Școli și centre comunitare de învățare mai sigure și mai incluzive: sprijin pentru consolidarea cadrului instituțional

Școlile și centrele comunitare de educație online din cele 7 localități ale proiectului au parte de suport în elaborarea/îmbunătățirea și punerea în aplicare a politicilor instituționale incluzive din perspectiva de gen și de protecție a copiilor, inclusiv a violenței în bază de gen. Primul pas în acest proces l-a constituit activitatea de formare desfășurată în perioada 3-4 decembrie curent, care a întrunit reprezentanți ai instituțiilor de învățământ și ai DigitalHub-urilor.

Instruirea, facilitată de formatoarele Elena NASTAS (componenta ”Protecția copilului”) și Viorica GORAȘ-POSTICĂ (componenta ”Incluziune de gen”), i-a familiarizat pe participanți cu cadrul legal și principiile incluziunii, procesul de planificare și etapele conceperii documentelor instituționale de strategie, resursele necesare, bune practici din domeniu etc.

Următorul pas, pe parcursul căruia entitățile implicate vor beneficia de mentorat din partea echipei de proiect, este cel de elaborare/îmbunătățire a celor două documente:

  • Politica de protecție a copilului;
  • Politica de incluziune de gen.

Cele două documente urmează a fi definitivate până în luna martie 2026. Scopul acestora este de a asigura medii de învățare sigure, echitabile și fără prejudecăți pentru toate fetele și toți băieții, de a preveni orice formă de abuz, neglijare sau exploatare, de a promova diversitatea și respectul pentru toate identitățile de gen și de a elimina discriminarea bazată pe gen sau stereotipurile de gen.

Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Față în față cu istoria locală din Criuleni

Un grup de copii și adolescenți, atât din rândul refugiaților ucraineni, cât și din comunitatea gazdă, au efectuat, în data de 26 noiembrie curent, o excursie la Muzeul de Istorie și Etnografie din Criuleni. Activitatea, organizată în cadrul programului extracurricular „Educație interculturală. Conviețuire pașnică”, și-a propus să-i familiarizeze cu diversitatea culturală a zonei. Explorând colecțiile muzeului, admirând obiecte tradiționale și costume populare care ilustrează viața localnicilor de-a lungul timpului, ascultând poveștile din spatele acestora, participanții au avut prilejul să înțeleagă mai bine valoarea patrimoniului local, normele care au guvernat relațiile dintre oamenii din partea locului, importanța respectului reciproc și a dialogului intercultural.

Excursia face parte dintr-un șir de inițiative ale proiectului care au drept scop să dezvolte competențele sociale și civice ale copiilor și adolescenților și să faciliteze incluziunea educațională a acestora.

Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Școlile model. Planificare strategică

În perioada 25-27 noiembrie curent, a avut loc prima activitate de formare a ”Programului de suport pentru 10 Școli Model în procesul de planificare strategică”, desfășurată de echipa Centrului Educațional PRO DIDACTICA, în cadrul proiectului ”Promovarea educației de calitate și a oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți”, implementat de PNUD și UNICEF, cu sprijinul Uniunii Europene, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării.

Scopul programului de formare constă în consolidarea competențelor de planificare strategică și de dezvoltare organizațională în contextul funcționării și dezvoltării Școlii Model. În cadrul formării au fost abordate atât subiecte legate de conștientizarea importanței implementării managementului strategic, cât și conținuturi ce vizează în mod direct procesul de planificare a transformării la nivel instituțional. Trainingul a început cu prezentarea unei imagini generale asupra necesității transformărilor. În această etapă, au fost analizate motivele pentru care școala nu mai poate funcționa după modele tradiționale. Echipele manageriale au fost invitate să identifice „punctele fierbinți” din propriile instituții și domeniile în care schimbarea este critică.

Activitățile aplicative au inclus analiza unor studii de caz și simularea unor situații reale, precum  introducerea de proceduri moderne de management, bazate pe colaborare și încredere, utilizarea datelor în procesul de identificare a problemelor și de planificare a transformărilor. Definirea misiunii Școlii Model, extragerea valorilor care o reprezintă, transformarea misiunii și valorilor în compartimente observabile, formularea obiectivelor și asigurarea corelației acestora cu activitățile proiectate sunt doar câteva subiecte abordate în mod practic, prin exersare și simulare. Un subiect-cheie explorat în cadrul instruirii s-a referit la cultura învățării, accentul fiind pus pe înțelegerea clară a acestuia și pe dezvoltarea competențelor necesare pentru crearea unui mediu educațional în care profesorii, elevii și echipa managerială devin participanți activi ai perfecționării continue. O cultură solidă a învățării reprezintă fundamentul transformărilor autentice dintr-o instituție. Ea determină modul în care învață profesorii, colaborează echipele și este sprijinit progresul fiecărui elev.

Următoarea ediție a programului de formare, la care vor participa alte 5 Școli Model, se va desfășura în perioada 1-3 decembrie, după care fiecare dintre cele 10 Școli Model vor planifica și implementa o schimbare la nivel de instituție care va contribui la transformare acesteia într-un  ecosistem colaborativ, în care profesori, elevi, părinți și parteneri contribuie împreună la îmbunătățirea procesului educațional.

Concurs de selectare a unui Expert/ă în dezvoltarea mecanismului de monitorizare a educației online a copiilor refugiați

Centrul Educațional PRO DIDACTICA

anunță concurs de selectare a unui expert/ă în dezvoltarea mecanismului de monitorizare a educației online a copiilor refugiați

1. Context general

Centrul Educațional PRO DIDACTICA A.O. (CEPD), cu suportul Fundației pentru Copii Pestalozzi (PCF), Elveția, implementează proiectul „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, desfășurat în perioada 15 iunie 2025 – 31 decembrie 2026, în comunitățile: Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Chișinău și UTAG (Comrat, Vulcănești, Ceadîr-Lunga).

Proiectul susține incluziunea educațională a copiilor refugiați și îmbunătățește colaborarea dintre autoritățile publice locale și instituțiile responsabile de domeniul educației și protecției copilului (APL, Direcțiile de Educație, Serviciile Teritoriale de Asistență Socială și Serviciile de Asistență Psihopedagogică).

În contextul existenței unui număr de copii refugiați care continuă să studieze online conform curricula din Ucraina, este necesară dezvoltarea unui mecanism de monitorizare a prezenței, progresului și riscurilor educaționale asociate acestui tip de învățare.

Scopul mecanismului este să ajute autoritățile locale să monitorizeze ușor și constant copiii refugiați care învață online, astfel încât să poată colecta date despre numărul acestora, progresul școlar și eventualele dificultăți. Acest lucru va permite identificarea timpurie a copiilor aflați în risc și intervenția promptă pentru prevenirea izolării sau a abandonului școlar.

Pentru atingerea acestui obiectiv, CEPD anunță concurs privind selectarea unui expert/ă care să dezvolte mecanismul de monitorizare și să sprijine ulterior autoritățile locale din cele cinci regiuni ale proiectului în aplicarea lui.

2. Obiectivul consultanței

Expertul/experta selectat/ă va contribui la:

  1. Identificarea nevoilor, lacunelor și dificultăților autorităților locale (APL, DE, STAS) în monitorizarea copiilor refugiați care studiază online.
  2. Dezvoltarea unui mecanism și a unui set de instrumente practice pentru monitorizarea participării și progresului educațional al copiilor refugiați.
  3. Oferirea de mentorat online pentru autoritățile locale din cele 5 regiuni, pentru aplicarea în practică a mecanismului de monitorizare.

3. Calendarul activităților

Activitățile vor fi desfășurate în colaborare cu echipa CEPD și PCF Moldova, conform unui calendar agreat împreună cu expertul/experta selectat/ă. Estimativ:

  • Evaluarea necesităților: decembrie 2025
  • Prezentarea conceptului mecanismului de monitorizare: decembrie 2025
  • Dezvoltarea mecanismului și a instrumentelor: ianuarie 2026
  • Mentorat online în cele 5 regiuni: ianuarie – februarie 2026   
    (Datele exacte vor fi agreate ulterior)

4. Profilul candidatului

Candidatul/ candidata trebuie să îndeplinească următoarele criterii:

  • Studii universitare în educație, științe sociale, politici educaționale, management de proiect sau domenii conexe.
  • Experiență profesională relevantă în lucrul cu autorități locale din domeniul educației și/sau asistenței sociale.
  • Experiență în dezvoltarea de instrumente, proceduri sau mecanisme de monitorizare în context educațional sau social.
  • Experiență în domeniul refugiaților, protecției copilului sau incluziunii educaționale – constituie avantaj.
  • Abilități excelente de analiză, comunicare și facilitare online.
  • Capacitate de redactare clară și structurată.

5. Procedura de aplicare: Persoanele interesate vor transmite prin e-mail un dosar de aplicare care să conțină:

  • Curriculum Vitae actualizat;
  • Scrisoare de motivare, care va include o descriere a experienței relevante, a motivației pentru participare și, dacă este cazul, detalii despre colaborări anterioare cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA;
  • Propunerea financiară, cu toate taxele incluse.
  • Pentru depunerea dosarului, a se vedea Termenii de referință

Dosarul va fi completat în limba română și expediat la adresa: ctimbur@prodidactica.md și prodidactica@prodidactica.md, cu mențiunea în subiectul mesajului: „Expert/ă mecanism de monitorizare”.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 6 decembrie 2025, ora 17.00

Pentru detalii suplimentare, vă rugăm să contactați:        
Cristina Tîmbur, Coordonatoare de proiect, ctimbur@prodidactica.md, +373 68551156.

Competențe profesionale pentru sprijinirea copiilor refugiați în mediul educațional

Pedagogii și psihologii care activează în cele 7 centre comunitare de educație online, dar și cadre didactice, cadre didactice de sprijin și psihologi din instituțiile de învățământ din localitățile ale proiectului au participat, în perioada 5-26 noiembrie curent, la programul de formare ”Educație incluzivă, protecția copilului și evaluare psihoppedagogică”. Instruirea și-a propus să dezvolte competențele ce țin de domeniul protecției copilului (inclusiv violența în bază de gen) și de acordare a sprijinului psihosocial, precum și a celor necesare implementării educației incluzive, a educației interculturale și a educației de gen. Cursanții au fost pregătiți să efectueze evaluarea psihopedagogică inițială a copiilor la înscrierea în programele școlare, afterschool și extracurriculare, pentru a personaliza sprijinul ulterior în funcție de nevoile de învățare identificate.

Programul a cuprins 3 module:

  1. ”Educația incluzivă, educația interculturală și educație pentru echitate de gen și șanse egale”formatoare Galina FILIP;
  2. ”Protecția copilului și suportul psihoemoțional pentru copiii refugiați”formatoare Elena NASTAS,;
  3. ”Evaluarea psihopedagogică: repere conceptuale și demersuri  de planificare și implementare”formatoare Tatiana LUNGU.

Consistent și actualizat, echilibrând cele două componente – teoretică și aplicativă, programul le-a oferit celor 47 de participanți o bază solidă de competențe esențiale pentru a face față provocărilor cu care se confruntă în lucrul cu copiii refugiați, dar și cu cei din localitățile gazdă.

Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional Pro Didactica, cu suportul Fundației pentru copii Pestalozzi (Elveția).

Incluziunea în acțiune: dialoguri în română și lecții de empatie cu copiii din Etulia!

Săptămâna trecută a adus activități interesante și intense pentru fetele și băieții (refugiați din Ucraina și cei din comunitatea gazdă Vulcănești) care participă la programul nostru educațional!

Beneficiarii cursului de limba română au continuat să-și îmbogățească vocabularul și să-și dezvolte abilitățile de comunicare prin explorarea câmpurilor lexicale ”Timpul” și ”Corpul uman”. Învățând zilele săptămânii, lunile anului, anotimpurile, ei au completat calendarul naturii. Cunoștințele legate de cel de-al doilea subiect, ”Corpul uman”, au fost consolidate prin alcătuirea unor scurte dialoguri tematice, prin exerciții de utilizare corectă a termenilor.

Ora de educație interculturală cu genericul ”Conviețuire pașnică. Ce înseamnă bunătatea?” a urmărit dezvoltarea empatiei, a înțelegerii reciproce într-un mediu divers, încurajând valorile universale ale păcii și respectul pentru celălalt. Copiii au identificat exemple de comportamente pașnice și de acte de bunătate în viața cotidiană și în relațiile cu semenii și adulții.

Dincolo de obiectivele academice, Digital Hub-urile promovează incluziunea activă și interacțiunea dintre copiii refugiați și cei locali. Fiecare activitate este un prilej de socializare, de reducere a barierelor culturale și de îmbunătățire a rezilienței și bunăstării psihosociale a copiilor.

Urmăriți-ne pentru a vedea cum educația devine un motor al schimbării și al prieteniei.

Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Programul de formare ”Andragogie. Instruirea adulților”

În perioada 21 octombrie-21 noiembrie curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a desfășurat Programul de formare ”Andragogie. Instruirea adulților”, care s-a adresat cadrelor didactice din instituții de învățământ profesional tehnic din câteva raioane ale republicii: Școala Profesională din Cupcini, Școala Profesională din Soroca, Școala Profesională din Orhei, Centrul de Excelență în Economie și Finanțe și Academia de Studii Economice din Moldova. Scopul programului a constat în consolidarea competențelor profesionale și în acordarea se suport metodologic în vederea transformării procesului de predare-învățare-evaluare într-o experiență participativă și relevantă pentru adulți.

Derulată cu participarea a 3 grupe de cursanți, instruirea a fost moderată de formatorii: Lia Sclifos, Serghei Lîsenco; Angela Tomiță, Valeriu Gorincioi, Eugenia Negru; Viorica Goraș-Postică, Svetlana Șișcanu.

Pe parcursul studiului, participanții au abordat principiile învățării la adulți, instrumentarul de motivare pentru învățare, stilurile de învățare și tipurile de evaluare la această vârstă. Sesiunile teoretice au fost secondate de secvențe aplicative, de exersare, la bază fiind pus cadrul de învățare și gândire ERRE – Evocare, Realizare a sensului, Reflecție, Extindere, care vine să faciliteze procesul de planificare și de organizare a activității de instruire, conferindu-i interactivitate, mai multă implicare din partea celor educați și mai multă eficiență.

Fiecare modul a inclus patru zile de instruire cu prezență fizică, realizarea de către cursanți a unei teme cu grupul-țintă și prezentarea acesteia într-o sesiuni de feedback, organizată online.

Programul s-a desfășurat în cadrul proiectului „Promovarea angajării tineretului în Moldova (YEP)”, finanțat de Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și implementat de GIZ Moldova, în parteneriat cu Ministerul Muncii și Protecţiei Sociale al Republicii Moldova și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și cu sprijinul Centrului Educațional PRO DIDACTICA.

