‼ În atenția cadrelor de conducere din instituțiile de învățământ general

Stimați colegi,

🧑‍🎓 Centrul Educațional PRO DIDACTICA anunță înscrierea la programul de formare continuă MANAGEMENTUL EDUCAȚIONAL, acreditat de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educație și Cercetare.

💻Instruirea se va realiza online, în perioada 20, 21, 25, 26, 27, 28 martie 2025, 1, 3 aprilie (follow-up – 15 aprilie) cu sesiuni sincron în intervalul 15:00-17:30.

La finalul cursului se oferă certificat de absolvire.

Numărul de credite obținute: 20.

🎯 Participanți: manageri din învățământul general.

✔ Formatoare: Daniela Vacarciuc.

Pentru înregistrare, vă rugăm să accesați formularul LINK

Costul programului de formare: 2000 lei.

Înregistrarea la stagiile finanțate din bugetul de stat se va efectua doar în baza ordinului de delegare, emis de conducătorul instituției de învățământ / Direcția de Învățământ (dacă e cazul) / APL (dacă e cazul).

Pentru mai multe detalii, vizitați pagina: http://prodidactica.md/servicii/ sau contactați-ne la numărul de telefon: 022 54 19 94.

Persoană de contact: Lilia NAHABA, coordonatoare de program.

În atenția profesorilor de limba și literatura română

🧑‍🎓 Centrul Educațional PRO DIDACTICA anunță înscrierea la modulul DIDACTICA LIMBII ȘI LITERATURII ROMÂNE (10 credite / 300 ore), acreditat de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educație și Cercetare.

💻  Activitățile se vor desfășura în format online, în perioada⏰ 18 -28 martie, 16 aprilie curent, cu sesiuni sincron (18, 20, 25, 27, 28 martie, follow-up 16 aprilie 2025), în intervalul 15:00-17:30.

Costul modului de formare constituie 1400 lei.

  • Pentru înregistrare, vă rugăm să accesați și să completați formularul:
  • https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdadFTOswJoAaqQNWk-F_Lrhd8C2squzwyeRtp5Gw-MeDzLUQ/viewform?usp=header

Formatoare: Olga Cosovan

Pentru detalii, ne puteți contacta la nr. de telefon (373 22) 54 25 56, 54 19 94; coordonatoare de program: Lilia Nahaba.

Spațiile Sigure, într-un gând de ziua mamelor

Orice început de primăvară ne oferă un prilej în plus de a ne exprima recunoștința față de mamele noastre, într-o zi a lor, 8 martie.

Ne gândim la această zi. Ne gândim la mesajele pe care le vom transmite celor care ne sunt alături de dinainte de a apărea noi pe lume, de cele mai multe ori regândindu-le, pentru a nu știu câta oară, îmbogățindu-le cu noi sensuri.

Ne gândim și ne pregătim… Toți… Inclusiv beneficiarii Spațiilor Sigure înființate în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, refugiați ucraineni și reprezentanți ai localităților care îi găzduiește. Pregătirea pentru sărbătoare are loc în cadrul tuturor activităților din oferta educațională a acestor entități, indiferent de domeniu.

Astfel, Centrul Tinerilor Naturaliști din Chișinău a decis să consacre evenimentului o oră de educație digitală. Dincolo de atingerea unor scopuri instructive specifice, activitatea și-a propus să se soldeze cu un produs palpabil – o felicitare de 8 martie. Cei 15 participanți de 10-15 ani au fost îndemnați să o elaboreze cu ajutorul programului CorelDRAW. Inițial, ei au studiat instrumentele de lucru ale acestui program vectorial, principiile de funcționare și aplicare, apoi au exersat ceea ce au învățat. În final, adăugând mesajele, au obținut felicitări originale pentru ființele dragi.

De ziua mamelor, suntem într-un gând cu beneficiarii Spațiilor Sigure.

Dragi mame! Dragile noastre mame! Să ne trăiți!

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiile Sigure… în culorile mărțișorului

În prima zi de primăvară, românii de pretutindeni, marchează sărbătoarea Mărțișorului – un simbol al primăverii, al speranței, al unor noi începuturi.

Spațiile Sigure create în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a persoanelor refugiate” au desfășurat în ultima decadă a lunii februarie o serie de activități dedicate evenimentului. Deși ”mărțișorul a trecut cu al său fir roșu prin toate”, aspectele care au fost abordate, cheia în care au fost realizate, accentele care au fost puse, vârsta participanților prezenți, entitățile pe care le-au reprezentat au fost foarte diferite.

Legendele apariției tradiției, obiceiurile moștenite, semnificațiile păstrate și perpetuate sunt subiectele în jurul cărora au fost construite discuțiile, analizele, studiile de caz, dar, în special, sarcinile de artizanat. Participanții, refugiați ucraineni și membri ai comunităților-gazdă, au confecționat mărțișoare din cele mai diverse materiale, în cele mai diverse tehnici și ritmuri, dar având un singur gând – cel de speranță într-un viitor mai bun, unul pașnic, căci mărțișorul prevestește renașterea și ne încarcă de optimism.

Activitățile organizate de Spațiile Sigure cu prilejul Mărțișorului sunt parte a efortului proiectului de facilitare a integrării sociale a ucrainenilor din Republica Moldova.

