Spațiul Sigur din Congaz: ”Suntem mulți pe glob”

Oferta de activități a Spațiilor Sigure inaugurate în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este ajustată sistematic în funcție de vârsta, nevoile și preocupările beneficiarilor: refugiați ucraineni și membri ai comunităților-gazdă.

Programul Spațiului Sigur din Congaz prevede în anul curent câteva compartimente: ”Deprinderi de viață”, ”Terapie prin artă”, ”Activități sportive” și ”Consiliere psihologică de grup și individuală”.

Săptămâna aceasta, în cadrul unei vizite de monitorizare, membrii echipei de proiect, a cărei coordonatoare este Lilia Nahaba, au asistat la o oră de terapie prin artă, desfășurată cu participarea a 17 fete și băieți de 10-16 ani. Denumită ”Suntem mulți pe glob”, activitatea și-a propus drept obiective dezvoltarea de abilități necesare unei conviețuiri pașnice, cum ar fi cele de comunicare și de relaționare eficientă între exponenții diferitelor naționalități, dar și cultivarea respectului pentru cultura celuilalt, promovarea valorilor unei societăți interculturale.

Discuția prin care a fost dat startul activității a avut ca generic ”Lumea este un loc mare și divers, în care trăiesc oameni diferiți”. Ulterior, cei prezenți au fost familiarizați cu porturile naționale ale românilor, ucrainenilor, georgienilor, romilor, găgăuzilor etc. Ei au studiat imagini cu piese ale costumelor tradiționale, au realizat desene cu acestea, au colorat, răspunzând la un șir de întrebări legate de subiect. Lucrările au constituit obiectul unei mici expoziții.

Copiii și adolescenții au manifestat un mare interes pentru temele abordate în timpul acestei ore. Ei s-au implicat cu entuziasm în realizarea sarcinilor, dând dovadă de multă creativitate, desenele  fiind foarte luminoase și variate.

Dincolo de rezultatele ”palpabile” ale activității – cunoștințele dobândite și desenele realizate – au fost emoțiile pozitive ale  participanților, ceea ce a permis crearea unei atmosfere prietenoase și trăirea unei experiențe sociale benefice.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Concurs de angajare în funcția de coordonator/coordonatoare de proiect (full-time)

Centrul Educațional PRO DIDACTICA

anunță concurs de angajare în funcția de

COORDONATOR/COORDONATOARE DE PROIECT (full-time)

Centrul Educațional PRO DIDACTICA are drept scop promovarea principiilor unei societăți deschise, prin sprijinirea persoanelor și organizațiilor interesate de învățare și dezvoltare continuă, pentru a le facilita afirmarea personală, profesională, culturală, socială și o mai bună integrare într-o societate democratică, aflată în continuă schimbare.

În cadrul concursului curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA urmează să selecteze un coordonator/o coordonatoare de proiect pentru a sprijini desfășurarea eficientă a activităților prevăzute de proiectele implementate de Centru.

Tipul contractului: contract individual de muncă cu perioada determinată, cu implicare full-time (100%).

Perioada de angajare: începând cu 01 martie 2025, pentru 12 luni, cu posibilitate de extindere.

Sarcini și responsabilități

Coordonatorul/coordonatoarea de proiect va activa în cadrul echipei Centrului  și va fi responsabil de managementul, coordonarea, raportarea și implementarea integrală a activităților din proiect.

Responsabilități specifice funcției, fără a se limita la acestea:

  • Managementul și coordonarea eficace și eficientă a activităților proiectului;
  • Elaborarea planurilor de activitate și a rapoartelor ținând cont de capacitățile și resursele disponibile, dar și de constrângerile impuse, gestionarea activităților de proiect în cadrul termenelor agreate;
  • Supravegherea și coordonarea activității echipei de proiect, inclusiv distribuirea sarcinilor de lucru, stabilirea responsabilităților și evaluarea performanței membrilor echipei;
  • Gestionarea și controlul utilizării resurselor din cadrul proiectului, inclusiv activități de analiză și estimare a costurilor, elaborarea bugetelor, planificarea și alocarea/realocarea resurselor financiare conform necesităților, precum și monitorizarea respectării planurilor și bugetelor aprobate;
  • Planificarea, administrarea și monitorizarea procurărilor de echipament, servicii, precum și a implicării de consultanți, personal pentru servicii etc.;
  • Completarea corectă şi la timp a documentelor şi păstrarea lor în conformitate cu cerințele și politicile Centrului. Elaborarea şi dezvoltarea documentelor noi, în caz de necesitate;
  • Organizarea și facilitarea ședințelor săptămânale de progres ale proiectului și prezentarea rapoartelor lunare de progres privind proiectul principalelor părți interesate;
  • Identificarea, analiza și evaluarea riscurilor, elaborarea strategiilor de răspuns la riscuri cu scop excluderii și/sau minimizării impactului negativ al riscurilor pentru proiect;
  • Identificarea și implementarea măsurilor de asigurare a calității și, eventual, de remediere a deficiențelor depistate cu scopul de a asigura atingerea obiectivelor proiectului;
  • Inițierea, revizuirea, coordonarea și/sau aprobarea schimbărilor la proiect;
  • Coordonarea și comunicarea directă cu finanțatorii, partenerii și beneficiarii proiectului;
  • Executarea altor sarcini și responsabilități necesare realizării scopului proiectului.

 

Calificări:

  • Studii universitare în pedagogie, științe sociale, educație sau alte domenii conexe;
  • Minimum 3 ani de experiență în managementul proiectelor;
  • Experiență de coordonare a instruirilor, seminarelor, atelierelor de lucru etc.;
  • Abilități excelente de utilizare a aplicațiilor software din pachetul Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint), Microsoft Project, Adobe Acrobat, Microsoft Outlook, Share Point și Internetului;
  • Abilități de comunicare în scris și oral în limbile engleză și română, inclusiv abilitatea de a face prezentări, de a elabora memo-uri, mesaje, scrisori, regulamente interne, documente și rapoarte;
  • Abilități avansate de organizare şi de management al timpului.

Alte cerințe:

  • Abilități avansate de cooperare și de lucru în echipă;
  • Abilități excelente de comunicare şi de relaționare interpersonală;
  • Gândire critică, analiză sistemică și capacitatea de soluționare a problemelor complexe;
  • Capacitatea de aplicare a judecății profesionale și de adoptare a deciziilor;
  • Optimism şi capacitatea de depășire prin exemplul propriu a situațiilor dificile, de stres etc.

PENTRU A APLICA: Expediați prin e-mail, la adresele  rbezede@prodidactica.md, prodidactica@prodidactica.md, într-un mesaj cu genericul Concurs Coordonator/Coordonatoare de proiect, o scrisoare de motivare, explicând interesul manifestat față de poziția dată; o copie a CV-ului, numele şi informația de contact a două persoane de referință, inclusiv a angajatorilor precedenți.

Data limită – 25 februarie 2025, COB.

Doar candidații preselectați vor fi contactați și invitați la interviu.

„DIDACTICA PRO…”. Abonarea 2025


📣 STIMAȚI MANAGERI, PROFESORI, EDUCATORI, PĂRINȚI ȘI ELEVI!

Campania de abonare pentru anul 2025 la revista de teorie și practică educațională „Didactica Pro…” continuă.

Abonamentele pot fi perfectate direct la redacție (str. Petru Rareș, 36, of. 146 B, mun. Chișinău, MD 2005) sau la oficiile distribuitorilor de presă:

👉POȘTA MOLDOVEI (indice 31546); PRESS INFORM-CURIER.

În anul 2025, propunem atenției tuturor celor interesați de educație și dezvoltare profesională o gamă vastă de subiecte de actualitate: Spațiul european al educației, Educație politică și electorală, Cariera pedagogică: între standardizare și provocările realităților imediate, Leadershipul incluziv, Educație pentru transformare, Educație mediatică și informațională, Filozofia educației, Competențele secolului XXI: Modelul ”4 C” etc.

🔎 Serviciul ABONARE ONLINE este disponibil în continuare.

Linkul pentru abonare online la revista „Didactica Pro…” este următorul: https://services.posta.md/abonarea2025#/publication/326

🎲Pentru ghidare, accesați următorul tutorial:

VĂ MULȚUMIM CĂ SUNTEȚI ALĂTURI DE NOI!

Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate: Spațiile Sigure și oferta lor de activități pentru prima jumătate a anului 2025

Spațiile Sigure inaugurate în cadrul proiectului  ”Inițiativă de sprijinire a persoanelor refugiate” continuă să sprijine ucrainenii veniți în Republica Moldova în urma războiului din țara lor de baștină. Efortul acestor entități este îndreptat spre integrarea socială a refugiaților – adolescenți, tineri, precum și familiile acestora, prin dezvoltarea abilităților de viață, prevenirea violenței de gen, edificarea rezilienței emoționale, promovarea bunăstării psihosociale.

În anul 2025, realizarea misiunii celor 5 Spații Sigure – Spațiul Sigur Criuleni, Spațiul Sigur Congaz, Spațiul Sigur Florilor și Spațiul Sigur Studenților (Universitatea Tehnică a Moldovei), Spațiul Sigur Centrul Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău – va fi axată pe 4 domenii de bază:

  1. Suport psihosocial individual;
  2. Activități de grup cu caracter informațional și recreațional;
  3. Activități de formare a deprinderilor de viață, de educație nonformală și vocațională;
  4. Activități de sensibilizare privind violența de gen.

Activitățile primului domeniu – Suport psihosocial – au drept scop sprijinirea bunăstării psihologice a fetelor și femeilor, prin acordarea primului ajutor psihologic, consiliere individuală și de grup/de familie; susținerea  acestora în situații de criză sau de incidente și referirea la servicii specializate. În cazuri excepționale, de acest suport beneficiază și tinerii, bărbații. Cel de-al doilea domeniu include activități de informare, în special în ceea ce privește violența de gen, și recreative, de petrecere a timpului liber: sesiuni de informare, terapie prin artă, seri de film, activități culturale și sportive, discuții de grup pe subiecte de interes, acțiuni/grupuri de sprijin de la egal la egal etc. Scopul principal al acestor activități este promovarea bunăstării, formarea rezilienței și consolidarea coeziunii sociale. Activitățile pe care le presupune cel de-al treilea domeniu vizează formarea competențelor sociale: de comunicare interpersonală, de luare a deciziilor și de rezolvare a problemelor, de incluziune etc. Oferta sa include sesiuni de educație sexuală cuprinzătoare, cursuri de limba română și de educație digitală etc., adică activități care să ajute adolescentele, tinerele și femeile să dobândească deprinderi  necesare alegerii viitoarei profesii sau angajării în câmpul muncii. Sarcina activităților de sensibilizare privind violența de gen, cel de-al patrulea domeniu, este de a crește gradul de conștientizare de către beneficiari a esenței și consecințelor nefaste ale violenței de gen, informarea cu privire la serviciile disponibile în cazul unor acte de violență, formarea abilităților de gestionare a situațiilor specifice fenomenului.

Obiectivele Spațiilor Sigure sunt orientate spre oferirea unui mediu în care indivizii pot

să comunice și să socializeze; să primească sprijin psihologic și social; să acceseze servicii de răspuns multidisciplinar la violența de gen; să obțină informații despre prevenirea violenței de gen, dar și despre educația sexuală comprehensivă și igiena menstruală.

