Finanțator: Fundația pentru Copii PESTALOZZI din Elveția
Perioada de implementare: 15 iunie 2025 – 31 decembrie 2026
Proiectul vizează 7 localități din Republica Moldova: Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadîr-Lunga.
Scopul proiectului: Facilitarea accesului copiilor refugiați din Ucraina la o educație de calitate, incluzivă și empatică, contribuind totodată la integrarea acestora în comunitățile gazdă.
Obiective specifice:
- Consolidarea unei educații echitabile și incluzive pentru copiii refugiați, prin promovarea materialelor de învățare relevante și formarea cadrelor didactice;
- Îmbunătățirea colaborării instituționale și a politicilor locale, pentru a susține integrarea socială și educațională a copiilor refugiați în comunitățile în care trăiesc.
Beneficiarii proiectului: 600 copii refugiați ucraineni (fete și băieți); 360 colegi din comunitățile gazdă; 450 părinți ai copiilor refugiați; 200 părinți ai colegilor din comunitățile gazdă; 40 membri ai personalului educațional (pedagogi, psihologi, cadre didactice din școli și centre comunitare); 50 membri ai echipelor intersectoriale locale (DE, APL, TASA, CRAP).
Pentru a răspunde nevoilor complexe ale copiilor refugiați, proiectul prevede o serie de activități concrete, printre care:
- Cursuri de limba română în Digital Hubs pentru integrarea în sistemul educațional național și participarea la activitățile comunitare (pentru copii care studiază online și cei înscriși în școli);
- Organizarea a 3 activități multiculturale și evenimente comunitare pentru refugiați și familiile gazdă;
- Instruirea pedagogilor și psihologilor din Digital Hubs (pe programele extrașcolare ICE, Viață Pașnică, Sport și Recreere, suport psiho-social);
- Implementarea programelor educaționale extrașcolare: „ICE și Viață Pașnică” și „Sport și Recreere”, pentru încurajarea incluziunii, încrederii și socializării;
- Sprijin psiho-social individual și suport psihopedagogic pentru dezvoltarea rezilienței, depășirea traumelor (inclusiv violenței în bază de gen) și adaptarea în procesul educațional.
- Lecții de recuperare la disciplinele de bază (pentru copii refugiați înscriși în școlile naționale), pentru a reduce decalajele provocate de întreruperile anterioare în educație.
- Elaborarea și implementarea materialelor pentru programul afterschool, aliniate la curriculumul ucrainean, pentru copiii care învață online. Accentul se pune pe Limba maternă, Matematică și Științe, iar materialele includ ghiduri pentru cadrele didactice și caiete de lucru pentru elevi.
- Tabere de vară incluzive, cu activități educaționale și de socializare pentru refugiați și colegii lor din comunitățile gazdă.
- Instruiri pentru cadrele didactice și psihologi privind educația incluzivă (CCA), protecția copilului, sprijinul psiho-social, prevenirea violenței de gen și evaluarea psihopedagogică inițială.
- Sprijin material: distribuirea de rechizite, ghiozdane și alte materiale adaptate nevoilor individuale ale copiilor refugiați.
Pentru a asigura sustenabilitatea intervențiilor și o integrare eficientă a copiilor în comunități, proiectul oferă și sprijin direct autorităților locale și instituțiilor educaționale:
- Sprijin pentru dezvoltarea și implementarea politicilor instituționale în 7 școli și 7 centre comunitare, cu accent pe incluziunea de gen și protecția copilului (inclusiv prevenirea GBV).
- Formări pentru reprezentanții instituțiilor locale (APL, DE, CRAP, TASA, școli, centre comunitare) privind politicile educaționale și sociale actualizate, integrarea refugiaților și managementul de caz;
- Dezvoltarea și implementarea unui mecanism de monitorizare, pentru urmărirea progresului educațional al copiilor refugiați (în special al celor care învață online), cu identificarea copiilor în situații de risc;
- Broșură informativă pentru părinții refugiați (în ucraineană și rusă), privind înscrierea la școală, sprijinul legal, psihosocial, educațional și medical disponibil;
- 3 sesiuni de informare pentru părinți refugiați (inclusiv romi, familii vulnerabile și femei singure), despre valoarea educației, riscurile căsătoriilor timpurii, serviciile disponibile și împărțirea responsabilităților parentale;
- Asigurarea unui management de caz eficient pentru fiecare copil refugiat (în colaborare cu părinții), care include înscrierea la școală, evaluarea psihopedagogică, participarea constantă și integrarea deplină.
Rezultatele așteptate ale proiectului:
- 960 copii (480F, 480M) vor participa la activități educaționale și de sprijin.
- 95% dintre ei (912 copii) își vor îmbunătăți competențele academice, ICE și de reziliență. 600 copii refugiați vor primi kituri educaționale.
- 650 părinți vor beneficia sesiuni de de informare și activități comunitare (450 refugiați, 200 locali).
- 40 cadre didactice și psihologi vor fi instruiți în domeniul educației incluzive, suportului psiho-social, protecția copilului și GESI.
- 28 documente locale de politici vor fi dezvoltate și aprobate.
- mecanism de monitorizare a progresului școlar implementat.
- 30 cazuri de management de caz pentru integrarea copiilor refugiați în școală.