Calificări pentru o nouă șansă profesională

Zilele acestea, Centrul de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți, Școala Profesională din Criuleni și Centrul de Excelență în Industria Ușoară din Chișinău au cunoscut emoții aparte. După trei luni de studiu intens, primele participante la programele de calificare parțială (microcalificare) la meseriile Bucătar/bucătăreasă, Cusător și Frizer elaborate în cadrul proiectului au susținut examenul de absolvire. După multiple provocări, 45 de refugiate ucrainene și reprezentante ale populației vulnerabile din Republica Moldova au trăit un moment de satisfacție imensă. Ele au dat dovada dobândirii cunoștințelor și abilităților necesare pentru o nouă etapă în viața lor profesională: cea de integrare pe piața muncii sau de demarare a propriilor afaceri prin deținerea unei certificări recunoscute.

Programele, adaptate nevoilor beneficiarelor, au inclus module practice esențiale pentru formarea competențelor specifice fiecărui domeniu:

  • meseria Bucătar/bucătăreasă: 15 cursante au parcurs 7 module, învățând de la prelucrarea primară a legumelor până la prepararea felurilor principale și a produselor de patiserie/panificație;
  • meseria Cusător: 15 cursante au studiat 6 module, axate pe confecționarea și repararea articolelor de îmbrăcăminte;
  • meseria Frizer: 15 cursante s-au specializat în modelarea și stilizarea tunsorilor de damă prin studierea intensivă a 3 module.

Urmează un ultim pas până la începerea unei noi cariere: înmânarea Certificatului de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

Felicitări tuturor absolventelor!

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

La Digital Hub Chișinău și Dondușeni se simte spiritul sărbătorilor de iarnă

Copiii refugiați, dar și cei din comunitatea gazdă, care participă la activitățile noastre – lecții de limba română, meditații la engleză, informatică și științe, programul afterschool și activitățile de educație interculturală, conviețuire pașnică, sport și recreere, s-au implicat cu mult entuziasm în acțiunile dedicate Crăciunului și intrării în noul an. 

Într-o atmosferă de lumină, râsete și nerăbdare, cu multă curiozitate și voie bună, cu ochii plini de emoție, ei i-au scris scrisori lui Moș Crăciun, punându-și pe hârtie cele mai sincere, ascunse sau năzdrăvane dorințe.

Pentru că se apropie Crăciunul. Pentru că magia există. Pentru că ne pasă de copii.  Activitățile au fost realizate în cadrul proiectului „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional Pro Didactica, cu suportul Fundației pentru copii Pestalozzi (Elveția).

Copiii își învață drepturile

Dreptul la un nume și o naționalitate, dreptul de a fi crescut de părinți, dreptul la protecție împotriva violenței, dreptul la sănătate, dreptul la educație, dreptul la odihnă și la joacă, dreptul la un nivel de trai adecvat etc. sunt doar câteva dintre drepturile copilului discutate în cadrul unor activități realizate de cele 7 centre comunitare de educație online. Organizate cu prilejul Zilei Internaționale a Drepturilor Omului, acestea au avut drept scop să-i familiarizeze pe participanți – fete și băieți din rândul refugiaților ucraineni și din localitățile gazdă – cu noțiunea de ”drepturi”, cu principiile care stau la baza lor, cu drepturile de care se bucură, pentru a le aplica în viața de zi cu zi, a se dezvolta armonios și în siguranță.

Marcate de interactivitate și deschidere, discuțiile, jocurile de rol, lecturile, exercițiile, executarea unor desene tematice, realizarea de puzzle-uri etc. au condus la o mai bună înțelegerea de către copii a naturii drepturilor lor, a responsabilităților care le revin, a mecanismelor de protecție.

Ei au învățat și au conștientizat că drepturile sunt niște garanții, care îi protejează și le asigură un tratament corect din partea celorlalți, dar că exercitarea acestora implică și respectarea drepturilor celorlalți. De asemenea, ei au aflat la cine pot apela în situații de abuz sau de încălcare a drepturilor lor. Dar, întâi de toate, ei au înțeles că au dreptul să fie în siguranță, să învețe, să se joace și să spună ce gândesc, fără să le fie frică.

Activitățile au fost realizate în cadrul proiectului „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional Pro Didactica, cu suportul Fundației pentru copii Pestalozzi (Elveția).