Grila de activități a Spațiilor Sigure este elaborată în funcție de vârsta, nevoile și interesele beneficiarilor. Proiectul ”Inițiativa  de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) ”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate: Spațiile Sigure Mobile la un moment de bilanț

Centrul Regional de Resurse pentru Tineri Fălești este cel care a găzduit ”Atelierul de totalizare privind activitatea Spațiilor Sigure mobile (componenta tineri)”, în data de 27 decembrie curent. Evenimentul, desfășurat cu participarea a 20 de membri ai celor 5 echipe mobile (Centrul  Raional de Tineret din Ungheni, Centrul de Tineret „UniT” Criuleni, Centrul Raional de Tineret din Cahul, Centrul Regional de Resurse pentru Tineri Fălești, Centrul de Resurse pentru Adolescenți și Tineri CRAT din Bălți), a fost facilitat de Natalia GRÎU și Olga GORDILĂ-BOBEICO.

Sinteza activităților Spațiilor Sigure mobile pentru anul 2024 a fost urmată de o prezentare a rezultatelor obținute, accentul fiind pus pe raioanele și instituțiile deservite de entitățile respective; numărul de beneficiari; tematicile abordate, segregate pe componente (”Violența în bază de gen”, ”Educația sexuală comprehensivă”, ”Deprinderi de viață”, ”Coeziune socială”, ”Activități de recreere”, ”Sesiuni de informare” etc.); tendințele și constatările privind subiectele cele mai solicitate și cele mai puțin populare în rândul beneficiarilor; provocările cu care s-au confruntat membrii echipelor la nivel de instituție, de resurse, de comunicare, de coordonare etc.) și soluțiile identificate.

O sesiune aparte a fost dedicată lecțiilor învățate din experiența de lucru cu refugiații și reprezentanții comunităților locale, istoriilor de succes și bunelor practici înregistrate pe parcursul anului.

Atelierul s-a încheiat cu o rundă de reflecții pe marginea conceptului general al demersurilor ce vor fi întreprinse de echipe Spațiilor Sigure mobile în anul 2025.

Spațiile Sigure mobile (SSM) au menirea de a împuternici tinerii refugiați ucraineni din Republica Moldova, mai ales din zonele rurale îndepărtate, precum și semenii lor din localitățile gazdă, prin informare și formare. Acestea oferă activități de educație pentru drepturile omului, de susținere a participării tinerilor la viața comunității, de prevenire a violenței în bază de gen, prin promovarea egalității de gen și a normelor sociale echitabile. De asemenea, programul lor include activități de educație sexuală comprehensivă, care își propun să ajute generația în creștere să dobândească cunoștințe și abilități de a lua decizii corecte cu privire la sex și sănătatea sexuală și reproductivă nu doar în adolescență, ci și de-a lungul întregii vieți.

Fiecare echipă SSM are în componența sa 4 membri (coordonator, lucrător de tineret, psiholog, șofer) și este responsabilă de câteva raioane/municipii-țintă, în funcție de numărul de refugiați, profilul acestora, instituțiile și serviciile locale disponibile (medicale, de învățământ, de asigurare a ordinii publice, centre de tineret, centre de sănătate prietenoase tinerilor, biblioteci, case de cultură, centre comunitare, centre de plasament).

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA)”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Programul național „Investim în profesori”, ediția 2024

Centrul Educațional PRO DIDACTICA a încheiat seria de instruiri derulate în cadrul Programului național Investim în profesori, susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Programul și-a propus să răspundă nevoilor actuale de pregătire profesională continuă ale cadrelor din învățământ, oferind baza teoretică și practică necesară formării competențelor specifice domeniului psihopedagogic.

La activitățile desfășurate de echipa Centrului în perioada  octombrie-decembrie curent au participat 179 de cadre manageriale și didactice din 7 instituții de învățământ general din raionul Ialoveni: LT Petre Ștefănucă din or. Ialoveni; LT Olimp, Costești; LT Zîmbreni; Gimnaziul Mitropolit Gurie Grosu, Nimoreni; LT Ruseștii Noi; LT Ion Suruceanu, Suruceni; LT Dimitrie Cantemir, Văsieni.

Pe parcursul celor 300 de ore de training, de activități de studiu individual și de mentorat, de sesiuni de follow-up, realizate cu prezență fizică (în cadrul instituțiilor de învățământ) și în format online, ghidați de circa 20 de formatori PRO DIDACTICA, cursanții au parcurs conținuturi care să conducă la îmbunătățirea calității prestației la clasă, oferite fiecărui participant atât în variantă electronică, cât și pe suport de hârtie. Modulele programului au cuprins subiecte actuale și necesare pentru buna activitate a cadrului didactic aici și acum: Cadrul normativ al activității cadrului didactic; Inteligența emoțională; Relația cadrului didactic cu elevii; Cadrul didactic și părinții elevilor: comunicare, implicare, parteneriate; Relevanța învățării; Educația incluzivă; Educație pentru democrație și integrare europeană; Formarea competențelor de prevenire și combatere a bullyingului; Integrarea și etica personalului didactic.

Sesiunile de formare au fost proiectate și realizate astfel încât să ofere un cadru propice acumulării de noi achiziții profesionale și unui schimb eficient de experiență, cât și dezbaterii unor aspecte importante legate de activitatea cadrului didactic la nivel de clasă, școală și comunitate.

Pentru activitatea de follow-up cursanții au avut de planificat schimbări ce pot fi implementate integral sau secvențial la nivel de instituție, valorificând cunoștințele și abilitățile căpătate pe parcursul studierii celor 9 module ale programului.

Platforma ”Educație”: inteligența artificială și resursele eucaționale deschise în procesul de predare-învățare-evaluare

Inteligența artificială (IA) și resursele educaționale deschise (RED) au fost cele două subiecte propuse atenției cadrelor manageriale și didactice de pe ambele maluri ale râului Nistru în cadrul unui seminar practic desfășurat de Platforma EDUCAȚIE în data de 12 decembrie curent. Activitatea, realizată la ”America House” și moderată de Daniela MUNCA-AFTENEV și Valeriu GORINCIOI, a avut drept scop formarea celor 60 de participanți pentru creșterea eficienței procesului instructiv-educativ prin dezvoltarea competențelor digitale. Obiectivele urmărite de cele trei sesiuni au vizat familiarizarea cu instrumentele IA potrivite pentru planificarea, implementarea și evaluarea activităților didactice (Gamma, Canva, ChatGPT, Gemini, Bing Image Creator), pentru îmbunătățirea rezultatelor academice ale elevilor prin generarea de teste, analiza performanțelor și oferirea de feedback personalizat; cu strategii prin care IA poate fi integrată în vederea individualizării învățării și facilitării accesului la resurse educaționale de calitate; cu conceptul de ”resurse educaționale libere”, caracteristicile lor principale și beneficiile utilizării la ore; cu platforme și motoare de căutare specializate în găsirea de RED, cu modalități de gestionare, organizare și partajare a RED etc.

În cadrul acestui seminar interactiv cursanții au explorat procedee și metode de folosire a RED și IA la lecții, au elaborat scenarii de învățare cu ajutorul acestora, au făcut schimb de bune practici de utilizarea a IA și RED în procesul de predare-învățare-evaluare.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului Platforma EDUCAȚIE, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Chișinău, și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

Spațiul Sigur COTN: ”Noi nu gândim cu pumnii!”

În cadrul Campaniei naționale  ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, Spațiul Sigur al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău a fost gazda unui eveniment interesant, cu un subiect de actualitate: „Noi nu gândim cu pumnii”. Copiii, adolescenții și adulții prezenți, refugiați ucraineni și locuitori ai mun. Chișinău beneficiari ai Spațiului Sigur COTN, au discutat despre caracteristicile comportamentului violent și nonviolent, au determinat care sunt procedeele de evitare a acestuia, au conștientizat că orice activitate fizică este în stare să transforme energiile agresive în energii competitive.

Campania națională ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, desfășurată anual în perioada 25 noiembrie-10 decembrie, vine să sprijine efortul societății de combatere a violenței asupra femeilor, prin familiarizarea publicului larg cu cauzele și manifestările fenomenului, prin sensibilizarea privind efectele sale grave atât asupra femeilor, cât și asupra familiei, în general.

Activitatea „Noi nu gândim cu pumnii” a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Promovarea respectului și egalității de gen

În cadrul Campaniei naționale ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, Spațiul Sigur al UTM, str. Studenților, a organizat activități cu adolescenții, care au avut ca scop sensibilizarea tinerilor față de violența în bază de gen și promovarea respectului și egalității de gen. Prin diverse metode interactive, tinerii au învățat să identifice comportamentele abuzive și să înțeleagă consecințele acestora, atât asupra victimei, cât și asupra agresorului. De asemenea, au fost dezvoltate abilități de comunicare și colaborare, promovând dialogul deschis între adolescenți. Activitățile au inclus sesiuni de formare pentru a încuraja gândirea critică și responsabilitatea socială, în scopul de a combate stereotipurile și normele de gen distructive.

Activitățile au avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Spațiul Sigur Criuleni: săptămâna ainti-violență

Spațiul Sigur Criuleni, înființat în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, a organizat în cadrul Campaniei națională ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen” o săptămână cu activități de educare pentru prevenirea și combaterea violenței.  Printre acestea se numără: „Integrarea socială a refugiaților”, realizată cu participarea beneficiarilor de vârstă adultă, și „Fii inteligent! Nu fi violent!”, desfășurată cu participarea copiilor și adolescenților. Ce înseamnă violență/bullying? Asemănări și deosebiri; Formele violenței; Rolurile în situație de violență/bullying; Modalități de combatere a violenței etc. sunt câteva dintre subiectele puse în discuție, care au trezit un viu interes în rândul celor prezenți.

Activitățile au avut drept scop să contribuie la sporirea gradului de conștientizare de către participanți, refugiați ucraineni și reprezentanți ai comunității gazdă, a violenței ca încălcare a drepturilor omului, să promoveze egalitatea de gen și relațiile armonioase în familie.

Activitățile au avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei: împotriva violenței în bază de gen

În perioada campaniei de două săptămâni dedicate combaterii violenței în bază de gen, Spațiul Sigur al UTM, str. Florilor; a organizat o activitate interactivă menită să sensibilizeze tinerii cu privire la această problemă gravă, să promoveze egalitatea de gen și respectul de gen, precum și să contribuie la dezvoltarea abilităților de comunicare și de colaborare ale beneficiarilor de vârstă adolescentină − refugiați ucraineni și locuitori ai municipiului Chișinău.

Activitatea a început prin explicarea conceptului de ”violență în bază de gen” și a impactului acestui fenomen asupra adolescenților. Participanții au fost încurajați să discute despre comportamentele care pot fi considerate violente, precum și despre semnificația respectului de gen. De asemenea, au vizionat un material informativ care a evidențiat formele de violență.

În cadrul discuțiilor, tinerii au analizat modele comportamentale care promovează egalitatea de gen, dar și forme mai subtile de violență, cum ar fi discriminarea verbală sau glumele ofensatoare. Această analiză a fost esențială pentru conștientizarea efectelor negative ale conduitelor agresive asupra adolescenților și pentru identificarea modalităților prin care aceștia pot contribui la schimbarea mentalităților.

Pentru a încuraja creativitatea și implicarea, participanții au realizat desene care să atragă atenția asupra problemelor legate de violența în bază de gen și să disemineze mesajul pro egalitate. Lucrările vor fi expuse în cadrul Spațiului Sigur.

