Formare de formatori în cadrul ”Platformei Educație” V

Astăzi, 26 iulie 2024, a avut loc cel de-al cincilea training al programului „Formare de formatori”. Activitatea este parte a instruirilor orientate spre pregătirea personalului managerial și didactic de pe ambele maluri ale Nistrului pentru digitalizarea procesului instructiv-educativ din instituțiile de învățământ de la toate nivelurile.

Evenimentul, găzduit de Centrul de Excelență în Informatică și Tehnologii Informaționale a avut pe agenda zilei un subiect actual și relevant – Inteligența artificială în sala de clasă. Activitatea, moderată de formatorul Tudor Lapp, a scos în evidență aspecte ale inteligențelor umane și artificiale; avantajele și limitările Inteligenței Articificiale în comparație cu inteligența umană. Cele 18 cadre didactice și manageriale participante au discutat în profunzime despre impactul crescând al IA asupra pieței muncii și a societății; tendințe și perspective viitoare ale IA. Un alt aspect abordat de participanți în cadrul trainingului a fost elaborarea conținuturilor și resurselor didactice, precum și modalitățile de integrare a inteligenței artificiale în procesul de învățământ.

Activitatea este parte a proiectului ”Platforma EDUCAȚIE”  al programului Uniunii Europene ”Măsuri de promovare a încrederii”, implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

Formare de formatori în cadrul ”Platformei Educație” III și IV

Programul ”Formare de formatori” al  ”Platformei EDUCAȚIE” și-a completat pe 19 iulie 2024, lista de activități cu încă două secvențe de învățare. Acestea sunt parte a instruirilor orientate spre pregătirea personalului managerial și didactic de pe ambele maluri ale Nistrului pentru digitalizarea procesului instructiv-educativ din instituțiile de învățământ de la toate nivelurile.

Evenimentul a fost găzduit de ”Clasa viitorului” a Universității Pedagogice de Stat ”Ion Creangă” și a avut pe agenda zilei două subiecte de actualitate pentru modernizarea școlii prin transformarea ei digitală:

  1. Inteligența artificială în sala de clasă: introducere în domeniu; prompting și instrumente generative; elaborarea conținuturilor și resurselor didactice; integrarea inteligenței artificiale în procesul de învățământ, inteligența artificială – modalitate de stimulare a învățării elevilor și de îmbunătățire a instruirii (formator: Tudor Lapp);
  2. Educația STEAM: concept, semnificație, elemente de proiectare, abordări curriculare; abordarea integrată a conținuturilor de învățare în baza modelului STEAM; traseul metodologic al proiectelor și activităților STEAM (formatoare: Victoria Calistru).

Digitalizarea școlii presupune o mai bună utilizare a tehnologiilor digitale în procesul de predare-învățare-evaluare; elaborarea și folosirea în demersurile didactice a resurselor educaționale deschise; implementarea de practici inovatoare bazate pe aplicarea TIC; formarea și dezvoltarea competențelor digitale ale corpului profesoral și ale elevilor; îmbunătățirea infrastructurii instituțiilor de învățământ.
Activitatea este parte a proiectului ”Platforma EDUCAȚIE” al programului Uniunii Europene ”Măsuri de promovare a încrederii”, implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

„Cariera în pedagogie ar putea fi una dintre opțiuni, după activitatea de astăzi mă simt mult mai deschisă cu privire la această oportunitate…”

La 9 iulie, s-a desfășurat activitatea de follow-up, de finalizare pentru cele 9 activități educaționale și metodice, destinate elevilor claselor a VII-a, a VIII-a și a IX-a din 9 instituții educaționale (4 rurale și 5 urbane) din regiunea de nord a Moldovei. Această inițiativă a avut ca obiective: consolidarea cunoștințelor și abilităților pedagogice ale elevilor, evaluarea impactului sesiunilor inițiale de inițiere în domeniile: învățământul primar, educație timpurie și educație muzicală, precum și sprijinirea orientării profesionale, pentru a evita includerea lor în grupul NEET (Not in Education, Employment, or Training).

Activitățile educaționale și metodice au fost esențiale pentru fortificarea angajamentului actorilor din domeniul educației față de viitoarele generații de pedagogi. De asemenea, au contribuit la asigurarea continuității învățării/studierii în orice instituție educațională din țară, au monitorizat și au intervenit în pașii următori ai tinerilor și au sporit vizibilitatea și atractivitatea specialităților Colegiului Pedagogic „Ion Creangă” din Bălți.

În cadrul acestor activități, 187 de copii (113 fete și 74 băieți) au participat la cele 9 sesiuni de activități educaționale și metodice, iar 56 de copii au participat la activitatea de follow-up. Aceștia din urmă au avut ocazia să afle mai mult despre specialitățile și calificările Colegiului Pedagogic din Bălți, precum educatori, învățători și specialiști în educația muzicală.

Activitatea de follow-up, găzduită de Nortek, în incinta complexului Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți, din care face parte și Colegiul, a fost un moment important pentru elevi. Aceștia și-au exprimat impresiile asupra contextului și stilului ALTFEL de predare și oferire a informației, subliniind importanța colectării feedback-ului de la fiecare elev, a empatiei, a interacțiunii și a oportunităților de exprimare liberă. De asemenea, elevii au fost mulțumiți de logistica evenimentului, alimentația fiind un avantaj extraordinar, mai ales că la etapa gimnazială copiii nu se pot alimenta în școli.

Profesorii din școli, prezenți la activități, au apreciat efortul de orientare în carieră, mai ales în cea pedagogică, având în vedere deficitul de cadre didactice și necesitatea schimbării generațiilor de profesori, pentru a fi mai apropiați, ca mentalitate, de generațiile noi. Elevii au fost impresionați să vadă profesia de cadru didactic în acțiune, simulând rolul de învățător sau educator, înțelegând astfel mai bine responsabilitățile și dificultățile acestei profesii. Mulți dintre ei și-au amintit cu drag de educatorii și învățătorii din copilărie, care au avut un impact pozitiv asupra vieților lor prin susținere, înțelegere și ghidare. De asemenea, au fost menționate și amintiri despre profesori mai indiferenți, non-empatici și chiar cu atitudini discriminatorii, subliniind astfel importanța atragerii către această profesie a copiilor dotați, cu vocație pedagogică,  ambițioși, harnici și valoroși.

Cu scop de consiliere în carieră, dar și de provocare,  au fost pentru elevi și atelierele, în cadrul cărora au exersat abilități personale necesare în rezolvarea studiilor de caz și a unor situații didactice, în identificarea valorilor promovate de un cadru didactic și competențele necesare pentru a fi un educator bun, orientat spre copil, cu idei inovative și deschidere pentru perfecționare continuă. Chestionarul de evaluare a percepției vizavi de statutul cadrului didactic în țara noastră și testul psihologic de evaluare a potențialului pedagogic au demonstrat, în general, o dinamică pozitivă a rezultatelor, în comparație cu etapa inițială, astfel încât, aproximativ, un sfert dintre copii nu au exclus intersecția cu profesia de cadru didactic în viitoarea/viitoarele lor carieră/-e profesională/-e.

 În cadrul sesiunii de follow-up, elevii au adresat întrebări formatorilor despre motivația de a deveni pedagog, despre salarii și facilități, despre domeniul educației muzicale și timpurii, învățământul primar, despre calitățile unui cadru didactic, dar și cu privire la frustrările și dificultățile cu care se confruntă acesta. Directorul adjunct al Colegiului din Bălți, dl. V. GARBUZ, a prezentat avantajele ofertelor educaționale în cauză și ne-a organizat o excursie pe teritoriul campusului și în bibliotecă, promovând  și vizual studiile la instituția dată.

Astfel, la final, din 158 de copii care au completat chestionarul de monitorizare la toate activitățile educaționale, 41,1% și 50% au răspuns că activitatea a fost „foarte relevantă” și „relevantă”. Iar din 41 de copii, care au răspuns la chestionarul de la follow-up, 46,3% și 43,9% au considerat evenimentul „foarte relevant” și „relevant”. Aceasta ne permite să concluzionăm că activitatea respectivă a demonstrat importanța inițiativelor educaționale pentru formarea viitoarelor generații de pedagogi și a oferit elevilor o viziune mai clară, mai atractivă referitoare la oportunitățile de carieră în educație.

Centrul Educațional PRO DIDACTICA, coordonatorul activităților educaționale, împreună cu facilitatoarele activităților, au avut o ocazie inedită de a cunoaște mai bine elevii din învățământul general, de a-i auzi și de a-i ghida în vederea stabilirii viitorului traseu profesional.

Evenimentele sunt organizate în cadrul subroiectului ”Eduspace: Educația, Dezvoltarea, Umanizarea Specialiștilor Pedagogi de Azi pentru Comunitatea Eco”, în baza Acordului semnat între Banca Mondială și Ministerul Educației și Cercetării, destinat Colegiului Pedagogic ”Ion Creangă” din Bălți.

Formare de formatori în cadrul Platformei Educație II

Astăzi, 10 iulie 2024, a avut loc cel de-al doilea training al programului Formare de formatori:
„PEDAGOGIA DIGITALĂ – O NOUĂ FILOSOFIE A EDUCAȚIEI MODERNE”, găzduit de Tekwill. Activitatea este o componentă a instruirilor Platformei EDUCAȚIE organizate pentru cadre didactice și manageriale de pe ambele maluri ale Nistrului, în vederea pregătirii acestora pentru digitalizarea procesului instructiv-educativ din instituțiile de învățământ de toate tipurile.

Cursanții, 22 la număr, au continuat să ia cunoștință de experiența în domeniul implementării educației digitale, accentul fiind pus pe familiarizarea acestora cu elaborarea și utilizarea resurselor educaționale digitale: site-uri (Google Sites), fișe de lucru și infografice (Canva), conținut interactiv (Genially). Scenariul trainingului a prevăzut și o secvență axată pe modalitățile de valorificare a potențialului inteligenței artificiale în educație; a unor instrumente digitale specializate în generarea de texte, în traduceri din diferite limbi (Chat GPT); pe crearea de sarcini de învățare cu ajutorul unor dispozitive mobile (M-learning).

Instruirea, desfășurată într-un format interactiv, a fost secondată de discuții constructive pe marginea procesului de transformare digitală a școlii moderne, pe un schimb valoros de experiență între participanți.

Activitatea a fost facilitată de Liubov Mitioglo, manager regional și expert Tekwill UTAG, și Tatiana Culeva, specialist principal, Direcția de Învățământ UTAG, coordonator de programe regionale de mentorat pentru îmbunătățirea competențelor IT ale personalului didactic. Aceasta a avut loc în cadrul proiectului Platforma EDUCAȚIE, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Chișinău, și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

Promovarea specialităților pedagogice la nordul țării continuă

În perioada de vacanță, elevii de la trei instituții educaționale – Liceul Teoretic „M. Lomonosov”, Gimnaziul nr. 9 din Bălți și Gimnaziul „E. Coșeriu” din satul Catranâc, raionul Fălești – au avut oportunitatea de a participa la o serie de activități educaționale și metodice organizate pentru promovarea studiilor la Colegiul Pedagogic din Bălți. Aceste activități au avut drept scop promovarea educației timpurii, Învățământului primar și educației muzicale, ca potențiale trasee profesionale pentru elevii claselor a 7-a, a 8-a și a 9-a.

Activitatea educațională desfășurată la Liceul Teoretic ”M. Lomonosov” a atras un număr considerabil de elevi, care și-au demonstrat interesul față de cariera pedagogică. Pe parcursul sesiunii, elevii au fost informați despre oportunitățile și beneficiile unei cariere în educație timpurie. Activitățile interactive și discuțiile deschise au creat un mediu propice pentru explorarea acestui domeniu, cât și pentru identificarea oportunităților de viitor. Elevii au participat la activitate cu plăcere, manifestând curiozitate față de activitatea educatorului.

La Gimnaziul nr. 9 din Bălți, elevii au avut parte de o prezentare detaliată a profilului cadrului didactic de educație muzicală. Facilitatoarea activității a subliniat importanța formării profesionale în domeniul educației muzicale și a răspuns la întrebările elevilor cu privire la această specialitate cu profil artistic și pedagogic. Prin activități didactico-muzicale interactive și simulări (concursul muzical improvizat), elevii au fost motivați să exploreze aceste oportunități și să ia în considerare o asemenea provocare pentru o posibilă carieră în domeniul educației.

Activitatea desfășurată la Gimnaziul „E. Coșeriu” din satul Catranâc a fost reușită și interesantă, pentru marea majoritate a elevilor, în ciuda caniculei și a priorității unui alt tip de odihnă în perioada de vacanță. Elevii au valorificat în mod interactiv perspectivele și oportunitățile în cariera pedagogică, în general și în învățământul primar, în special. Prin intermediul unor ateliere practice și discuții despre educație, organizate altfel, în stil finlandez sau japonez, elevii au avut ocazia să descopere importanța și frumusețea unei cariere pedagogice, care poate cuceri și influența nu doar inima copiilor, dar poate constitui și o deschidere captivantă de a explora sisteme educaționale din toată lumea.

Echipa organizatoare a reușit să creeze un mediu de învățare atractiv și motivant, care să răspundă nevoilor și intereselor elevilor. Aceste activități nu doar că au promovat imaginea Colegiului Pedagogic din Bălți, dar și au contribuit la dezvoltarea profesională a viitorilor educatori, asigurând astfel un viitor promițător pentru învățământul din Republica Moldova.

Deși este perioada de vacanță, elevii au demonstrat o prezență frumoasă la activități, implicându-se în toate sesiunile. Interesul și entuziasmul unor elevi față de cariera pedagogică sunt dovada clară a oportunității acestor activități educaționale și metodice. Prin intermediul acestor evenimente de parteneriat educațional extins, Colegiul Pedagogic din Bălți a reușit să-și promoveze imaginea și să inspire elevii, or profesia de cadru didactic contează, mai mult ca niciodată, aici și acum în Republica Moldova.

Evenimentele în cauză sunt organizate în cadrul subroiectului ”Eduspace: Educația, Dezvoltarea, Umanizarea Specialiștilor Pedagogi de Azi pentru Comunitatea Eco”, in baza Acordului semnat între Banca Mondială și Ministerul Educației și Cercetării, destinat Colegiului Pedagogic ”Ion Creangă” din Bălți.

.

Atelier de formare a competențelor echipelor mobile

Asigurarea unei eficiente organizări a activității Spațiului Sigur Mobil, perfecționarea pregătirii membrilor echipelor mobile în vederea furnizării unor servicii de calitate au fost obiectivele atelierului de formare realizat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în perioada 13-14 și 27-28 iunie 2024. La instruire au participat echipele Spațiilor Sigure Mobile create recent, pe lângă altele 3 existente: Centrul de Raional de Tineret din Ungheni și Centrul de Tineret din Criuleni. Cele patru sesiuni de instruire s-au desfășurat în format offline și online, fiind facilitate de formatoarele Elena Creangă și Natalia Grîu. Pe parcursul a patru zile, cursanții au fost familiarizați cu misiunea, principiile de lucru și grupurile-țintă ale unui Spațiu Sigur Mobil, cu rolurile pe care urmează să le exercite fiecare membru al echipei și cu provocările inerente, dar și cu metodologia de livrare a activităților.

Într-un format de învățare interactivă, au fost parcurse aspecte teoretice și practice legate de buna funcționare a entităților mobile: calitatea livrării sesiunilor de învățare și temele-vector abordate (violența de gen: repere conceptuale, serviciile de prevenire în condiții de criză umanitară, mecanismul de referire la servicii VBG și rolul echipelor mobile în acest proces, sănătatea sexuală și reproductivă etc.), comunicarea eficientă, reziliența și flexibilitatea echipelor mobile, stabilirea de parteneriate, planificarea activităților și cadrul de organizare a sesiunilor, metode și tehnici de lucru, asigurarea caracterului incluziv al activităților, siguranța și starea de bine a beneficiarilor, conflictul și gestionarea acestuia etc.

De asemenea, atelierul a țintit dezvoltarea competențelor de identificare a nevoilor beneficiarilor finali, de motivare a acestora pentru implicare în activitățile propuse de Spațiile Sigure Mobile, de creare a unui mediu de activitate lipsit de orice formă de discriminare.

Proiectul „Inițiativa de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, este implementat de C.E. PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Promovarea specialităților Colegiului Pedagogic ”Ion Creangă” din Bălți la gimnaziile din nordul țării

În 28 iunie curent, expertele-formatoare de la Centrul Educațional PRO DIDACTICA, V. Goraș-Postică, L. Darii, au desfășurat trei activități educaționale și metodice cu elevii de la gimnaziile din nordul țării: „A. I. Cuza” din Bălți, Pelenia și „Viorel Cantemir” din Sofia, raionul Drochia. Scopul acestor activități a vizat promovarea imaginii Colegiului, cu accent pe specialitățile Învățământ primar, Educație timpurie și Educație muzicală.

La Gimnaziul din Pelenia, elevii și profesorii au participat la o sesiune interactivă de introducere captivantă în cariera pedagogică. Activitatea a inclus o prezentare detaliată a oportunităților oferite de Colegiul Pedagogic din Bălți, urmată de o discuție deschisă asupra importanței și priorităților educației timpurii. În acest context, elevii au avut ocazia să își exprime opiniile și să pună întrebări despre potențialele lor cariere în domeniul educației.

Gimnaziul A. I. Cuza din Bălți a găzduit un atelier de educație muzicală, în cadrul căruia elevii au fost implicați în diverse activități muzicale interactive. Sub îndrumarea facilitatoarei CEPD, elevii au învățat despre importanța muzicii în dezvoltarea armonioasă a copiilor și au avut ocazia să experimenteze cu interpretarea muzicală. Activitatea a fost apreciată pentru creativitatea și energia sa, stimulând interesul elevilor pentru educația muzicală. Elevii au examinat diverse aspecte ale muncii conducătorului muzical, identificând și discutând despre calitățile personale și competențele profesionale necesare acestuia. Au fost determinate avantajele profesiei didactice în prezent în țara noastră, contribuind la promovarea imaginii Colegiului Pedagogic din Bălți și a specialităților și calificărilor pedagogice oferite de acesta.

La Gimnaziul „Viorel Cantemir”, s-a abordat specificul procesului de lucru cu elevii din învățământul primar, valorificându-se tehnici inovatoare de predare, axate pe învățarea activ-participativă. S-a subliniat necesitatea manifestării unor atitudinii empatice și răbdătoare din partea cadrelor didactice în interacțiunea cu elevii, evidențiind-se rolul lor esențial în formarea personalităților tinere, în pofida multor dificultăți cu care se confruntă acesta. Astfel, în opinia elevilor, a fi învățătoare/învățător în  Republica Moldova, aici și acum, înseamnă: a  avea o comunicare deschisă, eficientă cu elevii; a organiza activități interesante în cadrul orelor; a  împărtăși elevilor lecții de viață; a-i asculta, a le respecta opinia; a-i îndruma spre un viitor mai bun; a-și asuma responsabilitate etc. Cu privire la amintirile cele mai memorabile din clasele primare, s-au listat următoarele secvențe: prima sărbătoare împreună; prima lecție de educație fizică; primele emoții legate de cărțile primite; prima discuție cu învățătoarea; primele prietenii; învățarea cititului și scrisului, dar și întâlnirea cu Iulian Filip, consăteanul lor.

În concluzie, considerăm că activitățile desfășurate au avut un impact pozitiv asupra elevilor și a profesorilor, oferindu-le o perspectivă mai clară, optimistă și pozitivă asupra importanței carierei pedagogice. Ne-am propus să  inspirăm/motivăm preadolescenții să reflecteze asupra unei eventuale cariere în educație, contribuind astfel la dezvoltarea unui sistem educațional de calitate în Republica Moldova.

Evenimentele în cauză sunt organizate în cadrul subproiectului  „Eduspace: Educația, Dezvoltarea, Umanizarea Specialiștilor Pedagogi de Azi pentru Comunitatea Eco”, în baza Acordului semnat între Banca Mondială și Ministerul Educației și Cercetării, destinat Colegiului Pedagogic „Ion Creangă” din Bălți.

Formarea și consolidarea capacităților membrilor echipelor mobile

Capacitarea personalului Spațiilor Sigure, stabile și mobile, pentru realizarea de activități educaționale și de recreere cu beneficiarii – refugiați ucraineni și membri ai comunităților locale – este una dintre direcțiile de acțiune ale proiectului Inițiativa de sprijinire a refugiaților.

Spațiile Sigure Mobile (SSM) au menirea de a împuternici tinerii refugiați ucraineni din Republica
Moldova, mai ales din zonele rurale îndepărta te, precum și semenii lor din localitățile gazdă, prin informare și formare. Acestea oferă activități de educație pentru drepturile omului, de susținere a participării tinerilor la viața comunității, de prevenire a violenței în bază de gen (VBG) prin promovarea egalității de gen și a normelor sociale echitabile. De asemenea, programul lor include demersuri de educație sexuală comprehensivă (ESC), care își propun să ajute generația în creștere să dobândească cunoștințe și abilități de a lua decizii corecte cu privire la sex și sănătatea sexuală și reproductivă nu doar în adolescență, ci și de-a lungul întregii vieți.

Prin intermediul acestora, beneficiarilor le sunt oferite inclusiv instrumente pentru managementul menstruației și produse de igienă menstruală. Un accent aparte este pus pe desfășurarea unor activități de petrecere a timpului liber și de socializare, sportive, artistice și culturale, prin crearea de contexte prietenoase pentru interacțiune și dialog. Activitățile sunt orientate spre formarea de competențe civice, de comunicare și de relaționare, a unor comportamente necesare pentru sănătatea sexuală și reproductivă, pentru un mod de viață sănătos, pentru integrarea cu succes în viața socială și profesională,
pentru coeziune socială.

Fiecare echipă SSM are în componența sa 4 membri (coordonator, lucrător de tineret, psiholog, șofer) și este responsabilă de câteva raioane/municipii-țintă, în funcție de numărul de refugiați, profilul acestora, instituțiile și serviciile locale disponibile (medicale, de învățământ, de asigurare a ordinii publice, centre de tineret, centre de sănătate prietenoase tinerilor, biblioteci, case de cultură, centre comunitare, centre de plasament).

Organizarea spațiului de lucru respectă principiul centrării pe calitate și al asigurării caracterului incluziv
al activităților, presupunând câteva zone, în funcție de specificul grupului (copii, tineri, adulți): de învățare,
de socializare, de recreere, de suport individual (la necesitate).

Proiectul Inițiativa de sprijinire a refugiaților, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, este
implementat de C.E. PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Formare de formatori în cadrul Platformei EDUCAȚIE

Astăzi, 25 iunie 2024, Tekwill a găzduit  trainingul Formare de formatori: „PEDAGOGIA DIGITALĂ – O NOUĂ FILOSOFIE A EDUCAȚIEI MODERNE”.  Activitatea face parte din seria de instruiri ale Platformei EDUCAȚIE destinate formatorilor de pe ambele maluri ale Nistrului.

Activitatea a fost facilitată de Liubov Mitioglo, manager regional și expert Tekwill UTAG, și Tatiana Culeva, specialist principal, Direcția de Învățământ UTAG, coordonator de programe regionale de mentorat pentru îmbunătățirea competențelor IT ale personalului didactic.

Participanții la eveniment au fost familiarizați cu experiența Tekwill în domeniul promovării educației digitale. O sesiune de training a fost consacrată procesului de transformare digitală a școlii moderne. De asemenea, participanților le-a fost  organizată o excursie în cadrul căreia le-au fost prezentate serviciile  Tekwill.

Beneficiarii acestei secvențe de formare au avut parte de un prețios schimb de experiență, au prezentat instrumentele digitale pe care le cunosc și le utilizează în demersurile la clasă, au discutat pe marginea unor probleme de primă importanță legate de digitalizarea procesului instructiv-educativ în instituțiile de învățământ de pe ambele maluri ale Nistrului. Activitatea a avut  loc în cadrul proiectului Platforma EDUCAȚIE, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Chișinău, și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

Activități educaționale și metodice la Bălți: promovarea specialităților și calificărilor pedagogice

La 17 iunie curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a organizat trei evenimente deosebit de semnificative. Trei instituții de învățământ general au fost deschise să organizeze aceste evenimente: Liceele Teoretice „L. Blaga”, „N. Gogol” și Gimnaziul nr. 19 Elizaveta. Scopul principal al activităților de promovare și sensibilizare a fost de a familiariza elevii din clasele a 7-a, a 8-a și a 9-a cu profesiile pedagogice, precum și de a le prezenta ofertele de studii ale Colegiului Pedagogic din Bălți.

Peste 60 de elevi din cele trei instituții au participat la activități interactive pentru a o înțelege plusvaloarea carierelor de educator în învățământul preșcolar, învățător în învățământul primar și instructor de educație muzicală. Simularea, lucrul în echipă, proiectele educaționale, jocurile tematice și alte metode și tehnici cu caracter instructiv-ludic au atras participanții.

Obiectivul specific pentru conținuturile metodice ale activităților au vizat îmbunătățirea unui ansamblu de competențe pedagogice esențiale. Elevii au avut șansa de a-și dezvolta abilitățile de comunicare, planificare și organizare, empatie și oferire de feedback constructiv. Acestea deprinderi sunt esențiale pentru oricine vrea să devină în viitor cadru didactic, deoarece reprezintă bazele unei cariere de succes în educație.

În timpul activităților, elevii au primit informații detaliate despre specialitățile pedagogice și au fost încurajați să-și urmeze visele de a deveni educatori, învățători sau profesori de educație muzicală, subliniind că este o carieră dedicată formării și dezvoltării generațiilor viitoare și că generează, printre multe altele satisfacție și împlinire.

Activitățile date fac parte din subproiectul EDUSPACE: Educația, Dezvoltarea, Umanizarea Specialiștilor Pedagogi de Azi pentru comunitatea Eco. Proiectul urmărește, printre alte obiective, să promoveze competențele pedagogice necesare pentru un mediu educațional modern și sustenabil.

Organizarea acestor activități reprezintă un pas important în pregătirea viitoarelor cadre didactice, iar elevii din Bălți, în special preadolescenți, au avut ocazia să exploreze în mod activ și interactiv profesiile pedagogice, pentru a se dezvolta personal și a sonda oportunitățile de studii vocaționale.

În încheiere, subliniem că AO Centrul Educațional PRO DIDACTICA continuă să fie un pilon al inovării și excelenței în educație, contribuind semnificativ la formarea și dezvoltarea aici și acum a pedagogilor profesioniștilor de mâine, atât de așteptați și de necesari în grădinițele și școlile Republicii Moldova. În acest context, Centrul Educațional PRO DIDACTICA demonstrează angajamentul său continuu față de educația de calitate și formarea profesională a viitorilor pedagogi.

Împreună pentru pace și unitate

În perioada 18-20 iunie 2024, pensiunea ”Odiseu” din Vadul lui Vodă a găzduit Școala de vară „Împreună pentru pace și unitate”, organizată de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Activitatea, un demers de educație pentru o societate în care se respectă drepturile omului, lipsită de violență, în care dialogul, cooperarea și comunicarea în spiritul salvgardării păcii și a liniștii este o realitate, a adunat 19 adolescenți refugiați din Ucraina. Participanții la Școala de vară sunt beneficiari ai unor Spații Sigure inaugurate în cadrul proiectului (Spațiul Sigur Centrul Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău, două Spații Sigure ale Universității Tehnice din Moldova).

Programul celor trei zile a prevăzut o serie de activități educaționale axate pe formarea și dezvoltarea de abilități, atitudini și comportamente necesare conviețuirii pașnice între tineri, indiferent de proveniență geografică, apartenență etnică, limbă vorbită, convingeri religioase etc.  ”Secolul XXI − imperativ al egalității de șanse” și ”EU+TU=NOI” au fost genericele celor câteva sesiuni de instruire, facilitate de Cezare Cornienco și Octavian Grosu.

De o manieră interactivă, într-o atmosferă de colaborare și bună dispoziție, adolescenții au discutat despre drepturile omului și ale copilului, egalitatea de șanse în perceperea legii și a cetățenilor, mecanismele de asigurare a egalității în șanse, respectul pentru celălalt ca valoare supremă a unei societăți sănătoase, discriminarea de șanse, inclusiv de gen, violența și formele sale etc. De asemenea, ei au abordat subiecte legate de sănătatea fizică și emoțională: modul sănătos de viață și părțile sale componente (alimentația sănătoasă, practicarea sporturilor, igiena corpului și a sufletului, inteligența emoțională − siguranța sănătății psihice etc.). O secvență aparte a fost dedicată domeniului relațional, cu accent pe aspecte de educație sexual-reproductivă. N-a lipsit de pe agendă și componenta ghidare în carieră, participanții fiind la vârsta când se gândesc tot mai mult la viitoarea profesie, la alegerea pe care trebuie s-o facă.

Partea educațională a Școlii de vară a fost însoțită de activități sportive, de recreere, distractive. Un moment aparte, memorabil pentru participanți, l-a constituit ”Seara piraților”, care a inclus diverse probe, o competiție între două echipe care a presupus confecționare de steaguri și costume, căutare de comori. Câștigătoare au fost ambele echipe, indiferent de faptul care dintre ele a îndeplinit sarcinile mai repede. Căci adolescenții au căutat soluții, au luat decizii și au creat, într-un context de comunicare prietenoasă și mult spirit competitiv.

Școala de vară s-a încheiat cu o activitate de totalizare. Întrebați ce le-a plăcut cel mai mult pe parcursul celor trei zile de activitate, adolescenții au spus într-un glas ”Totul!”: activitățile, scăldatul în piscină, legarea de noi prietenii. Ei au apreciat mult timpul petrecut împreună, în pace și liniște. Și au fost sinceri. Căci la întoarcere acasă, impresiile pe care l-au adunat au fost împărtășite părinților, care, la rândul lor, au adresat mulțumiri calde pentru momentele speciale trăite de copiii lor instituțiilor finanțatoare − Centrul Educațional PRO DIDACTICA (responsabil de organizarea Școlii de vară – Lilia Nahaba, coordonatoare de proiect) și Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), precum și facilitatorilor.

Atelier de formare și consolidare a capacităților membrilor echipelor mobile

Capacitarea personalului Spațiilor Sigure, statice și mobile, pentru realizarea de activități educaționale și de recreere cu beneficiarii – refugiați ucraineni și membri ai comunităților locale – este una dintre direcțiile de acțiune ale proiectului ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților”.

Astăzi, 13 iunie 2024, a fost dat startul unei noi runde de formare, care se adresează echipelor Spațiilor Sigure Mobile – Centrul Raional de Tineret din Ungheni și Centrul de Tineret „UniT” din Criuleni, în vederea familiarizării cu rolul și misiunea ce le revine, cu metodologia de livrare a activităților.

Cele patru sesiuni de instruire se vor desfășura în format offline și online și vor fi facilitate de formatoarele Natalia Grîu și Elena Creangă.

Spațiile Sigure Mobile au menirea de a împuternici tinerii refugiați ucraineni din diverse zone ale Republicii Moldova, mai ales din localitățile rurale îndepărtate, precum și semenii lor din comunitățile gazdă, prin informare privind serviciile specializate, inclusiv de prevenire a violenței în bază de gen, de a le oferi activități de educație pentru sănătatea sexual-reproductivă și instrumente pentru managementul menstruației, de a le asigura accesul la produse de igienă menstruală etc., precum și de a le dezvolta reziliența, de a crea contexte prietenoase pentru interacțiune, dialog.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Pentru o lume mai bună

Anul de studii 2023-2024 a luat sfârșit. Zilele acestea, în toate instituțiile de învățământ din Republica Moldova răsună ultimul clopoțel. Ultimul clopoțel a răsunat astăzi, 30 mai 2024, și la Centrul Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău (COTN), unde a avut loc o activitate dedicată acestui eveniment, cu genericul ”Pentru o lume mai bună”. Desfășurată în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA (CEPD), în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), activitatea a avut un scenariu ”de vis copilăresc”. Acesta a fost adus în atenția publicului, unul neîncăpător într-o sală imensă, care a numărat peste 90 de persoane – copii, adolescenți, tineri, părinți și bunici refugiați din Ucraina și din comunitatea locală, beneficiari ai Spațiului Sigur COTN, Spațiului Sigur Florilor, Spațiului Sigur Studenților, Spațiului Sigur Testemițanu, 6 din mun. Chișinău, dar și ai Spațiului Sigur Congaz – de către elevii care frecventează Spațiul Sigur COTN și invitațiilor, elevi de la Școala de Arte din com. Ciorescu.

Activitatea, moderată de Cezara Cornienco și Irina Grecova, a avut drept scop consolidarea spiritului de coeziune socială, precum și sensibilizarea pentru o atitudine pozitivă față de comunicarea prietenoasă între copiii, adolescenții și tinerii din Ucraina și cei din Republica Moldova. Aceasta a fost inaugurată cu un cuvânt de felicitare pentru încheierea cu succes a anului școlar adresat tuturor beneficiarilor Spațiilor Sigure, și nu numai, de către Lilia Nahaba, coordonatoarea proiectului, CEPD.

Evenimentul, unul special, plin de emoții calde și de multă bucurie, a cuprins o expoziție cu lucrările membrilor cercurilor de artă plastică. Programul artistic, un alt moment memorabil al zilei, pregătit cu multă implicare de către participanți de toate vârstele, de la preșcolari până la adulți, a inclus numere artistice prezentate de elevii care frecventează cercul de ghitară, cântece și scenete interpretate în limbile română, ucraineană și rusă, precum și dansuri executate de copiii din grupa mică, inclusiv acompaniați de mămicile lor. Membrii cercurilor de educație digitală și artă fotografică au pregătit un colaj video cu secvențe de la activitățile Spațiului Sigur COTN.

O altă surpriză a evenimentului l-a constituit prestația facilitatorilor, care au venit în fața publicului cu un îndemn, îmbrăcat în haina unui original recital, de a se alătura comunității Spațiului Sigur COTN. Asemeni oricărui eveniment de bilanț, n-a lipsit nici distingerea cu diplome ”Stejărelul de aur 2024”, premiu acordat de COTN celor mai vrednici membri ai săi pentru performanțele înregistrate pe parcursul anului. De asemenea, de diplome de absolvire a grădiniței s-a învrednicit cea de-a doua promoție de preșcolari din rândul refugiaților ucraineni. Agenda activității a cuprins și proiectarea unui filmuleț video despre realizările Spațiilor Sigure create pe parcursul a doi ani în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților” (https://www.youtube.com/watch?v=bEp2Joooj14).

Astăzi, la Centrul Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău a răsunat ultimul clopoțel, care a vestit începutul vacanței de vară, o vacanță care se anunță să fie la fel de bogată în activități și acțiune pentru toți beneficiarii săi. Acest clopoțel a răsunat în cadrul unui eveniment de recunoaștere a importanței conjugării tuturor eforturilor și a participării incluzive în vederea consolidării unității dintre toți cei care locuiesc, permanent sau temporar, pe teritoriul Republicii Moldova.

Programul ”Formarea continuă a formatorilor”: noi formatori pentru educația adulților

În perioada 10-19 aprilie curent, 27 de cadre didactice și psihologi din învățământul general și din învățământul profesional tehnic au participat la programul ”FORMAREA CONTINUĂ A FORMATORILOR, acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare. Cu sesiuni de învățare la distanță, moderate de Elena CREANGĂ și Ina MORARU, acesta și-a propus drept scop dezvoltarea competenței de concepere, planificare, organizare și realizare a activităților de formare și de mentorat în auditoriu și online destinate adulților, respectând principiile psihopedagogice de instruire pentru această vârstă.

Agenda programului a inclus un set consistent de subiecte: principiile și particularitățile instruirii adulților; tipurile de activități și proiectarea acestora; strategiile didactice, metodele și procedeele potrivite recomandate;  categoriile de cursanți, stilurile de învățare și instrumentele de identificare a nevoilor de formare; evaluarea în formarea adulților; mentoratul și importanta lui; rolurile și atribuțiile specifice ale mentorului etc., iar partea sa aplicativă a fost orientată spre dezvoltarea următoarelor competențe specifice: aplicarea noțiunile inerente conceptualizării unui training desfășurat în auditoriu  sau online;  proiectarea demersului didactic luând în calcul bazele pedagogice și psihologice ale andragogiei; respectarea algoritmului de folosire a tehnicilor de lectură, de organizare grafică a informației, scriere, discuție, argumentare; respectarea recomandărilor științifice de utilizare a tehnicilor interactive etc.

Pentru activitatea de final a programului, cea de follow-up, care a avut loc la 25 mai, participanții au pregătit proiectul unei activități de formare pentru adulți, în cheia cadrului Evocare, Realizare a sensului, Reflecție, Extindere. Lucrările au fost prezentate public și evaluate. Beneficiarii programului vor primi certificate care le vor permite să activeze în calitate de formatori în domeniul educației adulților.

Un alt program de formare în managementul proiectelor încheiat cu succes

În perioada 23, 25 și 29 aprilie 2024, Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Direcția Generală Educație, Tineret și Sport, a desfășurat programul de formare ”Managementul proiectelor de Intervenție educațională”. Organizat pentru funcționari ai DGETS − șefi de direcții și secții, specialiști principali și specialiști superiori, ingineri programatori etc., acesta a avut drept scop abilitarea profesională inițială în scrierea propunerilor de proiecte, în implementarea, monitorizarea și evaluarea rezultatelor înregistrate.

Formatoarea Viorica GORAȘ-POSTICĂ a inclus în agenda celor trei zile de sesiuni aspecte solicitate de participanți, relevante pentru inițierea în domeniu, pentru formarea și dezvoltarea competențelor necesare managementului proiectelor. De o manieră interactivă și într-un context propice unui schimb benefic de bune practici, cei 20 de participanți au fost familiarizați cu elementele de bază ale unui proiect, cu cei 10 pași în elaborarea unui proiect educațional și caracteristicile unui proiect de succes, cu etapele alcătuirii planului de activități ale proiectului și a bugetului, cu greșelile comise la formularea problemelor şi posibilele corectări.

Sarcinile propuse spre realizare au vizat descrierea situației existente și a problemei, a scopului și a obiectivelor, precum și a celorlalte componente ale proiectului. Activitatea de follow-up și certificare, care a avut loc astăzi, 24 mai, s-a axat pe prezentarea de către cursanți a produselor materializate în documente de proiect, care au fost recent aplicate sau care urmează a fi implementate la nivel municipal și raional. Această ultimă secvență de instruire a pus accentul pe evaluarea rezultatelor obținute în baza competențelor formate, pe un schimb valoros de exerciții și experiențe referitoare la corectitudinea fiecărui element structural din cererea de finanțare, pe căutarea unor resurse de finanțare și parteneri de dezvoltare deschiși și generoși.

Pe parcursul programului de formare, participanții au demonstrat un interes vădit pentru domeniu, conștientizând importanța extinderii practicilor de scriere și implementare a proiectelor de intervenție educațională, care vin în sprijinul soluționării unor probleme cu care se confruntă sistemul de învățământ din municipiul Chișinău, dar și din întreaga țară.

Gândire critică pentru formarea competențelor profesionale

Sistemul de traininguri din cadrul proiectului CONSEPT, Gândire critică pentru formarea competențelor profesionale, a continuat, în perioada 16-18 aprilie, cu modulul III în variantă online, cu utilizarea platformei Zoom.

Participanții la training, 12 profesori și maiștri care predau disciplinele de specialitate la centre de excelență, colegii și scoli profesionale, au continuat să examineze posibilitățile de aplicare a tehnicilor de gândire critică, dar și să coreleze filosofia gândirii critice cu procesul de predare-învățare-evaluare. Valențele formative ale gândirii critice în domenii precum electronica, IT, deservirea automobilelor și organizarea transportului, conjugate cu examinarea inteligențelor multiple, a dezvoltării competențelor de comunicare în context profesional, au fost cercetate prin optica tehnicilor interactive din cele tradiționale.

Insistența pe comunicare, discuție, argumentare, mai ales în cazul unor meserii foarte tehnice sperăm să dea roadele așteptate. Forma principală de concepere şi desfăşurare a demersului a fost lecţia-model. A fost rezervat suficient loc şi timp debrifării, metacogniţiei, aplicării imediate şi transferului asupra disciplinelor pe care le predau cursanţii.

LEADERSHIP-UL INCLUZIV la nivel de grupă/clasă și instituție: dificultăți și oportunități pentru cadrele didactice și manageriale – dezbateri recente la Clubul PAIDEIA

Subiectul abordat săptămâna trecută în cadrul platformei de dezbateri educaționale de la C.E. PRO DIDACTICA, cu participarea a 20 de persoane (manageri, cadre didactice, specialiști din asociațiile obștești de profil) a fost unul de interes sporit, dar și de necesitate stringentă. După trecerea în revistă a reperelor conceptuale aferente, prof. univ. Viorica GORAȘ-POSTICĂ a facilitat discuțiile relevante și schimbul de experiență și bune practici în domeniu. Astfel s-au evidențiat beneficiile practice ale sinergiei dintre educația incluzivă, leadership-ul incluziv, leadership-ul transformațional și leadership-ul democratic. S-a argumentat că aceste imperative politice, fundamentate teoretic și praxiologic, interferează cu pedagogia diversității și cu abilități inerente de influență axiologică, academică și interpersonală.

Fiind promovat în politicile internaționale UNESCO ca necesitate de îmbinare a practicilor eficiente de leadership și a incluziunii în instituțiile de învățământ de toate tipurile, începând cu educația obligatorie, continuând cu cea universitară și terminând cu cea a adulților (de-a lungul și de-a latul vieții), leadership-ul incluziv se impune pe agenda europeană, dar și în practica pedagogică actuală. Or, o instituție, o grupă/clasă incluzivă permite progresul academic al tuturor copiilor/elevilor, luând în considerare specificul psihosocial și particularitățile individuale de învățare și relaționare, integrare socială.

Dispunând de acte normative alineate la standardele internaționale, practicienii au recunoscut atu-urile și sprijinul evident la acest nivel, dar insuficiența resurselor financiare și umane generează dificultăți majore la nivel local/instituțional și, în multe cazuri, se compromit bunele intenții comune de ajutor elementar, dar și de acces la educația de calitate, indispensabile pentru persoanele cu nevoi speciale. Experiențe avansate din proiectele internaționale, implementate inclusiv în colaborare cu sectorul asociativ, au fost apreciate de practicienii de la Căușeni, Călărași, Sângerei, Ialoveni, Chișinău etc., dar necesitatea instituționalizării și asigurării continuității schimbărilor promovate prin fonduri internaționale uriașe, rămâne un imperativ acțional, urmând ca SAP-urile și CREI-urile să se implice la nivel local mai activ, aici și acum, oferind suport profesionist, în mod adecvat și individualizat.

Spre coeziune socială, prin dialog intercultural

Astăzi, 9 aprilie 2024, Spațiul Sigur al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău a găzduit masa rotundă cu genericul ”Reziliență și coeziune socială prin dialog intercultural între tinerii refugiați de etnie romă și moldoveni”. Inițiativa, înscrisă în seria de acțiuni desfășurate în cadrul săptămânii culturii rome ”Amare Amala”, în perioada 5-13 aprilie, a avut drept scop identificarea de soluții pentru o mai bună implicare a copiilor și tinerilor de etnie romă în activități de educare și formare, precum și pentru eficientizarea interacțiunii și a comunicării dintre tinerii refugiați și semenii lor din Republica Moldova.

Organizată în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport Chișinău, masa rotundă a adunat reprezentanți ai unor instituții de educație formală și nonformală − cadre didactice și lucrători de tineret − și a fost moderată de Cezara Cornienco și Șahin Rădița. Agenda evenimentului a cuprins prezentări (”Spațiile Sigure ”Centrul Orășenesc al Tinerilor Naturaliști” și ”Testemițanu, 6” din Chișinău: imperative și realizării; ”Romii: istorie, tradiții, stereotipuri și prejudecăți, personalități”); ateliere de lucru (”Unele aspecte de interacțiune multidimensională cu comunitatea romă” și ”Instrumente efective de socializare a adolescenților romi”); discuții; studii de caz; schimb de bune practici.

Participanții la masa rotundă au venit cu un șir de recomandări cu privire la ameliorarea situației pe dimensiunea acces la serviciile educaționale pentru comunitatea romă, pentru administrația publică centrală și locală, pentru instituțiile de învățământ, pentru liderii romi și comunitatea romă, pentru sectorul asociativ.

Spațiile Sigure ”Centrul Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău” și ”Testemițanu, 6” au fost create în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Activități de formare continuă în cadrul proiectului CONSEPT

Un nou episod din cadrul proiectului CONSEPT 5 a întrunit săptămâna trecută, la CE PRO DIDACTICA, profesori și maiștri din instituțiile implicate. 12 participanți au examinat, în perioada 26-28 martie curent, impactul învățării prin cooperare și colaborare asupra formării competențelor profesionale, corelarea dezvoltării gândirii critice, a tehnicilor interactive cu dezvoltarea competențelor pentru secolul al XXI-lea, precum și specificul evaluării muncii de echipă. Activitatea s-a desfășurat offline, ceea ce a permis accentuarea în mod special a unor momente vitale pentru tematica propusă – colaborarea și cooperarea în cadrul activităților didactice, orientată, în ultimă analiză, spre formarea competențelor necesare angajatului: cooperarea, managementul echipei, comunicarea și alte competențe sociale ale elevilor care vor lucra, inevitabil, în echipe. Pe lângă subiectele discutate, cursanții au avut posibilitatea de a exersa „pe viu” cooperarea și colaborarea între ei, formând sau integrându-se, pentru sarcini concrete, în varii echipe. Orice instruire de acest gen – trăită, asimilată, analizată, este urmată de faza transferului asupra activității la clasă și în atelier, în procesul de formare a meseriașilor calificați. Nu au putut să nu apară aspectele problematice ale evaluării lucrului în echipă – evaluarea produsului, a procesului, a contribuției personale, a relațiilor și a comportamentelor.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților”: o nouă generație de formatori pentru educația adulților

Capacitarea personalului Spațiilor Sigure pentru realizarea de activități educaționale și de recreere cu beneficiarii – refugiați ucraineni și membri ai comunităților locale – este una dintre direcțiile de acțiune ale proiectului ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților”.

În acest context, în perioada 28 februarie-27 martie curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a desfășurat offline programul ”Formarea continuă a formatorilor”. Având drept obiectiv pregătirea de formatori pentru educația adulților, cele câteva sesiuni de instruire, facilitate de Elena Creangă, Natalia Grîu și Ina Moraru, au abordat două componente importante pentru o mai eficientă derulare a activităților în sală: ”Trainingul − formă de bază în instruirea adulților” și ”Modelul ADDIE − cadru în proiectarea și dezvoltarea programelor de formare”. Demersurile formatoarelor au fost direcționate spre dobândirea, consolidarea sau aprofundarea cunoștințelor necesare înțelegerii, organizării și facilitării procesului de învățare individuală și în grup la această vârstă. De asemenea, ele au țintit dezvoltarea competențelor de creare a unui mediu de învățare sigur și prietenos, de sprijinire a formabililor în identificarea nevoilor de învățare și în depășirea barierelor; de înțelegere a dinamicii grupului pentru alegerea modalităților și mijloacelor optime de realizare a activităților, de motivare pentru învățare, de integrare cu succes a instrumentelor și tehnologiilor disponibile, de evaluare a impactului învățării etc.

Ce înseamnă să fii formator și ce este un training; concepții despre training; structura, designul unui training; fazele proiectării trainingului; acțiunile trainerului la diferite etape de formare (pre-training, training și post-training), modalități de desfășurare a unui training și cerințele față de acesta, situații dificile în cadrul trainingului și soluții de rezolvare etc. sunt doar câteva dintre aspectele puse în discuție. De o atenție aparte s-au bucurat subiectele legate de educația sexuală comprehensivă a adolescenților, cu accent pe implementarea acesteia în școală.

Scenariul instruirii a mizat pe livrare de modele, pe responsabilitatea participanților față de propria formare, pe acumulare și schimb de experiență. A mizat pe contribuția fiecăruia la realizarea sarcinilor de grup, pe disponibilitatea de a învăța împreună și de la ceilalți. A mizat pe interactivitate, pe implicare și colaborare. El și-a propus pentru exersare numeroase tehnici și metode de dezvoltare a gândirii critice, în vederea unei mai bune utilizări a acestora cu beneficiarii finali: Cât de bine știi cine ești? Grila inteligentă, SINELG, Pixuri în pahar, Inventarul de valori personale, Gândește – Perechi – Prezintă, MOZAIC etc.
Pentru activitatea de follow-up, cei 15 cursanți, cadre didactice și psihologi, au avut ca temă de casă planificarea unei secvențe de training de o zi cu adulții. Lucrările au fost prezentate în plen și analizate detaliat. Feedbackul oferit de colegi și formatoare a cuprins recomandări concrete de îmbunătățire a calității demersului de formare.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Înregistrare la Programul complex ”Formarea continuă a formatorilor”

Stimați colegi,

🧑‍🎓CE PRODIDACTICA anunță înscrierea la programul complex de formare FORMAREA CONTINUĂ A FORMATORILOR (17 credite / 510 ore), acreditat de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educație și Cercetare, care va începe pe 10 aprilie curent.

💻Activitățile se vor desfășura în format online,⏰în perioada 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19 aprilie 2024, (activități sincron, în intervalul 14:30-17:00), 24 mai 2024 – follow-up online.

Formatoare: Elena Creangă, Ina Moraru

Costul programului de formare constituie 1200 lei.

👉Pentru înregistrare, vă rugăm să accesați și să completați formularul: https://forms.gle/M19qj74Ss3ED4wsH9

* Termenul limită de înregistrare: 6 aprilie curent.

