Formarea și consolidarea capacităților membrilor echipelor mobile

Capacitarea personalului Spațiilor Sigure, stabile și mobile, pentru realizarea de activități educaționale și de recreere cu beneficiarii – refugiați ucraineni și membri ai comunităților locale – este una dintre direcțiile de acțiune ale proiectului Inițiativa de sprijinire a refugiaților.

Spațiile Sigure Mobile (SSM) au menirea de a împuternici tinerii refugiați ucraineni din Republica
Moldova, mai ales din zonele rurale îndepărta te, precum și semenii lor din localitățile gazdă, prin informare și formare. Acestea oferă activități de educație pentru drepturile omului, de susținere a participării tinerilor la viața comunității, de prevenire a violenței în bază de gen (VBG) prin promovarea egalității de gen și a normelor sociale echitabile. De asemenea, programul lor include demersuri de educație sexuală comprehensivă (ESC), care își propun să ajute generația în creștere să dobândească cunoștințe și abilități de a lua decizii corecte cu privire la sex și sănătatea sexuală și reproductivă nu doar în adolescență, ci și de-a lungul întregii vieți.

Prin intermediul acestora, beneficiarilor le sunt oferite inclusiv instrumente pentru managementul menstruației și produse de igienă menstruală. Un accent aparte este pus pe desfășurarea unor activități de petrecere a timpului liber și de socializare, sportive, artistice și culturale, prin crearea de contexte prietenoase pentru interacțiune și dialog. Activitățile sunt orientate spre formarea de competențe civice, de comunicare și de relaționare, a unor comportamente necesare pentru sănătatea sexuală și reproductivă, pentru un mod de viață sănătos, pentru integrarea cu succes în viața socială și profesională,
pentru coeziune socială.

Fiecare echipă SSM are în componența sa 4 membri (coordonator, lucrător de tineret, psiholog, șofer) și este responsabilă de câteva raioane/municipii-țintă, în funcție de numărul de refugiați, profilul acestora, instituțiile și serviciile locale disponibile (medicale, de învățământ, de asigurare a ordinii publice, centre de tineret, centre de sănătate prietenoase tinerilor, biblioteci, case de cultură, centre comunitare, centre de plasament).

Organizarea spațiului de lucru respectă principiul centrării pe calitate și al asigurării caracterului incluziv
al activităților, presupunând câteva zone, în funcție de specificul grupului (copii, tineri, adulți): de învățare,
de socializare, de recreere, de suport individual (la necesitate).

Proiectul Inițiativa de sprijinire a refugiaților, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, este
implementat de C.E. PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Formare de formatori în cadrul Platformei EDUCAȚIE

Astăzi, 25 iunie 2024, Tekwill a găzduit  trainingul Formare de formatori: „PEDAGOGIA DIGITALĂ – O NOUĂ FILOSOFIE A EDUCAȚIEI MODERNE”.  Activitatea face parte din seria de instruiri ale Platformei EDUCAȚIE destinate formatorilor de pe ambele maluri ale Nistrului.

Activitatea a fost facilitată de Liubov Mitioglo, manager regional și expert Tekwill UTAG, și Tatiana Culeva, specialist principal, Direcția de Învățământ UTAG, coordonator de programe regionale de mentorat pentru îmbunătățirea competențelor IT ale personalului didactic.

Participanții la eveniment au fost familiarizați cu experiența Tekwill în domeniul promovării educației digitale. O sesiune de training a fost consacrată procesului de transformare digitală a școlii moderne. De asemenea, participanților le-a fost  organizată o excursie în cadrul căreia le-au fost prezentate serviciile  Tekwill.

Beneficiarii acestei secvențe de formare au avut parte de un prețios schimb de experiență, au prezentat instrumentele digitale pe care le cunosc și le utilizează în demersurile la clasă, au discutat pe marginea unor probleme de primă importanță legate de digitalizarea procesului instructiv-educativ în instituțiile de învățământ de pe ambele maluri ale Nistrului. Activitatea a avut  loc în cadrul proiectului Platforma EDUCAȚIE, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Chișinău, și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

Activități educaționale și metodice la Bălți: promovarea specialităților și calificărilor pedagogice

La 17 iunie curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a organizat trei evenimente deosebit de semnificative. Trei instituții de învățământ general au fost deschise să organizeze aceste evenimente: Liceele Teoretice „L. Blaga”, „N. Gogol” și Gimnaziul nr. 19 Elizaveta. Scopul principal al activităților de promovare și sensibilizare a fost de a familiariza elevii din clasele a 7-a, a 8-a și a 9-a cu profesiile pedagogice, precum și de a le prezenta ofertele de studii ale Colegiului Pedagogic din Bălți.

Peste 60 de elevi din cele trei instituții au participat la activități interactive pentru a o înțelege plusvaloarea carierelor de educator în învățământul preșcolar, învățător în învățământul primar și instructor de educație muzicală. Simularea, lucrul în echipă, proiectele educaționale, jocurile tematice și alte metode și tehnici cu caracter instructiv-ludic au atras participanții.

Obiectivul specific pentru conținuturile metodice ale activităților au vizat îmbunătățirea unui ansamblu de competențe pedagogice esențiale. Elevii au avut șansa de a-și dezvolta abilitățile de comunicare, planificare și organizare, empatie și oferire de feedback constructiv. Acestea deprinderi sunt esențiale pentru oricine vrea să devină în viitor cadru didactic, deoarece reprezintă bazele unei cariere de succes în educație.

În timpul activităților, elevii au primit informații detaliate despre specialitățile pedagogice și au fost încurajați să-și urmeze visele de a deveni educatori, învățători sau profesori de educație muzicală, subliniind că este o carieră dedicată formării și dezvoltării generațiilor viitoare și că generează, printre multe altele satisfacție și împlinire.

Activitățile date fac parte din subproiectul EDUSPACE: Educația, Dezvoltarea, Umanizarea Specialiștilor Pedagogi de Azi pentru comunitatea Eco. Proiectul urmărește, printre alte obiective, să promoveze competențele pedagogice necesare pentru un mediu educațional modern și sustenabil.

Organizarea acestor activități reprezintă un pas important în pregătirea viitoarelor cadre didactice, iar elevii din Bălți, în special preadolescenți, au avut ocazia să exploreze în mod activ și interactiv profesiile pedagogice, pentru a se dezvolta personal și a sonda oportunitățile de studii vocaționale.

În încheiere, subliniem că AO Centrul Educațional PRO DIDACTICA continuă să fie un pilon al inovării și excelenței în educație, contribuind semnificativ la formarea și dezvoltarea aici și acum a pedagogilor profesioniștilor de mâine, atât de așteptați și de necesari în grădinițele și școlile Republicii Moldova. În acest context, Centrul Educațional PRO DIDACTICA demonstrează angajamentul său continuu față de educația de calitate și formarea profesională a viitorilor pedagogi.