Concurs de selectare a unui expert (trainer) pentru un atelier de instruire în domeniul protecției copilului și suportului psihosocial

Centrul Educațional PRO DIDACTICA

anunță concurs de selectare a unui expert (trainer) pentru un atelier de instruire în domeniul protecției copilului și suportului psihosocial

  1. Context general:

       A.O. Centrul Educațional PRO DIDACTICA (CEPD), cu suportul Fundației pentru copii ”Pestalozzi” (PCF), Elveția, implementează proiectul „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, în perioada 15 iunie 2025-31 decembrie 2026, în 7 comunități: Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești, Ceadîr-Lunga și Chișinău.

       Obiectivul principal al proiectului este sprijinirea incluziunii educaționale a copiilor refugiați din Ucraina prin îmbunătățirea accesului la educație de calitate, oferirea de suport psihosocial, desfășurarea de activități extracurriculare incluzive și sensibile la dimensiunea de gen, organizarea lecțiilor de limba română, a orelor de recuperare școlară la disciplinele de bază, a evenimentelor multiculturale și a taberelor de vară, pentru promovarea interacțiunii sociale, a colaborării, a  echității de gen și pentru dezvoltarea abilităților de viață.

       Una dintre direcțiile proiectului este protecția și bunăstarea psihosocială a beneficiarilor, prin consolidarea capacităților cadrelor didactice, psihologilor școlari, cadrelor didactice de sprijin și altor actori educaționali în recunoașterea, prevenirea și gestionarea situațiilor de risc (inclusiv a celor de violență bazată pe gen) și prin oferirea unui suport psihosocial adecvat.       

       În acest scop, CE PRO DIDACTICA anunță concurs privind selectarea unui expert (trainer) care să desfășoare activități de instruire pentru psihologii și pedagogii centrelor comunitare de învățare online (Digital Hub), pentru psihologi, profesori și cadre didactice de sprijin în domeniul protecției copiilor (inclusiv al violenței bazate pe gen) și al suportului psihosocial pentru copii.

2. Obiectivul consultanței

Expertul/trainerul selectat va dezvolta competențele participanților în:

  • aplicarea principiilor de protecție a copilului, inclusiv identificarea și referirea cazurilor de violență bazată pe gen;
  • utilizarea tehnicilor de suport psihosocial pentru sprijinirea copiilor (în special a copiilor refugiați) afectați de traume, stres și cu dificultăți de adaptare;
  • crearea unui mediu educațional sigur, incluziv și sensibil la nevoile copiilor vulnerabili.

3. Expertul va colabora cu echipa CEPD și PCF Moldova pentru realizarea sarcinilor conform următorului calendar:

  • două zile de instruire online, organizate în perioada octombrie-noiembrie 2025;
  • o zi de supervizare/follow-up, desfășurată în octombrie-noiembrie 2025.

Pentru depunerea dosarului, a se vedea Termenii de referință.

Dosarul va fi completat în limba română și expediat la adresa: ctimbur@prodidactica.md, cu mențiunea în titlul mesajului: „Expert Protecția copilului și suport psihosocial”.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 08 octombrie 2025, ora 17.00.

Pentru detalii suplimentare, vă rugăm să contactați: Cristina Tîmbur, coordonatoare de proiect, ctimbur@prodidactica.md, +373 68551156.

Împuternicirea femeilor refugiate: lansarea unui program de microcalificare la meseria Bucătar

Astăzi, 1 octombrie curent, la Centrul de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți (CESPA) a fost lansat programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă”. Acesta este destinat tinerelor și femeilor ucrainene refugiate stabilite cu traiul în zona de nord a Republicii Moldova, precum și reprezentantelor populației vulnerabile din comunitățile gazdă.

La eveniment, desfășurat de ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, componenta ”Împuternicirea femeilor”, au participat membri ai echipei de implementare a proiectului, cadre didactice și elevi ai CESPA, cele 15 cursante. Lilia Nahaba, coordonatoarea proiectului (Centrul Educațional PRO DIDACTICA), și Silvia Proțiuc, directoarea CESPA, au salutat acest efort de capacitare a beneficiarelor prin formare profesională, efort direcționat spre o mai eficientă inserție în câmpul muncii și în societate, spre asigurarea independenței financiare.

Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă” a fost inclus în oferta cursurilor de formare continuă de scurtă durată a CESPA, instituție consacrată în domeniul învățământului profesional tehnic, care posedă o infrastructură modernă și resurse umane calificate, precum și o cultură organizațională colaborativă, demonstrând flexibilitate și promptitudine în a răspunde necesităților pieței muncii. Programul, adaptat la nevoile de formare ale beneficiarelor, va fi realizat, offline și online, în perioada septembrie-decembrie 2025. Acesta cuprinde 7 module (”Prelucrarea primară a legumelor, ciupercilor și fructelor”, ”Prepararea supelor”, ”Prepararea sosurilor și garniturilor”, ”Prepararea bucatelor din pește”, ”Prepararea bucatelor din carne”, ”Prepararea bucatelor reci/gustărilor”, ”Prepararea produselor din aluat”), care vor contribui la formarea de competențe specifice meseriei, pentru angajare pe piața muncii sau deschiderea unei afaceri. La absolvire, celor 15 cursante le va fi înmânat Certificat de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. De asemenea, acestora le va fi donat câte un set de instrumente profesionale de bază. Calificarea obținută le va permite beneficiarelor să activeze în calitate de bucătar, ajutor de bucătar, preparator semipreparate alimentare, preparator semipreparate din carne în unități de alimentație publică de diverse categorii (restaurante, cafenele, baruri, cantine), precum și în secții specializate din întreprinderile industriei alimentare.

Microcalificările sunt certificări care atestă dobândirea unui set de competențe specifice prin programe de formare de scurtă durată, conform standardelor unice de calificare și de asigurare a calității, pentru un anumit nivel al Cadrului Național al Calificărilor, cu eliberarea unui certificat de competență profesională (microcertificat). Acestea creează condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregii vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Împuternicirea femeilor refugiate: lansarea unui program de microcalificare la meseria Cusător

Astăzi, 30 septembrie curent, a fost lansat programul ”Confecționarea și repararea articolelor de îmbrăcăminte”, meseria Cusător. Este cel de-al doilea program de calificare parțială (microcalificare) care se adresează tinerelor și femeilor refugiate elaborat în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”.

Evenimentul a avut loc cu participarea reprezentanților organizației finanțatoare și ai echipei de implementare a proiectului, a cadrelor didactice, precum și a celor 15 beneficiare, în instituția care va găzdui și realiza învățarea – Școala profesională din Criuleni.

”Aceste cursuri de scurtă durată sunt o oportunitate în plus de a împuternici profesional tinerele și femeile venite din Ucraina, de a le facilita integrarea în societatea noastră prin inserție în câmpul muncii și de a le asigura independența financiară”,  a menționat în deschidere Violeta Terguță, analistă de program privind violența de gen (UNFPA). Lilia Nahaba, coordonatoarea proiectului (Centrul Educațional PRO DIDACTICA), a salutat parteneriatul dintre toate părțile implicate în implementarea componentei ”Împuternicirea femeilor” a proiectului, care își propune să creeze un cadru de învățare propice dezvoltării competențelor specifice unei meserii și calificării persoanelor, multiplicând astfel șansele de angajare și de carieră profesională. Natalia Golban, directoarea Școlii profesionale din Criuleni, a trecut în revistă realizările instituției în cadrul proiectului, accentuând că aceasta va crea condițiile necesare pentru buna derulare a programului de formare.

Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Confecționarea și repararea articolelor de îmbrăcăminte”, meseria Cusător, va fi desfășurat, offline și online, în perioada septembrie-decembrie 2025. Acesta include 6 module (”Pregătirea cusătorului în industria ușoară pentru activitatea profesională”, ”Confecționarea fustelor”, ”Confecționarea pantalonilor”, ”Confecționarea bluzelor”, ”Confecționarea rochiilor”, ”Garnisirea, renovarea și repararea îmbrăcămintei), care vor contribui la formarea de competențe specifice meseriei, pentru angajare pe piața muncii sau deschiderea unei afaceri. La absolvire, celor 15  cursante le va fi înmânat Certificat de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. De asemenea, acestora le va fi donat câte un set de instrumente profesionale de bază. Calificarea obținută le va permite beneficiarelor să activeze în calitate de cusător în fabrici de confecții vestimentare, operator de mașini de cusut industriale, lucrător în ateliere de croitorie și reparare a îmbrăcămintei, specialist în garnisirea și finisarea articolelor textile, asistent de modelier, pregătitor de materiale sau controlor de calitate sau să-și lanseze propria afacere în domeniu.

Microcalificările sunt certificări care atestă dobândirea unui set de competențe specifice prin programe de formare de scurtă durată, conform standardelor unice de calificare și de asigurare a calității, pentru un anumit nivel al Cadrului Național al Calificărilor, cu eliberarea unui certificat de competență profesională (microcertificat). Acestea creează condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregii vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice. Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.