anunță concurs de selectare a unui expert (trainer) pentru un atelier de instruire în domeniul protecției copilului și suportului psihosocial
Context general:
A.O. Centrul Educațional PRO DIDACTICA (CEPD), cu suportul Fundației pentru copii ”Pestalozzi” (PCF), Elveția, implementează proiectul „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, în perioada 15 iunie 2025-31 decembrie 2026, în 7 comunități: Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești, Ceadîr-Lunga și Chișinău.
Obiectivul principal al proiectului este sprijinirea incluziunii educaționale a copiilor refugiați din Ucraina prin îmbunătățirea accesului la educație de calitate, oferirea de suport psihosocial, desfășurarea de activități extracurriculare incluzive și sensibile la dimensiunea de gen, organizarea lecțiilor de limba română, a orelor de recuperare școlară la disciplinele de bază, a evenimentelor multiculturale și a taberelor de vară, pentru promovarea interacțiunii sociale, a colaborării, a echității de gen și pentru dezvoltarea abilităților de viață.
Una dintre direcțiile proiectului este protecția și bunăstarea psihosocială a beneficiarilor, prin consolidarea capacităților cadrelor didactice, psihologilor școlari, cadrelor didactice de sprijin și altor actori educaționali în recunoașterea, prevenirea și gestionarea situațiilor de risc (inclusiv a celor de violență bazată pe gen) și prin oferirea unui suport psihosocial adecvat.
În acest scop, CE PRO DIDACTICA anunță concurs privind selectarea unui expert (trainer) care să desfășoare activități de instruire pentru psihologii și pedagogii centrelor comunitare de învățare online (Digital Hub), pentru psihologi, profesori și cadre didactice de sprijin în domeniul protecției copiilor (inclusiv al violenței bazate pe gen) și al suportului psihosocial pentru copii.
2. Obiectivul consultanței
Expertul/trainerul selectat va dezvolta competențele participanților în:
aplicarea principiilor de protecție a copilului, inclusiv identificarea și referirea cazurilor de violență bazată pe gen;
utilizarea tehnicilor de suport psihosocial pentru sprijinirea copiilor (în special a copiilor refugiați) afectați de traume, stres și cu dificultăți de adaptare;
crearea unui mediu educațional sigur, incluziv și sensibil la nevoile copiilor vulnerabili.
3. Expertul va colabora cu echipa CEPD și PCF Moldova pentru realizarea sarcinilor conform următorului calendar:
două zile de instruire online, organizate în perioada octombrie-noiembrie 2025;
o zi de supervizare/follow-up, desfășurată în octombrie-noiembrie 2025.
Dosarul va fi completat în limba română și expediat la adresa: ctimbur@prodidactica.md, cu mențiunea în titlul mesajului: „Expert Protecția copilului și suport psihosocial”.
Data limită pentru depunerea dosarelor: 08 octombrie 2025, ora 17.00.
Pentru detalii suplimentare, vă rugăm să contactați: Cristina Tîmbur, coordonatoare de proiect, ctimbur@prodidactica.md, +373 68551156.
Astăzi, 1 octombrie curent, la Centrul de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți (CESPA) a fost lansat programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă”. Acesta este destinat tinerelor și femeilor ucrainene refugiate stabilite cu traiul în zona de nord a Republicii Moldova, precum și reprezentantelor populației vulnerabile din comunitățile gazdă.
La eveniment, desfășurat de ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, componenta ”Împuternicirea femeilor”, au participat membri ai echipei de implementare a proiectului, cadre didactice și elevi ai CESPA, cele 15 cursante. Lilia Nahaba, coordonatoarea proiectului (Centrul Educațional PRO DIDACTICA), și Silvia Proțiuc, directoarea CESPA, au salutat acest efort de capacitare a beneficiarelor prin formare profesională, efort direcționat spre o mai eficientă inserție în câmpul muncii și în societate, spre asigurarea independenței financiare.
Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă” a fost inclus în oferta cursurilor de formare continuă de scurtă durată a CESPA, instituție consacrată în domeniul învățământului profesional tehnic, care posedă o infrastructură modernă și resurse umane calificate, precum și o cultură organizațională colaborativă, demonstrând flexibilitate și promptitudine în a răspunde necesităților pieței muncii. Programul, adaptat la nevoile de formare ale beneficiarelor, va fi realizat, offline și online, în perioada septembrie-decembrie 2025. Acesta cuprinde 7 module (”Prelucrarea primară a legumelor, ciupercilor și fructelor”, ”Prepararea supelor”, ”Prepararea sosurilor și garniturilor”, ”Prepararea bucatelor din pește”, ”Prepararea bucatelor din carne”, ”Prepararea bucatelor reci/gustărilor”, ”Prepararea produselor din aluat”), care vor contribui la formarea de competențe specifice meseriei, pentru angajare pe piața muncii sau deschiderea unei afaceri. La absolvire, celor 15 cursante le va fi înmânat Certificat de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. De asemenea, acestora le va fi donat câte un set de instrumente profesionale de bază. Calificarea obținută le va permite beneficiarelor să activeze în calitate de bucătar, ajutor de bucătar, preparator semipreparate alimentare, preparator semipreparate din carne în unități de alimentație publică de diverse categorii (restaurante, cafenele, baruri, cantine), precum și în secții specializate din întreprinderile industriei alimentare.
Microcalificările sunt certificări care atestă dobândirea unui set de competențe specifice prin programe de formare de scurtă durată, conform standardelor unice de calificare și de asigurare a calității, pentru un anumit nivel al Cadrului Național al Calificărilor, cu eliberarea unui certificat de competență profesională (microcertificat). Acestea creează condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregii vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Astăzi, 30 septembrie curent, a fost lansat programul ”Confecționarea și repararea articolelor de îmbrăcăminte”, meseria Cusător. Este cel de-al doilea program de calificare parțială (microcalificare) care se adresează tinerelor și femeilor refugiate elaborat în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”.
Evenimentul a avut loc cu participarea reprezentanților organizației finanțatoare și ai echipei de implementare a proiectului, a cadrelor didactice, precum și a celor 15 beneficiare, în instituția care va găzdui și realiza învățarea – Școala profesională din Criuleni.
”Aceste cursuri de scurtă durată sunt o oportunitate în plus de a împuternici profesional tinerele și femeile venite din Ucraina, de a le facilita integrarea în societatea noastră prin inserție în câmpul muncii și de a le asigura independența financiară”, a menționat în deschidere Violeta Terguță, analistă de program privind violența de gen (UNFPA). Lilia Nahaba, coordonatoarea proiectului (Centrul Educațional PRO DIDACTICA), a salutat parteneriatul dintre toate părțile implicate în implementarea componentei ”Împuternicirea femeilor” a proiectului, care își propune să creeze un cadru de învățare propice dezvoltării competențelor specifice unei meserii și calificării persoanelor, multiplicând astfel șansele de angajare și de carieră profesională. Natalia Golban, directoarea Școlii profesionale din Criuleni, a trecut în revistă realizările instituției în cadrul proiectului, accentuând că aceasta va crea condițiile necesare pentru buna derulare a programului de formare.
Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Confecționarea și repararea articolelor de îmbrăcăminte”, meseria Cusător, va fi desfășurat, offline și online, în perioada septembrie-decembrie 2025. Acesta include 6 module (”Pregătirea cusătorului în industria ușoară pentru activitatea profesională”, ”Confecționarea fustelor”, ”Confecționarea pantalonilor”, ”Confecționarea bluzelor”, ”Confecționarea rochiilor”, ”Garnisirea, renovarea și repararea îmbrăcămintei), care vor contribui la formarea de competențe specifice meseriei, pentru angajare pe piața muncii sau deschiderea unei afaceri. La absolvire, celor 15 cursante le va fi înmânat Certificat de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. De asemenea, acestora le va fi donat câte un set de instrumente profesionale de bază. Calificarea obținută le va permite beneficiarelor să activeze în calitate de cusător în fabrici de confecții vestimentare, operator de mașini de cusut industriale, lucrător în ateliere de croitorie și reparare a îmbrăcămintei, specialist în garnisirea și finisarea articolelor textile, asistent de modelier, pregătitor de materiale sau controlor de calitate sau să-și lanseze propria afacere în domeniu.
Microcalificările sunt certificări care atestă dobândirea unui set de competențe specifice prin programe de formare de scurtă durată, conform standardelor unice de calificare și de asigurare a calității, pentru un anumit nivel al Cadrului Național al Calificărilor, cu eliberarea unui certificat de competență profesională (microcertificat). Acestea creează condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregii vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice. Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Centrele comunitare de educație online (Digital Hub) din Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga, localități beneficiare ale proiectului ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, au început activitățile cu copiii – refugiați ucraineni și membri ai comunităților gazdă.
Ofertele educaționale sunt structurate în 3 componente:
Cursuri de limba română, care vin să sprijine integrarea beneficiarilor în sistemul național de învățământ, precum și să faciliteze participarea lor la acțiunile comunitare. Acestea sunt organizate atât pentru copiii refugiați care învață online, cât și pentru cei înscriși în școlile din Republica Moldova.
Activități extracurriculare, care își propun să susțină interacțiunea, socializarea, colaborarea, învățarea interculturală și acceptarea diversității, consolidarea încrederii în sine în rândul băieților și fetelor din ambele țări, inclusiv prin implementarea programului ”Educație interculturală și viață pașnică”. Acest compartiment include, de asemenea, activități sportive și recreative.
Suport psihosocial și psihopedagogic, care are scopul de a le dezvolta copiilor reziliența, pentru a face față dificultăților de învățare, provocărilor și schimbărilor legate de mutarea cu traiul într-un loc nou sau de înscrierea într-o școală nouă, traumelor, stresului, inclusiv prin îngrijire adaptată în cazul fetelor și băieților afectați de violență bazată pe gen. Activitățile sunt realizate de psihologi, în grup sau individual și îi vor ajuta pe beneficiari să se adapteze la noile condiții de viață și de învățare.
Orarul Digital Hub-urilor este adaptat la programul beneficiarilor, iar algoritmul de desfășurare a activităților ține cont de vârsta și de nevoile fiecăruia dintre ei.
Pedagogii și psihologii care activează în centrele comunicare de învățare online au fost pregătiți în cadrul unui program de formare oferit de proiect.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
În data de 24 septembrie curent, în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, componenta ”Împuternicirea femeilor”, a fost lansat Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Modelarea și stilizarea tunsorilor de damă – tehnici profesionale”, meseria Frizer. Evenimentul a avut loc la Centrul de Excelență în Industria Ușoară din Chișinău, instituția care va realiza instruirea, primul grup de beneficiare fiind alcătuit din 15 refugiate din Ucraina.
La eveniment au participat reprezentanți ai organizației finanțatoare și ai echipei de implementare a proiectului, cadre didactice, cursante. În deschidere, Violeta Terguță, analistă de program privind violența de gen (UNFPA), a accentuat importanța unor asemenea programe de formare pentru o mai rapidă inserție profesională și socială a tinerelor și femeilor refugiate. Lilia Nahaba, coordonatoarea proiectului (Centrul Educațional PRO DIDACTICA), a scos în evidență valențele colaborării instituționale în procesul de elaborare și implementare a acestui program de învățare de scurtă durată – unul dintre primele programe de microcalificare din Republica Moldova, care le va permite formabililor să obțină o profesie sau să își completeze studiile, facilitându-le astfel accesul în câmpul muncii. Tamara Crețu, directoare adjunctă a Centrului de Excelență în Industria Ușoară, a accentuat că instituția pe care o reprezintă este onorată să fie parte a acestui parteneriat, ca gazdă a derulării unui program de pionierat pentru țară.
Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Modelarea și stilizarea tunsorilor de damă – tehnici profesionale”, meseria Frizer, va fi desfășurat, offline și online, în perioada septembrie-decembrie 2025. Acesta include 3 module (”Pregătirea frizerului pentru activitatea profesională”, ”Modelarea tunsorilor de damă”, ”Practica în producție”), care vor contribui la formarea de competențe specifice meseriei, pentru angajare pe piața muncii sau deschiderea unei afaceri proprii. În final, absolventele vor obține Certificat de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. De asemenea, acestora le va fi donat câte un set de instrumente profesionale de bază. Calificarea obținută le va permite celor 15 deținătoare să își găsească un loc de muncă în frizerii și saloane de înfrumusețare, precum și să presteze servicii pentru evenimente speciale (demonstrație de modă, nuntă etc.).
Microcalificările sunt certificări care atestă dobândirea unui set de competențe specifice prin programe de formare de scurtă durată, de sine stătătoare, concentrate, conform standardelor unice de calificare și de asigurare a calității, pentru un anumit nivel al Cadrului Național al Calificărilor, cu eliberarea unui certificat de competență profesională (microcertificat). Microcalificările au un rol important în creșterea calificării și recalificării ca răspuns la schimbările de pe piața muncii. Acestea creează condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregii vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice. Deținerea unor microcalificări recunoscute sporește șansele de angajare sau de avansare în carieră, demonstrând competențe actualizate și interes pentru dezvoltare profesională.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA)”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Înțelegerea conceptului de ”stereotip de gen” și a modului în care fenomenul desemnat afectează persoana, imaginea de sine și relațiile interpersonale; promovarea autonomiei personale; împuternicirea fetelor să își recunoască și să își valorizeze resursele individuale, dincolo de expectanțele societății, sunt obiectivele unei activități desfășurate de Spațiul Sigur pentru femei și fete al UTM (str. Studenților). Aceasta și-a dorit ca participantele, 20 de adolescente de 16-17 ani din Chișinău, să accepte existența stereotipurilor de gen ca bariere în cunoașterea de sine și a celuilalt, să conștientizeze efectele pe care le comportă și faptul că ele conduc la discriminare, să afle instrumentele cu ajutorul cărora pot fi evitate sau combătute.
Activitatea a demarat cu o sesiune de informare despre ”egalitatea de gen”, ”relațiile sănătoase”, ”stereotipurile de gen”, cu accent pe definirea noțiunilor, pe evidențierea caracteristicilor specifice și a modului de manifestare. Exemplele aduse au vizat diverse aspecte, mai ales mesajele care alimentează stereotipurile și prejudecățile de gen întâlnite în familie, școală, mass-media etc., privind rolurile de gen, comportamentele de gen, meseriile „pentru bărbați/femei”, emoțiile permise sau interzise, așteptările legate de familie și relații. Discuțiile, studiile de caz, exercițiile care au urmat și-au propus să scoată în relief modul în care ideile preconcepute afectează imaginea de sine, încrederea în sine, aspirațiile personale și profesionale, relațiile de familie, de prietenie, de cuplu. Pentru a identifica mijloacele prin care acestea pot fi eradicate, au fost utilizate tehnici de gândire critică. În cadrul Brainstormingului, adolescentele au stabilit cum poate fi construită propria identitate în pofida unor etichete, precum și modele de relații bazate pe respect și echitate.
Demonstrând un interes deosebit pentru subiect, participantele s-au implicat activ în discuții și în realizarea sarcinilor, venind cu exemple relevante, exprimându-și deschis și argumentat părerea. În final, au mărturisit că au înțeles cum funcționează stereotipurile de gen și cum ar trebuie să lupte cu ele pentru ca acestea să nu le afecteze viața personală, profesională și socială.
Proiectul”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Informarea și sensibilizarea cu privire la importanța familiei în viața oricărei persoane, în dezvoltarea și educarea ei a fost scopul activității ”Relațiile interpersonale dintre adolescenți. O familie pentru fiecare copil”. Realizată de Spațiul Sigur pentru fete și femei din Criuleni, aceasta a adunat 10 beneficiari de 7-20 de ani, refugiați ucraineni și membri ai comunității gazdă.
Accesibilă și interactivă, proiectată conform particularităților de vârstă ale participanților, activitatea a debutat cu exercițiul de încălzire ”E despre mine sau nu”. Demersurile care au urmat, axate pe jocuri precum ”Familia în imagini”, ”Valorile familiei”, ”Situații familiale”, „Secretele unei familii fericite”, pe prelegeri și discuții i-au făcut pe copiii, adolescenții și tinerii prezenți să se pronunțe asupra fenomenului ”familie” și a rolului ei în devenirea individului. Demonstrând mult interes pentru subiect, participanții s-au implicat activ în realizarea sarcinilor, și-au expus gândurile deschis, au formulat concluzii. Ei au vorbit despre experiența lor de viață în familie, despre îndatoririle fiecărui membru, aducând exemple de diverse situații din propriile familii, dar din cele ale colegilor, prietenilor. În final, ei au caracterizat ”familia” ca pe un factor esențial în îngrijirea, protecția și educarea copilului, fundamentul pe care se dezvoltă identitatea și personalitatea fiecărui om, fiind cea care îi oferă siguranță și sprijin emoțional, îi formează valori, îi transmite obiceiurile și tradițiile pe care le împărtășește, îl învață să interacționeze, să comunice, să construiască legături.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA)”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Instruirea se va realiza online, în perioada 1, 3, 6, 9, 14, 16, 21, 23 octombrie, follow-up 14 noiembrie, cu sesiuni sincron în intervalul 15:00-17:30.
La finalul cursului se oferă certificat de absolvire.
Înregistrarea la stagiile finanțate din bugetul de stat se va efectua doar în baza ordinului de delegare, emis de conducătorul instituției de învățământ / Direcția de Învățământ (dacă e cazul) / APL (dacă e cazul).
Pentru mai multe detalii, vizitați pagina: http://prodidactica.md/servicii/ sau contactați-ne la numărul de telefon: 022 54 19 94.
Persoană de contact: Lilia NAHABA, coordonatoare de program.
Fiecare început de an școlar vine cu noi emoții și speranțe, dar și cu griji noi, cu responsabilitatea de a înzestra elevii cu rechizitele școlare necesare.
Astfel, 663 de copii și adolescenți refugiați din Ucraina, incluși în sistemul de învățământ din Republica Moldova, dar și din rândul celor care își urmează studiile la distanță după curriculumul din țara de origine, au primit câte un certificat valoric în sumă de 1300 de lei.
Acțiunea, desfășurată în cadrul proiectului ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, în parteneriat cu autoritățile locale, își propune să faciliteze implicarea fetelor și băieților refugiați în procesul educațional, indiferent de forma de instruire, inclusiv prin reducerea unor bariere de ordin economic.
Certificatele valorice au fost distribuite tuturor refugiaților din ciclurile primar, gimnazial și liceal, din cele 7 localități-pilot ale proiectului: Chișinău (353 ex.), Cimișlia (36 ex.), Criuleni (38 ex.), Dondușeni (80 ex.), Ceadâr-Lunga (51 ex.), Comrat (41 ex.) și Vulcănești (64 ex.).
Acestea sunt prevăzute pentru achiziționarea de seturi, constând din ghiozdane, rechizite școlare și materiale didactice, în funcție de nevoile individuale ale beneficiarilor.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
Pe 12 septembrie curent, în cadrul ședinței de coordonare, a fost dat oficial startul noului an academic, partenerii de implemnetare a proiectului alinindu-și viziunile și stabilind prioritățile de coordonare a activităților proiectului
Ce urmează pentru echipa și partenerii noștri:
✨ Traininguri interne la universitățile din Armenia și Moldova – unde vor fi prezentate programele de studii revizuite și va fi colectat feedback valoros din partea cadrelor didactice.
✨ Ultimele versiuni revizuite și lansarea oficială a noilor programe de studii – ca rezultat al colaborării și inovației.
✨ Primirea partenerilor din UE în Armenia și Moldova – pentru a sprijini pilotarea eficientă a programelor revizuite și a împărtăși expertiza lor.
✨ Discuții deschise cu profesorii – un pas esențial pentru finalizarea Conceptului Național pentru Formarea Cadrelor Didactice în ambele țări.
Pentru a răspunde mai bine nevoilor celor defavorizați, marginalizați, excluși social sau supuși riscurilor de excluziune socială, circa 100 de angajați ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale au participat, în perioada iulie-august curent, la programul de formare “Comunicare incluzivă, empatică și adaptativă în interacțiunea cu persoane din grupuri vulnerabile, inclusiv refugiați și cetățeni străini”. Instruirea a fost realizată de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Organizația Internațională pentru Migrație (OIM), în cadrul proiectului ”Prevenirea traficului de persoane și protecția victimelor și a populației în situații de risc din Moldova”, finanțat de Ministerul Afacerilor Externe al Regatului Norvegiei. Moderată de formatoarele Lia Sclifos și Svetlana Șișcanu, aceasta și-a propus să contribuie la perfecționarea competențelor de comunicare ale personaluluidin domeniul asistenței sociale și protecție.
