarea unor competențe profesionale concrete, cu prezentarea unei secvențe didactice în cheia cadrului ERRE.

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Studenților): pro sănătate emoțională

În cadrul componentei ”Consiliere psihologică” a proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Studenților) a realizat o sesiune de terapie de grup, la care au participat beneficiarii săi de 6-10 ani. Intitulată ”Emoțiile mele și cum le exprim”, aceasta și-a propus să contribuie la creșterea gradului de înțelegere a importanței sănătății emoționale și a gestionării emoțiilor, urmărind atingerea câtorva obiective: recunoașterea și verbalizarea emoțiilor proprii; dezvoltarea empatiei și ascultării active; promovarea autoreglării emoționale prin joc, mișcare și poveste; întărirea sentimentului de siguranță și apartenență la grup.

Într-un context prietenos, copiii s-au implicat cu mult interes în acțiunile planificate, cele mai multe dintre ele având un caracter ludic. ”Ursulețul Emo”, „Unde e emoția mea?”, „Cutia cu expresii”, „Modelăm emoția”, „Sticla magică”, „Îmbrățișarea ursulețului”  etc. sunt câteva dintre jocurile care le-au oferit prilejul de a identifica emoțiile sugerate de diverse situații, a reflecta asupra lor, a le imprima unor personaje confecționate din plastilină sau desenate, a le mima, aducându-le la cunoștință colegilor.

Secțiunea ”Povestea emoțiilor” a fost dedicată citirii unor scurte povești: „Ursulețul care s-a înfuriat” și „Ziua în care am fost trist”. Lectura a fost urmată de o discuție ghidată, participanții expunându-și părerea despre trăirile negative ale eroilor, venind cu soluții care i-ar face să se simtă bine.

Tehnicile de calmare, de reglare emoțională, de exprimare a emoțiilor cu ajutorul limbajului nonverbal, de practicare a compasiunii și a autocompasiunii,  exercițiile de respirație au fost cele care au însoțit activitățile ludice și senzoriale.

Astfel de activități, care au în atenție controlul emoțiilor,  exprimarea verbală și nonverbală a acestora, siguranța emoțională și încurajarea reglării emoționale, contribuie la consolidarea abilităților emoționale ale beneficiarilor Spațiului Sigur: nu numai de vârstă mică, dar și adulți.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Vizita de studiu T4Green la Valladolid: o colaborare europeană pentru transformarea formării profesionale a cadrelor didactice

Proiectul „Transformarea educației cadrelor didactice pentru tranziția verde și digitală în Armenia și Moldova (T4Green)” este o inițiativă Erasmus+ CBHE (KA2) care vizează modernizarea formării inițiale și continue a cadrelor didactice prin integrarea în curriculumul universitar a competențelor digitale și a celor pentru dezvoltare durabilă. În perioada 16-19 iunie 2025, instituții partenere din Armenia și Moldova s-au reunit la Valladolid, Spania, pentru o săptămână de studiu dedicată revizuirii și dezvoltării programelor de formare în trei domenii-cheie: STEM, educație incluzivă și limbi străine. Această vizită a permis echipelor din cele 2țțări să prezinte propunerile de revizuire curriculară, să le discute în sesiuni de lucru tematice (Educație STEM – metode moderne de predare în știință, tehnologie, inginerie și matematică; Educație incluzivă și specială – strategii pentru sprijinirea diversității în sălile de clasă; Limbi străine – didactica limbilor moderne în contextul digital și durabil) și să beneficieze de feedback din partea experților spanioli. Fiecare sesiune a fost ghidată de cadre de la Universitatea din Valladolid (UVa), care au oferit expertiză de înalt nivel pentru adaptarea programelor la exigențele actuale ale învățământului superior din Uniunea Europeană.

De ce Spania? Spania este un partener valoros în cadrul T4Green datorită accentului pus pe competențele interculturale și incluzive în formarea profesorilor. Programele spaniole pregătesc cadre didactice capabile să gestioneze contexte educaționale diverse, integrând dimensiuni sociale, culturale și tehnologice. Inovația metodologică, predarea bilingvă, utilizarea platformelor digitale și învățarea centrată pe elev sunt doar câteva dintre elementele care definesc sistemul educațional spaniol. De asemenea, țțara investește constant în tehnologii educaționale și în dezvoltarea învățământului online. Existența centrului VirtUVa (Centrul pentru predare online și inovare didactică) reflectă angajamentul UVa față de digitalizarea educației. În cadrul vizitei, participanții au avut ocazia să exploreze și bune practici spaniole privind educația pentru dezvoltare durabilă, cum este exemplul proiectului PROMISED, care promovează tranziția dublă – digitală și verde – în învățământul general.

Gazda evenimentului. Universitatea din Valladolid (UVa) este una dintre cele mai vechi și prestigioase instituții academice din Spania, cu o tradiție solidă în promovarea inovației educaționale și a transformării digitale. Se remarcă prin strategii instituționale în direcția modernizării didacticii universitare, dezvoltă instrumente și metode moderne pentru formarea cadrelor didactice, oferind, totodată, sprijin în evaluarea și monitorizarea reformelor curriculare – aspecte abordate și în cadrul panelurilor de discuții din ultima zi a vizitei. Experții UVa implicați în proiect provin din VirtUVa, Biroul pentru managementul calității și catedrele de cercetare educațională, aducând o contribuție valoroasă în alinierea initiativelor educationale propuse cu standardele europene în materie de educație digitală și durabilă.

