Formare de formatori pentru pregătirea continuă a angajaților Serviciului Vamal

Astăzi, 29 octombrie 2024, a început programul ”Formare de formatori”, derulat de Organizația Internațională pentru Migrație (OIM), Misiunea în Moldova, în colaborare cu C.E. PRO DIDACTICA și Centrul de Instruire al Serviciului Vamal al Republicii Moldova, în cadrul proiectului “Sprijinirea protecției, tranzitului, întoarcerii voluntare și informate și a reintegrării cetățenilor Parteneriatului Estic și resortisanților țărilor terțe (RȚT) afectați de conflictul din Ucraina”, derulat cu suportul financiar al Uniunii Europene.

Această rundă de instruire, desfășurată în regim offline și facilitată de trainerii naționali Lia SCLIFOS și Serghei LÎSENCO, își propune să răspundă necesităților de dezvoltare a competențelor formatorilor pentru sectorul vamal din perspectiva principiilor educației adulților. Pe parcursul învățării, participanții, 14 angajați ai Serviciului Vamal al Republicii Moldova care vor furniza ulterior instruiri pentru colegii lor, vor avea în centrul atenției o serie de subiecte relevante pentru domeniu: Specificul învățării la adulți. Stiluri de învățare; Identificarea nevoilor de formare; Valorificarea experienței adulților și motivarea pentru învățare; Cadrul de învățare și gândire ERRE; Rolul cooperării (formator-formator, participant-participant, participant-formator) în procesul de formare; Dinamica grupului de formabili. Gestionarea situațiilor dificile Planificarea unui program de formare și a unei sesiuni de formare în baza cadrului ERRE etc.

Programul ”Formare de formatori” al C.E. PRO DIDACTICA este acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare. Acesta este ajustat la așteptările de dezvoltare profesională a formatorilor pentru formarea continuă a personalului Serviciului Vamal.

Spațiul Sigur din Criuleni: pentru securitate în mediul online

Spațiile Sigure Mobile (SSM), care au menirea de a împuternici tinerii refugiați ucraineni din Republica Moldova și semenii lor din localitățile gazdă, mai ales din zonele rurale îndepărtate, prin informare și formare, au o ofertă de activități diversă și bogată, inclusiv privind educația pentru drepturile omului, prevenirea violenței în bază de gen (VBG), promovarea egalității de gen și a normelor sociale echitabile, susținerea participării la viața comunității etc.

Recent, echipa mobilă a Centrului de Resurse pentru Tineri ”UNIT” din Criuleni a organizat în Liceul Mereni, Anenii Noi, o activitate nonformală cu caracter interactiv, în care au fost implicați 20 de elevi din clasele liceale. Aceasta a avut în atenție hărțuirea sexuală în mediul online – un subiect de maximă importanță într-o eră a tehnologiilor informaționale, când comunicarea prin intermediului rețelei Internet, mai cu seamă în rândul tinerei generații, este la ordinea zilei. Aceasta, pe lângă multiple beneficii și avantaje, comportă și o serie de riscuri, inclusiv o serie de comportamente verbale și nonverbale intimidante, care atentează la demnitatea unei persoane și care au o răspândire tot mai largă − mesaje abuzive și nedorite, avansuri inadecvate/ofensatoare, amenințări etc. Pentru a contribui la prevenirea și contracararea fenomenului, într-o atmosferă deschisă și prietenoasă, facilitatorii au discutat cu adolescenții despre formele hărțuirii/abuzului sexual în mediul online și despre situații de încălcare a vieții private, au identificat și au conștientizat efectele negative ale plasării unor informații, video, imagini cu caracter personal etc. În final, participanții au stabilit și o serie de acțiuni în vederea gestionării conținuturilor publicate, pentru a se simți mai sigur în mediul online.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) ”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

”Platforma EDUCAȚIE”: pentru o mai bună utilizare a resurselor educaționale deschise

Platforma EDUCAȚIE a adăugat în palmaresul său o nouă activitate de formare a cadrelor manageriale și didactice pentru eficientizarea procesului instructiv-educativ din școlile de pe ambele maluri ale râului Nistru prin digitalizarea acestuia cu participarea a 50 de persoane în format online și offline. Este vorba despre seminarul tematic ”Utilizarea resurselor educaționale deschise (RED) în educație: o analiză comparativă”, care a avut loc în data de 24 octombrie curent. Agenda celor 3 sesiuni de învățare, desfășurate de formatorii Daniela MUNCA-AFTENEV și Valeriu GORINCIOI într-un format interactiv, a inclus următoarele subiecte: ”Introducere în conceptul de resurse educaționale deschise (RED) și beneficiile utilizării acestora”, ”Căutarea, evaluarea și adaptarea RED” și ”Integrarea RED în planificarea și desfășurarea activităților didactice”. Obiectivele stabilite spre realizare au țintit definirea de către cursanți a conceptului de resurse educaționale deschise; identificarea tipurilor de RED (text, audio, video, software etc.); cunoașterea esenței licențelor Creative Commons și a importanței acestora în utilizarea RED; conștientizarea avantajelor utilizării RED în activitatea didactică. De asemenea, printre abilitățile propuse spre dezvoltare au figurat cele de căutare a RED relevante pentru disciplina predată și nivelul de pregătire al celor educați; de evaluare a calității RED; de adaptare a RED la nevoile specifice și la preferințele clasei; de integrare a RED în diferite activități didactice (lecții, proiecte, evaluări); de elaborare de scenarii de învățare bazate pe RED; de colaborare cu alți profesori în crearea și împărtășirea de RED; de reflecție și
de analiză asupra propriei practici și de îmbunătățire a acesteia etc.

Participanții la seminar au fost familiarizați cu modele de folosire a RED la lecții; cu platforme de diseminare a RED și a altor instrumente utile în procesul de învățare, predare, evaluare; cu exemple de manuale digitale etc.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului Platforma EDUCAȚIE, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Chișinău, și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.