Școli și centre comunitare de învățare mai sigure și mai incluzive: sprijin pentru consolidarea cadrului instituțional

Școlile și centrele comunitare de educație online din cele 7 localități ale proiectului au parte de suport în elaborarea/îmbunătățirea și punerea în aplicare a politicilor instituționale incluzive din perspectiva de gen și de protecție a copiilor, inclusiv a violenței în bază de gen. Primul pas în acest proces l-a constituit activitatea de formare desfășurată în perioada 3-4 decembrie curent, care a întrunit reprezentanți ai instituțiilor de învățământ și ai DigitalHub-urilor.

Instruirea, facilitată de formatoarele Elena NASTAS (componenta ”Protecția copilului”) și Viorica GORAȘ-POSTICĂ (componenta ”Incluziune de gen”), i-a familiarizat pe participanți cu cadrul legal și principiile incluziunii, procesul de planificare și etapele conceperii documentelor instituționale de strategie, resursele necesare, bune practici din domeniu etc.

Următorul pas, pe parcursul căruia entitățile implicate vor beneficia de mentorat din partea echipei de proiect, este cel de elaborare/îmbunătățire a celor două documente:

  • Politica de protecție a copilului;
  • Politica de incluziune de gen.

Cele două documente urmează a fi definitivate până în luna martie 2026. Scopul acestora este de a asigura medii de învățare sigure, echitabile și fără prejudecăți pentru toate fetele și toți băieții, de a preveni orice formă de abuz, neglijare sau exploatare, de a promova diversitatea și respectul pentru toate identitățile de gen și de a elimina discriminarea bazată pe gen sau stereotipurile de gen.

Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Față în față cu istoria locală din Criuleni

Un grup de copii și adolescenți, atât din rândul refugiaților ucraineni, cât și din comunitatea gazdă, au efectuat, în data de 26 noiembrie curent, o excursie la Muzeul de Istorie și Etnografie din Criuleni. Activitatea, organizată în cadrul programului extracurricular „Educație interculturală. Conviețuire pașnică”, și-a propus să-i familiarizeze cu diversitatea culturală a zonei. Explorând colecțiile muzeului, admirând obiecte tradiționale și costume populare care ilustrează viața localnicilor de-a lungul timpului, ascultând poveștile din spatele acestora, participanții au avut prilejul să înțeleagă mai bine valoarea patrimoniului local, normele care au guvernat relațiile dintre oamenii din partea locului, importanța respectului reciproc și a dialogului intercultural.

Excursia face parte dintr-un șir de inițiative ale proiectului care au drept scop să dezvolte competențele sociale și civice ale copiilor și adolescenților și să faciliteze incluziunea educațională a acestora.

Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Școlile model. Planificare strategică

În perioada 25-27 noiembrie curent, a avut loc prima activitate de formare a ”Programului de suport pentru 10 Școli Model în procesul de planificare strategică”, desfășurată de echipa Centrului Educațional PRO DIDACTICA, în cadrul proiectului ”Promovarea educației de calitate și a oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți”, implementat de PNUD și UNICEF, cu sprijinul Uniunii Europene, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării.

Scopul programului de formare constă în consolidarea competențelor de planificare strategică și de dezvoltare organizațională în contextul funcționării și dezvoltării Școlii Model. În cadrul formării au fost abordate atât subiecte legate de conștientizarea importanței implementării managementului strategic, cât și conținuturi ce vizează în mod direct procesul de planificare a transformării la nivel instituțional. Trainingul a început cu prezentarea unei imagini generale asupra necesității transformărilor. În această etapă, au fost analizate motivele pentru care școala nu mai poate funcționa după modele tradiționale. Echipele manageriale au fost invitate să identifice „punctele fierbinți” din propriile instituții și domeniile în care schimbarea este critică.

Activitățile aplicative au inclus analiza unor studii de caz și simularea unor situații reale, precum  introducerea de proceduri moderne de management, bazate pe colaborare și încredere, utilizarea datelor în procesul de identificare a problemelor și de planificare a transformărilor. Definirea misiunii Școlii Model, extragerea valorilor care o reprezintă, transformarea misiunii și valorilor în compartimente observabile, formularea obiectivelor și asigurarea corelației acestora cu activitățile proiectate sunt doar câteva subiecte abordate în mod practic, prin exersare și simulare. Un subiect-cheie explorat în cadrul instruirii s-a referit la cultura învățării, accentul fiind pus pe înțelegerea clară a acestuia și pe dezvoltarea competențelor necesare pentru crearea unui mediu educațional în care profesorii, elevii și echipa managerială devin participanți activi ai perfecționării continue. O cultură solidă a învățării reprezintă fundamentul transformărilor autentice dintr-o instituție. Ea determină modul în care învață profesorii, colaborează echipele și este sprijinit progresul fiecărui elev.

Următoarea ediție a programului de formare, la care vor participa alte 5 Școli Model, se va desfășura în perioada 1-3 decembrie, după care fiecare dintre cele 10 Școli Model vor planifica și implementa o schimbare la nivel de instituție care va contribui la transformare acesteia într-un  ecosistem colaborativ, în care profesori, elevi, părinți și parteneri contribuie împreună la îmbunătățirea procesului educațional.