Leadership colaborativ pentru instituții educaționale reziliente. Eveniment anual de rețea

Centrul Educațional PRO DIDACTICA face parte din mai multe rețele educaționale, care  oferă un context inedit pentru schimb de experiență, promovare de inovații și diseminare de bune practici. Un eveniment recent, în cadrul căruia Centrul a fost reprezentat de dr. Rima Bezede, directoare executivă, a fost cea de a 33-a ediție a Conferinței ENIRDELM (Rețeaua Europeană pentru Îmbunătățirea Cercetării și Dezvoltării în domeniul Leadershipului și Managementului Educațional) și a 9-a ediție NEPC (Rețeaua Centrelor de Politici în Educație) cu genericul Leadeship colaborativ pentru școli reziliente, desfășurată în perioada 25-28 septembrie în orașul Rijeka, Croația. Conferința din acest an a reunit cercetători, cadre didactice  și factori de decizie din peste 20 de țări, care au prezentat și abordat multiaspectual instrumente științifice, strategii bazate pe dovezi și practici inspiraționale necesare pentru edificarea unor sisteme educaționale cu adevărat reziliente.

Activitățile plenare ale Conferinței au inclus discursuri și prezentări-cheie cu accente importante referitoare la definirea, percepția și înțelegerea rezilienței ca  termen și fenomen; tipurile și combinațiile de reziliență; aspecte definitorii ale leadershipului colaborativ în contextul creării unor medii incluzive și reziliente; competențe necesare unui lider educațional pentru a promova o cultură organizațională incluzivă; reflecții ce țin de influența politicilor în modelarea conducerii colaborative pentru incluziune și alte subiecte conexe. După discursurile principale, o serie de prezentări au extins și aprofundat subiectele abordate, oferind diverse perspective și date ale unor cercetări recente din diferite țări despre modul în care școlile și liderii pot consolida reziliența în fața crizelor, promovând echitatea, incluziunea și reziliența în educație.

Sesiunile în plen au fost completate de activități în ateliere paralele, care au oferit o paletă extinsă de subiecte aferente genericului Conferinței și spațiu pentru reflecții și concluzii. Participanții au avut, de asemenea, oportunitatea de a vizita grădinițe locale, școli primare și secundare, precum și autorități locale din domeniu, văzând ”pe viu” cum funcționează instituțiile educaționale reziliente. Toate activitățile desfășurate  pe parcursul evenimentului au subliniat faptul că pregătirea școlilor și a sistemelor pentru viitor înseamnă pregătirea lor pentru crize, or, acestea sunt inerente și vin o dată cu multitudinea de schimbări de ordin natural, tehnologic, social etc. Instituțiile și sistemele educaționale vor putea depăși momentele și perioadele de criză doar cu un leadership colaborativ bazat pe grijă, responsabilitate și reziliență și o cultură organizațională în care incluziunea și echitatea sunt valori de bază.

Concurs de selectare a unui expert (trainer) pentru un atelier de instruire în domeniul protecției copilului și suportului psihosocial

Centrul Educațional PRO DIDACTICA

anunță concurs de selectare a unui expert (trainer) pentru un atelier de instruire în domeniul protecției copilului și suportului psihosocial

  1. Context general:

       A.O. Centrul Educațional PRO DIDACTICA (CEPD), cu suportul Fundației pentru copii ”Pestalozzi” (PCF), Elveția, implementează proiectul „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, în perioada 15 iunie 2025-31 decembrie 2026, în 7 comunități: Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești, Ceadîr-Lunga și Chișinău.

       Obiectivul principal al proiectului este sprijinirea incluziunii educaționale a copiilor refugiați din Ucraina prin îmbunătățirea accesului la educație de calitate, oferirea de suport psihosocial, desfășurarea de activități extracurriculare incluzive și sensibile la dimensiunea de gen, organizarea lecțiilor de limba română, a orelor de recuperare școlară la disciplinele de bază, a evenimentelor multiculturale și a taberelor de vară, pentru promovarea interacțiunii sociale, a colaborării, a  echității de gen și pentru dezvoltarea abilităților de viață.

       Una dintre direcțiile proiectului este protecția și bunăstarea psihosocială a beneficiarilor, prin consolidarea capacităților cadrelor didactice, psihologilor școlari, cadrelor didactice de sprijin și altor actori educaționali în recunoașterea, prevenirea și gestionarea situațiilor de risc (inclusiv a celor de violență bazată pe gen) și prin oferirea unui suport psihosocial adecvat.       

       În acest scop, CE PRO DIDACTICA anunță concurs privind selectarea unui expert (trainer) care să desfășoare activități de instruire pentru psihologii și pedagogii centrelor comunitare de învățare online (Digital Hub), pentru psihologi, profesori și cadre didactice de sprijin în domeniul protecției copiilor (inclusiv al violenței bazate pe gen) și al suportului psihosocial pentru copii.

2. Obiectivul consultanței

Expertul/trainerul selectat va dezvolta competențele participanților în:

  • aplicarea principiilor de protecție a copilului, inclusiv identificarea și referirea cazurilor de violență bazată pe gen;
  • utilizarea tehnicilor de suport psihosocial pentru sprijinirea copiilor (în special a copiilor refugiați) afectați de traume, stres și cu dificultăți de adaptare;
  • crearea unui mediu educațional sigur, incluziv și sensibil la nevoile copiilor vulnerabili.

3. Expertul va colabora cu echipa CEPD și PCF Moldova pentru realizarea sarcinilor conform următorului calendar:

  • două zile de instruire online, organizate în perioada octombrie-noiembrie 2025;
  • o zi de supervizare/follow-up, desfășurată în octombrie-noiembrie 2025.

Pentru depunerea dosarului, a se vedea Termenii de referință.

Dosarul va fi completat în limba română și expediat la adresa: ctimbur@prodidactica.md, cu mențiunea în titlul mesajului: „Expert Protecția copilului și suport psihosocial”.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 08 octombrie 2025, ora 17.00.

Pentru detalii suplimentare, vă rugăm să contactați: Cristina Tîmbur, coordonatoare de proiect, ctimbur@prodidactica.md, +373 68551156.

Împuternicirea femeilor refugiate: lansarea unui program de microcalificare la meseria Bucătar

Astăzi, 1 octombrie curent, la Centrul de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți (CESPA) a fost lansat programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă”. Acesta este destinat tinerelor și femeilor ucrainene refugiate stabilite cu traiul în zona de nord a Republicii Moldova, precum și reprezentantelor populației vulnerabile din comunitățile gazdă.

La eveniment, desfășurat de ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, componenta ”Împuternicirea femeilor”, au participat membri ai echipei de implementare a proiectului, cadre didactice și elevi ai CESPA, cele 15 cursante. Lilia Nahaba, coordonatoarea proiectului (Centrul Educațional PRO DIDACTICA), și Silvia Proțiuc, directoarea CESPA, au salutat acest efort de capacitare a beneficiarelor prin formare profesională, efort direcționat spre o mai eficientă inserție în câmpul muncii și în societate, spre asigurarea independenței financiare.

Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă” a fost inclus în oferta cursurilor de formare continuă de scurtă durată a CESPA, instituție consacrată în domeniul învățământului profesional tehnic, care posedă o infrastructură modernă și resurse umane calificate, precum și o cultură organizațională colaborativă, demonstrând flexibilitate și promptitudine în a răspunde necesităților pieței muncii. Programul, adaptat la nevoile de formare ale beneficiarelor, va fi realizat, offline și online, în perioada septembrie-decembrie 2025. Acesta cuprinde 7 module (”Prelucrarea primară a legumelor, ciupercilor și fructelor”, ”Prepararea supelor”, ”Prepararea sosurilor și garniturilor”, ”Prepararea bucatelor din pește”, ”Prepararea bucatelor din carne”, ”Prepararea bucatelor reci/gustărilor”, ”Prepararea produselor din aluat”), care vor contribui la formarea de competențe specifice meseriei, pentru angajare pe piața muncii sau deschiderea unei afaceri. La absolvire, celor 15 cursante le va fi înmânat Certificat de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. De asemenea, acestora le va fi donat câte un set de instrumente profesionale de bază. Calificarea obținută le va permite beneficiarelor să activeze în calitate de bucătar, ajutor de bucătar, preparator semipreparate alimentare, preparator semipreparate din carne în unități de alimentație publică de diverse categorii (restaurante, cafenele, baruri, cantine), precum și în secții specializate din întreprinderile industriei alimentare.

Microcalificările sunt certificări care atestă dobândirea unui set de competențe specifice prin programe de formare de scurtă durată, conform standardelor unice de calificare și de asigurare a calității, pentru un anumit nivel al Cadrului Național al Calificărilor, cu eliberarea unui certificat de competență profesională (microcertificat). Acestea creează condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregii vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.