Spațiul Sigur Oranj al Școlii Profesionale din Nisporeni

Activități cognitive, de dezvoltare personală, recreative, sportive,  de consiliere psihopedagogică –  aceasta este oferta Spațiului Sigur Oranj (SSO) renovat și dotat în căminul Școlii Profesionale din Nisporeni, în cadrul ”Inițiativei de sprijinire a refugiaților”, lansate de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Înființat pentru a răspunde nevoilor de recuperare și integrare socială a refugiaților ucraineni într-un mediu lipsit de orice fel de discriminare; orientat spre dezvoltarea deprinderilor de viață, prevenirea violenței în bază de gen, edificarea rezilienței emoționale, asigurarea accesului la servicii de sănătate, promovarea bunăstării psihosociale și a incluziunii sociale; funcționând zilnic în intervalul 9.30-22.00; având un program variat de activități, pe potriva tuturor vârstelor și intereselor, acesta își propune să contribuie la o mai rapidă integrare psihosocială a celor 73 de refugiați din comunitate (0-9 ani – 19 persoane; 10-17 ani 7 persoane; 18-24 ani – 4 persoane; 24+ ani –  43 de persoane).

Activitățile durează 1-2 ore și sunt realizate de facilitatori pregătiți în cadrul mai multor programe de formare desfășurate de Centrul Educațional PRO DIDACTICA sub egida ”Inițiativei de sprijinire a refugiaților”. Desfășurate de o manieră interactivă,  sub formă de training, de terapie cognitivă sau ocupațională, acestea sunt proiectate minuțios, având la baza un scenariu bine structurat, în funcție de vârsta și necesitățile participanților, presupunând prezentări de informații, realizarea de sarcini, discuții tematice (”Arta alimentației sănătoase”, „Dezvoltare personală”, ”Efectele utilizării mediului online” etc.). Cele mai populare sunt activitățile sportive (tenis de masă, badminton, fotbal, volei, etc.), desfășurate atât  în aer liber, cât și spațiu închis, care au menirea de a contribui  la promovarea culturii fizice și a sportului, a modului sănătos de viață, precum și la dezvoltarea încrederii  de sine, a spiritului competitiv și de echipă.

În SSO beneficiarii își pot petrece timpul liber jucând șah sau jocuri intelectuale; citind o carte din biblioteca pusă la dispoziție (care numără peste 200 de titluri); vizionând emisiuni TV, desene animate și filme; utilizând calculatoarele din dotare pentru informare și studiu; au posibilitatea de a comunica cu semenii și a lega prietenii.

Echipa locală de proiect a organizat și o excursie la Muzeul raional de istorie și etnografie, în vederea familiarizării cu istoria, cultura, valorile și tradițiile locale. De asemenea, refugiații ucraineni au vizitat Secția raională pentru situații excepționale, unde a fost desfășurată o discuție pe marginea conceptului de ”situație de risc” și a modalităților de acțiune în cazul acesteia. Ei au mai avut parte de o întâlnire cu reprezentanți ai Direcției pentru ocuparea forței de muncă, în cadrul căreia au fost abordate chestiuni privind ghidarea în carieră și angajarea în câmpul muncii.

Nivelul de implicare a beneficiarilor în activitățile SSO Nisporeni este în creștere, deoarece acestea le oferă multiple oportunități de dezvoltare și de socializare. În plus, interacționând zi de zi și stabilind relații amicale, aceștia au reușit să creeze o comunitate.

Concurs de selectare a 40 de adolescenți (13-15 ani) pentru participare la programul de schimb intercultural internațional în Trogen, Elveția (10-30 octombrie 2022)

C.E. PRO DIDACTICA, cu suportul Fundaţiei pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveţia (PCF), anunţă concurs de selectare a 40 de adolescenți pentru participare la programul de schimb intercultural în Satul Copiilor din Trogen (Elveţia), în perioada 10-30 octombrie 2022. Activitatea, desfășurată în cadrul proiectului ”Promovarea și dezvoltarea educației interculturale în formarea inițială a viitorilor pedagogi”, are scopul de a spori nivelul de toleranță al tinerilor din Republica Moldova, prin formarea și consolidarea competențelor interculturale. Participanții vor fi implicați în activităţi de educaţie non-formală împreună cu alți adolescenți din țările în care se implementează proiecte cu suportul Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” (Elveția, Macedonia, Serbia, Polonia sau Ucraina). Organizatorii programului vor acoperi următoarele costuri: programul educațional interactiv (2 săptămâni), cazarea tinerilor (2 săptămâni în Trogen), mesele participanților pe durata aflării în Elveția, parțial transportul tur-retur și cazarea în hostel.

👉 CARE SUNT BENEFICIILE PROGRAMULUI DE SCHIMB INTERCULTURAL?

