UN PROIECT UTIL PENTRU COPIII CU DIFICULTATI LA LECTURA SI SCRIERE

La 4 iunie curent, in incinta Centrului Educational PRO DIDACTICA, a avut loc atelierul de evaluare a proiectului „Asigurarea succesului scolar prin depasirea dificultatilor la lectura si scriere” finantat de Roma Education Fund din cadrul Institutului pentru o Societate Deschisa, Budapesta. Proiectul contine un program de evaluare si de formare a competentelor de lectura si scriere la elevii din clasele I-VI, initiat de Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturala din Cluj-Napoca, Romania si s-a desfasurat in cadrul retelei SOROS, cu participarea a 6 tari (Romania, Slovacia, Bulgaria, Slovenia, Croatia si Moldova).

Scopul proiectului a constat in elaborarea unor instrumente de evaluare a situatiei scolare in invatarea citit-scrisului si a unei metodici coerente de optimizare a capacitatilor de lectura si scriere. Echipa de formatori a centrului – Tatiana Cartaleanu, Viorica Goras-Postica, Loretta Handrabura a adaptat programul de evaluare a copiilor, valorificat de expertii occidentali din cadrul Asociatiei Internationale de Lectura (IRA) – Charles Temple, Alan Crawford, Codruta Florin-Temple si a elaborat un set de materiale si o metodica pentru dezvoltarea competentelor de lectura si scriere. In proiect au fost incadrate 12 invatatoare din 7 scoli din Republica Moldova, pentru care, pe parcursul a 2 ani, s-a organizat un program complex de formare, constituita, in principal, din ateliere de lucru de 1-2 zile si au desfasurat un experiment pe parcursul unui an scolar, lucrand in mod individual sau in echipe mici a cite 4 copii fiecare.
Profesorii au fost formati si certificati in domeniul didacticii aplicate, parcurgand, in special, urmatoarele subiecte: evaluarea citit-scrisului; administrarea inventarului informal de citire; adecvarea predarii la rezultatele evaluarii; constientizarea fonemelor si a corespondentei litera-sunet; dezvoltarea fluentei lecturii; predarea-invatarea-evaluarea intelegerii etc.
Programul se va finisa cu elaborarea unui ghid practic, destinat invatatorilor si profesorilor, care va contine strategii de evaluare a abilitatilor de lectura si scriere, dar si tehnologii variate de ameliorare a succesului scolar prin depasirea dificultatilor la lectura si scriere. De asemenea, se intentioneaza extinderea experientei din cele 7 scoli-pilot (LT Molesti, Ialoveni; LT „Mihai Eminescu”, Chisinau; Scoala Primara, Calarasi; LT „Hyperion”, Durlesti; Scoala nr. 4, Soroca; Gimnaziul Seliste, Orhei; LT „Vasile Alecsandri”, Calarasi) la scara intregii republici.
Dintre rezultatele calitative mai importante mentionate de invatatorii implicati atestam:

  • Proiectul a fost o oportunitate deosebita de dezvoltare profesionala pentru formatori si pentru cursanti;
  • Invatatorii au inteles insemnatatea principiului didactic de abordare individuala si diferentiata a copilului, inclusiv „cat de mult inseamna pentru copii vulnerabili, batuti de soarta sa li se acorde mai multa atentie”;
  • S-a observat ca elevii din proiect au inceput sa citeasca si sa scrie mai bine, schimbandu-si atitudinea fata de carte si fata de scoala, in general;
  • S-a constatat ca viteza de lectura la copiii mici deseori este doar o cifra, si nu un indiciu de competenta lectorala;
  • S-a constientizat, speram, ca lectura este un prim pas spre cucerirea libertatii spirituale a individului.

Am remarcat motivatia sporita a invatatoarelor si efortul mare depus in afara orelor de clasa, lucrand adaugator cu acesti copii, i-am vazut vorba aforismului „venind fericiti si plecand ingandurati”. Impactul proiectului va fi durabil prin investitia directa facuta in copiii si invatatoarele implicate.

Coordonator proiect:
Viorica Goras-Postica

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA