PORTOFOLIUL: METODĂ EFICIENTĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE

CONSEPT

În cadrul programului Consolidarea sistemului de pregătire profesională tehnică în Moldova (CONSEPT IV) a demarat seria de traininguri dedicate utilizării portofoliului şi proiectului în scopul formării competenţelor profesionale ale elevilor. Primul dintre acestea este ”Portofoliul – metodă eficientă de învăţare şi evaluare”, la care au participat 14 cursanţi din Centre de excelenţă şi şcoli profesionale.

În debutul acestui program de formare s-a optat pentru abordarea portofoliului, din considerentul că portofoliul sau piesele disparate din componenţa lui fac parte din activitatea cotidiană de predare-învăţare-evaluare a şcolilor profesionale. Prima sesiune a confirmat din start faptul că toată lumea operează cu termenul, cunoaşte noţiunea, însă decalajul privind înţelegerea conceptului de ”portofoliu” este foarte mare.

Obiectivele trainingului au fost:

  1. Determinarea relaţiei fiecărui cursant cu portofoliul ca metodă de învăţare şi de evaluare;
  2. Elaborarea unor repere conceptuale comune versus utilizarea portofoliului de acumulare;
  3. Stabilirea structurii obligatorii şi a variabilelor pentru portofoliul aplicat în instruirea modulară;
  4. Examinarea modalităţilor de evaluare a pieselor de portofoliu;
  5. Extinderea repertoriului didactic personal al fiecărui cursant;
  6. Motivarea pentru aplicarea (raţională) a portofoliului în procesul de învăţare şi evaluare.

Conţinutul trainingului a vizat:

  • Formarea comunităţii dinamice de instruire;
  • Abordarea problemei portofoliului ca metodă şi instrument de evaluare;
  • Tipuri de portofolii,
  • Argumentarea necesităţii aplicării portofoliului în formarea profesională;
  • Structura portofoliului;
  • Piesele de portofoliu versus instruirea modulară;
  • Portofoliul (de curs sau modul) al profesorului;
  • Strategii de evaluare a portofoliului;
  • Referenţialul de evaluare pentru portofoliu/pentru produse din portofoliu;
  • Soluţionarea problemelor complexe de evaluare a portofoliului.

În acest modul, s-a elaborat o platformă comună în baza căreia s-ar putea iniţia atât dezbateri şi discuţii constructive, cât şi examina amplitudinea alternativelor acceptabile în raport cu tipologia portofoliilor, procedura de acumulare şi cea de evaluare.

Persoanele delegate la training şi-au manifestat interesul, s-au implicat activ şi au colaborat fruсtuos. De remarcat flexibilitatea şi gândirea divergentă a celor care predau discipline atât de diferite şi reuşesc să se înţeleagă atât de bine. Întrebaţi de ce a meritat să participe la acest training, cursanţii au apreciat următoarele: atmosfera şi condiţiile de lucru; noutatea informaţiei; actualizarea metodelor şi tehnicilor; exersarea unor tehnici noi; orientarea spre nevoile cursanţilor. Iar impactul cel mai sesizabil va fi certitudinea în aplicarea acestei metode de învăţare şi evaluare în activitatea didactică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *