Facilitarea accesului copiilor refugiați la o educație de calitate și a inserției sociale a acestora în comunitățile gazdă este obiectivul general al proiectului „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția. Realizarea acestui obiectiv presupune o colaborare strânsă cu instituțiile guvernamentale și organizațiile societății civile, pentru consolidarea capacităților instituționale de acordare a sprijinului necesar familiilor refugiate. E o colaborare care a fost consemnată prin acordurile de parteneriat încheiate de Centrul Educațional PRO DIDACTICA cu autoritățile din 5 regiuni ale proiectului – Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni și UTA Găgăuzia (Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga). Conform acestora, părțile și-au luat angajamentul să își unifice eforturile și să contribuie la incluziunea educațională a copiilor refugiați, la diminuarea dificultăților cu care se confruntă familiile de ucrainenii, la îmbunătățirea condițiilor de trai și a stării de bine a acestora, la excluderea sau atenuarea impactului negativ al efectelor traumatizante ale războiului. Pentru a crea un mediu de învățare sigur, echitabil și lipsit de prejudecăți, precum și pentru a asigura înregistrarea copiilor refugiați în sistemul educațional național, evaluarea psihopedagogică, includerea și frecventarea orelor de către aceștia, proiectul vine să acorde sprijin administrațiilor publice locale, dar și actorilor principali din sistemul educațional și din cel de protecție socială (Direcția Educație, Agenția Teritorială de Asistență Socială, școli și centre comunitare de educație online – DigitalHub) în dezvoltarea și implementarea politicilor instituționale, inclusiv în domeniul egalității de gen și de protecție a copilului, în implementarea managementului de caz al copiilor și tinerilor din familiile de refugiați, în dezvoltarea și implementarea mecanismelor și instrumentelor de monitorizare a progresului academic și a frecvenței școlare a copiilor și tinerilor refugiați, în planificarea și derularea unor acțiuni comune cu direcțiile de educație și asistență socială în scopul susținerii coordonate a refugiaților etc.
În parteneriat cu APL-urile, vor fi elaborate materiale și vor fi organizate un șir de evenimente destinate părinților refugiați despre serviciile de sprijin disponibile (juridice, psihosociale, educaționale, medicale), importanța educației și procedurile de înscriere la școală etc.
La rândul lor, autoritățile locale s-au arătat deschise pentru oferirea întregului sprijin în desfășurarea activităților prevăzute de proiect, în organizarea de sesiuni de sensibilizare și informare adresate familiilor refugiate, în procesul de îmbunătățire a politicilor locale, pentru o mai bună integrare a familiilor de refugiați în comunitate.
Cooperarea cu administrațiile publice locale în ceea ce privește crearea unor condiții decente de trai, protecția și integrare socială este un factor determinant pentru o incluziune de calitate a copiilor, tinerilor și adulților refugiați în comunitățile locale.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
cu privire la procurarea de kit-uri/seturi educaționale, ce includ ghiozdane și rechizite școlare, destinate copiilor din familiile refugiate în raza municipiului Chișinău
Proiectul „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”
Context general:
Centrul Educațional PRO DIDACTICA A.O. (CEPD), cu suportul Fundației pentru copii Pestalozzi/PCF din Elveția, implementează proiectul „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”. Scopul principal al proiectului constă în a facilita accesul copiilor refugiați din Ucraina la o educație de calitate, incluzivă și empatică, contribuind totodată la integrarea acestora în în 7 localități ale proiectului: Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Ceadîr-Lunga, Comrat și Vulcănești.
În acest context, CEPD lansează invitația de participare la tenderul cu privire la procurarea a 353 de kit-uri/seturi educaționale, ce includ ghiozdane și rechizite școlare, destinate copiilor refugiați care locuiesc în raza municipiului Chișinău, prin metoda certificatelor valorice (voucherelor).
2. Scopul organizării tenderului:
Selectarea unei companii care să ofere 353 de kit-uri/seturi educaționale, ce includ ghiozdane și rechizite școlare, destinate copiilor refugiați care locuiesc în raza municipiului Chișinău. Achiziționarea bunurilor menționate se va face prin metoda voucherelor. Prestatorul va furniza 353 de vouchere, fiecare având valoarea de 1300 MDL.