📌 Program interactiv de educație interculturală cu accent pe activități non-formale: pe parcursul a 2 săptămâni vei fi implicat, împreună cu alți adolescenți din Europa, în activități educaționale în care vei asimila valori, precum toleranța, non-discriminarea, empatia și vei explora sentimentul acceptării diversității, indiferent de etnie, limba vorbită, confesiune, cultură;

📌 Expunerea la diversitate, dezvoltarea noilor abilități: vei învăța să interacționezi, să comunici, să lucrezi în echipă cu alți tineri de vârsta ta; vei întâlni persoane interesante, cu care vei lega adevărate prietenii;

📌 Dezvoltarea abilităților sportive: îți vei testa propriile limite, îți vei antrena calitățile de lider și spiritul de inițiativă, implicându-te în diferite concursuri și activități sportive;

📌 Explorarea diverselor talente, descoperirea noilor interese, prin deschiderea spre a încerca lucruri noi;

📌 Conectarea cu natura (departe de tablete, computere etc.), având ocazia de a experimenta minunile pe care ni le oferă ea;

📌 Excursii memorabile: plimbare cu telefericul pe Muntele Säntis, deschizându-se o priveliște spectaculoasă peste munții Alpi; excursie la cea mai mare cascadă din Europa de pe râul Rhine; vizitarea orașului pitoresc Schaffhausen; excursie la parcul național „Peter and Paul” din St. Gallen, unde vei admira viețuitoarele sălbatice în habitatul lor natural; excursii în orașele Viena și Budapesta etc.

📌 Experiențe valoroase, emoții pozitive, prietenii adevărate, amintiri care vor dăinui peste ani și multe altele…

👉 CRITERII DE ELIGIBILITATE:

✅ ești născut(ă) în anul 2007, 2008 sau 2009;

✅ pașaportul tău biometric este valabil cel puțin până în luna aprilie 2023;

✅ ești o fire deschisă și interesată de cultura altor popoare;

✅ eşti pregătit(ă) să împărtăşeşti cunoştinţele dobândite la întoarcere acasă (să organizezi o activitate de follow-up pentru colegii de şcoală, prieteni etc.);

✅ nivelul de cunoaștere a limbii engleze este satisfăcător (toate activitățile se vor desfășura în limba engleză).

👉 CONTRIBUȚIA FINANCIARĂ A FIECĂRUI PARTICIPANT: 7500 lei (acoperă parțial cheltuielile de transport tur-retur Elveţia-Moldova, mesele în timpul călătoriei, cazarea în hostel (o noapte în Budapesta și o noapte în Viena), excursiile).

👉 AI MAI MULTE ȘANSE SĂ FII SELECTAT(Ă) DACĂ:

🔹 ai participat la activitățile organizate în cadrul proiectului ”Promovarea și dezvoltarea educației interculturale în formarea inițială a viitorilor pedagogi” (dacă ai beneficiat de activitățile desfășurate de către studenții-viitori pedagogi în domeniul educației interculturale în instituția în care îți faci studiile);

🔹 ești voluntar(ă) sau membru(ă) activ(ă) în cadrul unui ONG, centru pentru tineri, consiliu local al elevilor/tinerilor;

🔹 reprezinţi un grup etnic minoritar;

🔹 locuiești în una din regiunile: Bălți, Chișinău, Comrat, UTA Găgăuzia.

‼ CUM PARTICIPI?

✅ completezi formularul de înregistrare: https://forms.gle/vnoXss2H4ErhhP8KA

✅ expediezi prin email la adresele: vscurtu@prodidactica.md (cc: prodidactica@prodidactica.md) până pe data de 7 august 2022:

1) o scrisoare de intenție (maxim o pagină A4, format word sau pdf), în limba engleză sau română (limba engleză va constitui un avantaj) în care vei expune:

📌 Ce cunoști despre programul de schimb intercultural din Trogen?

📌 Ești implicat în alte proiecte/activități desfășurate în liceul/școala în care înveți? Ce fel de proiecte și cum te implici?

📌 De ce dorești să participi la programul de schimb intercultural?

2) copia pașaportului biometric valabil.

Candidații preselectați vor participa la un interviu online/față-în-față în perioada 23-26 august 2022.

⏰ Așteptăm dosarele candidaților până pe 7 august 2022, la adresa de email: vscurtu@prodidactica.md (cc: prodidactica@prodidactica.md).

Persoană de contact: Vitalie Scurtu, tel.: 069 103 926.

MULT SUCCES!

Spațiul Sigur Oranj al Școlii Profesionale din Criuleni

Spațiile Sigure Oranj (SSO) au menirea de a facilita recuperarea și integrarea psihosocială a refugiaților ucraineni: copii, adolescenți, tineri și vârstnici. Unul dintre cele 4 SSO inaugurate în cadrul ”Inițiativei de sprijinire a refugiaților”, lansate de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, este cel din căminul Școlii Profesionale din Criuleni. Acesta a fost deschis pe lângă Centrul de Plasament Temporar pentru Refugiați Criuleni, unde sunt cazate 79 de persoane:

  • 21 copii de 0-9 ani;
  • 17 tineri de 10-17 ani;
  • 7 tineri de 18-24 ani
  • 34 de adulți virsta 24+.