Spațiul Sigur al UTM, str. Florilor, își propune să continue seria de activități educaționale orientate spre diminuarea sau eliminarea violenței de gen, spre sprijinirea tinerilor în dezvoltarea unor relații sănătoase și respectuoase, a unui mediu mai echitabil pentru toți.

Noi achiziții profesionale pentru un management educațional eficient

Unul dintre programele cele mai solicitate ale ofertei de formare a Centrului Educațional PRO DIDACTICA este ”Managementul educațional”, acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare și coordonat de Lilia NAHABA.

O nouă ediție a acestuia, desfășurată în format online și facilitată de formatorii Daniela VACARCIUC și Valeriu GORINCIOI, cu participarea a 17 directori și directori adjuncți din învățământ, a avut loc în perioada 21 octombrie-15 noiembrie, sesiunea de follow-up fiind organizată în data de 6 decembrie.

Având drept obiectiv dezvoltarea competențelor manageriale necesare optimizării și modernizării activității instituțiilor din sistem, programul abordează multiaspectual, teoretic și practic, domenii importante pentru orice cadru de conducere: ”Managementul calității”, ”Cultura organizațională”, ”Managementul schimbării”, ”Planificarea strategică”, ”Managementul implementării curriculumului școlar”, ”Managementul resurselor financiare”, ”Arta dirijării”.

Ca temă de casă, cursanții au avut de conceput, în baza nevoilor curente ale instituțiilor în care activează, un obiectiv strategic, iar în baza lui – un obiectiv operațional și acțiunile pe care le implică realizarea acestuia. Subiectele alese pentru planurile sau secvențele de planuri prezentate spre analiză au vizat aspecte dintre cele mai variate: dezvoltarea strategică a instituției, utilizarea TIC în procesul instructiv-educativ, renovarea infrastructurii educaționale, formarea continuă a cadrelor didactice și manageriale, mentoratul, creșterea numărului de elevi care acced la învățământul dual, orientarea profesională a elevilor, adaptarea școlii la majorarea numărului de elevi cu CES etc.

Spațiul Sigur Centrul de Tineret Fălești: informare și sensibilizare asupra violenței de gen

Spațiile Sigure statice și mobile inaugurate în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților” s-au alăturat Campaniei naționale ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, prin organizarea unui șir de acțiuni de formare a tinerii generații în vederea prevenirii și combaterii fenomenului.  „O familie fericită – comunitate cu viitor” este genericul atelierului tematic realizat de Centrul de Educație Nonformală „Prietenia” din Fălești. Acesta și-a propus să contribuie la sporirea gradului de conștientizare de către participanți, 26 de adolescenți și tineri refugiați ucraineni și din comunitățile raionului, a violenței drept încălcare a drepturilor omului, să promoveze fundamentele și valorile unei familii sănătoase, importanța respectului reciproc, a comunicării și a sprijinului în familie.

Campania  ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen” este desfășurată în Republica Moldova al douăzeci și doilea an consecutiv. Aceasta a demarat la 25 noiembrie (Ziua internațională pentru eliminarea violenței împotriva femeilor) și durează până  în data de 10 decembrie (Ziua internațională a drepturilor omului). 

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Spațiul Sigur din Congaz: Stop violenței

”O lume fără violență”, ”Manifestări ale violenței împotriva minorilor”, ”Tipuri de violență împotriva femeilor și fetelor”, ”Violența fizică și psihologică în familie și modalități de combatere a acesteia” sunt activități prin care Spațiul Sigur din Congaz a aderat la Campania națională ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, desfășurată în perioada 25 noiembrie-10 decembrie. Subiectele abordate au trezit un viu interes în rândul participanților – copii și adolescenți din rândul refugiaților ucraineni și al comunității gazdă, care au fost familiarizați cu: esența ”violenței” ca cea mai răspândită modalitate de victimizare a femeii și copiilor; tipurile și formele de manifestare a acesteia în familie, în școală, în stradă; cu efectele sale nocive asupra persoanei supuse agresivității fizice, verbale, psihologice, economice, sexuale; mijloacele de prevenire și combatere. Adaptate la specificul de vârstă a participanților, folosind instrumente și tehnici interactive variate, activitățile au avut drept scop să contribuie la sporirea gradului de înțelegere a complexității și gravității fenomenului, la necesitatea eliminării acestuia din viața oricărui membru al societății – mic și mare.

Activitățile au avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Programul național ”Investim în profesori” – o oportunitate pentru schimbări reale în școală

Primele grupe de cadre manageriale și didactice din r. Ialoveni participante la ediția a doua a Programului național ”Investim în profesori” și instruite de echipa de formatori a Centrului Educațional PRO DIDACTICA și-au prezentat temele de casă.  Pentru ultima sesiune, cea de follow-up, cursanții au avut de planificat schimbări ce pot fi implementate integral sau secvențial la nivel de instituție, valorificând cunoștințele și abilitățile căpătate după studierea celor 9 module ale programului: ”Cadrul normativ al activității cadrului didactic. Integrarea și etica personalului didactic”; ”Inteligența emoțională”; ”Relația cadrului didactic cu elevii”; ”Cadrul didactic și părinții elevilor: comunicare, implicare, parteneriate”; ”Relevanța învățării”; ”Educația incluzivă”; ”Educație pentru democrație și integrare europeană”; ”Formarea competențelor de prevenire și intervenție la fenomenul bullying”.

Cele două întrebări la care au răspuns cursanții în procesul de elaborare a lucrărilor, dimensiunile vizate fiind activitatea cadrelor didactice/procesul de instruire, relația cadre didactice-elevi, interacțiunea școlii/profesorilor cu părinții/comunitatea și motivația elevilor, au fost: ”CE și CUM veți schimba în semestrul II al anului curent de studii?”.