Cele 5 Spații Sigure care își continuă activitatea în 2025 sunt: Spațiul Sigur Criuleni, Spațiul Sigur Congaz, Spațiul Sigur Florilor și Spațiul Sigur Studenților (Universitatea Tehnică a Moldovei), Spațiul Sigur Centrul Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Formare de formatori pentru anagajații Ministerului Afacerilor Interne

Programul ”Formare de formatori”, derulat de Organizația Internațională pentru Migrație (OIM), Misiunea în Moldova, în colaborare cu C.E. PRO DIDACTICA, în cadrul proiectului „Consolidarea capacităților pentru protecția refugiaților ucraineni, resortisanților țărilor terțe și a comunităților gazde”, sprijinit financiar de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Italiene, este în plină desfășurare. Această ediție, demarată în data de 17 februarie și desfășurată atât offline, cât și online, își propune să răspundă nevoilor de dezvoltare a competențelor specialiștilor în protecția datelor cu caracter personal din cadrul instituțiilor subordonate Ministerului Afacerilor Interne. Cele două dimensiuni vizate de  instruire sunt: (1) formare de formatori în domeniul andragogic, prin oferirea unei baze teoretice și practice pentru îmbunătățirea competențelor necesare educației adulților și (2) formare de formatori în domeniul datelor cu caracter personal.

Pentru a atinge finalitățile stabilite – aplicarea principiilor de instruire a adulților în procesul de planificare și implementare a programelor de formare, utilizarea cadrului de învățare și gândire ERRE în proiectarea activităților pentru adulți; folosirea unor tehnici de instruire interactive reieșind din specificul tematicilor abordate și al profilului persoanelor implicate; cooperarea în procesul de pregătire și desfășurare a programului de formare etc., agenda pusă la dispoziția celor 13 participanți include un șir de subiecte relevante pentru domeniu: Specificul învățării la adulți. Stiluri de învățare; Identificarea nevoilor de formare;  Valorificarea experienței adulților și motivarea pentru învățare; Cadrul de învățare și gândire ERRE; Rolul în procesul de formare; Evaluarea – componentă indispensabilă a învățării; Jocurile în training; Planificarea unui program de formare și a unei sesiuni de formare în baza cadrului ERRE; Simularea activităților de instruire și feedback. Plan de dezvoltare a abilităților de trainer etc.

Tema de casă pe care trebuie s-o pregătească cursanții pentru activitatea de follow-up constă în elaborarea unei sesiuni de training în domeniul protecției datelor cu caracter personal.

Programul ”Formare de formatori” al C.E. PRO DIDACTICA este acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare. Acesta este ajustat la așteptările de dezvoltare profesională a formatorilor pentru formarea continuă a personalului responsabil de protecția datelor cu caracter personal din instituțiile din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.

Leadership pentru incluziune

În 26 februarie curent, a avut loc lansarea ediției regionale a Raportului Global de Monitorizare a Educației (GEM) 2025,  UNESCO, pentru țările din Europa Centrală și de Est, Caucaz și Asia Centrală, cu genericul  „Leadership pentru incluziune” – https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000392573. Conform expertizei organizațiilor partenere și a contribuitorilor, Raportul oferă o analiză comparativă a practicilor de conducere pentru educația incluzivă, pe baza informațiilor colectate în sistemele educaționale, inclusiv a opt studii aprofundate de țară (Albania, Bosnia și Herțegovina, Estonia, Georgia, Kârgâzstan, Republica Moldova, Polonia, Slovenia). Raportul oferă recomandări bazate pe dovezi pentru guverne și alte părți interesate din domeniul educației, pentru a consolida incluziunea și implementarea ODD 4 Educație de calitate, în politicile din întreaga regiune. Republica Moldova a fost reprezentată în proiectul dat de o echipă de cercetători de la CE PRO DIDACTICA, ca membră a Rețelei Centrelor de Politici Educaționale (NEPC) – https://edupolicy.net/.

Lista vorbitorilor a inclus personalități-cheie, precum:

  • Stefania  Geannini – Asistenta Directorului General pentru Educație, UNESCO;
  • Lana Jurko, Directoarea executivă NEPC (Rețeaua Centrelor de Politici Educaționale);
  • Manos Antoninis, Directorul Raportului GEM, UNESCO;
  • Marie-Ann Persoons – Președinta Comitetului coordonator pentru Educație, Consiliul Europei;
  • Vera Balan – directoarea LT „P. Ștefănucă” din Ialoveni, R. Moldova;
  • Alvin Salimovscki – director de școală din Macedonia de Nord;
  • Jasna Kovalevcic – Școala de Economie și Business de la Universitatea din Sarajevo (moderator).

Sumarul executiv al GEM și Raportul pentru Republica Moldova, traduse în limba română, vor fi lansate de către echipa CE PRO DIDACTICA, cu suportul UNESCO, la nivel național, la începutul lui aprilie curent, în cadrul unui eveniment special.

Spațiul Sigur Studenților al Universității Tehnice a Moldovei: ”Dragobete – sărbătoarea care prevestește… renașterea…”

Printre direcțiile de acțiune ale proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” se numără și cea de facilitare și sprijinire a inserției psihosociale a refugiaților ucraineni aflați pe teritoriul Republicii Moldova. În acest context, Spațiile Sigure create în cadrul proiectului au în programul lor activități axate pe studierea limbii române și a istoriei țării-gazdă, pe cunoașterea obiceiurilor și tradițiilor populare ale celor din partea locului.