Pentru întrebări, ne puteți contacta la nr. de telefon (373 22) 54 25 56, 54 19 94; 079397919; coordonatoare de program: Lilia Nahaba.

Formare de formatori pentru educația adulților, promoția I, 2024

În perioada 12 februarie-12 martie curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a desfășurat programul ”Formarea continuă a formatorilor”, având drept beneficiari 15 cadre didactice și manageriale.

În opinia cursanților, oferta de pregătire a specialiștilor în educația adulților și în mentorat a răspuns așteptărilor lor. Mai ales că formatorii și-au văzut sarcina în ”…a-i face conștienți de faptul că responsabilitatea în fața adulților – de orice vârstă – nu este mai mare sau mai mică decât în fața copiilor, ea este diferită la nivelul asigurării didactice prealabile a cursului”.
Conținuturile abordate pe parcursul instruirii, de formatorii Valeriu GORINCIOI, Viorica GORAȘ-POSTICĂ și Angela TOMIȚA, au vizat întâi de toate formarea competențelor necesare proiectării și desfășurării unui demers construit pe fundamentele pedagogice și psihologice ale andragogiei (conceptualizarea unui training în auditoriu sau online; respectarea algoritmului de utilizare a tehnicilor de lectură, de organizare grafică a informației, de scriere și discuție, de argumentare; aplicarea principiilor și algoritmilor funcționali pentru tehnicile interactive etc.).
Programul s-a încheiat printr-o sesiune de follow-up, pentru care participanții au elaborat proiectul unui curs/program adresat adulților din diverse domenii, în vederea dezvoltării unor competențe profesionale clar definite, cu detalierea cel puțin a unei secvențe didactice concrete, în cheia cadrului ERRE. Prezentările au demonstrat cunoașterea particularităților de vârstă ale segmentului de beneficiari; a cadrului de învățare și proiectare Evocare-Realizare a sensului-Reflecție-Extindere; a strategiilor de lucru (Scriere liberă, Asocieri libere, Brainstorming, GP, 6 Cum?, Diagrama Venn, Mozaic, Predare complementară, SINELG, Simulare, Brawriting etc.) și a sarcinilor caracteristice fiecărei etape; a platformelor și instrumentelor TIC eficiente în educația adulților (Google, Menti, Prezi, LearningApps, GoogleClassroom, Youtube, Jamboard, LearningApps, GoogleClassroom etc.); a modalităților de diminuare a barierelor în învățare provocate de implicațiile cursanților dificili; a specificului relației de mentorat etc.
Pe întreaga durată a programului, cursanții au demonstrat un interes sporit pentru subiectele în discuție și implicare în activități, învățând, reflectând și acționând, dintr-o nouă perspectivă, cea de formator al generațiilor de adulți din contemporaneitatea noastră. Chestionarele de evaluare finală ne-au oferit impresii și rezultate relevante și foarte diverse vizavi de obiectivele proiectate și atinse în mod participativ, dar și sugestii constructive de colaborare ulterioară și de valorificare a achizițiilor teoretice și practice.

Spațiul Sigur Criuleni în sprijinul incluziunii sociale a refugiaților

Kalinedelea Iana. A ajuns în Centrul de Plasament Temporar pentru Refugiați (CPTR) din incinta Școlii Profesionale din Criuleni (în continuare Centru) la 12 martie 2022. Fiind pedagog de profesie, s-a încadrat activ în viața Centrului, chiar din primele zile. La început, ca voluntar apoi s-a angajat în calitate de  coordonatoare a activităților pentru copii, desfășurate în camera de joacă. Frecventează regulat cursurile de limba română, realizate cu suportul proiectul„Inițiativa de sprijinire a refugiaților”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova. Iana a  încheiat cu succes nivelul A1 și A2, ceea îi permite să comunice liber în limba inclusiv cu finanțatorii și partenerii, în vederea organizarea de activități intracomunitare – excursii, vizionări de filme, competiții sportive etc.

Iana zice  că însușirea limbii române o ajută să se integreze mai ușor în societate că se simte mult mai confortabil pe stradă, în transportul public, la policlinică, în supermarket. În plus, îi deschide noi perspective de angajare în câmpul muncii.

La momentul actual, Iana activează în calitate de facilitatoare a Spațiului Sigur Criuleni, fiind responsabilă de componenta ce vizează dezvoltarea deprinderilor de viață ale adolescenților.

Knîș Karina. Fiind mamă a doi copii mici, inițial a fost angajată în calitate de facilitatoare a Spațiului Sigur  Criuleni, realizând activități destinată adolescenților orientate spre  dezvoltarea deprinderilor de viață.

Totodată, Karina a frecventat lecțiile de limba română predate de către Angela Iapără, în cadrul Spațiului Sigur.

După înscrierea copilului mai mic la grădinița din comunitate, a frecventat cursuri de maseur, oferite de parteneri. Actualmente, are deschis în Centru un cabinet unde prestează servicii de masaj.  Karina dorește să-și lărgească afacerea, să închirieze un local pentru a atrage mai mulți clienți. Are planuri frumoase pentru un viitor în țara noastră.

Polova Iuliana. A devenit beneficiară a Centrului în mai 2023. Și-a înscris fetița de 5 ani la grădiniță și a început să frecventeze cursurile de manichiuristă. S-a integrat repede în colectivul de refugiate, care deja studiau limba română în cadrul Spațiului Sigur Criuleni. A recuperat repede materialul, ca acum să fie una dintre cele mai active eleve.

Lucrează ca manichiuristă în Centru, deservind refugiatele. Dorește să se angajeze într-un salon din localitate sau să-și deschidă propria afacere. Grație programului de studiere a limbii române, comunicarea cu membrii comunității locale nu mai este o barieră.

Zvonareva Nadia, Vicol Larisa, Ciumac Ecaterina, Klimenco Karina. Au fost angajate de  Școala Profesională din Criuleni ca lucrători ai cantinei, cu toate actele în regulă. Studierea limbii române le ajută să comunice cu colegii de serviciu și elevii pe care îi deservesc.

Pentru a facilita încadrarea în câmpul muncii a ucrainenilor cazați în CPTR din incinta Școlii Profesionale din Criuleni, Spațiul Sigur a inclus în oferta sa educațională activitatea „Integrarea socială a refugiaților”, realizată de către Vasile Iapără, managerul Centrului și directorul școlii. Demersul este îndreptat spre informarea beneficiarilor despre drepturile și obligațiunile lor, despre suportul social, material și psihologic pe care îl pot obține în cadrul Centrului, despre condițiile de angajare pe piața muncii a Republicii Moldova.

Natalia Golban, coordonatoare, Spațiul Sigur Criuleni

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților”: formare de formatori

Astăzi, 28 februarie, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a dat startul unui nou program, care are drept obiectiv pregătirea unei noi pleiade de formatori pentru educația adulților. Instruirea se va desfășura cu participarea reprezentanților Spațiilor Sigure statice și mobile și va fi facilitată de Elena Creangă, Natalia Grîu și Ina Moraru, formatoare cu o vastă experiență în domeniu. Sesiunile de training și orele de studiu individual vor fi axate pe abordarea unor subiecte importante pentru cunoașterea ”bucătăriei” educației adulților. Programul se va încheia cu realizarea de către cursanți și prezentarea, în activitatea de follow-up, a unei teme de casă.

Activitate este organizată în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.