Membrii echipei locale a proiectului, pregătiți în cadrul mai multor programe de formare desfășurate de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în vederea asigurării bunei funcționări a SSO, la elaborarea planului de activitate al spațiului de care sunt responsabili au ținut cont de așteptările, interesele, și vârsta beneficiarilor, incluzând o gamă variată de activități. Programul zilnic conține 2 activități – educaționale, recreative sau de consiliere, care durează 1-2 ore:

  • ”Arta meșteșugului”. În cadrul acestei activități, realizate de 2 ori pe săptămână a câte 2 ore academice, copiii și adolescenții participanți (5-16 ani) confecționează articole din materiale textile, hârtie colorată, carton, lut etc. De asemenea, ei sunt inițiați în arta brodatului și croșetatului. Scopul activității vizează dezvoltarea abilităților motorii fine și a creativității, stimularea exprimării de sine Participanții modelează, construiesc și decorează diverse obiecte folosind tehnici dintre cele mai variate.
  • ”Art Club”. Atelierele de creație, jocurile distractive și de cunoaștere pe care mizează clubul, care se adresează copiilor și adolescenților cu vârste cuprinse între 3 și 14 ani, își propun să încurajeze exprimarea gândurile, a sentimentelor și a trăirilor prin artă, precum și descoperirea, interpretarea critică și utilizarea informațiilor vizuale. Participanții fac origami, realizează desene, inclusiv tematice.
  • Activitățile sportive (volei, tenis de masă, fotbal, badminton etc.) țintesc să contribuie la promovarea modului sănătos de viață, la fortificarea organismului, la dezvoltarea multilaterală a personalității. La activități participă copii de 7-12 ani. În cazul celor de echipă, copiii mai mici de 7 ani sunt admiși cu acordul părinților.
  • Activitățile de consiliere sunt axate pe acordarea de suport psihoemoțional. Acestea sunt orientate spre cunoașterea de sine, dezvoltarea emoțională și a empatiei, dobândirea și valorificarea abilităților de comunicare și de socializare. Ele pun accentul pe consolidarea încrederii în sine, pe implicarea și menținerea în activitate a beneficiarilor. Numărul participanților variază între 15 și 20 de persoane. În ceea ce privește adulții, consilierea are loc individual, la dorință, prin discuție liberă, iar în cazul copiilor – atât individual, cât și în grup, prin jocuri educative.

Activitățile, realizate individual, în grup sau în echipe, sunt debrifate de organizatori, facilitator sau psiholog, care completează o fișă cu următoarele compartimente: data și ora desfășurării, numele facilitatorului/psihologului; grupul țintă; numărul de participanți, genul și vârstele acestora; tipul și scopul activității; materialele/echipamentele necesare; conținutul activității; nivelul de implicare al participanților; concluzii privind activitatea. De la o zi la alta, refugiații ucraineni demonstrează un interes tot mai mare pentru activitățile derulate în cadrul Spațiului Sigur Oranj. Participând la demersurile propuse, ei își petrec timpul liber într-un mediu captivant, lipsit de riscul discriminării, își dezvoltă un set de abilități, învață a comunica, inclusiv în limba română, și a stabili relații prietenoase unii cu alții, dar și cu membrii comunității care i-a găzduit.

Un pas înainte spre incluziunea socială a adolescenților și a tinerilor refugiați din Ucraina

”Înțeleg că este destul de dificil să nu te gândești la ceea ce se petrece în jurul tău, la rudele tale, la prietenii tăi, la vecinii tăi. Te pot ajuta, îndruma, asculta, ca să te orientezi în această situație ce s-a abătut asupra ta, căci ce poate fi mai important ca surâsul de pe fața ta… Ești confuz, însă să știi că este destul de important să înțelegi ce îți dorești cu adevărat. Aflându-te aici, în Moldova, ai putea să studiezi de rând cu copiii noștri, să înveți limba noastră, dar și s-o cizelezi pe a ta, împreună cu alți copii refugiați, deoarece țara ta natală va avea nevoie de viitor în persoana ta. Desigur, sunt multe de făcut, deci trebuie să-ți sufleci mânecile, să te apuci de treabă, să-ți continui viața. Va veni ziua cînd te vei întoarce acasă… Cred că îți faci planuri grandioase, doar ajutându-te pe tine, îi vei putea ajuta pe alții… Nu lăsa mâinile în jos. Nu e momentul pentru mîhnire și deznădejde. E nevoie să ții capul sus, să nu te lași bătut!”.

Acest fragment a fost extras dintr-o scrisoare adresată unui copil refugiat, elaborată, ca temă de casă, de unul dintre participanții la programul de formare ”Incluziunea socială a adolescenților și a tinerilor refugiați”. Programul, desfășurat offline, în perioada 20-22, 27-28 iunie, de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), în cadrul Inițiativei de sprijinire a refugiaților, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, a întrunit membrii echipelor celor 4 ”Spații Sigure Oranj” (SSO) create pe lângă Școala Profesională din Criuleni, Școala Profesională din Nisporeni și Universitatea Tehnică a Moldovei. Scopul instruirii – care a fost moderată de Elena CREANGĂ, Lilia NAHABA, Svetlana ȘIȘCANU, Galina FILIP, Valeriu GORINCIOI, Ludmila ȘCHIOPU, Maria LUNGU și Mariana IORGU – a vizat dezvoltarea competențelor profesionale în acordarea de suport adolescenților și tinerilor ucraineni din centrele pentru refugiați, în vederea atenuării riscului de discriminare și facilitării incluziunii lor sociale.

Pentru activitatea de follow-up, care a avut loc azi, 14 iulie, pe lângă o scrisoare de susținere destinată unui copil, adolescent sau tânăr refugiat, participanții au mai avut de elaborat și un plan de acțiuni îndreptate spre asigurarea stării de bine în ”Spațiile Sigure Oranj”. Lucrările au fost supuse debrifării, primind feedbackul celor prezenți: formatori și colegi.