3. Metoda de distribuire:
Beneficiarii vor ridica kit-urile educaționale direct din magazinele/punctele de vânzare ale prestatorului, prezentând voucherul primit.
Voucherul în valoare de 1300 MDL ar putea să nu acopere integral toate categoriile de bunuri incluse în lista de la p. 4, de aceea beneficiarul poate alege produsele în funcție de necesitățile specifice ale fiecărui copil, însă cu respectarea plafonului de 1300 MDL.
Diferența, dacă depășește valoarea voucherului, se va achita de către beneficiar.
Voucherul nu poate fi schimbat contra numerar. În cazul returnării produselor, beneficiarul primește produse în aceeași valoare.
Voucherul va avea un termen de valabilitate de 2 luni de la emitere (termenul exact se va stabili la semnarea contractului).
4. Oferta de prețuri pentru set standard*:
Prestatorii trebuie să ofere prețul pentru un set standard de articole, conform tabelului:
Nr. crt.
Denumirea produsului
Preț unitar (MDL, TVA inclus)
Descriere produs (cu indicarea producătorului/mărcii produsului)
*Un voucher în valoare de 1300 MDL ar putea să nu acopere integral toate categoriile de bunuri incluse în lista de mai sus. Deținătorul voucherului are posibilitatea de a selecta bunurile în funcție de necesitățile individuale ale fiecărui copil, fără a depăși suma de 1300 MDL.
5. Dosarul depus va include obligatoriu informație cu privire la:
Extrasul din Registrul de Stat;
Oferta de preț completată;
Specificațiile voucherului (Modalitatea de evidență sau identificare (serie număr, QR cod, etc.), termenul de valabilitate, condițiile de utilizare ș.a.);
Scrisoare de confirmare a disponibilității de a prezenta la necesitate a raportului privind utilizarea voucherului de către beneficiar (numărul de identificare a voucherului, valoarea nominală, data utilizării, suma totală a voucherelor utilizate);
Termen de valabilitate a ofertei – minim 30 de zile;
Locațiile magazinelor (adresele) unde pot fi utilizate acestea vouchere;
La cerere prezentarea Certificatele de calitate a produselor;
Termene și condiții de livrare, distribuire a voucherelor;
Ofertele să fie confirmate prin aplicarea semnăturilor și ștampilei.
6. Condiții pentru Certificatele valorice (vouchere):
Indicarea valorii nominale a voucherului.
Pe certificatul valoric (voucher) să fie aplicat un număr de serie sau QR cod etc., după care să fie posibil de a prezenta raportul privind utilizarea voucherului de către beneficiar.
Certificatul valoric (voucher) poate fi utilizat în unul din magazinele rețelei amplasate în Chișinău;
Se interzice schimbul contra mijloacelor bănești în numerar;
La returnarea produselor achiziționate în baza certificatului valoric (voucher) este interzisă acordarea în schimb a numerarului. Returnarea produselor va acorda beneficiarului de voucher dreptul să primească în schimb produse în aceeași valoare;
La procurarea mărfurilor în valoare mai mare decât valoarea nominală indicată în voucher, diferența se va achita sub formă de bani de către cumpărător (beneficiar);
În caz de deteriorarea certificatului valoric (voucher), acesta este restabilit gratis. Certificatul valoric (voucher) va avea un termen de valabilitate de 2 luni de la momentul emiterii (se negociază la semnarea contractului). Materia din care este confecționat voucher, dimensiunile, culorile, logourile care sunt aplicate se vor negocia la încheierea contractului.
7. Modul de achitare a Certificatelor valorice (vouchere):
Achitarea în avans (până la utilizare a Certificatelor) a unui procent din suma totală a contractului.
Achitarea diferenței de plată după un raport lunar de utilizare a Certificatelor.
Certificatele nevalorificate nu se vor achita (în cazuri de furt, pierdere etc.).