Punctele forte ale vizitei de studiu. Vizita a inclus o combinație echilibrată de activități academice și culturale: prelegeri plenare pe teme, precum tranziția digitală în învățământul superior sau integrarea STEAM în educație; sesiuni de lucru tematice, desfășurate în paralel, dedicate celor trei domenii prioritare ale proiectului; paneluri de expertiză, axate pe monitorizarea și evaluarea reformelor curriculare; activități culturale, care facilitează dialogul intercultural și relaționarea informală între participanți. Fiecare moment al vizitei a fost conceput pentru a încuraja schimbul de bune practici și învățarea reciprocă între parteneri. Participanții au beneficiat de expertiza gazdelor spaniole, în timp ce UVa a avut oportunitatea de a reflecta asupra propriilor procese, prin comparație cu realitățile din sistemele educaționale partenere.

Vizita de studiu T4Green la Valladolid marchează o etapă strategică în procesul de transformare a formării cadrelor didactice din Armenia și Moldova. Prin dialogul cu experții spanioli, cehi și portughezi și prin explorarea modelelor educaționale bazate pe inovație, incluziune și durabilitate, participanții vor contribui la îmbunătățirea programelor de formare a profesorilor de mâine. Parteneriatul cu Universitatea din Valladolid consolidează angajamentul T4Green față de educația orientată spre viitor – o educație care dezvoltă competențe digitale și verzi, în beneficiul elevilor, al profesorilor și al întregii societăți.

Evaluarea, revizuirea și actualizarea programelor inițiale de formare a profesorilor

Sub conducerea și îndrumarea partenerilor noștri UE, universitățile armene și moldovenești lucrează activ pentru a evalua, revizui și moderniza programele inițiale de formare a profesorilor la nivelurile de licență, masterat și de credit scurte pentru tranziția verde și digitală.

Acest efort de colaborare este înrădăcinat în feedback-ul și expertiza instituțiilor UE în conformitate cu standardele și cele mai bune practici europene.

Formare de mentori pentru inspectoratul național de securitate publică

În perioada 26-30 mai curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a desfășurat un atelier de formare a mentorilor, având drept beneficiari 20 de angajați ai Inspectoratului Național de Securitate Publică (INSP). Instruirea a avut loc cu sprijinul Organizației Internaționale pentru Migrație (OIM), în colaborare cu Inspectoratul General al Poliției (IGP), în cadrul proiectului  “Consolidarea capacităților naționale de poliție în Republica Moldova”, implementat cu suportul financiar al Guvernului Canadei.

Programul de formare a mentorilor, conceput în premieră pentru angajații unei instituții de aplicare a legii, are ca obiectiv dezvoltarea competențelor manageriale ale personalului, în vederea oferirii de suport noilor angajați în procesul de integrare și dezvoltare profesională. Această inițiativă își propune să contribuie la consolidarea spiritului de echipă, care este esențial pentru desfășurarea unor activități eficiente și pentru gestionarea cu succes a mediilor operaționale complexe.

De asemenea, programul vine să sprijine efortul de fortificare a capacității instituționale a INSP prin formarea unui corp de lideri bine pregătiți, competenți și proactivi, care să promoveze un mediu orientat spre învățare continuă și să contribuie la atingerea obiectivelor strategice ale instituției pe termen lung.

În acest context, atelierul a avut drept finalități: explicarea esenței activității de mentorat, a rolurilor și competențelor specifice, a oportunităților de dezvoltare a programelor de mentorat în cadrul instituției; aplicarea tehnicii pendulării în cadrul sesiunilor de mentorat; utilizarea observării ca resursă pentru inițierea unor sesiuni de mentorat; aplicarea tehnicii de comunicare eficientă și feedback constructiv în relația cu mentorabilul; conștientizarea rolului unui mediu de încredere în comunicarea cu persoana mentorată.

Pentru a realiza obiectivele stabilite, formatorii  Lia Sclifos și Serghei Lîsenco au inclus în scenariul celor 5 zile de instruire subiecte relevante pentru formarea viitorilor mentori: Mentoratul şi importanța lui. Rolurile mentorului; Mentorul – traseul profesional și caracteristici; Mentor, metodist, inspector – roluri și atribuții profesionale specifice; Observarea ca parte a activității de mentorat; Tehnici de consiliere. Stiluri de intervenție; Autoevaluarea –  funcții, principii, locul ei în activitatea de mentorat; Elaborarea proiectului de dezvoltare profesională ca mentor; Depășirea momentelor dificile în mentorat etc.

Pe parcursul studiului, care a fost conceput în cheia cadrului ERRE, cursanții au fost implicați în realizarea de exerciții, jocuri de rol, studii de caz, analize complexe ale activității de mentorat, simulări al unor ședințe de mentorat. Pe întreaga durată a programului, ei au demonstrat un interes sporit pentru subiectele în discuție, învățând, reflectând și acționând dintr-o nouă perspectivă, cea de mentor.

Gândire critică pentru formarea competențelor profesionale

Programul de formare din cadrul proiectului CONSEPT, Gândire critică pentru formarea competențelor profesionale, a continuat, în perioada 27-29 mai, cu modulul III, fiind organizat în format online.

Participanții, 12 profesori și maiștri care predau discipline de specialitate la centre de excelență, colegii și școli profesionale, au explorat cu mult interes posibilitățile de aplicare a tehnicilor de gândire critică, corelând filosofia gândirii critice cu procesul de predare-învățare-evaluare. Aplicarea aspectelor formative ale gândirii critice în varii domenii, precum tehnologiile informaționale, electronică, deservirea automobilelor și organizarea transportului, conjugate cu examinarea inteligențelor multiple, a dezvoltării competențelor de comunicare în context profesional, au fost cercetate din perspectiva tehnicilor interactive moderne.

Pe tot parcursul activității cursanții au manifestat interes sporit pentru de subiectele propuse, au adresat întrebări și au comentat cu referire la propria lor experiență, corelând informațiile noi cu cele din modulele anterioare. În cadrul sesiunilor sincron a fost rezervat suficient loc şi timp pentru debrifare, metacogniţie, aplicare imediată și transfer a cunoștințelor la disciplinele pe care le predau cursanții. Formatorii au încurajat un dialog deschis și colaborativ, creând un mediu de învățare stimulativ. De asemenea, au fost utilizate instrumente digitale interactive pentru a facilita învățarea activă și implicarea continuă a cursanților.