În final, cursanții au fost familiarizați cu un alt model, cel al unui plan detaliat al activității, care va fi completat lunar pentru fiecare tip de demers realizat în cadrul SSO, fie educațional, fie recreativ. Coordonatorii locali, psihologii, facilitatorii și voluntarii participanți la programul  ”Incluziunea socială a adolescenților și a tinerilor refugiați” au demonstrat și cu această ocazie implicare și deschidere pentru dobândirea de cunoștințe și abilități necesare unui ”Spațiu Sigur Oranj”, un spațiu al stării de bine.

Automotivația cadrelor didactice – o stare de spirit necesară în școală

Care este esența automotivației și care sunt cauzele acesteia? Ce implică fenomenul, care îi sunt mecanismele? Ce legități îl guvernează? Care sunt caracteristicile unei persoane automotivate? Ce înseamnă o persoană demotivată și cum poate fi ajutată sau cum se poate ajuta singură să depășească această stare? Care sunt strategiile și tehnicile de motivare de sine? Răspunsurile la aceste întrebări au fost oferite astăzi, 8 iulie, pe parcursul unui atelier cu elemente de training care și-a propus actualizarea cunoștințelor despre automotivație și însușirea de noi instrumente de sporire a acesteia, pentru autoeficacitate profesională, cât și pentru autoeficacitatea academică a elevilor.

Activitatea, realizată offline de C.E. PRO DIDACTICA, în cadrul proiectului ”Platforma Educație” al programului Uniunii Europene ”Măsuri de promovare a încrederii”, implementat de PNUD Moldova, s-a adresat cadrelor didactice din instituții de învățământ de pe ambele maluri ale Nistrului, 15 la număr. Concepând cele 3 sesiuni de instruire în cheia cadrului ERRE, fiecare având o consistentă componentă teoretică și una practică, și pornind de la convingerea că ”profesorii sunt cei care creează alte profesiuni”, formatoarele Elena CREANGĂ și Lilia NAHABA au canalizat atenția și efortul participanților spre conștientizarea faptului că:

– automotivația este o alegere, un mod de viață; că reușitele la locul de muncă și în viața privată sunt strâns legate de aceasta;

– nivelul de automotivație al cadrului didactic influențează direct nivelul său de pregătire, gradul de implicare în demersul la clasă, entuziasmul și pasiunea cu care îşi face meseria, ceea ce influențează direct motivația elevilor pentru studiu.

”Lecția despre automotivație” de  astăzi – una cu multă analiză, reflecție, discuție, cu mult exercițiu – și-a atins scopul: cel de a contribui la dezvoltarea competențelor necesare creșterii nivelului de automotivație al participanților, în numele creșterii nivelului de motivație al elevilor pentru învățare.

Programul ”Formarea continuă a formatorilor”

În perioada 28 iunie-11 iulie curent, un grup de profesori din învățământul profesional tehnic în domeniul agricol și al transporturilor, îndrumați de formatorii Valeriu GORINCIOI, Angela TOMIȚA și Sergiu COCEAȘ, se pregătesc să devină specialiști în educația adulților și în mentorat. Această oportunitate de creștere profesională le este oferită celor 15 cadre didactice (Școala Profesională nr. 9 din Chișinău, Centrul de Excelență în Transporturi din Chișinău, Colegiul Tehnic Agricol din Svetlîi, Colegiul Agroindustrial din Ungheni, Centrul de Excelență în Viticultură și Vinificație din Chișinău) de proiectul ”Creativo”, implementat de Centrul de Educație Antreprenorială și Asistență în Afaceri (CEDA).

Programul Centrului Educațional PRO DIDACTICA ”Formarea continuă a formatorilor”, acreditat de ANACEC, este îndreptat spre dezvoltarea competențelor de concepere, planificare, organizare și implementare a demersurilor formative în sala de clasă și la distanță, în baza principiilor psihopedagogice de instruire a adulților. Pe parcursul activității, desfășurate atât offline, cât și online, cursanții sunt familiarizați cu noțiunile inerente conceptualizării unui training sau a unei activități de mentorare – principiile și particularitățile instruirii adulților; metodele și tehnicile de identificare a necesităților de formare; stilurile de învățare aa vârsta respectivă; tehnicile de consiliere și stilurile de intervenție ale mentorului; cadrul juridic-normativ al secției de formare continuă, strategii și politici de asigurare a calității, structura unui training; managementul activității de formare; algoritmul de aplicare a tehnicilor de lectură, de organizare grafică a informației, de scriere, de discuție, de argumentare; evaluarea în cheia ERRE etc. Componenta practică a cursului pune accentul pe exerciții de aplicare a diverselor strategii didactice, metode și procedee specifice organizării și desfășurării instruirii adulților.

Programul se va încheia cu o activitate de follow-up, pentru care participanții vor elabora scenariul unui curs/al unei secvențe de învățare adresat/e adulților.

Beneficiarii programului vor primi certificate care le vor permite să activeze în calitate de formatori în instituțiile de învățământ profesional tehnic în cadrul cărora funcționează secții de formare continuă.

