Investiție în calitatea studiilor prin dotare cu instrumentar profesional de top

Lecțiile practice au început și pentru cele 15 participante la programul de calificare parțială (microcalificare) ”Modelarea și stilizarea tunsorilor de damă – tehnici profesionale”, meseria Frizer.

În laborator, cursantele, 15 femei din rândul refugiatelor din Ucraina, vor învăța să utilizeze corect ustensilele și materialele, să aplice tratamente specifice pentru păr, să-l vopsească și să-l aranjeze, să realizeze diferite tipuri tunsori etc.

Pentru a facilita exersarea și formarea competențelor specifice meseriei, proiectul le-a oferit câte un set de instrumente profesionale de bază. Acesta include uscător de păr, foarfeci profesionale de texturare, șorț de frizer, pelerină de tuns, pieptene, clame, foarfece, pulverizator, mănuși, prosoape de unică folosință, șampoane, balsamuri și un manechin cu păr lung pentru exersare.

Elaborat în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, componenta ”Împuternicirea femeilor”, programul este realizat la Centrul de Excelență în Industria Ușoară din Chișinău, de către formatoarea Tatiana Maftei, maistru, profesoară de discipline de specialitate.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Programul de formare a psihologilor pentru activitatea în Centrele comunitare de educație online

Programul ”Asistență psihosocială pentru copii și tineri refugiați din Ucraina”, desfășurat la distanță în perioada august-octombrie cu psihologii din cele 7 centre comunitare de educație online (Digital Hub), s-a încheiat. Moderat de către formatoarele Elena Creangă și Ina Moraru, acesta a avut drept scop să-i pregătească pe cursanți pentru activitatea cu fete și băieți din rândul refugiaților și din comunitățile gazdă, în vederea oferirii de sprijin psihosocial și psihopedagogic celor afectați de traume și de violență bazată pe gen, dezvoltării rezilienței psihosociale, depășirii dificultăților de învățare.

Conținuturile de pe agenda instruirii au vizat crearea de către psihologi a unui context în care copiii să beneficieze de participare în grupuri de suport în care își pot împărtăși experiențele, pot găsi sprijin în rândul celor care au trecut prin situații similare, pot învăța strategii de adaptare eficiente, pot însuși tehnici de gestionare a stresului și a emoțiilor, pentru a-și regla nivelul de anxietate, a-și spori stima de sine, a-și îmbunătăți starea de bine. Printre acestea se numără:nevoile psihice fundamentale și pilonii învățării umane; cunoaștere și autocunoaștere; inteligența inimii, emoțiile copiluluiși dezvoltarea abilităților emoționale; reziliența și reziliența emoțională: delimitări noționale și diferențe esențiale, fundamentele rezilienței emoționale, direcții și strategii de dezvoltare a rezilienței emoționale etc.

Sesiunile de învățare au furnizat informații utile, proiecte de demersuri, recomandări, liste de materiale necesare, punând un accent special pe formarea competențelor de planificare și organizare a activităților, de elaborare de scenarii pentru intervențiile individuale și de grup, de integrare a conținuturilor, de evaluare și oferire de feedback.

De-a lungul instruirii,  dar și pentru activitatea de follow-up, cursanți au avut de realizat teme de casă, demonstrând cunoștințele și abilitățile formate.

Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Spațiul Sigur pentru fete și femei din Criuleni: studiu de caz – Ana G.

Centrul de plasament pentru refugiați de pe lângă Școala profesională din Criuleni a fost creat chiar în primele zile ale războiului din Ucraina. La 1 mai 2022, aici a ajuns și Ana G., originară din Odesa. Avea 35 de ani. Pentru a nu se închide în sine, pentru a trece mai ușor peste traumele aduse în viața ei de evenimentele dezastruoase a căror martoră a fost, a decis să se înscrie la toate activitățile Spațiului Sigur pentru fete și femei inaugurat în cadrul Școlii profesionale. N-a lipsit de la niciun atelier sau training. A frecventat și frecventează cu plăcere cursurile de limba română, activitățile de dezvoltare a deprinderilor de viață și cele de educație de gen. Ana mărturisește că activitățile educaționale și de petrecere a timpului liber la care participă ”o ajută să nu se izoleze, ci să meargă mai departe, să învețe ceva nou și, ca femeie, să-și cunoască drepturile, pentru a ști cum să acționeze sau să se apere în anumite situații. De asemenea, acestea sunt o oportunitate de a lega noi prietenii, de a comunica în mod activ, de a bea o cafea împreună cu ceilalți”.

În luna octombrie curent, Ana a devenit una dintre cele 15 cursante ale programului ”Confecționarea și repararea articolelor de îmbrăcăminte”, meseria Cusător, elaborat și realizat în cadrul componentei ”Împuternicirea femeilor” a proiectului. Este o alegere care îi deschide o nouă perspectivă: cea de angajare în câmpul muncii sau de lansare a unei afaceri proprii.

Prin punerea la dispoziție a unui cadru benefic învățării și socializării, activitățile propuse de Spațiul Sigur pentru fete și femei vin să susțină efortul refugiaților ucraineni de a se integra în societatea noastră.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.