Programul ”Managementul educațional”: competențe pentru excelență

Ediția curentă a programului ”Managementul educațional”, acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare, a avut astăzi ultima activitate, cea de follow-up. Derulată în format online în perioada 1 octombrie-14 noiembrie 2025 și facilitată de formatorii Svetlana ȘIȘCANU și Daniela VACARCIUC, aceasta a întrunit 19 cadre manageriale din învățământ.

Programul ”Managementul educațional” are drept obiectiv dezvoltarea competențelor manageriale ale echipelor de conducere necesare optimizării și modernizării activității instituțiilor din învățământ, pregătirea acestora să facă față provocărilor unui sistem educațional în continuă schimbare. Domeniile puse în discuție pe parcursul instruirii sunt cele pe care se bazează standardele de competență profesională a managerilor: managementul calității, componentele și principiile acestuia; cultura calității versus cultura succesului; procesul de asigurare și de creștere a calității, măsurarea progresului, standarde, criterii și indicatori pentru evaluarea calității; organizațiile ca sisteme sociale și surse de competitivitate; factorii ce influențează cultura organizațională; comportamentul organizațional, tehnici de analiză și strategii de eficientizare a acestuia; managementul și implementarea schimbării; componentele și specificul procesului de proiectare managerială, Planul de dezvoltare strategică etc.

Această ediție, la fel ca și cele anterioare, a pus un accent deosebit pe aplicabilitatea achizițiilor dobândite. Astfel, pentru sesiunea de follow-up, cursanții au avut ca temă de casă să identifice o problemă specifică cu care se confruntă instituția pe care o reprezentă și să operaționalizez cel puțin șase activități care își propun să contribuie la rezolvarea problemei în cauză. Subiectele alese și soluțiile stabilite au vizat aspecte practice dintre cele mai variate: dezvoltarea strategică a instituției, optimizarea comunicării instituționale, utilizarea TIC în procesul instructiv-educativ, îmbunătățirea infrastructurii educaționale, formarea continuă a cadrelor didactice și manageriale, mentoratul, orientarea profesională a elevilor etc.

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Studenților): studiu de caz – Sofia H.

Sofia este o tânără din Odesa, refugiată în Republica Moldova în luna mai 2023. Imediat, a început să participe la activitățile organizate în cadrul Spațiului Sigur pentru femei și fete al Universității Tehnice a Moldovei (str. Studenților), unde a găsit sprijin și oportunități de dezvoltare personală.

S-a implicat cu entuziasm în ședințele de consiliere psihologică, pentru a se adapta emoțional și a face față provocărilor aduse de noul context de viață. În paralel, a participat constant la activitățile orientate spre dezvoltarea deprinderilor de viață, la cele recreative și sportive, dar și la întâlnirile clubului de artă, unde și-a descoperit abilități creative și pasiune pentru frumosul artistic. În cadrul atelierelor de ”Siguranță online”, a învățat despre protecția datelor personale și comportamentele sigure în mediul digital, iar la activitățile de cusut și broderie – atât manual, cât și cu mașina – și-a cultivat răbdarea și atenția la detalii.

Datorită implicării sale, Sofia a fost selectată să participe la două tabere organizate de UNFPA, dar și la Ziua Tineretului 2023 marcată în orașul Ungheni, în cadrul proiectului „Cunoaște-ți Țara”. Aceste experiențe au ajutat-o să cunoască mai bine Republica Moldova, să lege noi prietenii și să aibă mai multă încredere în propriile forțe.

Cu suportul facilitatoarei de ”Deprinderi de viață” și al coordonatorului echipei de proiect locale, Sofia a avut parte de sesiuni informative despre oportunitățile educaționale din Republica Moldova. Inspirată de aceste discuții și de dorința de a-și construi un viitor stabil, a decis să-și continue studiile în cadrul Programului de învățământ dual în domeniul alimentar, alegând specialitatea ”Cofetar”.

Pe tot parcursul procesului de orientare, de alegere a instituției, de admitere și de adaptare la noul tip de învățământ, Sofia a fost însoțită și ghidată de echipa Spațiului Sigur. În prezent, este bursieră a Școlii Profesionale nr. 2 din Chișinău, urmându-și studiile în limba română.

Sofia apreciază sprijinul primit și recunoaște că experiențele trăite în Spațiul Sigur pentru femei și fete nu doar i-au oferit cunoștințe și abilități noi, ci și au încurajat-o s-o ia de la capăt, departe de casă, cu speranță și încredere în ziua de mâine.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA)”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Refugiații ucraineni vor avea la dispoziție un instrument util pentru viața de zi cu zi cu informații actualizate

Anunțăm apariția unei resurse practice destinate refugiaților veniți din țara vecină, ”Broșura ta de sprijin în Moldova”.Inițiativa aparține proiectului ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” și vine în întâmpinarea nevoii stringente de informare privind drepturile pe care le au, serviciile gratuite și sprijinul disponibil, instituțiile și organizațiile la care pot apela în caz de nevoie.