Următoarea întrunire a participanților la program va avea loc în data de 11 iunie, la sesiunea de follow-up, când fiecare participant va împărtăși experiența profesională de aplicare a strategiilor de dezvoltare a gândirii critice în activitatea la clasă.

”Platforma Educație”: schimb de experiență pentru eficientizarea educației

În data de 29 mai 2025, în cadrul fazei a IV-a a proiectului ”Platforma EDUCAȚIE”, manageri și profesori de pe ambele maluri ale râului Nistru au participat la o vizită de studiu care a cuprins câteva instituții din mun. Chișinău. Activitatea se înscrie în șirul de acțiuni ale proiectului orientate spre formarea cadrelor de conducere și didactice pentru digitalizarea învățământului, pentru orientarea profesională a elevilor, dar și spre diseminarea de bune practici.

Startul a fost dat de vizitarea Impact Academies&Camps (Impact A&C), care are 7 ani de experiență în domeniul IT pentru copii. Organizația oferă 83 de programe de studiu după metoda Silicon Valley, axate pe dezvoltarea gândirii critice, pregătirea pentru profesiile viitorului, stimularea creativității, îmbunătățirea abilităților de rezolvare a problemelor, creșterea încrederii în sine etc. Ghidându-se de mottoul ”Transformăm copiii din consumatori în creatori de tehnologii”, aceasta oferă beneficiarilor săi programe și proiecte care contribuie la dezvoltarea unor abilități utile – în școală, în viață profesională și personală.

Subiecte privind digitalizarea educației și orientarea vocațională a elevilor au fost abordate și la Centrul Orășenesc al Tinerilor Naturaliști, unde a avut loc un atelier de lucru.

Directoarea Centrului, Cezara Cornienco, a făcut o scurtă incursiune în istoricul creării și dezvoltării instituției, iar colegii săi, Ana Maximovici și Octavian Grosu, au pregătit pentru grupul de vizitatori discursuri despre diverse aspecte ale procesului de ghidare în carieră a adolescenților, pentru a-i sprijini în actul de autodeterminare profesională, a-i orienta către profesiile solicitate pe piața muncii, a-i motiva să însușească tehnologiile informaționale moderne și să-și îmbunătățească competențele digitale ca bază pentru noi oportunități.

Componenta culturală a proiectului, care își propune să contribuie la  construirea de parteneriate și la consolidarea relațiilor profesionale dintre cadrele manageriale și didactice de pe ambele maluri ale râului Nistru, a fost și ea prevăzută în agenda zilei, prin vizitarea unor obiective turistice din capitală. Printre acestea se numără și Muzeul orașului – Turnul de Apă, unde participanții au luat cunoștință de parcursul mun. Chișinău de la înființare până în zilele noastre.

Prin programul ei diversificat și bogat, această vizită de studiu a fost amprentată de un schimb valoros de experiență între instituții și oameni ai școlii de pe ambele maluri ale râului Nistru, în vederea realizării cu succes a procesului de digitalizare a sistemului de învățământ. Activitatea este parte a proiectului ”Platforma EDUCAȚIE” al programului Uniunii Europene ”Măsuri de promovare a încrederii”, implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol. 

”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”: cu un pas mai aproape de angajare în câmpul muncii

Facilitarea inserției psihosociale a ucrainenilor ajunși în Republica Moldova ca urmare a războiul și integrarea lor pe piața locală a muncii este una dintre prioritățile proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”. Spațiile Sigure create cu suportul proiectului desfășoară o serie de măsuri în sprijinul acestui efort, printre care se numără și cele de acordare de asistență pentru găsirea unui loc de muncă în corespundere cu pregătirea persoanei sau prin oferirea unor oportunități de formare profesională.

Recent, cele 5 Spații Sigure (Spațiul Sigur din Criuleni, Spațiul Sigur din Congaz, Spațiul Sigur al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău și două Spații Sigure ale Universității Tehnice a Moldovei) au fost dotate cu mașini de cusut. Scopul acestei acțiuni este învățarea de către beneficiari, în special adolescente și femei, a unei meserii – cea de croitor – sau dobândirea/perfecționarea unor abilități utile pentru viață. Prima lecție de inițiere în arta cusutului a avut loc la Spațiul Sigur din Criuleni și la Spațiul Sigur din Congaz. Activitatea a fost dedicată familiarizării cu normele de protecție și igienă a muncii, cu structura mașinii de cusut și cu principiile de funcționare a acesteia, cu operații elementare de coasere.

Participantele au salutat această nouă direcție în viața lor, recunoscând că domeniul cusutului este interesant și de perspectivă. Ele și-au exprimat dorința de a continua să participe la instruire și de a-și forma deprinderi care le vor prinde bine pe viitor, inclusiv pentru a iniția o afacere proprie sau pentru a-și găsi un loc de muncă în industria de confecții.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Florilor): pro sănătate mintală, pentru ”a te simți bine cu tine însuți”

În cadrul componentei ”Consiliere psihologică” a proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, Spațiul Sigur care își are sediul în căminul 9  al Universității Tehnice a Moldovei (str. Florilor, 4 B) a realizat o sesiune de informare cu beneficiarii săi tineri, refugiați ucraineni de 15-17 ani. Având ca generic ”Sănătatea mintală – ce este și când e cazul să cerem ajutor”, aceasta și-a propus spre realizare câteva obiective: să contribuie la creșterea gradului de conștientizare asupra sănătății mintale și la înțelegerea diferenței dintre stresul cotidian și problemele de sănătate mintală; să ofere informații despre momentele în care este necesar să se solicite sprijin psihologic; să promoveze un climat al siguranței, în care participanții se pot exprima fără a fi judecați, etichetați.

Activitatea a abordat într-un mod interactiv conceptele de ”sănătate mintală” și”dezechilibru emoțional”. Analizând mai multe studii de caz, adolescenții au fost familiarizați cu semnele care ar putea indica asupra unor probleme, cum ar fi: tulburări de somn și de apetit, lipsă de concentrare, tristețe, anxietate, lipsă de speranță, izolare, iritabilitate etc. De asemenea, au fost trecute în revistă situații care reclamă intervenția unui specialist și modalitățile de sprijin, serviciile deasistență medicală și de reabilitare psihosocială, resursele locale (cabinete, linii de urgență, activități specifice etc.).

Pe parcursul activității, participanții au aflat informații utile și valoroase, manifestând un interes sporit pentru subiect, precum și dorința de a învăța să își observe stările și să le definească. Ei s-au implicat activ în discuții și în realizarea exercițiilor propuse de facilitatoare, psihologa Ina Teliucov, iar în încheiere au oferit propria interpretare a fenomenului ”sănătate mintală”: o stare de bine care este esențială pentru o viață împlinită și productivă, deoarece le permite oamenilor să se realizeze, să facă față stresului, să muncească eficient și să se implice în viața comunității.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Primele bilanțuri ale pilotării programului de educație nonformală ”Academia micilor exploratori”

”Acest proiect m-a atras prin originalitatea sa și prin multitudinea de oportunități pe care le oferă în activitatea cu elevii. Am explorat obiective cu valoare istorică și culturală, creând contexte pentru interacțiune și explorare în grup a unor aspecte specifice…”

”M-a bucurat mult atitudinea și sprijinul administrației instituției, care a văzut în acest proiect o posibilitate de diversificare și îmbogățire a activităților de educație nonformală…”

”Este un proiect cu potențial mare de dezvoltare, care merită continuat și extins, pentru cât mai multe generații de „mici exploratori” curioși, activi și pasionați de cunoaștere…”

Aceste reflecții aparțin unor cadre didactice participante la procesul de pilotare a unui nou program de educație nonformală ”Academia micilor exploratori”. Inițiativa are loc în cadrul proiectului ”Academia micilor exploratori”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Y-PEER, cofinanțat de Fundația Polonezo-Americană Freedom, în cadrul programului ”RITA –  Transformări în regiune”, implementat de Fundația Educație pentru Democrație. Am fost invitați să participăm la acest proiect valoros de către Fundația Comunitară Gdańsk (Gdańsk, Polonia), o organizație cu o vastă experiență în implementarea inițiativelor de educație nonformală, pe care ne-au împărtășit-o cu multă deschidere și bunăvoință. Obiectivul general al proiectului constă în încurajarea elevilor mici să descopere și să exploreze obiectivele culturale, istorice și naturale ale municipiului Chișinău, dezvoltându-le curiozitatea, spiritul de observație și dragostea pentru orașul de baștină.

Conștiente de importanța promovării patrimoniului cultural în rândul copiilor, LT ”Da Vinci”, LT ”M. Berezovschi”, LT „Ion Pelivan” și LT ,, Onisifor Ghibu” au acceptat cu entuziasm să devină instituțiile de învățământ partenere în procesul de pilotare a acestei discipline în clasele primare.

Programul în cauză încurajează școlarii să cunoască istoria, valorile și tradițiile orașului natal. În premieră, acest demers, inspirat din practica colegilor din Polonia (programul educațional ”Akademia Gdańskich Lionek”), este realizat cu sprijinul profesorilor, în calitate de coordonatori, al părinților, în calitate de parteneri ai activității de explorare, și al ghizilor locali, în calitate de facilitatori ai învățării –  o colaborare care creează o rețea de sprijin și întărește rolul educației ca proces colectiv și relevant.

Ghidul elevului ”Academia micilor exploratori”, elaborat de Daniela State, este cel care însoțește întregul parcurs de descoperire a muzeelor, monumentelor, clădirilor istorice, parcurilor etc. din capitala Republicii Moldova. Acesta îi ajută pe elevi să aleagă obiectivele pe care doresc să le viziteze, le oferă informații despre ele și un algoritm în baza căruia își pot organiza vizita. De asemenea, ghidul conține și un jurnal al exploratorului, care se vrea completat după fiecare călătorie, elevii fiind solicitați să noteze în el data vizitei, impresiile și emoțiile trăite.

Cei circa 1000 de elevi antrenați în experimentarea disciplinei, care au atras în această aventură educativă un număr impunător de părinți, frați și surori, au descoperit orașul în care trăiesc sau și-au îmbogățit cunoștințele despre el, având parte de experiențe memorabile.

Rezultatele pilotării disciplinei ”Academia micilor exploratori”, precum și deschiderea actorilor implicați pentru studierea acesteia oferă o bază solidă pentru extinderea și consolidarea proiectului la nivel național.

 Înregistrare la programul complex de formare „FORMAREA CONTINUĂ A FORMATORILOR”

Stimați colegi,

🧑‍🎓Centrul Educațional PRO DIDACTICA anunță înscrierea la programul complex FORMAREA CONTINUĂ A FORMATORILOR (17 credite / 510 ore), acreditat de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educație și Cercetare.

💻Instruirea se va realiza în regim online, în perioada 13,16,18,20,23,25 iunie, 2025. Follow-up: 10 iulie 2025, în intervalul 10:00-15:00.

La finalul cursului se oferă certificat de absolvire.

Numărul de credite obținute: 17.

✔Formatoare: Elena Creangă, Ina Moraru.

Pentru înregistrare, vă rugăm să accesați formularul: https://forms.gle/QnFUDJcZtjuEA5xR6

Costul programului de formare: 1800 lei.

Pentru mai multe detalii, vizitați pagina: http://prodidactica.md/servicii/ sau contactați-ne la numărul de telefon: 022 54 19 94.

