ÎNVĂȚAREA ADULȚILOR ÎN VREMURI DE CRIZĂ. RESURSE DIN BIBLIOTECA PRO DIDACTICA ON-LINE
Stimați colegi,
În săptămâna curentă, când autoritățile ne-au dat liber de la lecțiile on-line, avem timp mai mult pentru noi: pentru reflecții asupra ceea ce am realizat cu elevii/studenții de o altă manieră, prin instruirea la distanță. Echipa Centrului Educațional PRO DIDACTICA este alături de Dvs. în mod virtual și spiritual, mergând într-un pas cu Dvs. Despre resursele noastre deschise, pentru dezvoltarea competențelor digitale inclusiv, v-am informat săptămâna trecută.
De această dată, actualizăm unele date despre Ghidul de proiectare a activităţilor de formare în educaţia adulţilor, apărut în anul 2016, în proiectul Contribuții la profesionalizarea practicienilor în educația adulților, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu organizația DVV International Moldova, cu sprijinul financiar al BMZ (Ministerul Federal al Germaniei pentru Cooperare Economică și Dezvoltare) http://prodidactica.md/wp-content/uploads/2017/04/DVV_ghid.pdf. Ni se pare potrivit și util să fie re-vizitată/re-citită de Dvs. la moment, această lucrare, în pofida faptului că adulților din categoria cadrelor didactice și manageriale, parcă ar fi superfluu să le amintești că învățarea continuă de la concepere până la plecarea pe alte tărâmuri. Oricum, într-o comunitate de învățare a beneficiarilor serviciilor noastre educaționale, prin programele de formare și de informare, este firesc să reiterăm că ne dorim ca noi și elevii/studenții să ne integrăm într-o ”Europă competitivă, cu oameni capabili să înțeleagă și să facă față provocărilor prin învățare pe tot parcursul vieții”, chiar dacă ”realitățile referitoare la un eventual sistem incluziv de educație a adulților diferă foarte mult de la țară la țară” (A. Scutaru-Guțu, p. 4).
Veți re-găsi în carte mai multe lucruri interesante despre felul în care psihologii și pedagogii abordează învățarea la adulți și, mai ales, recomandări de eficientizare continuă a acestui proces. Nu ezitați să stăruiți asupra multiplelor aspecte, extrapolând realitățile din sălile de clasă în lumea virtuală, în care învățăm noi azi, pe de o parte, ne dezvoltăm continuu competențele digitale, pe de alta, ne aprofundăm și ne extindem orizontul la disciplinele noastre de profil.
Avem nevoie ca niciodată de mai multă încurajare și încredere în fiecare profesor și de mai puțin control și restricționări, precum au obiceiul stresant unii manageri. Învățăm împreună, ne susținem reciproc, menținându-ne în aceeași barcă, vâslind cu optimism, ca să nu ne ducă apele tulburi din ziua de azi înapoi, precum ne învață o veche zicală japoneză.
Viorica Goraș-Postică