Pentru o comunicare eficientă în instituțiile de învățământ de pe ambele maluri ale Nistrului

Pe data de 28 iunie curent, la C.E. PRO DIDACTICA a avut loc atelierul cu elemente de training ”Comunicarea eficientă”. Organizat în cadrul proiectului ”Platforma Educație” al programului Uniunii Europene ”Măsuri de promovare a încrederii”, implementat de PNUD Moldova, evenimentul și-a propus actualizarea cunoștințelor teoretice și practice privind comunicarea eficientă. Cei doi formatori, Viorica GORAȘ-POSTICĂ și Vitalie SCURTU, care au ales pentru intervenția lor motto-ul ”Comunicarea se învață!”, au pus accentul pe trei aspecte: comunicarea didactică, comunicarea instituțională și comunicarea interpersonală, abordându-le din câteva perspective – criza comunicării, barierele în calea unei comunicări sănătoase și soluțiile de depășire a acestora, comportamentul comunicațional, cultura emoțională, modalități de optimizare a comunicării etc.

Nostalgici după un context de formare și un schimb de experiență pe viu, cei 18 participanți – manageri de instituții de învățământ, profesori, educatori și reprezentanți ai Direcției Învățământ General de pe ambele maluri ale Nistrului – s-au implicat deplin în exercițiul zilei, demonstrând un activism sporit. Așteptări și temeri; Revizuire circulară; Unul stă, ceilalți circulă; Turul galeriei, SINELG sunt câteva din instrumentele de lucru individual și în echipe utilizate, care au condus spre rezultate și produse concrete. Sarcinile propuse spre realizare au fost orientate spre identificarea blocajelor de comunicare interpersonală, didactică și instituțională și determinarea soluțiilor pentru eficientizarea acesteia; simularea tehnicilor didactice de comunicare verbală și nonverbală în diferite contexte; sinteza reperelor teoretice de optimizare a relațiilor emițător-receptor.

O nouă rundă de instruire pentru personalul-resursă al ”Spațiilor Sigure Oranj”

Echipele responsabile de activitatea celor 4 ”Spații Sigure Oranj”, inaugurate în căminele Școlii Profesionale din Criuleni, Școlii Profesionale din Nisporeni și Universității Tehnice a Moldovei, s-au reunit, într-o formulă completă, la Summit Events, pentru programul de formare ”Incluziunea socială a adolescenților și a tinerilor refugiați”. Acesta este desfășurat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), în cadrul Inițiativei de sprijinire a refugiaților,  ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova. Astfel, 18 coordonatori locali, psihologi, facilitatori și voluntari își vor dezvolta competențele profesionale în acordarea de suport adolescenților și tinerilor ucraineni cazați în centrele locale pentru refugiați, pentru a atenua riscul discriminării și a asigura o mai bună incluziune socială a acestora. Instruirea va dura 6 zile și va fi facilitată de formatorii Elena Creangă, Lilia Nahaba, Svetlana Șișcanu, Galina Filip, Valeriu Gorincioi, Ludmila Schiopu, Maria Lungu și Mariana Iorgu.

Competențe de planificare pentru o mai mare eficiență a ”Spațiilor Sigure Oranj”

În luna mai, în căminele Școlii Profesionale din Criuleni, Școlii Profesionale din Nisporeni și Universității Tehnice a Moldovei au fost create 4 ”Spații Sigure Oranj”, destinaterefugiaților ucraineni – copii, tineri, femei și vârstnici, pentru activități de învățare, de petrecere a timpului liber și socializare, de consiliere de specialitate, în vederea atenuării riscului de discriminare și facilitării inserției sociale a beneficiarilor.

Pentru ca aceste spații să-și îndeplinească pe deplin misiunea, echipele celor 3 instituții de învățământ (manageri, profesori, psihologi și pedagogi sociali) au participat pe parcursul a două zile, 26 mai și 9 iunie, la programul de formare ”Planificarea și asigurarea funcționalității ”Spațiilor Sigure Oranj”. Atelierul a fost organizat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în cadrul inițiativei de sprijinire a refugiaților, lansată în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Scopul programului a constat în dezvoltarea competențelor profesionale ale personalului implicat în activitatea ”Spațiilor Sigure Oranj” de elaborare și implementare a unor planuri de acțiuni educaționale și recreative, pentru o mai bună funcționalitate a centrelor respective. Instruirea, desfășurată online și moderată de formatoarele Rima Bezede și Viorica Goraș-Postică, a fost axată pe: familiarizarea cu conceptul și procesul de planificare eficientă și diversificată a demersurilor, inclusiv participativă; însușirea unor tehnici interactive de relaționare și dezvoltare personală și socială; actualizarea cunoștințelor și a abilităților de leadership; cunoașterea modalităților de valorificare a resurselor disponibile și a potențialului propriu, al colegilor, al partenerilor în organizarea activităților proiectate etc.

Ca temă de casă, ghidându-se de modelul studiat, participanții au avut de elaborat planul de acțiuni pentru perioada iunie-august al spațiului de care sunt responsabili, în funcție de categoriile de vârstă și necesitățile beneficiarilor.  În timpul prezentării și debrifării lucrărilor – consistente, clare, accesibile și variate ca gen de activități propuse –  au fost scoase în evidență părțile reușite și cele care trebuie îmbunătățite, dificultățile întâmpinate de cursanți în procesul de organizare a activității spațiilor și de elaborare a planurilor, resursele lipsă etc. În baza recomandărilor formatoarelor, planurile, săptămânale și lunare, vor fi perfecționate, fiind ulterior acroșate în cămine, pentru a fi la îndemâna refugiaților.