Conform tradiției românești, 24 februarie este ziua dragostei. Spațiul Sigur Studenților al Universității Tehnice a Moldovei a decis să sărbătorească Dragobetele într-un mod original, printr-un demers atât educativ, cât și artistic. Cu acest prilej, a organizat o activitate la care au participat membri ai comunității refugiaților și a celei locale de toate vârstele. Activitatea a avut drept obiective familiarizarea celor prezenți cu datinile și valorile culturale ale românilor; stimularea creativității prin realizarea unor felicitări pop-up personalizate; dezvoltarea abilităților de comunicare și de lucru în echipă, promovarea diversității și a coexistenței pașnice.

Activitatea s-a desfășurat într-un mod interactiv, fiecare participant implicându-se plenar în discuțiile pe marginea semnificației sărbătorii și a obiceiurilor specifice, a importanței exprimării sentimentelor, trăirilor, emoțiilor față de cei dragi. La fel, cu mult interes și multă  responsabilitate s-au dedat procesului de elaborare a felicitărilor. Ei au desenat, decupat, lipit diferite elemente decorative, apoi au adăugat mesaje cu gânduri de prețuire adresate oamenilor de alături: mame și tați, soți și soții, frați și surori, prieteni și prietene, iubite și iubiți.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiul Sigur din Criuleni: ”Dragostea nu naște violență”

Educația pentru formarea deprinderilor de viață are drept finalitate pregătirea tinerei generații pentru o viața de calitate, prin dezvoltare personală, interpersonală, socială şi pentru sănătate. Aceasta integrează abilități de cooperare şi lucru în echipă, de luare responsabilă a deciziilor, de soluționare a problemelor, de comunicare, gândirea critică şi creativă, empatia față de ceilalți și toleranța – rasială, etnică, religioasă, culturală şi de gen.

De aceea activitățile orientate spre formarea deprinderilor de viață sunt parte importantă a ofertei tuturor Spațiilor Sigure create în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”.

În data de 18 februarie curent, echipa Criuleni a proiectului a desfășurat o activitate teoretico-practică care a avut în atenție violența domestică și în bază de gen, modalitățile de eradicare a acesteia. La ea au participat 11 beneficiari ai Spațiului Sigur: copii și adolescenți de 6-16 ani din rândul refugiaților ucraineni, inclusiv de etnie romă, și reprezentanți ai comunității locale.

Având drept motto ”Copilul învață din experiențele trăite”, organizată într-o manieră interactivă, această secvență de formare a inclus un șir de jocuri, studii de caz, exerciții, realizarea de desene etc. Participanții au analizat exemple de situații de violență domestică și de gen; au determinat tipul de violență, subiecții implicați și măsurile de soluționare a acestora, comportamentele violente și nonviolente, mijloacele de prevenire sau de depășire a efectelor specifice fenomenului.

Activitatea, proiectată conform particularităților de vârstă ale participanților, i-a captivat pe cei prezenți, copiii și adolescenții demonstrând interes pentru discuțiile la subiect și sarcinile propuse, implicându-se activ și creativ în toate demersurile.

În final, în cadrul debrifării activității cu membrii echipei de proiect, coordonată de Lilia Nahaba, facilitatorii și-au exprimat intenția de a pune un accent mai mare pe sesiunile de informare cu privire la violența domestică și de gen, pe cele de educație sexuală comprehensivă.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiul Sigur din Congaz: ”Suntem mulți pe glob”

Oferta de activități a Spațiilor Sigure inaugurate în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este ajustată sistematic în funcție de vârsta, nevoile și preocupările beneficiarilor: refugiați ucraineni și membri ai comunităților-gazdă.

Programul Spațiului Sigur din Congaz prevede în anul curent câteva compartimente: ”Deprinderi de viață”, ”Terapie prin artă”, ”Activități sportive” și ”Consiliere psihologică de grup și individuală”.

Săptămâna aceasta, în cadrul unei vizite de monitorizare, membrii echipei de proiect, a cărei coordonatoare este Lilia Nahaba, au asistat la o oră de terapie prin artă, desfășurată cu participarea a 17 fete și băieți de 10-16 ani. Denumită ”Suntem mulți pe glob”, activitatea și-a propus drept obiective dezvoltarea de abilități necesare unei conviețuiri pașnice, cum ar fi cele de comunicare și de relaționare eficientă între exponenții diferitelor naționalități, dar și cultivarea respectului pentru cultura celuilalt, promovarea valorilor unei societăți interculturale.

Discuția prin care a fost dat startul activității a avut ca generic ”Lumea este un loc mare și divers, în care trăiesc oameni diferiți”. Ulterior, cei prezenți au fost familiarizați cu porturile naționale ale românilor, ucrainenilor, georgienilor, romilor, găgăuzilor etc. Ei au studiat imagini cu piese ale costumelor tradiționale, au realizat desene cu acestea, au colorat, răspunzând la un șir de întrebări legate de subiect. Lucrările au constituit obiectul unei mici expoziții.

Copiii și adolescenții au manifestat un mare interes pentru temele abordate în timpul acestei ore. Ei s-au implicat cu entuziasm în realizarea sarcinilor, dând dovadă de multă creativitate, desenele  fiind foarte luminoase și variate.

