Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Florilor): Studiu de caz – Antonina A.

Antonia A. este o refugiată din Odesa. Are 74 de ani și este pensionară. A venit în Republica Moldova în anul 2023. Imediat ce a ajuns aici a început să participe la activitățile Spațiului Sigur care își are sediul în căminul 9 al Universității Tehnice a Moldovei (str. Florilor, 4 B).  Pe lângă  ședințele de consiliere psihologică, au interesat-o în mod special orele de alfabetizare digitală.

Povestea ei spune că în orașul său natal era membră activă a ”Universității vârstei a treia”, o entitate care promovează învățarea pe tot parcursul vieții și implicarea activă a persoanelor în etate în comunitate. În prima perioadă de aflare în țara noastră a dus dorul întâlnirilor cu colegii de universitate, mai ales că modera anumite activități în cadrul acesteia. În scurt timp însă, aflând de orele de educație digitală desfășurate de Spațiul Sigur, s-a înscris la ele. Visa să reia legătura cu colegii și să-și continue misiunea la distanță. Dar avea o problemă: tehnologia digitală și arta mânuirii acesteia. După câteva lecții, a revenit la munca de la universitate, acum însă făcând-o online. În prezent, este în proces de cucerirea a domeniului, de aceea frecventează toate orele. Le așteaptă cu nerăbdare, însă atunci când are o întrebare despre o aplicație sau o operație, iar lecția este programată peste câteva zile, se apropie pentru precizare sau învățare de facilitator sau de alți reprezentanți ai echipei de proiect, care îi oferă explicațiile necesare.

Antonia apreciază mult activitățile de alfabetizare digitală organizate de Spațiul Sigur și recunoaște că ele au adus în viața ei un nou suflu, oferindu-i posibilitatea de a comunica cu cei rămași acasă, de a fi alături de ei, de a fi utilă.

Activitățile de alfabetizare digitală fac parte din oferta educațională a Spațiului Sigur din momentul inaugurării lui. Acestea sunt direcționate spre dezvoltarea abilităților și a comportamentelor de utilizare a dispozitivelor TIC, atât din punct de vedere tehnic, cât și din perspectiva sănătății, de formare a culturii siguranței în mediul virtual și a responsabilității digitale.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Programul de formare a cadrelor didactice pentru activitatea în centrele comunitare de educație online

Programul ”Educație interculturală, conviețuire pașnică și activități recreative” adresat pedagogilor din cele 7 centre comunitare de educație online (Digital Hub) a luat sfârșit. Desfășurat în perioada 19 august-15 octombrie și moderat de formatoarea Victoria Stratan, acesta a avut drept scop pregătirea cursanților pentru realizarea de activități extracurriculare/recreative, în vederea sprijinirii învățării, interacțiunii și socializării copiilor refugiați și a celor din comunitățile gazdă (Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga). Subiectele prevăzute au vizat formarea competențelor de planificare și organizare a activităților la clasă, de elaborare de scenarii pentru intervențiile educaționale, de selectare și integrare a conținuturilor, de evaluare și oferire de feedback.

În vederea familiarizării pedagogilor cu principiile și tehnologia didactică de abordare a activităților extracurriculare/recreative, instruirea a avut ca suport ghidul metodologic de educație interculturală și conviețuire pașnică ”Hai să colorăm Pacea!”, care va servi ca bază în lucrul cu beneficiarii. Elaborat de Victoria Stratan, acesta este structurat în 7 module: ”Constelația interculturalității: eu, tu, noi, voi, împreună pentru Pace”; ”Locurile din sufletul meu”; ”Frumusețea este în inimă (credințe și valori)”; ”Comunicăm și relaționăm pașnic”; ”Lecțiile din jurul nostru: primim și dăruim”; ”Unicitatea și diversitatea”; ”Fantezie și imaginație”. Ghidul conține informații utile, proiecte de activități, sugestii metodologice, liste de materiale didactice, care permit explorarea conceptelor aferente subiectelor vizate – ”discriminare”, ”diversitate”, ”drepturile copilului”, ”drepturile minorităților”, ”incluziune” etc. – printr-o abordare interactivă, axată pe jocuri de socializare, de creație, de mișcare, muzicale etc., precum și pe exerciții de dezvoltare a gândirii critice, a creativității, a imaginației.

Demersurile prevăzute de ghid își propun să promoveze în rândul fetelor și băieților care frecventează  Digital Hub-urile dialogul intercultural, toleranța, incluziunea, pacea și cooperarea, sentimentul de apartenență la o comunitate, spiritul de echipă și de colegialitate, responsabilitatea etc., precum și necesitatea combaterii discriminării, a stereotipurilor, a violenței de orice fel. De asemenea, acestea vor să suscite interesul copiilor pentru autocunoaștere, pentru formarea unei atitudini pozitive față de sine și față de ceilalți, a abilităților de gestionare a emoțiilor, a deprinderilor de viață necesare într-o societate interculturală.

Programul ”Educație interculturală, conviețuire pașnică și activități recreative” cu participarea a 7 cadre didactice din centrele de învățare online a fost desfășurat la distanță. Secvențele de instruire au fost însoțite de realizare de către cursanți a unor teme de casă.

Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Programul ”Psihopedagogie” la o nouă ediție

Astăzi, 15 octombrie 2025, a fost dat startul unei noi ediții a programului complex ”Psihopedagogie”, acreditat de ANACEC. Instruirea, realizată în format online de formatoarele Tatiana Cartaleanu și Olga Cosovan, are drept cursanți 12 profesori din învățământul profesional tehnic din Bălți, angajați ai SRL ”Miracol”. Cele două module – ”Portofoliul și proiectul în abordarea didacticii moderne” și ”Gândirea critică pentru formarea competențelor” – sunt direcționate spre formarea abilităților de proiectare și desfășurare a demersului didactic. Totodată, acestea le vor oferi participanților instrumente teoretice şi practice care să le permită să abordeze fenomenul educaţional în mod obiectiv, riguros şi critic.

Programul va dura 600 de ore, absolvenții acestuia obținând 20 de credite.