Persoană de contact: Lilia NAHABA, coordonatoare de program

Spațiul Sigur al Centrului Tinerilor Naturaliști din Chișinău: familia – un pilon al societății

De Ziua internațională a familiei, instituită de Organizația Națiunilor Unite și marcată anual în data de 15 mai, în întreaga republică au fost organizate un șir de acțiuni. Acestora li s-au alăturat și activitățile desfășurate de Spațiul Sigur al Centrului Tinerilor Naturaliști din Chișinău, creat în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”. La atelierele interactive și sesiunile de informare au participat copii, tineri și femei din rândul refugiaților ucraineni. Activitățile au avut loc într-o atmosferă încărcată de multă căldură și emoție. Copiii s-au implicat cu entuziasm în jocurile educative și în realizarea unor lucrări artistice având ca tematică ”Familia”, iar ”Clubul femeilor” a propus atenției beneficiarelor sale câteva runde de discuție despre rolul și importanța familiei în viața fiecărui om și al societății, precum și un set de recomandări privind educația și comunicarea în familie, valorile pe care trebuie să le promoveze aceasta.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiul Sigur din Criuleni: violența în bază de gen și combaterea acesteia

Ce este violența în bază de gen și care sunt formele acesteia? Care sunt mijloacele de protecție împotriva violenței de gen și măsurile de siguranță pe care le putem întreprinde? Care sunt drepturile unei persoane în cazul în care devine victimă a unor acte de violență de gen? Cum pot fi accesate serviciile specializate destinate victimelor violenței de gen? Acestea sunt doar câteva dintre aspectele abordate de participantele la o sesiune de informare organizată de Spațiul Sigur din Criuleni. Scopul activității a constat în sensibilizarea adolescentelor, tinerelor și femeilor prezente, reprezentante ale comunității refugiaților ucraineni și ale comunității gazdă, asupra fenomenului violenței de gen și a formelor sale de manifestare, precum și promovarea egalității de gen, a respectului reciproc și a culturii nonviolenței ca fundament pentru o societate echitabilă.

Având drept motto ”Orice formă de violență în bază de gen poate fi prevenită dacă ești informat și știi cum trebuie să reacționezi și să ripostezi”, activitatea a inclus două miniprelegeri. În cadrul acestora au fost definite și explicate noțiunile de ”sex”, ”gen/rol de gen” și formele de violență – fizică, psihologică, verbală, sexuală, economică și spirituală, beneficiarele aducând exemple din experiența proprie sau a altora. Studiile de caz, exercițiile și jocurile care au urmat (”Rupe hârtia”, ”Afirmații de sex și rol de gen”, ”Alege un omuleț”, „Argumente PRO și Contra”, ”Determinați tipul de violență” etc.) și-au propus să contribuie la formarea atitudinilor și comportamentelor necesare eradicării stereotipurilor de gen, combaterii fenomenului violenței în familie, la locul de muncă sau în școală, în stradă.

Activitatea, proiectată conform particularităților de vârstă ale participantelor, a fost una interactivă. Cele 10 beneficiare s-au implicat plenar, au fost deschise, au prezentat forme de violență pe care le-au trăit personal sau despre care au auzit, au venit cu îndemnuri despre ceea ce nu trebuie acceptat într-o relație, de orice natură. A fost o lecție plină de emoție, empatie și înțelegere din partea tuturor celor prezenți.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) ”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

‼ Înregistrare la modulul „Managementul proiectelor”

Stimați colegi,

🧑‍🎓Centrul Educațional PRO DIDACTICA anunță înscrierea la modulul MANAGEMENTUL PROIECTELOR (6 credite / 180 ore), programul Psihopedagogie, acreditat de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educație și Cercetare.

💻Instruirea se va realiza online, în perioada 20, 21, 22 mai, follow-up – 19 iunie 2025, în intervalul 15:00-17:30.

La finalul cursului se oferă certificat de absolvire.

Numărul de credite obținute: 6.

✔Formatoare: Viorica Goraș-Postică.

Pentru înregistrare, vă rugăm să accesați formularul: https://forms.gle/HF9X8qepNiEomJn49

Costul programului de formare: 800 lei.

Pentru mai multe detalii, vizitați pagina: http://prodidactica.md/servicii/ sau contactați-ne la numărul de telefon: 022 54 19 94.

Persoană de contact: Lilia NAHABA, coordonatoare de program.

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei de pe strada Studenților: alfabetizare digitală

Spațiile Sigure create în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a persoanelor refugiate” continuă să le ofere beneficiarilor săi o gamă vastă de activități. Una dintre direcțiile abordate de acestea este educația digitală.

Astfel, Spațiul Sigur al UTM, strada Studenților, și-a propus să desfășoare o activitate orientată spre dezvoltarea comportamentelor de utilizare corectă a dispozitivelor TIC, atât din punct de vedere tehnic, cât și din perspectiva sănătății, a siguranței online și a responsabilității digitale. Participanții la activitate au fost familiarizați cu regulile de folosire a unui computer sau telefon mobil, a unei tablete (poziția corectă, oprirea/pornirea, încărcarea bateriei etc.) și de utilizare adecvată a internetului (parole, site-uri sigure, aplicații din surse oficiale etc.). Realizând  o serie de exerciții și rezolvând diverse situații-problemă – în grup, în perechi ori individual, ei au învățat să pornească și să oprească corect un dispozitiv; să găsească un site sigur despre un subiect dat; să creeze o parolă sigură; să verifice setările de confidențialitate etc. Jocurile de rol alese de facilitator pentru această activitate au avut câteva scenarii, construite în jurul a trei întrebări: „Ce faci dacă primești un link suspect?”, „Cum reacționezi când dispozitivul îți cere o actualizare?” și „Ce înseamnă să petreci prea mult timp în fața ecranului?”.

Participanții s-au implicat activ la toate etapele demersului: au colaborat și au exprimat idei, reflectând asupra propriului comportament digital. Ei au înțeles importanța protejării datelor personale, și-au consolidat cunoștințele la subiect, au dobândit sau și-au dezvoltat abilitățile de navigare în spațiul virtual.

Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei de pe strada Florilor: stereotipurile de gen – de la prejudecăți la discriminare

Identitate de gen, roluri de gen, echitate de gen și șanse egale, stereotipuri de gen, prejudecăți și discriminare sunt câteva dintre aspectele abordate de cei 16 participanți în cadrul unei activități de formare a deprinderilor de viață desfășurată de Spațiul Sigur din strada Florilor al Universității Tehnice a Moldovei. Refugiați ucraineni și reprezentanți ai comunității-gazdă au avut parte de un exercițiu de conștientizare a importanței acestor dimensiuni în familie, la școală, în societate.

Activitatea și-a propus să încurajeze dezvoltarea capacității copiilor și adolescenților prezenți de a înțelege ce înseamnă stereotipurile și prejudecățile de gen și care sunt formele de discriminare pe care le implică acestea, felul în care apar și se încetățenesc, cum influențează dezvoltarea rolurilor de gen, care sunt consecințele lor și cum pot fi evitate, precum și de a gândi critic, de a fi selectivi cu informațiile la care au acces și mesajele primite.

Astfel, participanții au discutat despre ”gen” și diferența dintre sexul biologic și genul social. În cadrul unui brainstorming, ei au numit stereotipurile de gen pe care le cunosc, analizând exemple din viața de zi cu zi, și au relevat impactul negativ al acestora asupra indivizilor. În final, au lansat soluții pentru combaterea stereotipurilor de gen și a prejudecăților în școală și în comunitate.

Beneficiarii au dat dovadă de interes față de subiectul activității, implicându-se activ în dezbateri și în analiza studiilor de caz. Ei au demonstrat înțelegerea faptului că stereotipurile, prejudecățile și discriminarea sunt niște bariere în cunoașterea și acceptarea celorlalți, dar și dorința de a-și asuma comportamente care să excludă etichetele de gen.

Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Gândire critică pentru dezvoltarea competențelor profesionale

În perioada 8-10 aprilie 2025 s-a desfășurat primul modul (din cele trei) al Programului de formare continuă cu genericul Gândire critică pentru dezvoltarea competențelor profesionale, în cadrul proiectului CONSEPT 5. Cei 12 participanți, reprezentanți ai școlilor profesionale, colegiilor și ai centrelor de excelență, profesori în domeniul IT, transport ș.a., au avut ocazia să exerseze tehnicile LSDGC (Lectură și scriere pentru dezvoltarea gândirii critice).

Modul I a fost reperat pe asimilarea cadrului ERRE, precum și discuțiile asupra importanței și a necesității gândirii critice în dezvoltarea competențelor profesionale, toate trecute prin lecție-model ca formă esențială de concepere și desfășurare a trainingului. Provocarea pentru discuții și utilizarea unor tehnici în baza textelor artistice, relevante pentru un anume subiect din contextul meseriilor, și-a atins obiectivul.

Transferul cunoștințelor asimilate și al deprinderilor formate asupra materiilor predate în grupele de elevi, se va realiza în perioada de după training. Modulul următor va debuta cu un schimb de impresii, materiale, întrebări și sugestii din practica de aplicare a tehnicilor de dezvoltare a gândirii critice pe viu, în sala de clasă cu grupa de studenți.  

Centrul Educațional PRO DIDACTICA este organizație-partener a Asociației Obștești Educație pentru Dezvoltare în implementarea Proiectului Consolidarea Sistemului de Educaţie Profesională Tehnică în Republica Moldova/CONSEPT (faza V), finanțat de Fundația Liechtenstein Development Service (LED)”.

Platforma ”Educație”: formare continuă pentru orientarea profesională a elevilor (II)

Astăzi, 9 aprilie 2025, proiectul ”Platforma EDUCAȚIE” a realizat partea a doua a seminarului ”Educație pentru viitor: Ce domenii IT trebuie integrate astăzi pentru succesul elevilor de mâine?”, facilitat de formatorii Victoria Calistru și Alexandru Obada.

Instruirea a avut loc cu predare în regim online, cât și offline, în Clasa Viitorului a UPSC ”Ion Creangă”.

Cadrele manageriale și didactice de pe ambele maluri ale Nistrului participante la seminar, 50 la număr, au continuat să-și aprofundeze cunoștințele și să-și dezvolte abilitățile necesare acordării de suport elevilor din clasele terminale din învățământul liceal în actul de autodeterminare profesională și de orientare către profesiile solicitate pe piața muncii; motivării acestora de a însuși tehnologiile informaționale moderne și de a-și îmbunătăți competențele digitale ca bază pentru noi oportunități de carieră.

De această dată, participanții au explorat potențialul paginilor web ca instrument de predare, învățare și evaluare; au exersat folosirea mijloacelor oferite de inteligența artificială în elaborarea de proiecte STEAM; au fost familiarizați cu designul jocului și implicațiile sale benefice asupra stimulării și susținerii motivației elevilor pentru studiu.

Formatorii au pus la dispoziția cursanților soluții digitale concrete și abordări practice ce pot fi implementate cu succes în cadrul demersurilor curriculare, dar și extracurriculare, inclusiv în procesul de orientare în carieră a elevilor.

Activitatea este parte a proiectului ”Platforma EDUCAȚIE” al programului Uniunii Europene ”Măsuri de promovare a încrederii”, implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol. Aceasta se înscrie în acțiunile proiectului direcționate spre pregătirea cadrelor manageriale și didactice de pe ambele maluri ale râului Nistru pentru digitalizarea procesului instructiv-educativ din instituțiile de învățământ de la toate nivelurile.

Platforma ”EDUCAȚIE”: inteligența artificială – o sursă de a spori eficiența personală și profesională

Proiectul ”Platforma EDUCAȚIE” continuă să le ofere cadrelor manageriale și didactice de pe ambele maluri ale râului Nistru formarea profesională necesară digitalizării procesului instructiv-educativ din instituțiile de învățământ de la toate nivelurile.

Ieri, 3 aprilie 2025, ”Clasa Viitorului” a Universității Pedagogice de Stat ”Ion Creangă” din Chișinău a fost gazda unui nou seminar – ”Utilizarea inteligenței artificiale în educația digitală: provocări și oportunități”. Acesta a fost facilitat de dr. Veaceslav Cunev, expert în gândire sistemică și inteligență artificială, Președintele Asociației companiilor private din domeniul IT din Moldova.

Activitatea și-a propus să-i familiarizeze pe cei 90 de participanți cu câteva subiecte: ”Principalele posibilități ale ChatGPT”, ”Utilizarea Gemini și Perplexity în procesul educațional”, ”Ingineria promptă” și ”Lucrul cu asistenții AI –  capacități și modalități de aplicare”.

Astfel, cursanții au abordat în detaliu modalitățile de folosire a platformei ChatGPT în planificarea lecțiilor, în generarea de suporturi de învățare și teste, în dezvoltarea competențelor digitale și a creativității elevilor. O atenție aparte a fost acordată analizei comparative a acestei platforme și a două instrumente ale inteligenței artificiale – Gemini și Perplexity, precum și potențialului lor aplicativ în raport cu practica școlară.

O sesiune de învățare a fost dedicată ingineriei prompturilor sau procesului de concepere a instrucțiunile date unui model de inteligență artificială, o abilitate a secolului al XXI-le care permite obținerea de răspunsuri precise și utile de la rețelele neuronale, economisind timp și beneficiind de resurse valoroase pentru demersurile întreprinse.

Secvența de final a seminarului a fost axată pe lucrul cu asistenții AI, care pot prelua sarcini de rutină, automatiza sarcini și sprijini învățarea personalizată. Cursanților le-a fost prezentat modul în care aceste tehnologii pot ușura volumul de muncă al profesorului și pot îmbunătăți calitatea educației.

Studiul posibilităților inteligenței artificiale devine o parte necesară a dezvoltării profesionale a pedagogului modern. Tehnologia se schimbă de la o zi la alta. De aceea, pentru a ține pasul cu ea, pentru a face educația mai flexibilă, mai eficientă și mai interesantă pentru elevi, profesorii trebuie să-și dezvolte continuu competențele digitale.

Activitatea este parte a proiectului ”Platforma EDUCAȚIE” al programului Uniunii Europene ”Măsuri de promovare a încrederii”, implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol. 

Eveniment de lansare: ”A conduce pentru incluziune: noul raport regional privind țările din Europa Centrală și de Est, Caucaz și Asia Centrală – 2024/25”

Republica Moldova se confruntă cu numeroase provocări de incluziune, din cauza contextului său politic, economic și istoric. Țara încearcă să ofere oportunități echitabile pentru toți cetățenii săi, în special pentru grupurile vulnerabile și marginalizate. Astfel, educația incluzivă devine din ce în ce mai importantă în peisajul educațional general, iar managementul joacă un rol critic în crearea unei culturi școlare incluzive.

În acest context, în perioada martie-mai 2024, a fost efectuat un studiu, care s-a concentrat pe managementul școlii incluzive, conturând un model de leadership, care încurajează colaborarea între toate părțile interesate, pentru ca elevii vulnerabili să beneficieze de o educație de calitate. Acest accent se aliniază cu angajamentul Republicii Moldova de a promova practicile incluzive și de a înlătura barierele de excludere socială a copiilor.

Pentru o imagine cuprinzătoare a situației, datele primare au fost colectate de la 4,5% dintre liderii de școli, prin chestionare, interviuri aprofundate și un focus grup, iar datele secundare – prin cercetarea documentelor, inclusiv prin analiza politicilor existente, a cadrului legal și a studiilor anterioare. Informațiile obținute au fost folosite la elaborarea Raportului Global de Monitorizare a Educației 2024/25„A conduce pentru incluziune: noul raport regional privind țările din Europa Centrală și de Est, Caucaz și Asia Centrală”.

Lansarea Raportului a avut loc în cadrul unui eveniment organizat de C.E. PRO DIDACTICA în data de 3 aprilie 2025, la”Summit events” din Chișinău, cu participarea a 25 de manageri școlari, cadre didactice de sprijin, specialiști de la Serviciile de Asistență Psihopedagogică, coordonatori de proiecte, profesori universitari, experți naționali și internaționali, reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării.

În cuvântul de deschidere, dr. Rima BEZEDE, directoare executivă a C.E. PRO DIDACTICA, a accentuat că studiul a scos în evidență faptul că Republica Moldova a înregistrat progrese semnificative în promovarea leadershipului incluziv. Și, deși persistă anumite provocări, există un angajament puternic în rândul liderilor educaționali pentru promovarea educației incluzive. Acest angajament se reflectă în consensul larg dintre actorii educației cu privire la importanța culturii organizaționale incluzive, ca factor catalizator pentru reformele viitoare.

Valentina OLARU, Secretară de Stat la Ministerul Educației și Cercetării, a apreciat concluziile și recomandările din Raport atât pentru consolidarea culturii școlare incluzive, cât și pentru sublinierea importanței colaborării între diverși actori educaționali întru înregistrarea unor succese vizibile în conducerea inovativă și inspirațională a școlilor, deschisă pentru schimbări de calitate la nivel de relații, proces și rezultate școlare.