S-a lucrat cu patru grupe de formabili, având ca bază metodologică cadrul de învățare și gândire Evocare/Realizare a sensului/Reflecție. Învățarea a avut în centrul atenției comunicarea și aspectele ei conceptuale, tipurile, stilurile de comunicare și rolul lor în organizarea eficientă a activității, tehnicile de comunicare, cu accent pe cele orientate spre beneficiar și persoane în situații de risc; emoțiile și rolul lor în comunicare, recunoașterea acestora, reacțiile la ele; empatia și tipurile ei etc.
Demersul formatoarelor a fost axat pe valorificarea experienței participanților și pe aplicabilitatea instrumentelor abordate, pe schimb de cunoștințe și bune practici. O pondere aparte în dezvoltarea abilităților de gândire critică, de soluționare a problemelor, în optimizarea comportamentului și în creșterea rezilienței au avut-o discuțiile și exercițiile propuse spre realizare. În final, cursanții au apreciat valoarea programului, a aspectelor noi și relevante învățate, pentru dezvoltare profesională, pentru îmbunătățirea comunicării și a relației cu beneficiarii, pentru sporirea calității intervențiilor prin luarea unor decizii profesionale corecte.
Familiarizarea părinților refugiați cu instrumentele, procedurile și mecanismele ce le-ar facilita copiilor lor o mai eficientă inserție educațională și socială este unul dintre obiectivele proiectului „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”. În acest sens, în cele 7 localități beneficiare (Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga), a fost dat startul sesiunilor de informare adresate părinților, reprezentanților legali și persoanelor în grija cărora se află copiii refugiați, desfășurate în parteneriat cu autoritățile publice locale, direcțiile de învățământ, direcțiile de asistență socială și protecție a familiei, cu alte instituții abilitate.
Prima activitate din cele trei planificate a avut în centrul atențieiserviciile educaționale disponibile și suportul psihologic la care pot apela refugiații. Ședințele, derulate cu participarea a 420 de persoane și moderate de coordonatorii locali ai proiectului, au avut ca vorbitori specialiști de la direcțiile de învățământ, reprezentanți ai instituțiilor care oferă suport psihologic, precum și psihologii centrelor comunitare de educație online (Digital Hub). În cadrul acestora, s-a discutat despre tipurile de instituții educaționale, procesul de înscriere la grădiniță și la școală (documentele necesare, facilitățile oferite refugiaților etc.), beneficiile includerii refugiaților de vârstă preșcolară și școlară în sistemul de învățământ național etc. Dimensiunea ”suport psihologic” a fost prezentă prin trecerea în revistă a serviciilor ce pot fi accesate, prin abordarea importanței sprijinului emoțional în perioade dificile, a rolului părinților în asigurarea stării de bine a copiilor.
De asemenea, pentru documentare, în cadrul proiectului a fost elaborată ”Broșura ta de sprijin în Moldova”, care conține informații utile pentru viața de zi cu zi, despre: drepturile pe care le au refugiații în Republica Moldova; pașii care trebuie urmați pentru a beneficia de protecție temporară; serviciile gratuite și sprijinul disponibil; instituțiile și organizațiile (adrese, date de contact, responsabili etc.) la care aceștia pot recurge în caz de nevoie. Broșura, editată în limbile ucraineană și rusă, va fi distribuită refugiaților ucraineni din localitățile-pilot ale proiectului, și nu numai.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” și-a completat direcțiile de acțiune cu o nouă componentă, care are drept scop împuternicirea femeilor refugiate și facilitarea accesului acestora la formare profesională, pentru o mai grabnică integrare socioeconomică și dobândirea independenței financiare. Formarea profesională va avea loc prin programe de calificare parțială (microcalificare), la trei meserii solicitate pe piața muncii, în cadrul a trei instituții de învățământ – ”Frizer” (Centrul de Excelență în Industria Ușoară din Chișinău – CEIU), ”Cusător” (Școala Profesională din Criuleni) și ”Bucătar” (Centrul de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți – CESPA). Pentru implementarea acestei componente, au fost elaborate programele de formare și curricula la meseriile ”Cusător/cusătoreasă (cusătoare) în industria ușoară” și ”Frizer”, iar pachetul curricular la meseria ”Bucătar” a fost completat cu noi module. Curricula modulare au fost concepute în baza principiilor formării profesionale a adulților și a Cadrului Național al Calificărilor, în conformitate cu Metodologia de elaborare a programelor de formare profesională a adulților. Cele două pachete curriculare răspund cerințelor actuale ale pieței muncii, asigurând o formare practică și adaptată nevoilor adulților, și asigură dezvoltarea competențelor profesionale necesare pentru integrarea absolvenților în domeniile vizate:
Programul de formare profesională pentru adulți „Confecționarea articolelor de îmbrăcăminte și reparația acestora”, calificarea: • ”Pregătirea cusătorului în industria ușoară pentru activitatea profesională”; • ”Confecționarea fustelor”; • ”Confecționarea pantalonilor”; • ”Confecționarea bluzelor”; • ”Confecționarea rochiilor”; • ”Garnisirea, renovarea și repararea îmbrăcămintei”.
Programul de formare profesională pentru adulți „Modelarea și stilizarea tunsorilor de damă – tehnici profesionale”, calificarea 10121.3 Frizer/Frizeriță, Nivel CNC 3, include 3 curricula: • ”Modelarea tunsorilor de damă”; • ”Practica în producție”; • „Pregătirea frizerului pentru activitatea profesională”.
În faza inițială, la cele trei programe de formare vor participa 45 de femei refugiate (15 persoane la fiecare meserie). În final, cursantele vor obține certificate eliberate de Centrul de Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație. De asemenea, acestea vor beneficia de seturi de ustensile profesionale.
Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” a dat startul programului de formare adresat pedagogilor și psihologilor din Centrele comunitare de educație online (DigitalHub) create în cele 7 localități beneficiare – Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga. Desfășurat online în perioada august-octombrie curent și moderat de formatoarele Victoria Stratan, Elena Creangă, Ina Moraru), acesta își propune să sprijine învățarea, interacțiunea și socializarea copiilor din rândul refugiaților și al comunităților gazdă, prin oferirea celor 14 cursanți (7 pedagogi și 7 psihologi) de informații utile și instrumente practice, precum și prin formarea abilităților necesare realizării de activități extracurriculare și psihosociale.
Subiectele prevăzute de agendele celor câteva ateliere de instruire vizează competențe de planificare și organizare a demersurilor didactice și a sesiunilor de suport psihosocial, de elaborare de scenarii pentru activități recreative, de selectare și integrare a unor conținuturi în activitățile educaționale, de evaluare și oferire de feedback etc., cu referire la următoarele domenii: educație interculturală și conviețuire pașnică.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
Facilitarea accesului copiilor refugiați la o educație de calitate și a inserției sociale a acestora în comunitățile gazdă este obiectivul general al proiectului „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția. Realizarea acestui obiectiv presupune o colaborare strânsă cu instituțiile guvernamentale și organizațiile societății civile, pentru consolidarea capacităților instituționale de acordare a sprijinului necesar familiilor refugiate. E o colaborare care a fost consemnată prin acordurile de parteneriat încheiate de Centrul Educațional PRO DIDACTICA cu autoritățile din 5 regiuni ale proiectului – Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni și UTA Găgăuzia (Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga). Conform acestora, părțile și-au luat angajamentul să își unifice eforturile și să contribuie la incluziunea educațională a copiilor refugiați, la diminuarea dificultăților cu care se confruntă familiile de ucrainenii, la îmbunătățirea condițiilor de trai și a stării de bine a acestora, la excluderea sau atenuarea impactului negativ al efectelor traumatizante ale războiului. Pentru a crea un mediu de învățare sigur, echitabil și lipsit de prejudecăți, precum și pentru a asigura înregistrarea copiilor refugiați în sistemul educațional național, evaluarea psihopedagogică, includerea și frecventarea orelor de către aceștia, proiectul vine să acorde sprijin administrațiilor publice locale, dar și actorilor principali din sistemul educațional și din cel de protecție socială (Direcția Educație, Agenția Teritorială de Asistență Socială, școli și centre comunitare de educație online – DigitalHub) în dezvoltarea și implementarea politicilor instituționale, inclusiv în domeniul egalității de gen și de protecție a copilului, în implementarea managementului de caz al copiilor și tinerilor din familiile de refugiați, în dezvoltarea și implementarea mecanismelor și instrumentelor de monitorizare a progresului academic și a frecvenței școlare a copiilor și tinerilor refugiați, în planificarea și derularea unor acțiuni comune cu direcțiile de educație și asistență socială în scopul susținerii coordonate a refugiaților etc.
În parteneriat cu APL-urile, vor fi elaborate materiale și vor fi organizate un șir de evenimente destinate părinților refugiați despre serviciile de sprijin disponibile (juridice, psihosociale, educaționale, medicale), importanța educației și procedurile de înscriere la școală etc.
La rândul lor, autoritățile locale s-au arătat deschise pentru oferirea întregului sprijin în desfășurarea activităților prevăzute de proiect, în organizarea de sesiuni de sensibilizare și informare adresate familiilor refugiate, în procesul de îmbunătățire a politicilor locale, pentru o mai bună integrare a familiilor de refugiați în comunitate.
Cooperarea cu administrațiile publice locale în ceea ce privește crearea unor condiții decente de trai, protecția și integrare socială este un factor determinant pentru o incluziune de calitate a copiilor, tinerilor și adulților refugiați în comunitățile locale.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
cu privire la procurarea de kit-uri/seturi educaționale, ce includ ghiozdane și rechizite școlare, destinate copiilor din familiile refugiate în raza municipiului Chișinău
Proiectul „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”
Context general:
Centrul Educațional PRO DIDACTICA A.O. (CEPD), cu suportul Fundației pentru copii Pestalozzi/PCF din Elveția, implementează proiectul „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”. Scopul principal al proiectului constă în a facilita accesul copiilor refugiați din Ucraina la o educație de calitate, incluzivă și empatică, contribuind totodată la integrarea acestora în în 7 localități ale proiectului: Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Ceadîr-Lunga, Comrat și Vulcănești.
În acest context, CEPD lansează invitația de participare la tenderul cu privire la procurarea a 353 de kit-uri/seturi educaționale, ce includ ghiozdane și rechizite școlare, destinate copiilor refugiați care locuiesc în raza municipiului Chișinău, prin metoda certificatelor valorice (voucherelor).
2. Scopul organizării tenderului:
Selectarea unei companii care să ofere 353 de kit-uri/seturi educaționale, ce includ ghiozdane și rechizite școlare, destinate copiilor refugiați care locuiesc în raza municipiului Chișinău. Achiziționarea bunurilor menționate se va face prin metoda voucherelor. Prestatorul va furniza 353 de vouchere, fiecare având valoarea de 1300 MDL.
3. Metoda de distribuire:
Beneficiarii vor ridica kit-urile educaționale direct din magazinele/punctele de vânzare ale prestatorului, prezentând voucherul primit.
Voucherul în valoare de 1300 MDL ar putea să nu acopere integral toate categoriile de bunuri incluse în lista de la p. 4, de aceea beneficiarul poate alege produsele în funcție de necesitățile specifice ale fiecărui copil, însă cu respectarea plafonului de 1300 MDL.
Diferența, dacă depășește valoarea voucherului, se va achita de către beneficiar.
Voucherul nu poate fi schimbat contra numerar. În cazul returnării produselor, beneficiarul primește produse în aceeași valoare.
Voucherul va avea un termen de valabilitate de 2 luni de la emitere (termenul exact se va stabili la semnarea contractului).
4. Oferta de prețuri pentru set standard*:
Prestatorii trebuie să ofere prețul pentru un set standard de articole, conform tabelului:
Nr. crt.
Denumirea produsului
Preț unitar (MDL, TVA inclus)
Descriere produs (cu indicarea producătorului/mărcii produsului)
*Un voucher în valoare de 1300 MDL ar putea să nu acopere integral toate categoriile de bunuri incluse în lista de mai sus. Deținătorul voucherului are posibilitatea de a selecta bunurile în funcție de necesitățile individuale ale fiecărui copil, fără a depăși suma de 1300 MDL.
5. Dosarul depus va include obligatoriu informație cu privire la:
Extrasul din Registrul de Stat;
Oferta de preț completată;
Specificațiile voucherului (Modalitatea de evidență sau identificare (serie număr, QR cod, etc.), termenul de valabilitate, condițiile de utilizare ș.a.);
Scrisoare de confirmare a disponibilității de a prezenta la necesitate a raportului privind utilizarea voucherului de către beneficiar (numărul de identificare a voucherului, valoarea nominală, data utilizării, suma totală a voucherelor utilizate);
Termen de valabilitate a ofertei – minim 30 de zile;
Locațiile magazinelor (adresele) unde pot fi utilizate acestea vouchere;
La cerere prezentarea Certificatele de calitate a produselor;
Termene și condiții de livrare, distribuire a voucherelor;
Ofertele să fie confirmate prin aplicarea semnăturilor și ștampilei.
6. Condiții pentru Certificatele valorice (vouchere):
Indicarea valorii nominale a voucherului.
Pe certificatul valoric (voucher) să fie aplicat un număr de serie sau QR cod etc., după care să fie posibil de a prezenta raportul privind utilizarea voucherului de către beneficiar.
Certificatul valoric (voucher) poate fi utilizat în unul din magazinele rețelei amplasate în Chișinău;
Se interzice schimbul contra mijloacelor bănești în numerar;
La returnarea produselor achiziționate în baza certificatului valoric (voucher) este interzisă acordarea în schimb a numerarului. Returnarea produselor va acorda beneficiarului de voucher dreptul să primească în schimb produse în aceeași valoare;
La procurarea mărfurilor în valoare mai mare decât valoarea nominală indicată în voucher, diferența se va achita sub formă de bani de către cumpărător (beneficiar);
În caz de deteriorarea certificatului valoric (voucher), acesta este restabilit gratis. Certificatul valoric (voucher) va avea un termen de valabilitate de 2 luni de la momentul emiterii (se negociază la semnarea contractului). Materia din care este confecționat voucher, dimensiunile, culorile, logourile care sunt aplicate se vor negocia la încheierea contractului.
7. Modul de achitare a Certificatelor valorice (vouchere):
Achitarea în avans (până la utilizare a Certificatelor) a unui procent din suma totală a contractului.
Achitarea diferenței de plată după un raport lunar de utilizare a Certificatelor.
Certificatele nevalorificate nu se vor achita (în cazuri de furt, pierdere etc.).
Toate aspectele ce țin de procentajul de achitare, modalitatea de monitorizare și raportare, se vor discuta la încheierea contractului.
8. Criterii de selecție a companiei:
Preț competitiv pentru setul standard;
Acoperire geografică și accesibilitate a magazinelor din raza mun. Chișinău;
Diversitatea și calitatea bunurilor;
Calitatea și securitatea voucherelor;
Termenul de tipărire și emitere a voucherelor;
Modalitatea de gestionare a procesului de distribuire către beneficiari;
Capacitatea de monitorizare și raportare a utilizării voucherelor.
9. Data limită de prezentare a ofertelor: 28 august 2025, ora 17:00.
La selectarea ofertelor se va lua în considerare locațiile magazinelor, condițiile de tipărire, utilizare a voucherelor. CEPD își rezervă dreptul de a cere informații suplimentare de la ofertanți, în caz de necesitate.
cu mențiunea ”Vouchere rechizite școlare”. Pentru detalii, ne puteți contacta la tel.: 022 541994, 079403254.
! Vă rugăm să Vă asigurați de recepționarea unui mesaj de confirmare privind primirea dosarelor de către solicitantul de oferte. În lipsa acestuia, CEPD nu poartă răspundere pentru dosarele electronice expediate, dar care nu au fost recepționate.
Oferta Spațiilor Sigure create în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” pune un accent deosebit pe studierea limbii române, a istoriei și a culturii Republicii Moldova, pentru o mai bună integrare socială. În cadrul acestei componente, Spațiul Sigur al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău a organizat o excursie la Casa-muzeu ”Alexandru Donici” din s. Donici, r. Orhei, la care au participat 103 copii și adolescenți din rândul refugiaților și al comunității gazdă.
Obiectivele urmărite de această activitate au vizat:
promovarea patrimoniului istoric și cultural al Republicii Moldova, prin familiarizarea participanților cu valorile culturale și istorice locale și prin cultivarea respectului pentru acestea;
promovarea valorilor general-umane, fundamentale pentru conviețuire pașnică, prin familiarizarea participanților cu viața și opera scriitorului Alexandru Donici;
învățarea prin experiență, prin vizită ghidată și demersuri interactive;
întărirea legăturilor interculturale și promovarea bunei înțelegeri, prin încurajarea dialogului între copiii și adolescenții din Ucraina și din Moldova;
dezvoltarea abilităților sociale, prin activități de grup și jocuri educaționale, prin stimularea comunicării și a colaborării între copii și adolescenți.
Excursia la Casa-muzeu ”Alexandru Donici” a fost una memorabilă, bogată în impresii și încărcată emoțional. Participanții au fost însoțiți de un ghid, care le-a oferit o incursiune captivantă în istoria muzeului și a satului, le-a prezentat exponatele, le-a vorbit despre personalitatea și opera scriitorului Alexandru Donici – un nume de referință în literatura română, și le-a propus un șir de activități interactive care au avut în centrul atenției lucrările fabulistului. Prânzul, un picnic în aer liber, a avut loc în parcul muzeului. Acesta a fost urmat de un alt moment de relaxare – organizarea unor jocuri de grup, în cadrul cărora participanții au avut de realizat prin cooperare anumite sarcini, dezvoltându-și abilități de lucru în echipă. Pe întreg parcursul zilei, copiii și adolescenții din Ucraina și din Republica Moldova au socializat, legând noi prietenii, s-au distrat împreună, au făcut poze.
Asemenea activități, care îmbină educația formală cu experiențe autentice de învățare, încurajează copiii și adolescenții să descopere valorile unui popor, tradițiile și obiceiurile sale prin explorarea unor obiective culturale și istorice, dezvoltându-le curiozitatea și spiritul de observație, precum și abilități sociale necesare pentru un trai în comun.
E de apreciat efortul echipei de proiect a Spațiului Sigur al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău, condusă de Cezara Cornienco, care a organizat o acțiune de o asemenea amploare, ca număr de participanți, conținut și valențe formativ-educative.
Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi”, a lansat proiectul „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”. Derulat în perioada 15 iunie 2025-31 decembrie 2026 și vizând șapte localități din țară (Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga), acesta are drept scop facilitarea accesului copiilor refugiați din Ucraina la o educație de calitate, precum și a inserției sociale și educaționale a acestora în comunitățile gazdă. Atingerea acestui scop implică formarea de cadre didactice, elaborarea și promovarea de materiale didactice, îmbunătățirea colaborării instituționale și a politicilor locale.
Printre acțiunile prevăzute de proiect, se numără: cursuri de limba română în Centrele comunitare de învățare online (Digital Hub); programe educaționale extrașcolare; lecții de recuperare la disciplinele de bază pentru copiii refugiați înscriși în școlile naționale; elaborarea și implementarea de materiale aliniate la curriculumul ucrainean, pentru programul afterschool, adresat copiilor care învață la distanță; tabere de vară; activități multiculturale și evenimente comunitare; programe de formare a pedagogilor și psihologilor care activează în Digital Hub; sprijin psihologic și psihopedagogic pentru fetele și băieții refugiați etc. De asemenea, proiectul va oferi suport autorităților locale și școlilor beneficiare în ceea ce privește dezvoltarea și implementarea politicilor instituționale, cu accent pe incluziunea de gen și protecția copilului; organizarea de cursuri pentru reprezentanții instituțiilor locale vizând politicile educaționale și sociale; dezvoltarea și implementarea unui mecanism de monitorizare a progresului academic al copiilor refugiați; desfășurarea de sesiuni de informare și elaborarea de materiale informative pentru părinții refugiați etc.
Una dintre activitățile importante aflate în desfășurare este încheierea acordurilor de parteneriat cu reprezentanții celor șapte autorități publice locale din Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
Adolescența este o etapă importantă în viața unui individ, fiind caracterizată prin schimbări fizice, hormonale și sociale majore. Este o perioadă în caresunt experimentate numeroase emoții și sentimente, iar abilitatea de a le recunoaște, a le înțelege și a le gestiona are un rol deosebit în bunăstarea emoțională și în relațiile cu cei din jur. Acesta a fost mesajul adresat participanților la sesiunea de informare ”Relații interpersonale dintre adolescenți. Emoțiile și sentimentele”. Activitatea, desfășurată de Spațiul Sigur din Criuleni cu un grup de beneficiari de 15-17 ani, reprezentanți ai comunității refugiaților ucraineni și ai comunității gazdă, și-a propus să contribuie la dezvoltarea dexterității de recunoaștere a propriilor trăiri emoționale și de autoreglare a acestora, la sporirea nivelului de conștientizare a emoțiilor și a comportamentelor asociate, pentru o mai mare încredere de sine și o mai bună adaptabilitate la diverse situații, pentru comunicare eficientă și relaționare armonioasă, pentru sănătate mintală.
Scenariul activității a inclus prelegeri, sesiuni de discuții, jocuri, exerciții, axate pe abordări adaptate vârstei și nevoilor participanților. Astfel, conceptele de ”emoție”, ”sentiment” și ”relație” au fost definite cu ajutorul desenului animat „Emoțiile și sentimentele” (https://www.youtube.com/watch?v=rDMqOI_Ti0M). După vizionare, adolescenții au răspuns la o serie de întrebări la subiect, stabilind tipurile și trăsăturile emoțiilor și sentimentelor, felul în care sunt generate și exprimate acestea, modul în care influențează comportamentul uman. Ei au adus exemple din propria experiență, prezentând reacții în cazul unor trăiri pozitive, dar și negative, de rând cu soluții și resurse ce ar putea contribui la depășirea acestora. Informația despre cele 3 concepte a fost sistematizată cu ajutorul jocurilor „Cum sunt eu astăzi”, „Ghicește emoția”, ”Încrederea”, al exercițiilor „Identifică emoția” și „Reprezintă emoțiile menționate în poezie”.
Activitatea a fost marcată de multă emoție, de empatie și înțelegere, participanții implicându-se activ la toate etapele, expunându-și deschis părerea despre stările emoționale pe care le au și despre relațiile cu semenii și adulții, inclusiv din Centrul de Plasament. În final, ei au recunoscut că s-au convins de faptul că pot învăța să-și gestioneze emoțiile, pentru a-și îmbunătăți condiția emoțională și a construi o stimă de sine sănătoasă.
Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Cultura parteneriatelor asigură implementarea cu succes a unor proiecte educaționale sustenabile. Un parteneriat valoros, cu rezultate notabile la capitolul formării profesionale, a fost inițiat în anul 2025 de Organizația Internațională a Muncii și Centrul Educațional PRO DIDACTICA.
În cadrul acestuia, în perioada mai-iunie, Organizația Internațională a Muncii, cu suportul Centrului Educațional PRO DIDACTICA, a desfășurat edițiile regionale ale seminarului-training ”Elaborarea programelor de microcalificare” la Chișinău, Bălți și Cahul. Această activitate face parte dintr-un set mai larg de măsuri implementate prin intermediul proiectului OIM ”Ocupare incluzivă și productivă în Moldova”, finanțat de Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice al Elveției (SECO), care sprijină eforturile Ministerului Educației și Cercetării în vederea realizării recomandării privind o abordare europeană a microcalificărilor pentru învățarea pe tot parcursul vieții și capacitatea de inserție profesională. Această recomandare urmărește să sprijine dezvoltarea, implementarea și recunoașterea microcalificărilor în diferite sectoare și domenii, așa încât acestea să ofere o modalitate flexibilă de a dezvolta cunoștințe, aptitudini și competențe.
Microcalificările reprezintă o formă de inovare didactică și pedagogică relevantă și actuală pentru Republica Moldova. Elaborarea acestora reclamă specialiști bine pregătiți în domeniul profesional vizat, dar și sub aspect metodologic.
În acest context, seminarul-training ”Elaborarea programelor de microcalificare” și-a propus drept scop formarea competențelor necesare dezvoltării programelor de microcalificare. Acesta a avut ca beneficiari 61 de cadre didactice, maiștri-instructori și metodiști din instituții de învățământ profesional tehnic din țară, prestatori de programe de formare profesională, interesați să se implice în procesul de concepere a programelor de microcalificare/calificare parțială.
Această secvență de instruire, care a fost facilitată de formatorii Sergiu Coceaș, Elena Nicolaev, Lucia Caraiman și Ecaterina Miron, a propus atenției formabililor un șir de subiecte importante pentru procesul de elaborare a programelor de microcalificare, dar și pentru educația adulților, la general, și formarea profesională a adulților în cadrul învățării pe tot parcursul vieții, în special. Astfel, cursanții au fost familiarizați cu conceptul de microcalificare, abordând în detaliu caracteristicile, beneficiile acestora atât pentru cursanți, cât și pentru angajatori, domeniile de aplicabilitate; cadrul legal și normativ pentru implementarea microcalificărilor; principiile fundamentale de elaborare a programelor de microcalificare; etapele de elaborare a programelor de microcalificare și procesul de implementare a acestora; principiile și metodele de evaluare a rezultatelor învățării și procesul de certificare a microcalificărilor; instrumentele de monitorizare, indicatorii de performanță și procedurile pentru actualizarea programelor de microcalificare etc. De asemenea, cursanților li s-au propus o serie de studii de caz și exemple de bune practici de microcalificare, precum și lecții învățate și recomandări de programe utile pentru replicarea acestora în alte sectoare.
Microcalificările, o tendință nouă la nivel mondial, au un rol important în creșterea calificării și recalificării ca răspuns la schimbările de pe piața muncii. Rolul acestora rezidă în crearea de condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregi vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice, la noile realități. Fiind programe de formare de sine stătătoare, scurte și concentrate, au menirea de a oferi formabililor competențe specifice.
Componenta ”Consiliere psihologică” a proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” a înscris în palmaresul său o nouă activitate direcționată spre creșterea gradului de înțelegere a importanței sănătății emoționale și a gestionării emoțiilor. De această dată, Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Studenților) a realizat o sesiune de terapie de grup adresată beneficiarilor de 25-50 de ani, refugiați ucraineni și locuitori ai mun. Chișinău. Având ca generic ”Tehnici de calmare și autoreglare emoțională”, obiectivele întrunirii au urmărit: promovarea conștientizării emoționale; învățarea unor instrumente de calmare și reglare a stărilor emoționale intense; exersarea tehnicilor de bază de respirație, ancorare și mindfulness.
Discuțiile zilei, deschise sau ghidate, au fost organizate în jurul câtorva aspecte: ”Ce sunt emoțiile și cum le putem gestiona?”, ”Ce înseamnă autoreglare?”, ”Cum reacționăm în fața fricii, furiei, tristeții?”, ”Ce ne ajută și ce ne înrăutățește starea?”, ”Ce mijloace la îndemâna oricui conduc spre instaurarea stării de liniște interioară?” etc. Participanții au fost familiarizați și au exersat un șir de tehnici specifice, accesibile, de relaxare a corpului și a minții, care, practicate regulat, pot îmbunătăți răspunsul la stres și controlul asupra reacției la stres, precum și percepția privind propria imagine: tehnici de calmare (”Respirația conștientă”, care diminuează stresul și anxietatea prin concentrarea asupra controlării și reglării respirației”); tehnici somatice blânde (”Autoîmbrățișarea”, care reduce tensiunea musculară, îmbunătățește conștientizarea corporală și reglează sistemul nervos); tehnici de ancorare senzorială (”Tehnica 5-4-3-2-1”, care facilitează conectarea cu prezentul, prin activarea simțurilor – văz, auz, miros, gust, atingere); tehnici de mindfulness, adică de meditație, de eliberare a tensiunii și de mișcare conștientă (”Pauza conștientă”) etc.
Participanții au descoperit tehnici utile care să-i ajute să răspundă unor situații stresante și să-și cultive linistea interioara, activitatea oferindu-le chei simple și practice pentru a depăși mai ușor problemele cu care se confruntă zi de zi.
Astfel de demersuri ale Spațiilor Sigure, care au în atenție învățarea unor instrumente de control și de exprimare a emoțiilor, dar și de reglare emoțională, contribuie la consolidarea abilităților emoționale ale beneficiarilor lor.
Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
În luna iunie 12 profesori și maiștri instructori, care predau discipline de specialitate în instituțiile de învățământ profesional tehnic, au absolvit programul de formare „Gândire critică pentru formarea competențelor profesionale”, din cadrul proiectului „Consolidarea Sistemului de Pregătire Profesională Tehnică în R. Moldova/CONSEPT”. Astfel, după parcurgerea a 3 module, participanții au prezentat rezultatele obținute în urma aplicării la clasă a celor studiate. Temele de casă elaborate și debrifate au confirmat faptul că programul a contribuit semnificativ la consolidarea competențelor profesionale ale cadrelor didactice și asigurarea unui proces de predare-învățare calitativ, axat pe dezvoltarea gândirii critice și pe formarea competențelor profesionale ale elevilor.
Follow-up-ul s-a desfășurat pe data de 11 iunie, fiind moderat de formatorii Centrului, Angela Grama-Tomiță și Valeriu Gorincioi. Sarcina dată pentru acasă s-a axat pe proiectarea unei lecţii în cadrul ERRE şi simularea unei secvențe de lecție în care se va utiliza o tehnică LSDGC. A fost o activitate unde fiecare cursant a luat cuvântul și a prezentat crâmpeie din propria experiență în aplicarea la clasă a elementelor de Gândirea Critică. Prestația cursanților a fost evaluată prin tehnica interviul, astfel încât fiecare participant a avut ocazia să se implice într-un dialog constructiv cu colegul său prin adresare de întrebări și oferire de răspunsuri. Cursanții au concluzionat că, în pregătirea pentru follow-up, au revizuit materialele colectate pe parcursul celor 3 module, au citit suportul de curs și au încercat să le transfere la materiile predate. Unii au încercat diferite opțiuni în clasă și au dorit să raporteze și despre ele.
În urma acestui program, s-a completat numărul de cadre didactice cu rol de persoane-resursă în instituțiile pe care le reprezintă, abilitate să organizeze activități de formare continuă pentru alți profesori-colegi și să ofere, la necesitate, consultanță în vederea implementării metodologiei de dezvoltare a gândirii critice și formării competențelor profesionale.
În perioada 13-25 iunie 2025, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a desfășurat, în regim online, programul ”Formarea continuă a formatorilor”, acreditat de ANACEC. Beneficiarii acestei ediții sunt 20 cadre didactice din instituții de învățământ general preuniversitar și profesional tehnic, precum și specialiști din sectorul de asistență medicală care reprezintă diverse organizații din mun. Chișinău și mun. Ungheni. Ghidați de formatoarele Elena Creangă și Ina Moraru, participanții au abordat conținuturi care au vizat formarea competențelor necesare proiectării și desfășurării unui demers de instruire adresat adulților construit pe fundamentele pedagogice și psihologice ale andragogiei: conceptualizarea unui training în auditoriu sau online; respectarea algoritmului de utilizare a tehnicilor de lectură, de organizare grafică a informației, de scriere și discuție, de argumentare; aplicarea principiilor și recomandărilor științifice pentru tehnicile interactive etc. Cursanții au demonstrat un interes sporit pentru subiectele în discuție și implicare în activități, învățând și reflectând dintr-o nouă perspectivă, cea de viitor formator. Pentru data de 10 iulie, când va avea loc sesiunea de follow-up, ei au de pregătit ca temă de casă proiectul unui curs pentru adulți axat pe dezvoltarea unor competențe profesionale concrete, cu prezentarea unei secvențe didactice în cheia cadrului ERRE.
În cadrul componentei ”Consiliere psihologică” a proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Studenților) a realizat o sesiune de terapie de grup, la care au participat beneficiarii săi de 6-10 ani. Intitulată ”Emoțiile mele și cum le exprim”, aceasta și-a propus să contribuie la creșterea gradului de înțelegere a importanței sănătății emoționale și a gestionării emoțiilor, urmărind atingerea câtorva obiective: recunoașterea și verbalizarea emoțiilor proprii; dezvoltarea empatiei și ascultării active; promovarea autoreglării emoționale prin joc, mișcare și poveste; întărirea sentimentului de siguranță și apartenență la grup.
Într-un context prietenos, copiii s-au implicat cu mult interes în acțiunile planificate, cele mai multe dintre ele având un caracter ludic. ”Ursulețul Emo”, „Unde e emoția mea?”, „Cutia cu expresii”, „Modelăm emoția”, „Sticla magică”, „Îmbrățișarea ursulețului” etc. sunt câteva dintre jocurile care le-au oferit prilejul de a identifica emoțiile sugerate de diverse situații, a reflecta asupra lor, a le imprima unor personaje confecționate din plastilină sau desenate, a le mima, aducându-le la cunoștință colegilor.
Secțiunea ”Povestea emoțiilor” a fost dedicată citirii unor scurte povești: „Ursulețul care s-a înfuriat” și „Ziua în care am fost trist”. Lectura a fost urmată de o discuție ghidată, participanții expunându-și părerea despre trăirile negative ale eroilor, venind cu soluții care i-ar face să se simtă bine.
Tehnicile de calmare, de reglare emoțională, de exprimare a emoțiilor cu ajutorul limbajului nonverbal, de practicare a compasiunii și a autocompasiunii, exercițiile de respirație au fost cele care au însoțit activitățile ludice și senzoriale.
Astfel de activități, care au în atenție controlul emoțiilor, exprimarea verbală și nonverbală a acestora, siguranța emoțională și încurajarea reglării emoționale, contribuie la consolidarea abilităților emoționale ale beneficiarilor Spațiului Sigur: nu numai de vârstă mică, dar și adulți.
Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.