Programul național ”Investim în profesori” – o oportunitate pentru schimbări reale în școală
Primele grupe de cadre manageriale și didactice din r. Ialoveni participante la ediția a doua a Programului național ”Investim în profesori” și instruite de echipa de formatori a Centrului Educațional PRO DIDACTICA și-au prezentat temele de casă. Pentru ultima sesiune, cea de follow-up, cursanții au avut de planificat schimbări ce pot fi implementate integral sau secvențial la nivel de instituție, valorificând cunoștințele și abilitățile căpătate după studierea celor 9 module ale programului: ”Cadrul normativ al activității cadrului didactic. Integrarea și etica personalului didactic”; ”Inteligența emoțională”; ”Relația cadrului didactic cu elevii”; ”Cadrul didactic și părinții elevilor: comunicare, implicare, parteneriate”; ”Relevanța învățării”; ”Educația incluzivă”; ”Educație pentru democrație și integrare europeană”; ”Formarea competențelor de prevenire și intervenție la fenomenul bullying”.
Cele două întrebări la care au răspuns cursanții în procesul de elaborare a lucrărilor, dimensiunile vizate fiind activitatea cadrelor didactice/procesul de instruire, relația cadre didactice-elevi, interacțiunea școlii/profesorilor cu părinții/comunitatea și motivația elevilor, au fost: ”CE și CUM veți schimba în semestrul II al anului curent de studii?”.
Prezentările de 5-7 minute − realizateîn format PPT, Prezi, Word − au cuprins pași concreți, o gamă vastă de strategii, mijloace și resurse care să conduc la îmbunătățirea procesului instructiv-educativ, în general, și a demersului la clasă, în special; a propriei prestații și a reușitei academice a copiilor; a relației cadre didactice-elevi-părinți; a interacțiunii și colaborării cu colegii din instituție. În lista de schimbări și sarcini asumate cursanții au inclus întruniri, mese rotunde, dezbateri, activități extracurriculare etc. cu elevii, părinții, profesorii și membrii comunității având drept scop facilitarea incluziunii educaționale a copiilor, mai ales a celor cu CES; consolidarea parteneriatului școală-părinți-comunitate; promovarea stării de bine în școală etc. Din listă nu au lipsit și măsuri orientate spre combaterea unor fenomene negative, inclusiv prin organizarea unor zile și săptămâni anti-bullying, anti-violență etc.
În opinia participanților, Programul național ”Investim în profesori” a constituit un bun prilej de a-și analiza activitatea din perspectiva unor proaspete achiziții, de a identifica părțile ei tari și slabe, de a afla noi modalități de eficientizare a lecțiilor și soluții pentru problemele cu care se confruntă. A constituit un imbold pentru creștere personală și profesională continuă, pentru aducerea activității pe un alt făgaș − unul cu mai mult impact și mai multe rezultate.
Programul național ”Investim în profesori”, susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, vine să răspundă nevoilor actuale de pregătire profesională continuă ale cadrelor din învățământ, oferind baza teoretică și practică necesară formării și exersării competențelor specifice domeniului psihopedagogic.