Prezentând rezultatele și recomandările Raportului, Anna D’ADDIO și Francesca ENDUIZZI, experte, UNESCO, au menționat că, pentru o incluziune educațională de succes, autoritățile și comunitatea trebuie să acorde cadrelor de conducere din învățământ tot sprijinul de care au nevoie. Acesta trebuie să fie materializat prin creșterea suportului de resurse umane pentru elevii cu nevoi speciale; inițierea unor practici incluzive la nivelul întregii comunități; realizarea de formări specializate; îmbunătățirea infrastructurii și a accesibilității. Toate aceste eforturi trebuie să fie însoțite de o  monitorizare eficientă, care va asigura durabilitatea schimbării, precum și devizibilitate continuă asupra valorilor incluzive.

Viorica GORAȘ-POSTICĂ și Daniela PREAȘCA, experte, C.E. PRO DIDACTICA, autoarele studiului, s-au referit la metodologia cercetării; contextul legislativ, politic și social al țării; provocările incluziunii; caracteristicile liderului școlii; bune practici de leadership pentru educația incluzivă. Autoarele au subliniat că, în comparație cu acum 10-15 ani, educația incluzivă în Republica Moldova s-a îmbunătățit semnificativ, prin concentrarea pe soluții locale și promovarea modelelor adaptative la nivelul fiecărei școli. Însă, pentru o incluziune socială mai mare, este imperativ să se diminueze inechitățile economice, să se asigure stabilitatea politică și să se îmbunătățească accesul la asistență medicală de calitate, să se combată unele prejudecăți, să se perfecționeze practicile incluzive și infrastructura educațională. Iar pentru a construi un mediu în care toți cetățenii să poată participa plenar și egal în societate și pentru a asigura un progres durabil, guvernul, societatea civilă și partenerii internaționali urmează să lucreze împreună.

În cadrul evenimentului au fost prezentate unele practici de succes, recunoscute la nivel național, dar și internațional, promovate de Vera BALAN, directoarea Liceului Teoretic ”Petre Ștefănucă” din Ialoveni, și Pavel CERBUȘCĂ, directorul Liceului Teoretic ”Aristotel” din Chișinău.

În încheiere, în cadrul unei discuții constructive, participanții la eveniment și-au expus opinia pe marginea succeselor obținute în domeniu, dar și a problemelor care mai persistă în școli vizavi de perceperea și implementarea de facto a incluziunii, dar și de impactul acesteia asupra stării de bine a copiilor.

RAPORTUL GLOBAL DE MONITORIZARE A EDUCAȚIEI 2024/25 ”A conduce pentru incluziune: noul raport regional privind țările din Europa Centrală și de Est, Caucaz și Asia Centrală” a fost realizat în parteneriat cu Rețeaua Centrelor de Politică Educațională (NEPC), din care face parte C.E. PRO DIDACTICA, implicat direct în colectarea datelor pentru Republica Moldova și în elaborarea Studiului de caz pe țară:

Raportul oferă o analiză comparativă a practicilor de conducere în domeniul educației incluzive, pornind de la studii aprofundate și perspectivele sistemelor educaționale din 8 țări: Republica Moldova,  Albania, Bosnia și Herțegovina, Estonia, Georgia, Kârgâzstan, Polonia și Slovenia. Acesta oferă recomandări guvernelor și părților interesate în vederea promovării incluziunii și atingerii Obiectivului de Dezvoltare Durabilă 4:  Educația de calitate în întreaga regiune.  

Raportul Global de Monitorizare a Educației: Leadership pentru educația incluzivă în Republica Moldova este disponibil pe linkul:

Platforma ”Educație”: formare continuă pentru orientarea profesională a elevilor

Astăzi, 28 martie curent, proiectul ”Platforma EDUCAȚIE” a desfășurat seminarul ”Educație pentru viitor: Ce domenii IT trebuie integrate astăzi pentru succesul elevilor de mâine?”. Acesta a fost facilitat de formatorii Victoria Calistru și Alexandru Obada și a avut loc în format hibrid, online și offline în Clasa Viitorului a UPSC ”I. Creangă”.

Această secvență de formare continuă a cadrelor manageriale și didactice de pe ambele maluri ale Nistrului este prima din seria de instruiri ale proiectului îndreptate spre sprijinirea elevilor de liceu în actul de autodeterminare profesională și orientarea lor către profesiile solicitate pe piața muncii; motivarea acestora de a însuși tehnologiile informaționale moderne și de a-și îmbunătăți competențele digitale ca bază pentru noi oportunități de carieră.

Seminarul, organizat în baza cadrului ERRE,  a fost structurat în trei sesiuni de învățare, care au oferit suport informațional și practic în realizarea procesului de ghidare în carieră a elevilor, subiectele principale puse în discuție fiind: ”Securitatea cibernetică în școli – competențe-cheie pentru elevii generației digitale”, ”De la consumatori la creatori digitali – formarea competențelor elevilor pentru cariere IT de succes” și ”Inteligența artificială – factor important în formarea elevilor pentru viitor”. Secvențele de învățare au fost însoțite de discuții și de realizarea unor sarcini specifice domeniului. În jur de 50 cursanți, participanți în format hibrid au explorat strategii, procedee și metode de folosire a TIC în procesul de orientare în carieră a elevilor, în timpul orelor de la toate obiectele de studiu, dar și în cadrul extrașcolar; și-au dezvoltat competențe necesare implementării unor practici inovative de ghidare în carieră bazate pe aplicarea TIC; au făcut schimb de experiență pe această dimensiune.

Activitatea este parte a proiectului ”Platforma EDUCAȚIE” al programului Uniunii Europene ”Măsuri de promovare a încrederii”, implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol. Aceasta se înscrie în acțiunile proiectului direcționate spre pregătirea cadrelor manageriale și didactice de pe ambele maluri ale Nistrului pentru digitalizarea procesului instructiv-educativ din instituțiile de învățământ de la toate nivelurile.