Prezentările de 5-7 minute − realizateîn format PPT, Prezi, Word − au cuprins pași concreți, o gamă vastă de strategii, mijloace și resurse care să conduc la îmbunătățirea procesului instructiv-educativ, în general, și a demersului la clasă, în special; a propriei prestații și a reușitei academice a copiilor; a relației cadre didactice-elevi-părinți; a interacțiunii și colaborării cu colegii din instituție. În lista de schimbări și sarcini asumate cursanții au inclus întruniri, mese rotunde, dezbateri, activități extracurriculare etc. cu elevii, părinții, profesorii și membrii comunității având drept scop facilitarea incluziunii educaționale a copiilor, mai ales a celor cu CES; consolidarea parteneriatului școală-părinți-comunitate; promovarea stării de bine în școală etc. Din listă nu au lipsit și măsuri orientate spre combaterea unor fenomene negative, inclusiv prin organizarea unor zile și săptămâni anti-bullying, anti-violență etc. 

În opinia participanților, Programul național ”Investim în profesori” a constituit un bun prilej de a-și analiza activitatea din perspectiva unor proaspete achiziții, de a identifica părțile ei tari și slabe, de a afla noi modalități de eficientizare a lecțiilor și soluții pentru problemele cu care se confruntă. A constituit un imbold pentru creștere personală și profesională continuă, pentru aducerea activității pe un alt făgaș − unul cu mai mult impact și mai multe rezultate.

Programul național ”Investim în profesori”, susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, vine să răspundă nevoilor actuale de pregătire profesională continuă ale cadrelor din învățământ, oferind baza teoretică și practică necesară formării și exersării competențelor specifice domeniului psihopedagogic.

Proiectul ”Platforma EDUCAȚIE” ”Platforma EDUCAȚIE”: siguranța în mediul virtual

Proiectul ”Platforma EDUCAȚIE” a realizat, în data de 22 noiembrie 2024, un nou seminar tematic, ”Siguranța pe internet ca problemă vitală”. Activitatea vine să completeze seria de formări adresate cadrelor didactice și manageriale de pe ambele maluri ale Nistrului în vederea pregătirii pentru digitalizarea instituțiilor de învățământ și a procesului instructiv-educativ. Facilitate de formatoarele Elena CREANGĂ și Ina MORARU, cele trei sesiuni de învățare (”Dependența de internet și de rețelele sociale”;  ”Rolul părinților și al cadrelor didactice în promovarea siguranței pe Internet”; ”Studii de caz și scenarii practicabile”) și-au propus să răspundă  la câteva întrebări: Care sunt principalele riscuri la care sunt expuși copiii/elevii/tinerii pe Internet? Care sunt componentele siguranței pe Internet? Cum putem integra lecțiile despre responsabilitatea online în programa școlară? Cum îi putem ajuta pe elevi să-și gestioneze timpul online? Ce putem face pentru a-i încuraja să raporteze cazurile de hărțuire online? Cum îi putem motiva pe părinți să se implice activ în educația digitală a copiilor? Care sunt aplicațiile de control parental și de monitorizare? etc. Partea aplicativă a activității a avut în atenție studii de caz și exerciții orientate spre determinarea modalităților de protecție împotriva conținuturilor rasiste, activității ilegale, criminalității online (exploatarea sexuală a copiilor, trafic de ființe umane, pornografia infantilă, încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală, probleme de confidențialitate, lipsa de respect pentru eticheta online), hărțuirii cibernetice, agresivității, imaginilor violente; stabilirea regulilor de comportament în familie privind utilizarea Internetului; formularea de recomandări pentru părinți legate de siguranța copiilor în mediul virtual, protejarea datelor online ale familiei, organizarea unor discuții cu cei mici despre metodele de securitate online; elaborarea unui plan (școlar) de siguranță pe Internet etc.

Întregul demers al acestei zile de formare i-a condus pe cei 28 de participanți spre conștientizarea importanței educației pentru siguranța online, a supravegherii responsabile și a utilizării tehnologiei de protecție, precum și a eficientizării colaborării școală-familie în prevenirea riscurilor la care sunt expuși copiii/elevii/tinerii pe Internet.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului Platforma EDUCAȚIE, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Chișinău, și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

Programul național ”Investim în profesori” – 2024, la un prim feedback

Participanții la Programul național ”Investim în profesori” apreciază sesiunile de formare facilitate de formatorii Centrului Educațional PRO DIDACTICA, menționând importanța și utilitatea acestora  în contextul perfecționării profesionale și al îmbunătățirii activității la clasă. Subiectele abordate multiaspectual la orele rezervate învățării sunt explorate în profunzime și în cadrul activităților individuale de studiu de către fiecare formabil.

Programul contribuie la apropierea calității procesului instructiv-educativ și a școlii de cea aspirată de o societate în continuă schimbare, care să răspundă nevoilor de pregătire ale tinerei generații… Este părerea cadrelor didactice și manageriale, cu vechime în muncă și debutante, din șapte instituții educaționale ale raionului Ialoveni participante la instruire, precum și a formatorilor Centrului implicați în realizarea ei. O părere ”exprimată și demonstrată” la ore, prin deschiderea, motivația intrinsecă și curiozitatea cursanților pentru această secvență consistentă de formare continuă, prin interesul sincer și constant pentru subiectele abordate, prin receptivitatea și activismul de care dau dovadă, dar și prin recunoștința mărturisită pentru o oportunitate deosebită de creștere profesională și personală.