Dincolo de rezultatele ”palpabile” ale activității – cunoștințele dobândite și desenele realizate – au fost emoțiile pozitive ale  participanților, ceea ce a permis crearea unei atmosfere prietenoase și trăirea unei experiențe sociale benefice.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Concurs de angajare în funcția de coordonator/coordonatoare de proiect (full-time)

Centrul Educațional PRO DIDACTICA

anunță concurs de angajare în funcția de

COORDONATOR/COORDONATOARE DE PROIECT (full-time)

Centrul Educațional PRO DIDACTICA are drept scop promovarea principiilor unei societăți deschise, prin sprijinirea persoanelor și organizațiilor interesate de învățare și dezvoltare continuă, pentru a le facilita afirmarea personală, profesională, culturală, socială și o mai bună integrare într-o societate democratică, aflată în continuă schimbare.

În cadrul concursului curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA urmează să selecteze un coordonator/o coordonatoare de proiect pentru a sprijini desfășurarea eficientă a activităților prevăzute de proiectele implementate de Centru.

Tipul contractului: contract individual de muncă cu perioada determinată, cu implicare full-time (100%).

Perioada de angajare: începând cu 01 martie 2025, pentru 12 luni, cu posibilitate de extindere.

Sarcini și responsabilități

Coordonatorul/coordonatoarea de proiect va activa în cadrul echipei Centrului  și va fi responsabil de managementul, coordonarea, raportarea și implementarea integrală a activităților din proiect.

Responsabilități specifice funcției, fără a se limita la acestea:

  • Managementul și coordonarea eficace și eficientă a activităților proiectului;
  • Elaborarea planurilor de activitate și a rapoartelor ținând cont de capacitățile și resursele disponibile, dar și de constrângerile impuse, gestionarea activităților de proiect în cadrul termenelor agreate;
  • Supravegherea și coordonarea activității echipei de proiect, inclusiv distribuirea sarcinilor de lucru, stabilirea responsabilităților și evaluarea performanței membrilor echipei;
  • Gestionarea și controlul utilizării resurselor din cadrul proiectului, inclusiv activități de analiză și estimare a costurilor, elaborarea bugetelor, planificarea și alocarea/realocarea resurselor financiare conform necesităților, precum și monitorizarea respectării planurilor și bugetelor aprobate;
  • Planificarea, administrarea și monitorizarea procurărilor de echipament, servicii, precum și a implicării de consultanți, personal pentru servicii etc.;
  • Completarea corectă şi la timp a documentelor şi păstrarea lor în conformitate cu cerințele și politicile Centrului. Elaborarea şi dezvoltarea documentelor noi, în caz de necesitate;
  • Organizarea și facilitarea ședințelor săptămânale de progres ale proiectului și prezentarea rapoartelor lunare de progres privind proiectul principalelor părți interesate;
  • Identificarea, analiza și evaluarea riscurilor, elaborarea strategiilor de răspuns la riscuri cu scop excluderii și/sau minimizării impactului negativ al riscurilor pentru proiect;
  • Identificarea și implementarea măsurilor de asigurare a calității și, eventual, de remediere a deficiențelor depistate cu scopul de a asigura atingerea obiectivelor proiectului;
  • Inițierea, revizuirea, coordonarea și/sau aprobarea schimbărilor la proiect;
  • Coordonarea și comunicarea directă cu finanțatorii, partenerii și beneficiarii proiectului;
  • Executarea altor sarcini și responsabilități necesare realizării scopului proiectului.

 

Calificări:

  • Studii universitare în pedagogie, științe sociale, educație sau alte domenii conexe;
  • Minimum 3 ani de experiență în managementul proiectelor;
  • Experiență de coordonare a instruirilor, seminarelor, atelierelor de lucru etc.;
  • Abilități excelente de utilizare a aplicațiilor software din pachetul Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint), Microsoft Project, Adobe Acrobat, Microsoft Outlook, Share Point și Internetului;
  • Abilități de comunicare în scris și oral în limbile engleză și română, inclusiv abilitatea de a face prezentări, de a elabora memo-uri, mesaje, scrisori, regulamente interne, documente și rapoarte;
  • Abilități avansate de organizare şi de management al timpului.

Alte cerințe:

  • Abilități avansate de cooperare și de lucru în echipă;
  • Abilități excelente de comunicare şi de relaționare interpersonală;
  • Gândire critică, analiză sistemică și capacitatea de soluționare a problemelor complexe;
  • Capacitatea de aplicare a judecății profesionale și de adoptare a deciziilor;
  • Optimism şi capacitatea de depășire prin exemplul propriu a situațiilor dificile, de stres etc.

PENTRU A APLICA: Expediați prin e-mail, la adresele  rbezede@prodidactica.md, prodidactica@prodidactica.md, într-un mesaj cu genericul Concurs Coordonator/Coordonatoare de proiect, o scrisoare de motivare, explicând interesul manifestat față de poziția dată; o copie a CV-ului, numele şi informația de contact a două persoane de referință, inclusiv a angajatorilor precedenți.

Data limită – 25 februarie 2025, COB.

Doar candidații preselectați vor fi contactați și invitați la interviu.

„DIDACTICA PRO…”. Abonarea 2025


📣 STIMAȚI MANAGERI, PROFESORI, EDUCATORI, PĂRINȚI ȘI ELEVI!