Inițiativa de sprijinire a refugiaților este lansată de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova. Aceasta vine să contribuie la consolidarea capacităților instituțiilor de învățământ profesional tehnic și superior de a sprijini integrarea refugiaților ucraineni (adolescenți, tineri și familiile acestora), prin dezvoltarea deprinderilor de viață, prevenirea violenței în bază de gen, edificarea rezilienței emoționale, asigurarea accesului la servicii de sănătate, promovarea bunăstării psihosociale și a incluziunii lor sociale.

 În atenția cadrelor de conducere din instituțiile de învățământ general

🧑‍🎓 Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în colaborare cu Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educație și Cercetare, organizează în luna iunie curent (activități sincron: 20, 21, 22, 29 iunie 2022), cursul de formare continuă a cadrelor manageriale din instituții de educație timpurie, școli, centre de creație: EVALUAREA CALITĂȚII ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL GENERAL.

✔ Formatori: Sergiu Orehovschi, Olga Tarlev.

✔ Intervalul de timp: 10.00-13.00.

✔ Limba de instruire: limba rusă.

🎯 Cursul oferă un suport metodologic ce ține de managementul calității în educație și, în parte, vine în întâmpinarea managerilor școlari în procesul de realizare a rapoartelor anuale de activitate – atât a instituțiilor de învățământ general, cât și a cadrelor de conducere. În special, cursul va fi util conducătorilor instituțiilor care în anul școlar 2022-2023 vor fi supuse evaluării externe în vederea acreditării sau evaluării externe periodice.

Costul programului: 560 lei.

💻 Instruirea se va realiza online. La finalul cursului se oferă certificat de absolvire.

Numărul de credite obținute: 6.

Pentru înregistrarea, vă rugăm să accesați link-ul: https://forms.gle/8C8rmJ7rxN4jc9vr7

⏰ Înregistrarea este deschisă până pe 15 iunie.

Pentru mai multe detalii, vizitați pagina: http://prodidactica.md/servicii/ sau contactați-ne la numărul de telefon: 022 54 19 94.

Persoană de contact: Lilia NAHABA, coordonator program.

Inițiative europene de re-animare a educației adulților din perspectiva BILDUNG

Pe 1-2 iunie curent, în orașul Gent din Regatul Belgiei, s-a desfășurat a patra întâlnire a membrilor echipei din proiectul european Erasmus+ – BILDUNG – „Construirea sistemelor incluzive de învățare pe tot parcursul vieții prin dezvoltarea unei înțelegeri europene a Bildung-ului pentru generațiile viitoare”. – https://eaea.org/project/bildung/. Dna prof. univ. V. GORAȘ-POSTICĂ, expert-cercetător în promovarea inițiativei date în Republica Moldova, a participat ca membră a echipei de elaborare a produsul intelectual 4 – Dezvoltare durabilă și Bildung. Amintim că Bildung promovează o educație care vizează toate aspectele dezvoltării indivizilor, comunităților și societăților, inclusiv dimensiuni etice, emoționale și științifice, integrate holistic. Prin aceasta, Bildung fortifică democrația, îi învață pe indivizi cum să fie cetățeni activi și îi pregătește pentru provocările care, deși sunt gestionate de state naționale, sunt trăite în mod singular de fiecare individ.

Întrunirea a început cu dezbateri pe marginea unei publicații din presa internațională cu referire la abordarea critică a Bildung-ului în proiectul dat, cu contraargumente pe marginea relevanței actualizate și contextualizate a cercetărilor și colectarea de bune practici de educație a adulților în domenii cheie, precum democrația, digitalizarea, dezvoltarea durabilă și abilitățile elementare.

Membrii grupurilor internaționale de lucru din țări precum Belgia, Elveția, Estonia, Finlanda, Germania, Grecia, Irlanda, Moldova, Spania au prezentat și au dezbătut rezultatele obținute prin elaborarea a cinci produse intelectuale, ce vor fi diseminate la scară largă pentru re-animarea diferitor domenii de educație a adulților.

Vizita la Consiliul Municipal din Gent ne-a familiarizat cu experiențe avansate de educație a adulților din oraș. Oficialii au recunoscut din start că întreaga municipalitate este afectată la moment de inflație și de creșterea prețurilor, dar istoria seculară îi obligă să muncească pentru și împreună cu toți locuitorii ca să își creeze prezent asigurat și viitor sustenabil. S-a evidențiat necesitatea schimbării mentalității comune, a educării consumatorului pentru care muncesc împreună cu sectorul asociativ (un funcționar local este responsabil de parteneriatul cu ONG-urile din oraș).

Experiența prezentată în detalii de reprezentanții Consiliului municipal Gent s-a referit la o practică avansată, inițiată în 2005 de către Departamentul de management al solidarității internaționale – Târgurile de modă, de produse alimentare și de produse TICwww.gentfairtraide.be. De atunci orașul Gent, al treilea ca mărime din Belgia, a câștigat numele de orașul târgurilor, sprijinite și organizate de o rețea complexă de voluntari, funcționari publici, experți și antreprenori. Strategiile principale de activitate sunt trei: sprijinul inovatorilor/pionierilor; conducerea prin exemple bune, procurări sustenabile și promovarea stilului de viață durabil și etic.

În 2024, orașul Gent va deveni capitala europeana a tineretului, recunoscându-se că orașul străvechi este și unul care prietenos tinerilor, fiind recunoscut în Belgia ca oraș universitar, deschis pentru cooperări internaționale, inclusiv cu Republica Moldova.

În final, invităm reprezentanții mediului academic, dar și practicienii, să ”viziteze” în mod reflexiv, de manieră pragmatică dimensiunile Bildungului: https://drive.google.com/drive/folders/1YBBFjlY5xhiL-Og2vmdX7RaosqHggwWz, dar și să le valorifice în varii contexte de educație a adulților.

Centrul de Educație Interculturală inaugurat la Universitatea de Stat ”Grigore Țamblac” din Taraclia

La începutul săptămânii curente, la Universitatea de Stat „Gr. Țamblac” din Taraclia, a fost inaugurat Centrul Didactic de Resurse în domeniul EIC. Activitatea s-a produs în cadrul proiectului „Promovarea și dezvoltarea EIC în formarea inițială a cadrelor didactice, faza 2″, implementat de CE PRO DIDACTICA, cu sprijinul Fundației pentru Copii „Pestalozzi” din Elveția. Fiind una dintre cele 7 universități partenere în proiect, instituția regională de învățământ superior a beneficiat de variate și multiple mijloace didactice, echipament electronic, literatură metodică. Astfel, viitorii educatori, învățători și profesori, abilitați profesional aici, vor avea posibilitatea să își dezvolte în mod eficient competența interculturală, care este mai mult decât necesară în condițiile multiculturale în care trăiesc și își încep cariera pedagogică.

Ne-a surprins plăcut implicarea responsabilă și profesionistă în organizarea evenimentului a dnei rector, dr. conf. univ. Maria PASLARI, în cooperare cu coordonatorul local dr. conf. univ. Nina GORBACIOVA. De aceeași manieră a participat întreaga echipă de cadre didactice, secundați de studenții de la diferite specialități. Alocuțiunile rostite în limbile română, bulgară, rusă și engleză au demonstrat succesele educației multilingve, ca și componentă a competenței interculturale. Universitatea va completa fondul Centrului de Educație Interculturală cu alte materiale didactice, echipamente, mobilier, precum și va planifica activități ce vor contribui la dezvoltarea competenței interculturale pe plan intra- și extrauniversitar.

Evenimentul a culminat cu un concert al studenților, viitori profesori de educație muzicală, care a inclus creații reprezentative din tezaurul muzical al bulgarilor, dar și al românilor, găgăuzilor basarabeni. Sperăm ca starea optimistă de spirit și mobilizarea plenară a beneficiarilor proiectului să contribuie în mod durabil la o educație interculturală de calitate, relevantă aici și acum în contextele în care vor activa cadrele didactice în devenire.

Formare pentru sprijin pedagogic și psihologic în procesul de integrare a adolescenților și a tinerilor refugiați din Ucraina

Centrul Educațional PRO DIDACTICA a dat startul programului de formare ”Incluziunea socială a adolescenților și a tinerilor refugiați”. Activitatea este realizată în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), în cadrul inițiativei de sprijinire a refugiaților, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, și în coordonare cu Ministerul Educației și Cercetării.

Programul se adresează personalului-cheie din toate instituțiile de învățământ profesional tehnic, dar și din Universitatea Tehnică a Moldovei, în ale cărei cămine sunt înființate două ”Spații Sigure Oranj” destinate refugiaților pentru activități educaționale și recreative. Acesta are drept scop dezvoltarea competențelor indispensabile acordării de suport în integrarea adolescenților și a tinerilor ucraineni aflați pe teritoriul Republicii Moldova ca urmare a evenimentelor din țara lor de baștină, pentru a atenua riscul discriminării și a asigura o mai bună incluziune psihosocială a acestora.

Cei circa 270 de manageri, profesori, psihologi și pedagogi sociali din 91 de centre de excelență, colegii, școli profesionale și din Universitatea Tehnică a Moldovei vor fi pregătiți ca experți pentru instituțiile pe care le reprezintă. Aceștia vor avea rolul de persoane-resursă abilitate să organizeze, la necesitate, activități de formare continuă în domeniul educației interculturale, al deprinderilor de viață și al unui stil de viață sănătos, al asigurării stării de bine în școală și al consilierii educaționale a tinerilor, al rezilienței emoționale a cadrelor didactice, precum și să ofere consultanță în vederea facilitării inserției sociale a beneficiarilor centrelor comunitare pentru persoanele refugiate.

Sesiunile de training se vor desfășura pe parcursul lunii iunie, în trei tururi, fiind moderate de formatori cu o bogată experiență profesională.

Inițiativa de sprijinire a refugiaților este lansată de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova. Aceasta vine să contribuie la consolidarea capacităților instituțiilor de învățământ profesional tehnic și superior de a sprijini integrarea refugiaților ucraineni (adolescenți, tineri și familiile acestora), prin dezvoltarea deprinderilor de viață, prevenirea violenței în bază de gen, edificarea rezilienței emoționale, asigurarea accesului la servicii de sănătate, promovarea bunăstării psihosociale și a incluziunii lor sociale.

Competențe profesionale pentru facilitarea inserției psihosociale a refugiaților ucraineni de 10-24 de ani

Pe parcursul lunii iunie, circa 270 de profesori, psihologi, pedagogi sociali și manageri din învățământul profesional tehnic și din cel superior vor participa la programul de formare ”Incluziunea socială a adolescenților și a tinerilor refugiați”. Organizat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), în cadrul inițiativei de sprijinire a refugiaților, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova, acesta are misiunea de a pregăti beneficiarii să sprijine efortul de integrare socială al tinerilor refugiați ucraineni din Republica Moldova.

Instruirea se va desfășura în 3 tururi, fiecare respectând următorul algoritm:

  • 4 grupuri a câte 24-25 de cursanți;
  • 5 sesiuni de training online;
  • 5 module: ”Dimensiunile educației interculturale în contextul integrării sociale a adolescenților și a tinerilor refugiați”, ”Consilierea educațională a adolescenților și a tinerilor refugiați”, ”Starea de bine în școală/instituție”, ”Dezvoltarea abilităților de viață ale adolescenților și tinerilor refugiați și promovarea unui stil de viață sănătos”, ”Reziliența emoțională a cadrelor didactice”;
  • 9 formatori: Elena Creangă, Lilia Nahaba, Ecaterina Moga, Svetlana Șișcanu, Galina Filip, Valeriu Gorincioi, Ludmila Schiopu, Maria Lungu, Mariana Iorgu.

Astăzi, 1 iunie, în sala de clasă virtuală au intrat participanții turului I.

Inițiativa de sprijinire a refugiaților este lansată de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova. Aceasta vine să contribuie la consolidarea capacităților instituțiilor de învățământ profesional tehnic și superior de a sprijini integrarea refugiaților ucraineni (adolescenți, tineri și familiile acestora), prin dezvoltarea deprinderilor de viață, prevenirea violenței în bază de gen, edificarea rezilienței emoționale, asigurarea accesului la servicii de sănătate, promovarea bunăstării psihosociale și a incluziunii lor sociale.

Clubul PAIDEIA: ”Activități în cadrul proiectelor educaționale”

Profesorii întruniți în ședința din 20 mai curent a Clubului PAIDEIA, ultima din sesiunea din această primăvară, au avut parte de o scurtă incursiune în ”știința” proiectelor educaționale. Ghidați de formatoarea Daniela Vacarciuc, cei prezenți au abordat strategiile, tehnicile și metodele de planificare, implementare și evaluare a proiectelor educaționale. Aspectele puse în discuție  tipurile  de proiecte educaționale; condițiile necesare inițierii și etapele de realizare; componentele; regulile de aur ale formării echipei, profilul membrilor și delegarea rolurilor; managementul timpului și al materialelor, activitățile specifice etc. – au avut scopul de a facilita o mai bună cunoaștere a algoritmului de organizare a procesului propriu-zis și de obținere a produsului așteptat. Citește mai mult

Competența socială: mindfulness

Proiectul ”Platforma Educație” își continuă activitatea, la această etapă având în vizor dezvoltarea competențelor sociale ale cadrelor didactice. Astfel, în data de 19 mai curent, 45 de profesori de pe ambele maluri ale Nistrului au luat parte la seminarul ”Competența socială: mindfulness”.

Activitatea s-a axat pe familiarizarea audienței cu metodele și instrumentele de observare a mediului din sala de clasă și din instituția de învățământ și cu elementele care pot influența, negativ sau pozitiv, atitudinea, comportamentul, starea emoțională a elevilor. Aceasta a fost moderată de formatorii Elena Creangă și Valeriu Gorincioi,  a fost realizată în format hibrid, un grup de beneficiari participând cu prezență fizică, iar celălalt – online.

Subiectele de pe agenda zilei au fost următoarele: ”Relația dintre competența socială și starea de bine în școală”; ”Competențele și abilitățile sociale – definiții, teorii și clasificări”; ”Competența socio-emoțională ca factor fundamental în stabilirea și menținerea unor relații interpersonale armonioase”; ”Dimensiunile și  componentele stării de bine”; ”Mindfulness – competență de stimulare a conștientizării (atenției) depline”; ”Procese fundamentale ale mindfulness-ului”; ”Beneficiile și efectele mindfulness-ului”; ”Tehnici mindfulness pentru cadrele didactice”; ”Exerciții pentru reducerea stresului și menținerea sănătății mintale și a păcii interioare” etc.

Proiectul ”Platforma Educație” este derulat  în cadrul  Programului UE ”Măsuri de promovare a încrederii”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD Moldova.

Alți 90 de manageri pregătiți pentru asigurarea calității în învățământ

Ediția curentă a programului ”Evaluarea calității în învățământul general”, acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare, a luat sfârșit. Durând patru zile (10/11, 12, 17 și 19 mai) și desfășurându-se în format sincron și asincron, aceasta a întrunit 90 de cursanți (45 de directori și directori adjuncți de grădinițe și 45  de gimnazii și licee) și a fost facilitată de formatoarele Tamara Tonu, Maria Șevciuc, Olga Tarlev și Lilia Arteni. Citește mai mult