Toate aspectele ce țin de procentajul de achitare, modalitatea de monitorizare și raportare, se vor discuta la încheierea contractului.
8. Criterii de selecție a companiei:
Preț competitiv pentru setul standard;
Acoperire geografică și accesibilitate a magazinelor din raza mun. Chișinău;
Diversitatea și calitatea bunurilor;
Calitatea și securitatea voucherelor;
Termenul de tipărire și emitere a voucherelor;
Modalitatea de gestionare a procesului de distribuire către beneficiari;
Capacitatea de monitorizare și raportare a utilizării voucherelor.
9. Data limită de prezentare a ofertelor: 28 august 2025, ora 17:00.
La selectarea ofertelor se va lua în considerare locațiile magazinelor, condițiile de tipărire, utilizare a voucherelor. CEPD își rezervă dreptul de a cere informații suplimentare de la ofertanți, în caz de necesitate.
cu mențiunea ”Vouchere rechizite școlare”. Pentru detalii, ne puteți contacta la tel.: 022 541994, 079403254.
! Vă rugăm să Vă asigurați de recepționarea unui mesaj de confirmare privind primirea dosarelor de către solicitantul de oferte. În lipsa acestuia, CEPD nu poartă răspundere pentru dosarele electronice expediate, dar care nu au fost recepționate.
Oferta Spațiilor Sigure create în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” pune un accent deosebit pe studierea limbii române, a istoriei și a culturii Republicii Moldova, pentru o mai bună integrare socială. În cadrul acestei componente, Spațiul Sigur al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău a organizat o excursie la Casa-muzeu ”Alexandru Donici” din s. Donici, r. Orhei, la care au participat 103 copii și adolescenți din rândul refugiaților și al comunității gazdă.
Obiectivele urmărite de această activitate au vizat:
promovarea patrimoniului istoric și cultural al Republicii Moldova, prin familiarizarea participanților cu valorile culturale și istorice locale și prin cultivarea respectului pentru acestea;
promovarea valorilor general-umane, fundamentale pentru conviețuire pașnică, prin familiarizarea participanților cu viața și opera scriitorului Alexandru Donici;
învățarea prin experiență, prin vizită ghidată și demersuri interactive;
întărirea legăturilor interculturale și promovarea bunei înțelegeri, prin încurajarea dialogului între copiii și adolescenții din Ucraina și din Moldova;
dezvoltarea abilităților sociale, prin activități de grup și jocuri educaționale, prin stimularea comunicării și a colaborării între copii și adolescenți.
Excursia la Casa-muzeu ”Alexandru Donici” a fost una memorabilă, bogată în impresii și încărcată emoțional. Participanții au fost însoțiți de un ghid, care le-a oferit o incursiune captivantă în istoria muzeului și a satului, le-a prezentat exponatele, le-a vorbit despre personalitatea și opera scriitorului Alexandru Donici – un nume de referință în literatura română, și le-a propus un șir de activități interactive care au avut în centrul atenției lucrările fabulistului. Prânzul, un picnic în aer liber, a avut loc în parcul muzeului. Acesta a fost urmat de un alt moment de relaxare – organizarea unor jocuri de grup, în cadrul cărora participanții au avut de realizat prin cooperare anumite sarcini, dezvoltându-și abilități de lucru în echipă. Pe întreg parcursul zilei, copiii și adolescenții din Ucraina și din Republica Moldova au socializat, legând noi prietenii, s-au distrat împreună, au făcut poze.
Asemenea activități, care îmbină educația formală cu experiențe autentice de învățare, încurajează copiii și adolescenții să descopere valorile unui popor, tradițiile și obiceiurile sale prin explorarea unor obiective culturale și istorice, dezvoltându-le curiozitatea și spiritul de observație, precum și abilități sociale necesare pentru un trai în comun.
E de apreciat efortul echipei de proiect a Spațiului Sigur al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău, condusă de Cezara Cornienco, care a organizat o acțiune de o asemenea amploare, ca număr de participanți, conținut și valențe formativ-educative.
Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.