PROIECTUL CONSEPT: ACTIVITĂȚI DE DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
În cadrul componentei Dezvoltare organizațională a proiectului CONSEPT (faza IV), în lunile noiembrie-decembrie s-au desfășurat mai multe activități online de consolidare a competențelor profesionale ale cadrelor didactice și manageriale din instituțiile partenere.
- Consultanță și suport pentru echipele manageriale
Echipele manageriale au beneficiat de consultanță și suport din partea experților din proiect în ceea ce privește dezvoltarea rațională, echilibrată și performantă a activităților și practicilor de conducere în instituţiile de învăţământ profesional tehnic.
Pornind de la problemele identificate în instituții – ŞP din Florești, CESPA, ȘP din Bubuieci, CEIU, ŞP nr. 5 din Bălţi, ŞP nr. 1 din Cahul, în cadrul ședințelor s-au discutat aspecte ce vizează:
- analiza funcționalității, revizuirea și îmbunătățirea Regulamentului de evaluare a cadrelor didactice;
- conținutul, procesul și instrumentele necesare pentru controlul intern managerial;
- analiza funcționalității, revizuirea și îmbunătățirea Regulamentului cu privire la modul de stabilire a sporului pentru performanță personalului;
- calitatea, eficiența comunicării dintre angajați și echipa managerială;
- elaborarea și aplicarea procedurilor întru asigurarea calității diverselor procese.
Cu toate că domeniile de activitate pentru care s-a solicitat consultanța managerială au fost diferite, am observat o caracteristică comună pentru toate echipele manageriale participante: deschiderea spre analiza critică a propriei experiențe și motivaţia înaltă pentru dezvoltare continuă pe dimensiunea asigurării calității procesului educațional în instituție. Activitatea de consultanță a fost proiectată astfel încât participanții, în baza întrebărilor și discuției ghidate de către experți, să aibă posibilitatea de a reflecta asupra experienței proprii, precum și de a o evalua din perspective noi, în temeiul unor criterii concrete și clare.
Discuțiile, desfășurate în fiecare instituție, s-au încheiat cu luarea unor decizii și trasarea măsurilor care vor fi întreprinse de către membrii echipelor manageriale după ședințele de consultanță.
Succesul activităților de consultanță a fost determinat de câțiva factori:
- identificarea și precizarea așteptărilor;
- axarea discuțiilor pe practici și documente concrete;
- actualizarea unor concepte teoretice care stau la baza activității manageriale pe fiecare dintre dimensiunile abordate în procesul consultanței;
- utilizarea conceptelor teoretice actualizate pentru depășirea limitelor percepției activității proprii.
* * *
- Gândire critică pentru formarea competențelor profesionale
Modulul III al programului de formare s-a desfășurat online, în perioada 25-27 noiembrie. Participanții, profesori și maiștri care predau discipline de specialitate în centre de excelență și școli profesionale, au avut oportunitatea de a examina strategia de formare și dezvoltare a competențelor profesionale ale elevilor prin prisma teoriei inteligențelor multiple, a aplicării taxonomiilor Bloom – Dave – Krathwohl, precum și a dezvoltării competențelor de comunicare, necesare fiecărei persoane în context profesional. S-a pus accentul pe comunicare, discuție, argumentare, pentru aceasta au fost selectate texte adecvate, ce pot provoca şi genera discuţii. La fel, s-a insistat asupra strategiilor de argumentare și luare a deciziilor – activități care trebuie exersate și prin care se poate cultiva responsabilitatea și comunicarea civilizată.
Forma principală de concepere şi desfăşurare a demersului a fost lecţia-model. A fost rezervat suficient loc şi timp debrifării, metacogniţiei, aplicării imediate şi transferului asupra disciplinelor pe care le predau cursanţii.
La sesiunea de follow-up din 18 decembrie 2020, participanții au prezentat un articol în care au reflectat experiența de aplicare a tehnicilor de dezvoltare a gândirii critice la discipline de specialitate sau cea din activitatea de formare destinată colegilor din instituții.
* * *
- Portofoliul şi proiectul modular în învățământul profesional tehnic
Ultimul modul, dintr-o nouă rundă de traininguri dedicate utilizării portofoliului şi proiectului în formarea competenţelor profesionale ale elevilor, a avut loc la începutul lunii decembrie.
La proiectarea primului training din acest bloc nevoile de formare ale cursanţilor au fost deduse în baza chestionarelor completate online; la cel de-al doilea şi al treilea seminar s-a ţinut cont de doleanţele şi aşteptările exprimate în plin proces de lucru. Activitatea online a impus anumite ajustări şi a dictat modificări de proiect, dar toate obiectivele au fost atinse:
- Construirea tramei de formare a competenţei profesionale şi înţelegerea rolului pe care îl joacă, aici, formarea pe unele domenii de competenţă, cum ar fi lectura, scrierea, calculul, mişcarea, rezolvarea de probleme;
- Trecerea în revistă a aspectelor evaluabile ale proiectului individual sau de echipă;
- Examinarea criteriilor de evaluare a comportamentului (în raport cu activitatea profesională);
- Elaborarea unor teme de proiecte individuale sau de echipă: de la intenţie la evaluare;
- Structurarea şi formularea sarcinilor pentru completarea unui portofoliu de evaluare.
Dintre tehnicile de succes ale modulului, menţionăm: 6 pălării, analiza SWOT, studiile de caz, graficul T, jocul de rol. În activitățile de formare s-a insistat pe evaluarea proiectelor şi a pieselor de portofoliu, pe construirea grilelor de evaluare cu criterii, indicatori şi descriptori. La sesiunea de follow-up din 18 decembrie 2020, fiecare cursant a prezentat un proiect completat şi definitivat pe care îl va propune elevilor săi.