Campania de abonare pentru anul 2025 la revista de teorie și practică educațională „Didactica Pro…” continuă.

Abonamentele pot fi perfectate direct la redacție (str. Petru Rareș, 36, of. 146 B, mun. Chișinău, MD 2005) sau la oficiile distribuitorilor de presă:

👉POȘTA MOLDOVEI (indice 31546); PRESS INFORM-CURIER.

În anul 2025, propunem atenției tuturor celor interesați de educație și dezvoltare profesională o gamă vastă de subiecte de actualitate: Spațiul european al educației, Educație politică și electorală, Cariera pedagogică: între standardizare și provocările realităților imediate, Leadershipul incluziv, Educație pentru transformare, Educație mediatică și informațională, Filozofia educației, Competențele secolului XXI: Modelul ”4 C” etc.

🔎 Serviciul ABONARE ONLINE este disponibil în continuare.

Linkul pentru abonare online la revista „Didactica Pro…” este următorul: https://services.posta.md/abonarea2025#/publication/326

🎲Pentru ghidare, accesați următorul tutorial:

VĂ MULȚUMIM CĂ SUNTEȚI ALĂTURI DE NOI!

Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate: Spațiile Sigure și oferta lor de activități pentru prima jumătate a anului 2025

Spațiile Sigure inaugurate în cadrul proiectului  ”Inițiativă de sprijinire a persoanelor refugiate” continuă să sprijine ucrainenii veniți în Republica Moldova în urma războiului din țara lor de baștină. Efortul acestor entități este îndreptat spre integrarea socială a refugiaților – adolescenți, tineri, precum și familiile acestora, prin dezvoltarea abilităților de viață, prevenirea violenței de gen, edificarea rezilienței emoționale, promovarea bunăstării psihosociale.

În anul 2025, realizarea misiunii celor 5 Spații Sigure – Spațiul Sigur Criuleni, Spațiul Sigur Congaz, Spațiul Sigur Florilor și Spațiul Sigur Studenților (Universitatea Tehnică a Moldovei), Spațiul Sigur Centrul Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău – va fi axată pe 4 domenii de bază:

  1. Suport psihosocial individual;
  2. Activități de grup cu caracter informațional și recreațional;
  3. Activități de formare a deprinderilor de viață, de educație nonformală și vocațională;
  4. Activități de sensibilizare privind violența de gen.

Activitățile primului domeniu – Suport psihosocial – au drept scop sprijinirea bunăstării psihologice a fetelor și femeilor, prin acordarea primului ajutor psihologic, consiliere individuală și de grup/de familie; susținerea  acestora în situații de criză sau de incidente și referirea la servicii specializate. În cazuri excepționale, de acest suport beneficiază și tinerii, bărbații. Cel de-al doilea domeniu include activități de informare, în special în ceea ce privește violența de gen, și recreative, de petrecere a timpului liber: sesiuni de informare, terapie prin artă, seri de film, activități culturale și sportive, discuții de grup pe subiecte de interes, acțiuni/grupuri de sprijin de la egal la egal etc. Scopul principal al acestor activități este promovarea bunăstării, formarea rezilienței și consolidarea coeziunii sociale. Activitățile pe care le presupune cel de-al treilea domeniu vizează formarea competențelor sociale: de comunicare interpersonală, de luare a deciziilor și de rezolvare a problemelor, de incluziune etc. Oferta sa include sesiuni de educație sexuală cuprinzătoare, cursuri de limba română și de educație digitală etc., adică activități care să ajute adolescentele, tinerele și femeile să dobândească deprinderi  necesare alegerii viitoarei profesii sau angajării în câmpul muncii. Sarcina activităților de sensibilizare privind violența de gen, cel de-al patrulea domeniu, este de a crește gradul de conștientizare de către beneficiari a esenței și consecințelor nefaste ale violenței de gen, informarea cu privire la serviciile disponibile în cazul unor acte de violență, formarea abilităților de gestionare a situațiilor specifice fenomenului.

Obiectivele Spațiilor Sigure sunt orientate spre oferirea unui mediu în care indivizii pot

să comunice și să socializeze; să primească sprijin psihologic și social; să acceseze servicii de răspuns multidisciplinar la violența de gen; să obțină informații despre prevenirea violenței de gen, dar și despre educația sexuală comprehensivă și igiena menstruală.

Grila de activități a Spațiilor Sigure este elaborată în funcție de vârsta, nevoile și interesele beneficiarilor. Proiectul ”Inițiativa  de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) ”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate: Spațiile Sigure Mobile la un moment de bilanț

Centrul Regional de Resurse pentru Tineri Fălești este cel care a găzduit ”Atelierul de totalizare privind activitatea Spațiilor Sigure mobile (componenta tineri)”, în data de 27 decembrie curent. Evenimentul, desfășurat cu participarea a 20 de membri ai celor 5 echipe mobile (Centrul  Raional de Tineret din Ungheni, Centrul de Tineret „UniT” Criuleni, Centrul Raional de Tineret din Cahul, Centrul Regional de Resurse pentru Tineri Fălești, Centrul de Resurse pentru Adolescenți și Tineri CRAT din Bălți), a fost facilitat de Natalia GRÎU și Olga GORDILĂ-BOBEICO.

Sinteza activităților Spațiilor Sigure mobile pentru anul 2024 a fost urmată de o prezentare a rezultatelor obținute, accentul fiind pus pe raioanele și instituțiile deservite de entitățile respective; numărul de beneficiari; tematicile abordate, segregate pe componente (”Violența în bază de gen”, ”Educația sexuală comprehensivă”, ”Deprinderi de viață”, ”Coeziune socială”, ”Activități de recreere”, ”Sesiuni de informare” etc.); tendințele și constatările privind subiectele cele mai solicitate și cele mai puțin populare în rândul beneficiarilor; provocările cu care s-au confruntat membrii echipelor la nivel de instituție, de resurse, de comunicare, de coordonare etc.) și soluțiile identificate.

O sesiune aparte a fost dedicată lecțiilor învățate din experiența de lucru cu refugiații și reprezentanții comunităților locale, istoriilor de succes și bunelor practici înregistrate pe parcursul anului.

Atelierul s-a încheiat cu o rundă de reflecții pe marginea conceptului general al demersurilor ce vor fi întreprinse de echipe Spațiilor Sigure mobile în anul 2025.

Spațiile Sigure mobile (SSM) au menirea de a împuternici tinerii refugiați ucraineni din Republica Moldova, mai ales din zonele rurale îndepărtate, precum și semenii lor din localitățile gazdă, prin informare și formare. Acestea oferă activități de educație pentru drepturile omului, de susținere a participării tinerilor la viața comunității, de prevenire a violenței în bază de gen, prin promovarea egalității de gen și a normelor sociale echitabile. De asemenea, programul lor include activități de educație sexuală comprehensivă, care își propun să ajute generația în creștere să dobândească cunoștințe și abilități de a lua decizii corecte cu privire la sex și sănătatea sexuală și reproductivă nu doar în adolescență, ci și de-a lungul întregii vieți.

Fiecare echipă SSM are în componența sa 4 membri (coordonator, lucrător de tineret, psiholog, șofer) și este responsabilă de câteva raioane/municipii-țintă, în funcție de numărul de refugiați, profilul acestora, instituțiile și serviciile locale disponibile (medicale, de învățământ, de asigurare a ordinii publice, centre de tineret, centre de sănătate prietenoase tinerilor, biblioteci, case de cultură, centre comunitare, centre de plasament).

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA)”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Programul național „Investim în profesori”, ediția 2024

Centrul Educațional PRO DIDACTICA a încheiat seria de instruiri derulate în cadrul Programului național Investim în profesori, susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Programul și-a propus să răspundă nevoilor actuale de pregătire profesională continuă ale cadrelor din învățământ, oferind baza teoretică și practică necesară formării competențelor specifice domeniului psihopedagogic.

La activitățile desfășurate de echipa Centrului în perioada  octombrie-decembrie curent au participat 179 de cadre manageriale și didactice din 7 instituții de învățământ general din raionul Ialoveni: LT Petre Ștefănucă din or. Ialoveni; LT Olimp, Costești; LT Zîmbreni; Gimnaziul Mitropolit Gurie Grosu, Nimoreni; LT Ruseștii Noi; LT Ion Suruceanu, Suruceni; LT Dimitrie Cantemir, Văsieni.

Pe parcursul celor 300 de ore de training, de activități de studiu individual și de mentorat, de sesiuni de follow-up, realizate cu prezență fizică (în cadrul instituțiilor de învățământ) și în format online, ghidați de circa 20 de formatori PRO DIDACTICA, cursanții au parcurs conținuturi care să conducă la îmbunătățirea calității prestației la clasă, oferite fiecărui participant atât în variantă electronică, cât și pe suport de hârtie. Modulele programului au cuprins subiecte actuale și necesare pentru buna activitate a cadrului didactic aici și acum: Cadrul normativ al activității cadrului didactic; Inteligența emoțională; Relația cadrului didactic cu elevii; Cadrul didactic și părinții elevilor: comunicare, implicare, parteneriate; Relevanța învățării; Educația incluzivă; Educație pentru democrație și integrare europeană; Formarea competențelor de prevenire și combatere a bullyingului; Integrarea și etica personalului didactic.

Sesiunile de formare au fost proiectate și realizate astfel încât să ofere un cadru propice acumulării de noi achiziții profesionale și unui schimb eficient de experiență, cât și dezbaterii unor aspecte importante legate de activitatea cadrului didactic la nivel de clasă, școală și comunitate.

Pentru activitatea de follow-up cursanții au avut de planificat schimbări ce pot fi implementate integral sau secvențial la nivel de instituție, valorificând cunoștințele și abilitățile căpătate pe parcursul studierii celor 9 module ale programului.

Platforma ”Educație”: inteligența artificială și resursele educaționale deschise în procesul de predare-învățare-evaluare

Inteligența artificială (IA) și resursele educaționale deschise (RED) au fost cele două subiecte propuse atenției cadrelor manageriale și didactice de pe ambele maluri ale râului Nistru în cadrul unui seminar practic desfășurat de Platforma EDUCAȚIE în data de 12 decembrie curent. Activitatea, realizată la ”America House” și moderată de Daniela MUNCA-AFTENEV și Valeriu GORINCIOI, a avut drept scop formarea celor 60 de participanți pentru creșterea eficienței procesului instructiv-educativ prin dezvoltarea competențelor digitale. Obiectivele urmărite de cele trei sesiuni au vizat familiarizarea cu instrumentele IA potrivite pentru planificarea, implementarea și evaluarea activităților didactice (Gamma, Canva, ChatGPT, Gemini, Bing Image Creator), pentru îmbunătățirea rezultatelor academice ale elevilor prin generarea de teste, analiza performanțelor și oferirea de feedback personalizat; cu strategii prin care IA poate fi integrată în vederea individualizării învățării și facilitării accesului la resurse educaționale de calitate; cu conceptul de ”resurse educaționale libere”, caracteristicile lor principale și beneficiile utilizării la ore; cu platforme și motoare de căutare specializate în găsirea de RED, cu modalități de gestionare, organizare și partajare a RED etc.

În cadrul acestui seminar interactiv cursanții au explorat procedee și metode de folosire a RED și IA la lecții, au elaborat scenarii de învățare cu ajutorul acestora, au făcut schimb de bune practici de utilizarea a IA și RED în procesul de predare-învățare-evaluare.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului Platforma EDUCAȚIE, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Chișinău, și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

Proiectul „ERASMUS+ T4GREEN”: Transformarea educației pentru tranziția verde și digitală

Activitățile proiectului T4GREEN, implementat în cadrul programului Erasmus+, sunt în plină desfășurare. Astfel, în perioada 9-13 decembrie curent, reprezentanții Centrului, partener de proiect, alături de echipele din Armenia, Portugalia și Spania, participă la întrunirea de proiect găzduită de colegii de la Universitatea Masaryc din Brno, Cehia.

Transformarea educației pentru tranziția verde și digitală este subiectul-cheie al evenimentului, iar bunele practici prezentate de partenerii din Cehia evidențiază necesitatea și importanța unei abordări complexe și eficiente în formarea cadrelor didactice, inclusiv din perspectiva tranziției verzi și digitale.

Spațiul Sigur COTN: ”Noi nu gândim cu pumnii!”

În cadrul Campaniei naționale  ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, Spațiul Sigur al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău a fost gazda unui eveniment interesant, cu un subiect de actualitate: „Noi nu gândim cu pumnii”. Copiii, adolescenții și adulții prezenți, refugiați ucraineni și locuitori ai mun. Chișinău beneficiari ai Spațiului Sigur COTN, au discutat despre caracteristicile comportamentului violent și nonviolent, au determinat care sunt procedeele de evitare a acestuia, au conștientizat că orice activitate fizică este în stare să transforme energiile agresive în energii competitive.

Campania națională ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, desfășurată anual în perioada 25 noiembrie-10 decembrie, vine să sprijine efortul societății de combatere a violenței asupra femeilor, prin familiarizarea publicului larg cu cauzele și manifestările fenomenului, prin sensibilizarea privind efectele sale grave atât asupra femeilor, cât și asupra familiei, în general.

Activitatea „Noi nu gândim cu pumnii” a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Promovarea respectului și egalității de gen

În cadrul Campaniei naționale ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, Spațiul Sigur al UTM, str. Studenților, a organizat activități cu adolescenții, care au avut ca scop sensibilizarea tinerilor față de violența în bază de gen și promovarea respectului și egalității de gen. Prin diverse metode interactive, tinerii au învățat să identifice comportamentele abuzive și să înțeleagă consecințele acestora, atât asupra victimei, cât și asupra agresorului. De asemenea, au fost dezvoltate abilități de comunicare și colaborare, promovând dialogul deschis între adolescenți. Activitățile au inclus sesiuni de formare pentru a încuraja gândirea critică și responsabilitatea socială, în scopul de a combate stereotipurile și normele de gen distructive.

Activitățile au avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Spațiul Sigur Criuleni: săptămâna ainti-violență

Spațiul Sigur Criuleni, înființat în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, a organizat în cadrul Campaniei națională ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen” o săptămână cu activități de educare pentru prevenirea și combaterea violenței.  Printre acestea se numără: „Integrarea socială a refugiaților”, realizată cu participarea beneficiarilor de vârstă adultă, și „Fii inteligent! Nu fi violent!”, desfășurată cu participarea copiilor și adolescenților. Ce înseamnă violență/bullying? Asemănări și deosebiri; Formele violenței; Rolurile în situație de violență/bullying; Modalități de combatere a violenței etc. sunt câteva dintre subiectele puse în discuție, care au trezit un viu interes în rândul celor prezenți.

Activitățile au avut drept scop să contribuie la sporirea gradului de conștientizare de către participanți, refugiați ucraineni și reprezentanți ai comunității gazdă, a violenței ca încălcare a drepturilor omului, să promoveze egalitatea de gen și relațiile armonioase în familie.

Activitățile au avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei: împotriva violenței în bază de gen

În perioada campaniei de două săptămâni dedicate combaterii violenței în bază de gen, Spațiul Sigur al UTM, str. Florilor; a organizat o activitate interactivă menită să sensibilizeze tinerii cu privire la această problemă gravă, să promoveze egalitatea de gen și respectul de gen, precum și să contribuie la dezvoltarea abilităților de comunicare și de colaborare ale beneficiarilor de vârstă adolescentină − refugiați ucraineni și locuitori ai municipiului Chișinău.

Activitatea a început prin explicarea conceptului de ”violență în bază de gen” și a impactului acestui fenomen asupra adolescenților. Participanții au fost încurajați să discute despre comportamentele care pot fi considerate violente, precum și despre semnificația respectului de gen. De asemenea, au vizionat un material informativ care a evidențiat formele de violență.

În cadrul discuțiilor, tinerii au analizat modele comportamentale care promovează egalitatea de gen, dar și forme mai subtile de violență, cum ar fi discriminarea verbală sau glumele ofensatoare. Această analiză a fost esențială pentru conștientizarea efectelor negative ale conduitelor agresive asupra adolescenților și pentru identificarea modalităților prin care aceștia pot contribui la schimbarea mentalităților.

Pentru a încuraja creativitatea și implicarea, participanții au realizat desene care să atragă atenția asupra problemelor legate de violența în bază de gen și să disemineze mesajul pro egalitate. Lucrările vor fi expuse în cadrul Spațiului Sigur.

Spațiul Sigur al UTM, str. Florilor, își propune să continue seria de activități educaționale orientate spre diminuarea sau eliminarea violenței de gen, spre sprijinirea tinerilor în dezvoltarea unor relații sănătoase și respectuoase, a unui mediu mai echitabil pentru toți.

Noi achiziții profesionale pentru un management educațional eficient

Unul dintre programele cele mai solicitate ale ofertei de formare a Centrului Educațional PRO DIDACTICA este ”Managementul educațional”, acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare și coordonat de Lilia NAHABA.

O nouă ediție a acestuia, desfășurată în format online și facilitată de formatorii Daniela VACARCIUC și Valeriu GORINCIOI, cu participarea a 17 directori și directori adjuncți din învățământ, a avut loc în perioada 21 octombrie-15 noiembrie, sesiunea de follow-up fiind organizată în data de 6 decembrie.

Având drept obiectiv dezvoltarea competențelor manageriale necesare optimizării și modernizării activității instituțiilor din sistem, programul abordează multiaspectual, teoretic și practic, domenii importante pentru orice cadru de conducere: ”Managementul calității”, ”Cultura organizațională”, ”Managementul schimbării”, ”Planificarea strategică”, ”Managementul implementării curriculumului școlar”, ”Managementul resurselor financiare”, ”Arta dirijării”.

Ca temă de casă, cursanții au avut de conceput, în baza nevoilor curente ale instituțiilor în care activează, un obiectiv strategic, iar în baza lui – un obiectiv operațional și acțiunile pe care le implică realizarea acestuia. Subiectele alese pentru planurile sau secvențele de planuri prezentate spre analiză au vizat aspecte dintre cele mai variate: dezvoltarea strategică a instituției, utilizarea TIC în procesul instructiv-educativ, renovarea infrastructurii educaționale, formarea continuă a cadrelor didactice și manageriale, mentoratul, creșterea numărului de elevi care acced la învățământul dual, orientarea profesională a elevilor, adaptarea școlii la majorarea numărului de elevi cu CES etc.

Spațiul Sigur Centrul de Tineret Fălești: informare și sensibilizare asupra violenței de gen

Spațiile Sigure statice și mobile inaugurate în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților” s-au alăturat Campaniei naționale ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, prin organizarea unui șir de acțiuni de formare a tinerii generații în vederea prevenirii și combaterii fenomenului.  „O familie fericită – comunitate cu viitor” este genericul atelierului tematic realizat de Centrul de Educație Nonformală „Prietenia” din Fălești. Acesta și-a propus să contribuie la sporirea gradului de conștientizare de către participanți, 26 de adolescenți și tineri refugiați ucraineni și din comunitățile raionului, a violenței drept încălcare a drepturilor omului, să promoveze fundamentele și valorile unei familii sănătoase, importanța respectului reciproc, a comunicării și a sprijinului în familie.

Campania  ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen” este desfășurată în Republica Moldova al douăzeci și doilea an consecutiv. Aceasta a demarat la 25 noiembrie (Ziua internațională pentru eliminarea violenței împotriva femeilor) și durează până  în data de 10 decembrie (Ziua internațională a drepturilor omului). 

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Spațiul Sigur din Congaz: Stop violenței

”O lume fără violență”, ”Manifestări ale violenței împotriva minorilor”, ”Tipuri de violență împotriva femeilor și fetelor”, ”Violența fizică și psihologică în familie și modalități de combatere a acesteia” sunt activități prin care Spațiul Sigur din Congaz a aderat la Campania națională ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, desfășurată în perioada 25 noiembrie-10 decembrie. Subiectele abordate au trezit un viu interes în rândul participanților – copii și adolescenți din rândul refugiaților ucraineni și al comunității gazdă, care au fost familiarizați cu: esența ”violenței” ca cea mai răspândită modalitate de victimizare a femeii și copiilor; tipurile și formele de manifestare a acesteia în familie, în școală, în stradă; cu efectele sale nocive asupra persoanei supuse agresivității fizice, verbale, psihologice, economice, sexuale; mijloacele de prevenire și combatere. Adaptate la specificul de vârstă a participanților, folosind instrumente și tehnici interactive variate, activitățile au avut drept scop să contribuie la sporirea gradului de înțelegere a complexității și gravității fenomenului, la necesitatea eliminării acestuia din viața oricărui membru al societății – mic și mare.

Activitățile au avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).