Conținuturile celor 9 module ale Programului, prevăzute pentru formarea și exersarea competențelor specifice domeniului psihopedagogic, sunt predate în cheia cadrului ERRE. Metodologia aplicată este gândită să îi provoace pe cursanți la analize detaliate și discuții constructive pe marginea unor aspecte relevante pentru buna desfășurare a demersurilor la clasă, la un schimb veritabil de experiență și de bune practici din viața propriilor școli. Strategiile didactice și metodele folosite; sarcinile de lucru individual, în perechi, în grup și studiile de caz propuse fac ca învățarea subiectelor să fie una interactivă și atractivă. Astfel, pentru unele grupe, sesiunile de formare, organizate offline și online, sunt în plină derulare, iar pentru altele – urmează pregătirea de către cursanți a temelor de casă, care vor fi prezentate și debrifate în activitatea de follow-up.

Programul național ”Investim în profesori” este susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

Instituțiile de învățământ din raionul Ialoveni participante la Programul național ”Investim în profesori”: LT ”Petre Ștefănucă din or. Ialoveni; LT ”Olimp”, Costești; LT Zîmbreni; Gimnaziul ”Mitropolit Gurie Grosu”, Nimoreni; LT Ruseștii Noi; LT ”Ion Suruceanu”, Suruceni; LT ”Dimitrie Cantemir”, Văsieni.

Platforma Educație: pentru prevenirea cyberbullying-ului în școli

Cu ce dificultăți cauzate de tehnologie se confruntă elevii/tinerii de azi? Diferă ele de cele pe care le întâmpină părinții lor? Cum îi putem ajuta pe copii/elevi să facă față provocărilor pe care le presupune viața într-o lume tot mai conectată de Internet? Care sunt rețelele de socializare, aplicațiile preferate ale copiilor/elevilor? Ce ar trebui să știm despre tehnologiile de ultimă oră pentru a putea vorbi în cunoștință de cauză despre ele cu tinerii și pentru a interveni eficient atunci când e cazul? Care este rolul platformelor educaționale și al tehnologiei în prevenție? Sunt câteva dintre întrebările la care au răspuns astăzi, 8 noiembrie 2024, toți cei prezenți la seminarul practic ”Efectele adverse ale cyberbullying-ului și prevenirea fenomenului  în școli”. Organizată cu prezență fizică (în sala de Resurse și Training PRO DIDACTICA) și online, activitatea a întrunit 65 de cadre didactice și manageriale din instituții de învățământ de pe ambele maluri ale Nistrului și a fost facilitată de formatoarele Elena CREANGĂ și Ina MORARU. Cele trei sesiuni de învățare au avut în atenție aspecte de primă importanță pentru eliminarea sau diminuarea fenomenului în rândul populației școlare: ”Introducere în cyberbullying: caracteristici, forme, efecte adverse”, ”Rolul școlii și al corpului profesoral în combaterea cyberbullying-ului” și ”Strategii de prevenire a cyberbullying-ului în școli”.

Secvențele de reflecție și discuțiile deschise au fost însoțite de realizarea unui șir de sarcini cu un pronunțat caracter aplicativ: studii de caz și exerciții privind combaterea cyberbullying-ului, construirea empatiei, rezolvarea situațiilor conflictuale în cadrul grupului, simularea comunicării pozitive în spațiul virtual etc. Întregul demers de azi a fost îndreptat spre crearea în școală a unui mediu sigur și incluziv.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului Platforma EDUCAȚIE, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA, Chișinău, și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.

Spațiul Sigur Mobil din Fălești: pentru egalitate de gen

 ”Stereotipuri de gen: masculinitate versus feminitate” este genericul activității desfășurate, în data de 6 noiembrie curent, cu beneficiari ai Centrului de Creație din Florești – refugiați ucraineni și membri ai comunității locale. Organizată de echipa Spațiului Sigur Mobil din Fălești, aceasta a avut drept scop sporirea nivelului de conștientizare a diferențelor de gen fete-băieți, a stereotipurilor și a prejudecăților de gen și a impactului acestora asupra perceperii rolurilor gender și a statutului femeilor și bărbaților atât în viața de familie, cât și în societate. Demersul și-a propus să familiarizeze copiii și adolescenții cu atitudinile discriminatorii între femei și bărbați, cu excluderea și violența de gen ca efect al unor prejudecăți adânc înrădăcinate în societate; să îi convingă de necesitatea combaterii sau evitării stereotipurilor. Întâlnirea a scos în evidență interesul sporit pentru subiectul abordat, participanții arătându-și deschiderea pentru cunoașterea fenomenului, dând dovadă de flexibilitate în discuție și implicându-se activ în realizarea sarcinilor planificate de facilitatori. Iar feedback-ul oferit în final a confirmat o dată în plus importanța și valențele formative ale unor astfel de activități.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a refugiaților” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a răspunsului umanitar în Republica Moldova.

Programul național ”Investim în profesori”, la o nouă rundă de formare

Ediția a doua a Programului național ”Investim în profesori” este în plină desfășurare. Zilele acestea, echipa de formatori a Centrului Educațional PRO DIDACTICA a dat startul instruirilor cu reprezentanți ai corpurilor didactice și de conducere din alte patru instituții din raionul Ialoveni: LT ”Mitropolit Gurie Grosu”, Nimoreni; LT Ruseștii Noi; LT ”Ion Suruceanu”, Suruceni; LT ”Dimitrie Cantemir”, Văsieni. Primele sesiuni de învățare, realizate în format offline și online, au fost dedicate relevanței învățării, inteligenței emoționale, cadrului normativ al activității profesorilor și parteneriatului cadre didactice-părinți. Conținuturile predate sunt oferite fiecărui cursant atât în variantă electronică, cât și pe suport de hârtie.

Programul național ”Investim în profesori”, susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, vine să răspundă nevoilor actuale de pregătire profesională continuă ale cadrelor din învățământ, oferind baza teoretică și practică necesară formării și exersării competențelor specifice domeniului psihopedagogic.

Programul național ”Investim în profesori” – 2024: primele totaluri

Primele grupe participante la ediția a doua a Programului național ”Investim în profesori”, instruite de echipa de formatori a Centrului Educațional PRO DIDACTICA, se pregătesc pentru ultima sesiune de instruire. Cursanții, cadre manageriale și didactice din trei instituții de învățământ din r. Ialoveni (LT ”Petre Ștefănucă din or. Ialoveni; LT ”Olimp”, Costești și LT Zâmbreni), au de gândit câteva îmbunătățiri care să contribuie la eficientizarea procesului educațional din școala în care activează. Domeniile de acțiune sunt cele vizate de modulele studiate pe parcursul programului: ”Cadrul normativ al activității cadrului didactic. Integrarea și etica personalului didactic”; ”Inteligența emoțională”; ”Relația cadrului didactic cu elevii”; ”Cadrul didactic și părinții elevilor: comunicare, implicare, parteneriate”; ”Relevanța învățării”; ”Educația incluzivă”; ”Educație pentru democrație și integrare europeană”; ”Formarea competențelor de prevenire și intervenție la fenomenul bullying”. Astfel, valorificând cunoștințele și abilitățile dobândite, cursanții urmează să gândească și să planifice pașii necesari unor schimbări la nivel de: activitate didactică/proces de instruire, relația dintre cadre didactice și elevi, interacțiunea școlii/profesorilor cu părinții/comunitatea și motivația elevilor. Aceste schimbări vor fi aduse la cunoștința colegilor în sesiunea de follow-up, sub formă de prezentări PPT, Prezzi, Word etc., pentru a fi analizate și acceptate spre implementare, totală sau parțială, în semestrul II al anului de studii 2024-2025.

Programul național ”Investim în profesori”, susținut financiar de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, vine să răspundă nevoilor actuale de pregătire profesională continuă ale cadrelor din învățământ, oferind baza teoretică și practică necesară formării și exersării competențelor specifice domeniului psihopedagogic.

Spațiul Sigur Mobil din Ungheni: pentru sănătate mintală

”Modul meu de gândire influențează starea mea emoțională și modul meu de viață. Eu sunt produsul gândurilor mele”, acesta a fost mottoul ales pentru activitatea de azi, 31 octombrie, găzduită de Centrul de Plasament pentru Refugiați din Sărătenii Vechi și realizată de echipa Spațiului Sigur Mobil din Ungheni. Participanții, persoanele refugiate din Ucraina și din localitate, ghidați de facilitatori, care le-au pus la dispoziție un șir de materiale didactice (prezentări PPT, secvențe video etc.), au definit ce înseamnă sănătatea mintală, modul de viață sănătos și starea de bine a persoanei; au identificat componentele acestora și factorii care le influențează, pozitiv și negativ; au determinat cauzele stresului în cotidian, în activitățile de zi cu zi, la locul de muncă și modalități de a-i face față; au conștientizat importanța instaurării unui echilibru – ”Fii ancorat aici și acum, trăiește clipa”, – între implicare în activități, trăiri și efortul de adaptare psihologică și emoțională la diverse situații, inclusiv stresante.

Activitatea  a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) ”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiile Sigure Mobile din Cahul și Bălți: pentru un mod de viață sănătos

Întâlnirile adolescenților din rândul refugiaților ucraineni și al comunităților-gazdă cu reprezentanții echipelor Spațiilor Sigure Mobile − coordonatori locali, psihologi, lucrători de tineret și voluntari – sunt un bun prilej de a discuta pe marginea unor subiecte de interes pentru această vârstă, a căutărilor și afirmărilor. Sunt un bun prilej de a găsi răspunsuri la întrebările care îi frământă, de a-și îmbogăți orizontul cunoașterii,  de a-și dezvolta deprinderi de viață, de a deveni responsabili, activi și implicați.

Acceptarea de sine, conștientizarea valorii propriei personalități, consolidarea relației cu sine, dar și cu cei din jur, întru exprimarea liberă de sine, inclusiv a emoțiilor, au fost elementele-cheie ale activității nonformale organizate de echipa mobilă din Cahul cu beneficiarii Centrului de Tineret „Vasil Levski” din Taraclia, în data de 23 octombrie curent. Prin tehnici de art-terapie, facilitatorii au sprijinit participanții în identificarea modalităților de exteriorizare a emoțiilor și de combatere a efectelor stresului cotidian. Ambianța caldă, de încredere și de meditație a favorizat deschiderea adolescenților pentru un dialog sincer, conștientizarea de către aceștia a dimensiunilor propriei personalități, învățarea unor instrumente utile pentru gestionarea stărilor interioare și a situațiilor dificile cu care se confruntă în viața de zi cu zi.  

O altă direcție promovată de personalul Spațiilor Sigure Mobile vizează educarea pentru un mod sănătos de viață, cultivarea unui comportament sexual asumat, promovarea unor relații armonioase, bazate pe comunicare asertivă și lipsite de orice formă de violență, cu membrii comunității − semeni, colegi de clasă, părinți etc. În cadrul activității din 25 octombrie curent, la care au participat 18 elevi din clasele terminale ale Liceului Teoretic Recea, Râșcani, echipa mobilă din Bălți a abordat diverse aspecte legate de interacțiunea dintre tineri, inclusiv din perspectiva importanței unor raporturi responsabile și funcționale, a valorii consimțământului într-o relație, a mesajelor-cheie necesare pentru evitarea unor consecințe neplăcute. Jocul interactiv ”Fără tabu” a destins și mai mult atmosfera, adolescenții dezbătând și descoperind metode de contracepție și norme de igienă intimă, indispensabile unui mod de viață sănătos.

Activitățile  au avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.