Proiectul ”Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova”: bilanțuri în cadrul ”Programului de asistență psihologică pentru copiii și tinerii refugiați”

Orice inițiativă țintește un impact pozitiv palpabil pentru beneficiarele/rii săi, direcți și indirecți. În cazul componentei ”Asistență psihologică” a proiectul ”Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova”, impactul este unul pluridimensional, încărcat de numeroase semnificații, dat fiind categoriile de beneficiari/e vizate. Este opinia celor 9 participante la ”Programul de asistență psihologică pentru copiii și tinerii refugiați”, pregătite pentru activitățile de consiliere psihologică organizate în cadrul proiectului.
Pentru cursante, programul de formare și, implicit, activitatea propriu-zisă a însemnat o schimbare  noi cunoștințe, abilități și comportamente profesionale, noi abordări și practici; regândirea unor realități și demersuri de dezvoltare personală, educațională și socială; analize și conștientizări zilnice; muncă sistematică asupra propriei prestații. Seminarele, dar mai ales interacțiunea cu refugiații ucraineni, nevârstnici și vârstnici, le-au favorizat o mai bună înțelegere a persoanelor aflate în situații de stres și chiar de traumă, le-au îmbogățit experiența, în sensul eficientizării acțiunilor de intervenție.
Pentru copiii și tinerii refugiați, activitățile de consiliere psihologică au însemnat ”o gură de apă proaspătă”, mai multă siguranță. Marcați de evenimentele din țara de origine, ca niște ”păsări fără cuib”, neîncrezători, speriați, ei au învățat pe parcurs să-și descifreze emoțiile, trăirile, stările și să le înțeleagă, iar pe unele să le stăpânească; au învățat natura propriilor frici, conflicte interioare și modalități de a le înfrunta sau depăși; au învățat de unde vine stresul și cum să-l diminueze. Exercițiile de intercunoaștere, de prezentare, de colaborare le-au permis să se cunoască mai bine pe ei înșiși și pe cei de alături  semeni și adulți, din Ucraina și din comunitatea-gazdă; i-au ajutat să învețe să comunice, să se conecteze cu ceilalți, să stabilească contacte de durată. Dar cel mai important, prin explorarea calităților și valorilor individuale, ei s-au simțit valorizați și valoroși, au înțeles care sunt resursele proprii și cele ale familiei, și-au dezvoltat încrederea de sine, imaginea de sine, spiritul de grup.
Lucrul psihologelor cu copiii și tinerii refugiați a fost amprentat de un dialog permanent cu părinții. În acest sens, efortul a fost îndreptat spre consolidarea relației părinți-copii; spre sensibilizarea familiei asupra nevoilor copiilor, în special a celei de a se simți in siguranță, de a se bucura de dragostea, afecțiunea celor apropiați; spre conștientizarea necesității de a acorda o atenție sporită stărilor prin care trec și a le oferi toată susținerea pentru înlăturarea comportamentelor dezadaptative și o mai grabnică recuperare psihoemoțională. Astfel, comunicarea copil-părinte a cunoscut o ameliorare. În opinia psihologelor, activitățile de asistență psihologică și-au atins scopul – cel de a îmbunătăți condiția psihoemoțională a copiilor și tinerilor refugiați ucraineni, pentru o mai rapidă inserție socială. Acest fapt le-a permis să-și exprime convingerea că programul poate fi implementat cu succes în orice instituție educațională de la noi.

”Programul de asistență psihologică pentru copiii și tinerii refugiați” a avut drept scop dezvoltarea competențelor profesionale necesare acordării de sprijin refugiaților ucraineni – copii, tineri și adulții în grija cărora sunt aceștia, din 9 comunități-pilot. Acesta a fost facilitat de Elena CREANGĂ și Ina MORARU, autoarele ghidului care a servit drept suport de curs.

Proiectul ”Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova” este finanțat de Swiss Solidarity și Fundația pentru Copii „Pestalozzi”, Elveția, și implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA.