Crăciun Fericit! La Mulți Ani!



Integrarea copiilor refugiați, politici educaționale și sociale actualizate, managementul de caz sunt subiectele principale abordate în cadrul programului de formare desfășurat în cadrul proiectului în perioada 9-12 decembrie, facilitat de formatorii Ivan Duminica, Marcela Dilion-Strechie și Natalia Bejan. Reunind 96 de profesioniști din educație și asistență socială, reprezentând diverse organizații de nivel local, raional și național, acesta și-a propus să contribuie la consolidarea capacităților autorităților de toate nivelurile (APL, școală, Centru comunitar de educație online, Direcție Educație, Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică, TASA etc.), ca membri ai echipelor intersectoriale implicate într-un proces colaborativ de asigurare a unei mai eficiente și echitabile incluziuni a copiilor afectați de conflict în sistemele de învățământ și de protecție socială.
Obiectivele-cheie ale instruirii au presupus:
Structurat în sesiuni cuprinzătoare, programul a acoperit aspecte vitale, de la statutul legal al copiilor refugiați în sistemul educațional (inclusiv reguli de înscriere la școală, modele de educație online/mixtă etc.), până la serviciile sociale specifice (serviciul de sprijin pentru familiile cu copii, centre de zi etc.). Un accent deosebit a fost pus pe rolul esențial al echipei multidisciplinare comunitare și pe pașii concreți ai managementului de caz.
Inițiativa constituie un pas important în efortul de a oferi un răspuns coerent nevoilor copiilor refugiați, asigurându-le tuturor acces egal la educație și protecție.
Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA cu sprijinul financiar al Fundației pentru copii ”Pestalozzi” (Elveția).














Zilele acestea, Centrul de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți, Școala Profesională din Criuleni și Centrul de Excelență în Industria Ușoară din Chișinău au cunoscut emoții aparte. După trei luni de studiu intens, primele participante la programele de calificare parțială (microcalificare) la meseriile Bucătar/bucătăreasă, Cusător și Frizer elaborate în cadrul proiectului au susținut examenul de absolvire. După multiple provocări, 45 de refugiate ucrainene și reprezentante ale populației vulnerabile din Republica Moldova au trăit un moment de satisfacție imensă. Ele au dat dovada dobândirii cunoștințelor și abilităților necesare pentru o nouă etapă în viața lor profesională: cea de integrare pe piața muncii sau de demarare a propriilor afaceri prin deținerea unei certificări recunoscute.
Programele, adaptate nevoilor beneficiarelor, au inclus module practice esențiale pentru formarea competențelor specifice fiecărui domeniu:
Urmează un ultim pas până la începerea unei noi cariere: înmânarea Certificatului de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.
Felicitări tuturor absolventelor!
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.





