Un pas înainte spre incluziunea socială a adolescenților și a tinerilor refugiați din Ucraina

”Înțeleg că este destul de dificil să nu te gândești la ceea ce se petrece în jurul tău, la rudele tale, la prietenii tăi, la vecinii tăi. Te pot ajuta, îndruma, asculta, ca să te orientezi în această situație ce s-a abătut asupra ta, căci ce poate fi mai important ca surâsul de pe fața ta… Ești confuz, însă să știi că este destul de important să înțelegi ce îți dorești cu adevărat. Aflându-te aici, în Moldova, ai putea să studiezi de rând cu copiii noștri, să înveți limba noastră, dar și s-o cizelezi pe a ta, împreună cu alți copii refugiați, deoarece țara ta natală va avea nevoie de viitor în persoana ta. Desigur, sunt multe de făcut, deci trebuie să-ți sufleci mânecile, să te apuci de treabă, să-ți continui viața. Va veni ziua cînd te vei întoarce acasă… Cred că îți faci planuri grandioase, doar ajutându-te pe tine, îi vei putea ajuta pe alții… Nu lăsa mâinile în jos. Nu e momentul pentru mîhnire și deznădejde. E nevoie să ții capul sus, să nu te lași bătut!”.

Acest fragment a fost extras dintr-o scrisoare adresată unui copil refugiat, elaborată, ca temă de casă, de unul dintre participanții la programul de formare ”Incluziunea socială a adolescenților și a tinerilor refugiați”. Programul, desfășurat offline, în perioada 20-22, 27-28 iunie, de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), în cadrul Inițiativei de sprijinire a refugiaților, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, a întrunit membrii echipelor celor 4 ”Spații Sigure Oranj” (SSO) create pe lângă Școala Profesională din Criuleni, Școala Profesională din Nisporeni și Universitatea Tehnică a Moldovei. Scopul instruirii – care a fost moderată de Elena CREANGĂ, Lilia NAHABA, Svetlana ȘIȘCANU, Galina FILIP, Valeriu GORINCIOI, Ludmila ȘCHIOPU, Maria LUNGU și Mariana IORGU – a vizat dezvoltarea competențelor profesionale în acordarea de suport adolescenților și tinerilor ucraineni din centrele pentru refugiați, în vederea atenuării riscului de discriminare și facilitării incluziunii lor sociale.

Pentru activitatea de follow-up, care a avut loc azi, 14 iulie, pe lângă o scrisoare de susținere destinată unui copil, adolescent sau tânăr refugiat, participanții au mai avut de elaborat și un plan de acțiuni îndreptate spre asigurarea stării de bine în ”Spațiile Sigure Oranj”. Lucrările au fost supuse debrifării, primind feedbackul celor prezenți: formatori și colegi.

În final, cursanții au fost familiarizați cu un alt model, cel al unui plan detaliat al activității, care va fi completat lunar pentru fiecare tip de demers realizat în cadrul SSO, fie educațional, fie recreativ. Coordonatorii locali, psihologii, facilitatorii și voluntarii participanți la programul  ”Incluziunea socială a adolescenților și a tinerilor refugiați” au demonstrat și cu această ocazie implicare și deschidere pentru dobândirea de cunoștințe și abilități necesare unui ”Spațiu Sigur Oranj”, un spațiu al stării de bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.