Programul de formare ”Andragogie. Instruirea adulților

În perioada 21 octombrie-21 noiembrie curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a desfășurat Programul de formare ”Andragogie. Instruirea adulților”, care s-a adresat cadrelor didactice din instituții de învățământ profesional tehnic din câteva raioane ale republicii: Școala Profesională din Cupcini, Școala Profesională din Soroca, Școala Profesională din Orhei, Centrul de Excelență în Economie și Finanțe și Academia de Studii Economice din Moldova. Scopul programului a constat în consolidarea competențelor profesionale și în acordarea se suport metodologic în vederea transformării procesului de predare-învățare-evaluare într-o experiență participativă și relevantă pentru adulți.

Derulată cu participarea a 3 grupe de cursanți, instruirea a fost moderată de formatorii: Lia Sclifos, Serghei Lîsenco; Angela Tomiță, Valeriu Gorincioi, Eugenia Negru; Viorica Goraș-Postică, Svetlana Șișcanu.

Pe parcursul studiului, participanții au abordat principiile învățării la adulți, instrumentarul de motivare pentru învățare, stilurile de învățare și tipurile de evaluare la această vârstă. Sesiunile teoretice au fost secondate de secvențe aplicative, de exersare, la bază fiind pus cadrul de învățare și gândire ERRE – Evocare, Realizare a sensului, Reflecție, Extindere, care vine să faciliteze procesul de planificare și de organizare a activității de instruire, conferindu-i interactivitate, mai multă implicare din partea celor educați și mai multă eficiență.

Fiecare modul a inclus patru zile de instruire cu prezență fizică, realizarea de către cursanți a unei teme cu grupul-țintă și prezentarea acesteia într-o sesiuni de feedback, organizată online.

Programul s-a desfășurat în cadrul proiectului „Promovarea angajării tineretului în Moldova (YEP)”, finanțat de Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și implementat de GIZ Moldova, în parteneriat cu Ministerul Muncii și Protecţiei Sociale al Republicii Moldova și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și cu sprijinul Centrului Educațional PRO DIDACTICA.

Programul ”Managementul educațional”: competențe pentru excelență

Ediția curentă a programului ”Managementul educațional”, acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare, a avut astăzi ultima activitate, cea de follow-up. Derulată în format online în perioada 1 octombrie-14 noiembrie 2025 și facilitată de formatorii Svetlana ȘIȘCANU și Daniela VACARCIUC, aceasta a întrunit 19 cadre manageriale din învățământ.

Programul ”Managementul educațional” are drept obiectiv dezvoltarea competențelor manageriale ale echipelor de conducere necesare optimizării și modernizării activității instituțiilor din învățământ, pregătirea acestora să facă față provocărilor unui sistem educațional în continuă schimbare. Domeniile puse în discuție pe parcursul instruirii sunt cele pe care se bazează standardele de competență profesională a managerilor: managementul calității, componentele și principiile acestuia; cultura calității versus cultura succesului; procesul de asigurare și de creștere a calității, măsurarea progresului, standarde, criterii și indicatori pentru evaluarea calității; organizațiile ca sisteme sociale și surse de competitivitate; factorii ce influențează cultura organizațională; comportamentul organizațional, tehnici de analiză și strategii de eficientizare a acestuia; managementul și implementarea schimbării; componentele și specificul procesului de proiectare managerială, Planul de dezvoltare strategică etc.

Această ediție, la fel ca și cele anterioare, a pus un accent deosebit pe aplicabilitatea achizițiilor dobândite. Astfel, pentru sesiunea de follow-up, cursanții au avut ca temă de casă să identifice o problemă specifică cu care se confruntă instituția pe care o reprezentă și să operaționalizez cel puțin șase activități care își propun să contribuie la rezolvarea problemei în cauză. Subiectele alese și soluțiile stabilite au vizat aspecte practice dintre cele mai variate: dezvoltarea strategică a instituției, optimizarea comunicării instituționale, utilizarea TIC în procesul instructiv-educativ, îmbunătățirea infrastructurii educaționale, formarea continuă a cadrelor didactice și manageriale, mentoratul, orientarea profesională a elevilor etc.

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Studenților): studiu de caz – Sofia H.

Sofia este o tânără din Odesa, refugiată în Republica Moldova în luna mai 2023. Imediat, a început să participe la activitățile organizate în cadrul Spațiului Sigur pentru femei și fete al Universității Tehnice a Moldovei (str. Studenților), unde a găsit sprijin și oportunități de dezvoltare personală.

S-a implicat cu entuziasm în ședințele de consiliere psihologică, pentru a se adapta emoțional și a face față provocărilor aduse de noul context de viață. În paralel, a participat constant la activitățile orientate spre dezvoltarea deprinderilor de viață, la cele recreative și sportive, dar și la întâlnirile clubului de artă, unde și-a descoperit abilități creative și pasiune pentru frumosul artistic. În cadrul atelierelor de ”Siguranță online”, a învățat despre protecția datelor personale și comportamentele sigure în mediul digital, iar la activitățile de cusut și broderie – atât manual, cât și cu mașina – și-a cultivat răbdarea și atenția la detalii.

Datorită implicării sale, Sofia a fost selectată să participe la două tabere organizate de UNFPA, dar și la Ziua Tineretului 2023 marcată în orașul Ungheni, în cadrul proiectului „Cunoaște-ți Țara”. Aceste experiențe au ajutat-o să cunoască mai bine Republica Moldova, să lege noi prietenii și să aibă mai multă încredere în propriile forțe.

Cu suportul facilitatoarei de ”Deprinderi de viață” și al coordonatorului echipei de proiect locale, Sofia a avut parte de sesiuni informative despre oportunitățile educaționale din Republica Moldova. Inspirată de aceste discuții și de dorința de a-și construi un viitor stabil, a decis să-și continue studiile în cadrul Programului de învățământ dual în domeniul alimentar, alegând specialitatea ”Cofetar”.

Pe tot parcursul procesului de orientare, de alegere a instituției, de admitere și de adaptare la noul tip de învățământ, Sofia a fost însoțită și ghidată de echipa Spațiului Sigur. În prezent, este bursieră a Școlii Profesionale nr. 2 din Chișinău, urmându-și studiile în limba română.

Sofia apreciază sprijinul primit și recunoaște că experiențele trăite în Spațiul Sigur pentru femei și fete nu doar i-au oferit cunoștințe și abilități noi, ci și au încurajat-o s-o ia de la capăt, departe de casă, cu speranță și încredere în ziua de mâine.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA)”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.