Programul național ”Investim în profesori” – 2024: primele totaluri

Primele grupe participante la ediția a doua a Programului național ”Investim în profesori”, instruite de echipa de formatori a Centrului Educațional PRO DIDACTICA, se pregătesc pentru ultima sesiune de instruire. Cursanții, cadre manageriale și didactice din trei instituții de învățământ din r. Ialoveni (LT ”Petre Ștefănucă din or. Ialoveni; LT ”Olimp”, Costești și LT Zâmbreni), au de gândit câteva îmbunătățiri care să contribuie la eficientizarea procesului educațional din școala în care activează. Domeniile de acțiune sunt cele vizate de modulele studiate pe parcursul programului: ”Cadrul normativ al activității cadrului didactic. Integrarea și etica personalului didactic”; ”Inteligența emoțională”; ”Relația cadrului didactic cu elevii”; ”Cadrul didactic și părinții elevilor: comunicare, implicare, parteneriate”; ”Relevanța învățării”; ”Educația incluzivă”; ”Educație pentru democrație și integrare europeană”; ”Formarea competențelor de prevenire și intervenție la fenomenul bullying”. Astfel, valorificând cunoștințele și abilitățile dobândite, cursanții urmează să gândească și să planifice pașii necesari unor schimbări la nivel de: activitate didactică/proces de instruire, relația dintre cadre didactice și elevi, interacțiunea școlii/profesorilor cu părinții/comunitatea și motivația elevilor. Aceste schimbări vor fi aduse la cunoștința colegilor în sesiunea de follow-up, sub formă de prezentări PPT, Prezzi, Word etc., pentru a fi analizate și acceptate spre implementare, totală sau parțială, în semestrul II al anului de studii 2024-2025.

Programul național ”Investim în profesori”, susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, vine să răspundă nevoilor actuale de pregătire profesională continuă ale cadrelor din învățământ, oferind baza teoretică și practică necesară formării și exersării competențelor specifice domeniului psihopedagogic.

Spațiul Sigur Mobil din Ungheni: pentru sănătate mintală

”Modul meu de gândire influențează starea mea emoțională și modul meu de viață. Eu sunt produsul gândurilor mele”, acesta a fost mottoul ales pentru activitatea de azi, 31 octombrie, găzduită de Centrul de Plasament pentru Refugiați din Sărătenii Vechi și realizată de echipa Spațiului Sigur Mobil din Ungheni. Participanții, persoanele refugiate din Ucraina și din localitate, ghidați de facilitatori, care le-au pus la dispoziție un șir de materiale didactice (prezentări PPT, secvențe video etc.), au definit ce înseamnă sănătatea mintală, modul de viață sănătos și starea de bine a persoanei; au identificat componentele acestora și factorii care le influențează, pozitiv și negativ; au determinat cauzele stresului în cotidian, în activitățile de zi cu zi, la locul de muncă și modalități de a-i face față; au conștientizat importanța instaurării unui echilibru – ”Fii ancorat aici și acum, trăiește clipa”, – între implicare în activități, trăiri și efortul de adaptare psihologică și emoțională la diverse situații, inclusiv stresante.

Activitatea  a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) ”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiile Sigure Mobile din Cahul și Bălți: pentru un mod de viață sănătos

Întâlnirile adolescenților din rândul refugiaților ucraineni și al comunităților-gazdă cu reprezentanții echipelor Spațiilor Sigure Mobile − coordonatori locali, psihologi, lucrători de tineret și voluntari – sunt un bun prilej de a discuta pe marginea unor subiecte de interes pentru această vârstă, a căutărilor și afirmărilor. Sunt un bun prilej de a găsi răspunsuri la întrebările care îi frământă, de a-și îmbogăți orizontul cunoașterii,  de a-și dezvolta deprinderi de viață, de a deveni responsabili, activi și implicați.

Acceptarea de sine, conștientizarea valorii propriei personalități, consolidarea relației cu sine, dar și cu cei din jur, întru exprimarea liberă de sine, inclusiv a emoțiilor, au fost elementele-cheie ale activității nonformale organizate de echipa mobilă din Cahul cu beneficiarii Centrului de Tineret „Vasil Levski” din Taraclia, în data de 23 octombrie curent. Prin tehnici de art-terapie, facilitatorii au sprijinit participanții în identificarea modalităților de exteriorizare a emoțiilor și de combatere a efectelor stresului cotidian. Ambianța caldă, de încredere și de meditație a favorizat deschiderea adolescenților pentru un dialog sincer, conștientizarea de către aceștia a dimensiunilor propriei personalități, învățarea unor instrumente utile pentru gestionarea stărilor interioare și a situațiilor dificile cu care se confruntă în viața de zi cu zi.  

O altă direcție promovată de personalul Spațiilor Sigure Mobile vizează educarea pentru un mod sănătos de viață, cultivarea unui comportament sexual asumat, promovarea unor relații armonioase, bazate pe comunicare asertivă și lipsite de orice formă de violență, cu membrii comunității − semeni, colegi de clasă, părinți etc. În cadrul activității din 25 octombrie curent, la care au participat 18 elevi din clasele terminale ale Liceului Teoretic Recea, Râșcani, echipa mobilă din Bălți a abordat diverse aspecte legate de interacțiunea dintre tineri, inclusiv din perspectiva importanței unor raporturi responsabile și funcționale, a valorii consimțământului într-o relație, a mesajelor-cheie necesare pentru evitarea unor consecințe neplăcute. Jocul interactiv ”Fără tabu” a destins și mai mult atmosfera, adolescenții dezbătând și descoperind metode de contracepție și norme de igienă intimă, indispensabile unui mod de viață sănătos.

Activitățile  au avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.