Broșura este structurată în câteva compartimente și acoperă o subiecte de primă importanță: serviciile menite să le asigure refugiaților un trai decent și să le faciliteze integrarea în societate:

  • Statutul legal: explică pașii necesari pentru solicitarea statutului de refugiat sau a protecției temporare, drepturile și obligațiile care decurg din fiecare statut.
  • Educație: prezintă sistemul educațional de la noi, explicând procedura de înscrierea pentru fiecare treaptă (grădiniță, școală primară, gimnaziu, liceu, universitate), pentru a asigura continuitatea studiilor.
  • Protecția copilului: oferă informații practice despre cadrul legal și procedurile de protecție pentru copiii refugiați și familiile acestora.
  • Sprijin psihologic: enumeră instituțiile specializate, cu precizarea tipurilor de suport psihologic oferit, atribuțiile fiecărei entități.
  • Servicii medicale: include o descriere a serviciilor medicale disponibile, precum și instrucțiuni detaliate despre înregistrarea la un medic de familie, accesarea asistenței medicale de urgență, programele de vaccinare.
  • Asistență socială: detaliază formele de sprijin social gratuit, instituțiile abilitate, procesele de obținere a acestuia.

Tradusă în limbile ucraineană și rusă, broșura este disponibilă în format digital (https://prodidactica.md/buclet-ru-ukr) și tipărit. Aceasta este distribuită gratuit în cele 7 localități ale proiectului.

Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

!! În atenția profesorilor de limba și literatura română

Centrul Educațional PRO DIDACTICA anunță înscrierea la modulul DIDACTICA LIMBII ȘI LITERATURII ROMÂNE (10 credite / 300 ore), acreditat de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educație și Cercetare.

Activitățile se vor desfășura în format online, în perioada 3, 5, 10, 12, 17 decembrie 2025, 19 decembrie – follow-up în intervalul 15:00-17:30..

Costul modului de formare constituie 1400 lei.

Pentru înregistrare, vă rugăm să accesați și să completați Formularul.

Formatoare: Olga Cosovan, Tatiana Cartaleanu

Pentru detalii, ne puteți contacta la nr. de telefon (373 22) 54 25 56, 54 19 94; coordonatoare de program: Lilia Nahaba.

Investiție în calitatea studiilor prin dotare cu instrumentar profesional de top

Lecțiile practice au început și pentru cele 15 participante la programul de calificare parțială (microcalificare) ”Modelarea și stilizarea tunsorilor de damă – tehnici profesionale”, meseria Frizer.

În laborator, cursantele, 15 femei din rândul refugiatelor din Ucraina, vor învăța să utilizeze corect ustensilele și materialele, să aplice tratamente specifice pentru păr, să-l vopsească și să-l aranjeze, să realizeze diferite tipuri tunsori etc.

Pentru a facilita exersarea și formarea competențelor specifice meseriei, proiectul le-a oferit câte un set de instrumente profesionale de bază. Acesta include uscător de păr, foarfeci profesionale de texturare, șorț de frizer, pelerină de tuns, pieptene, clame, foarfece, pulverizator, mănuși, prosoape de unică folosință, șampoane, balsamuri și un manechin cu păr lung pentru exersare.

Elaborat în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, componenta ”Împuternicirea femeilor”, programul este realizat la Centrul de Excelență în Industria Ușoară din Chișinău, de către formatoarea Tatiana Maftei, maistru, profesoară de discipline de specialitate.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Programul de formare a psihologilor pentru activitatea în Centrele comunitare de educație online

Programul ”Asistență psihosocială pentru copii și tineri refugiați din Ucraina”, desfășurat la distanță în perioada august-octombrie cu psihologii din cele 7 centre comunitare de educație online (Digital Hub), s-a încheiat. Moderat de către formatoarele Elena Creangă și Ina Moraru, acesta a avut drept scop să-i pregătească pe cursanți pentru activitatea cu fete și băieți din rândul refugiaților și din comunitățile gazdă, în vederea oferirii de sprijin psihosocial și psihopedagogic celor afectați de traume și de violență bazată pe gen, dezvoltării rezilienței psihosociale, depășirii dificultăților de învățare.

Conținuturile de pe agenda instruirii au vizat crearea de către psihologi a unui context în care copiii să beneficieze de participare în grupuri de suport în care își pot împărtăși experiențele, pot găsi sprijin în rândul celor care au trecut prin situații similare, pot învăța strategii de adaptare eficiente, pot însuși tehnici de gestionare a stresului și a emoțiilor, pentru a-și regla nivelul de anxietate, a-și spori stima de sine, a-și îmbunătăți starea de bine. Printre acestea se numără:nevoile psihice fundamentale și pilonii învățării umane; cunoaștere și autocunoaștere; inteligența inimii, emoțiile copiluluiși dezvoltarea abilităților emoționale; reziliența și reziliența emoțională: delimitări noționale și diferențe esențiale, fundamentele rezilienței emoționale, direcții și strategii de dezvoltare a rezilienței emoționale etc.

Sesiunile de învățare au furnizat informații utile, proiecte de demersuri, recomandări, liste de materiale necesare, punând un accent special pe formarea competențelor de planificare și organizare a activităților, de elaborare de scenarii pentru intervențiile individuale și de grup, de integrare a conținuturilor, de evaluare și oferire de feedback.

De-a lungul instruirii,  dar și pentru activitatea de follow-up, cursanți au avut de realizat teme de casă, demonstrând cunoștințele și abilitățile formate.

Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Spațiul Sigur pentru fete și femei din Criuleni: studiu de caz – Ana G.

Centrul de plasament pentru refugiați de pe lângă Școala profesională din Criuleni a fost creat chiar în primele zile ale războiului din Ucraina. La 1 mai 2022, aici a ajuns și Ana G., originară din Odesa. Avea 35 de ani. Pentru a nu se închide în sine, pentru a trece mai ușor peste traumele aduse în viața ei de evenimentele dezastruoase a căror martoră a fost, a decis să se înscrie la toate activitățile Spațiului Sigur pentru fete și femei inaugurat în cadrul Școlii profesionale. N-a lipsit de la niciun atelier sau training. A frecventat și frecventează cu plăcere cursurile de limba română, activitățile de dezvoltare a deprinderilor de viață și cele de educație de gen. Ana mărturisește că activitățile educaționale și de petrecere a timpului liber la care participă ”o ajută să nu se izoleze, ci să meargă mai departe, să învețe ceva nou și, ca femeie, să-și cunoască drepturile, pentru a ști cum să acționeze sau să se apere în anumite situații. De asemenea, acestea sunt o oportunitate de a lega noi prietenii, de a comunica în mod activ, de a bea o cafea împreună cu ceilalți”.

În luna octombrie curent, Ana a devenit una dintre cele 15 cursante ale programului ”Confecționarea și repararea articolelor de îmbrăcăminte”, meseria Cusător, elaborat și realizat în cadrul componentei ”Împuternicirea femeilor” a proiectului. Este o alegere care îi deschide o nouă perspectivă: cea de angajare în câmpul muncii sau de lansare a unei afaceri proprii.

Prin punerea la dispoziție a unui cadru benefic învățării și socializării, activitățile propuse de Spațiul Sigur pentru fete și femei vin să susțină efortul refugiaților ucraineni de a se integra în societatea noastră.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Sesiune de informare pentru părinții refugiați din Ucraina

În sediul Bibliotecii ”Tamara Isac” din Criuleni, 25 de părinți din rândul refugiaților ucraineni au luat parte la o sesiune de informare desfășurată în parteneriat cu Direcția raională de Asistență Socială și Protecție a Familiei. Aceasta a avut în centrul atenției serviciile medicale, de consiliere juridică și de asistență socială de care pot beneficia fetele și băieții refugiați, dar și adulții care îi însoțesc în Republica Moldova. Diana Loghin, Tatiana Novițchi și Ion Calcatinge i-au familiarizat pe cei prezenți cu tipurile de servicii și misiunea fiecăruia în parte, personalul angajat și atribuțiile de post, pașii înregistrării la medicul de familie, importanța sănătății, examinările profilactice pentru copii și gravide, suporturile destinate familiilor și modalitățile de accesare a acestora etc. Cei trei facilitatori au trecut în revistă și sursele din care pot fi aflate mai multe detalii despre serviciile menționate, răspunzând la toate întrebările participanților.

Acestea au vizat în mod special accesul la cota de stat pentru serviciile medicale, lista medicamentelor compensate și cum pot fi solicitate. De asemenea, au fost discutate aspecte legate de îngrijirea copiilor și de accesul la ajutor juridic. Prezentările și utilitatea informațiilor, deschiderea și schimbul de experiență sunt cele care au dominat atmosfera întrunirii.

Această sesiune de informare face parte din seria de activități ale proiectului care se adresează părinților, reprezentanților legali și persoanelor în grija cărora se află copiii refugiați și sunt desfășurate în parteneriat cu autoritățile publice locale, direcțiile de învățământ, direcțiile de asistență socială și protecție a familiei, cu alte instituții abilitate.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii „Pestalozzi” din Elveția.

Femei unite de pasiunea pentru gătit

Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă”, inclus în oferta cursurilor de scurtă durată a Centrului de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți în luna octombrie curent, este la cel de-al doilea modul. Ghidate de formatoarele Corina Cebanu și Djemilia Pcela, cele 15 cursante, tinere și femei ucrainene refugiate stabilite cu traiul în zona de nord a Republicii Moldova, precum și reprezentante ale populației vulnerabile din comunitățile gazdă, învață tehnologia preparării supelor. Lecțiile teoretice, în cadrul cărora sunt studiate tipurile de supe și metodele de preparare a fiecăruia dintre ele, sunt însoțite de ore practice în laboratorul instituției. Aici, cursantele, îmbrăcate în uniforme de bucătar profesionale oferite de proiect, aplică cunoștințele acumulate, exersând și dezvoltându-și abilitățile cerute de domeniu: de determinare a calității materiei prime și de prelucrare primară a acesteia; de cântărire a produselor; de preparare a fierturilor și a sosurilor; de prezentare și servire.

Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă” este realizat în cadrul componentei ”Împuternicirea femeilor” a proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”,  implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Un crâmpei de conviețure: diversitate și unitate

Beneficiari ai Spațiului Sigur pentru fete și femei al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău (COTN) a desfășurat o nouă activitate: un atelier de bucătărie națională. Scopul acestuia a fost promovarea dialogului intercultural, a respectului față de celălalt, a sprijinului reciproc și a cooperării, a solidarității și a coeziunii între exponenții diferitelor etnii, pentru o funcționare armonioasă și o dezvoltare sănătoasă a societății.

La atelier au participat 8 familii de refugiați și 4 familii din comunitatea gazdă. Împreună, ele au preparat și savurat ardei umpluți: o mâncare tradițională specifică bucătăriei celor două popoare reprezentate la eveniment ucrainean și român.

”Această întâlnire de integrare prin cultură a fost o experiență încărcată de bună dispoziție și dialog. Participanții au schimbat opinii despre caracteristicile celor două gastronomii naționale și au descoperit frumusețea diversității. Atmosfera evenimentului a fost caldă, deschisă. Am simțit cum unitatea dintre oameni poate transforma o rețetă într-un simbol al prieteniei. Fiecare ardei umplut a fost o punte între tradiții, iar gustul său a ”răsunat” ca un mesaj simplu ”Suntem împreună în diversitate!”, a mărturisit la încheierea activității Cezara Cornienco, directoarea CNOT, coordonatoarea echipei locale a proiectului.

Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei (str. Florilor): Studiu de caz – Antonina A.

Antonia A. este o refugiată din Odesa. Are 74 de ani și este pensionară. A venit în Republica Moldova în anul 2023. Imediat ce a ajuns aici a început să participe la activitățile Spațiului Sigur care își are sediul în căminul 9 al Universității Tehnice a Moldovei (str. Florilor, 4 B).  Pe lângă  ședințele de consiliere psihologică, au interesat-o în mod special orele de alfabetizare digitală.

Povestea ei spune că în orașul său natal era membră activă a ”Universității vârstei a treia”, o entitate care promovează învățarea pe tot parcursul vieții și implicarea activă a persoanelor în etate în comunitate. În prima perioadă de aflare în țara noastră a dus dorul întâlnirilor cu colegii de universitate, mai ales că modera anumite activități în cadrul acesteia. În scurt timp însă, aflând de orele de educație digitală desfășurate de Spațiul Sigur, s-a înscris la ele. Visa să reia legătura cu colegii și să-și continue misiunea la distanță. Dar avea o problemă: tehnologia digitală și arta mânuirii acesteia. După câteva lecții, a revenit la munca de la universitate, acum însă făcând-o online. În prezent, este în proces de cucerirea a domeniului, de aceea frecventează toate orele. Le așteaptă cu nerăbdare, însă atunci când are o întrebare despre o aplicație sau o operație, iar lecția este programată peste câteva zile, se apropie pentru precizare sau învățare de facilitator sau de alți reprezentanți ai echipei de proiect, care îi oferă explicațiile necesare.

Antonia apreciază mult activitățile de alfabetizare digitală organizate de Spațiul Sigur și recunoaște că ele au adus în viața ei un nou suflu, oferindu-i posibilitatea de a comunica cu cei rămași acasă, de a fi alături de ei, de a fi utilă.

Activitățile de alfabetizare digitală fac parte din oferta educațională a Spațiului Sigur din momentul inaugurării lui. Acestea sunt direcționate spre dezvoltarea abilităților și a comportamentelor de utilizare a dispozitivelor TIC, atât din punct de vedere tehnic, cât și din perspectiva sănătății, de formare a culturii siguranței în mediul virtual și a responsabilității digitale.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Programul de formare a cadrelor didactice pentru activitatea în centrele comunitare de educație online

Programul ”Educație interculturală, conviețuire pașnică și activități recreative” adresat pedagogilor din cele 7 centre comunitare de educație online (Digital Hub) a luat sfârșit. Desfășurat în perioada 19 august-15 octombrie și moderat de formatoarea Victoria Stratan, acesta a avut drept scop pregătirea cursanților pentru realizarea de activități extracurriculare/recreative, în vederea sprijinirii învățării, interacțiunii și socializării copiilor refugiați și a celor din comunitățile gazdă (Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga). Subiectele prevăzute au vizat formarea competențelor de planificare și organizare a activităților la clasă, de elaborare de scenarii pentru intervențiile educaționale, de selectare și integrare a conținuturilor, de evaluare și oferire de feedback.

În vederea familiarizării pedagogilor cu principiile și tehnologia didactică de abordare a activităților extracurriculare/recreative, instruirea a avut ca suport ghidul metodologic de educație interculturală și conviețuire pașnică ”Hai să colorăm Pacea!”, care va servi ca bază în lucrul cu beneficiarii. Elaborat de Victoria Stratan, acesta este structurat în 7 module: ”Constelația interculturalității: eu, tu, noi, voi, împreună pentru Pace”; ”Locurile din sufletul meu”; ”Frumusețea este în inimă (credințe și valori)”; ”Comunicăm și relaționăm pașnic”; ”Lecțiile din jurul nostru: primim și dăruim”; ”Unicitatea și diversitatea”; ”Fantezie și imaginație”. Ghidul conține informații utile, proiecte de activități, sugestii metodologice, liste de materiale didactice, care permit explorarea conceptelor aferente subiectelor vizate – ”discriminare”, ”diversitate”, ”drepturile copilului”, ”drepturile minorităților”, ”incluziune” etc. – printr-o abordare interactivă, axată pe jocuri de socializare, de creație, de mișcare, muzicale etc., precum și pe exerciții de dezvoltare a gândirii critice, a creativității, a imaginației.

Demersurile prevăzute de ghid își propun să promoveze în rândul fetelor și băieților care frecventează  Digital Hub-urile dialogul intercultural, toleranța, incluziunea, pacea și cooperarea, sentimentul de apartenență la o comunitate, spiritul de echipă și de colegialitate, responsabilitatea etc., precum și necesitatea combaterii discriminării, a stereotipurilor, a violenței de orice fel. De asemenea, acestea vor să suscite interesul copiilor pentru autocunoaștere, pentru formarea unei atitudini pozitive față de sine și față de ceilalți, a abilităților de gestionare a emoțiilor, a deprinderilor de viață necesare într-o societate interculturală.

Programul ”Educație interculturală, conviețuire pașnică și activități recreative” cu participarea a 7 cadre didactice din centrele de învățare online a fost desfășurat la distanță. Secvențele de instruire au fost însoțite de realizare de către cursanți a unor teme de casă.

Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Programul ”Psihopedagogie” la o nouă ediție

Astăzi, 15 octombrie 2025, a fost dat startul unei noi ediții a programului complex ”Psihopedagogie”, acreditat de ANACEC. Instruirea, realizată în format online de formatoarele Tatiana Cartaleanu și Olga Cosovan, are drept cursanți 12 profesori din învățământul profesional tehnic din Bălți, angajați ai SRL ”Miracol”. Cele două module – ”Portofoliul și proiectul în abordarea didacticii moderne” și ”Gândirea critică pentru formarea competențelor” – sunt direcționate spre formarea abilităților de proiectare și desfășurare a demersului didactic. Totodată, acestea le vor oferi participanților instrumente teoretice şi practice care să le permită să abordeze fenomenul educaţional în mod obiectiv, riguros şi critic.

Programul va dura 600 de ore, absolvenții acestuia obținând 20 de credite.

Portofoliul – metodă eficientă de învățare și evaluare

În perioada 7-9 octombrie curent, în cadrul Centrul Educațional PRO DIDACTICA s-a desfășurat trainingul dedicat utilizării portofoliului şi proiectului în formarea competenţelor profesionale ale elevilor. Acesta a debutat cu modulul „Portofoliul – metodă eficientă de învăţare şi evaluare”. Participanți au fost 12 cadre didactice din centrele de excelenţă şi şcolile profesionale implicate în CONSEPT-V. Pentru această formare, miza a fost conceptualizarea ideii de portofoliu și determinarea locului pe care el îl poate ocupa în studiile instituționalizate. Dincolo de limitele temporale ale sesiunilor trebuie să se producă modificările de atitudine ale profesorilor (acceptarea ideii și promovarea creativă a sarcinilor care permit acumularea unui portofoliu) și motivarea elevilor pentru organizarea achizițiilor personale în portofoliu, inclusiv în portofoliu electronic.

Cursanţii au apreciat atmosfera şi condiţiile de lucru; noutatea informaţiei; actualizarea metodelor şi tehnicilor; exersarea unor tehnici noi; orientarea spre nevoile cursanţilor, iar impactul cel mai sesizabil va fi certitudinea în activitatea didactică.

 Înregistrare la programul de formare continuă „PSIHOPEDAGOGIE”

Stimați colegi,

🧑‍🎓Centrul Educațional PRO DIDACTICA anunță înscrierea la programul de formare continuă PSIHOPEDAGOGIE, acreditat de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educație și Cercetare.

💻Instruirea se va realiza online, în perioada 28, 30 octombrie, 4,6,11,13,25, 27 noiembrie, Follow-up: 18 decembrie, cu sesiuni sincron în intervalul 14:30-17:00.

La finalul cursului se oferă certificat de absolvire.

Numărul de credite obținute: 20.

🎯Participanți: cadre didactice interesate din învățământul general.

✔Formatoare: Angela Tomiță, Valeriu Gorincioi.

Pentru înregistrare, vă rugăm să accesați formularul: https://forms.gle/dGEGC95BxbXrrHrK9

Costul programului de formare: 2000 lei.

Înregistrarea la stagiile finanțate din bugetul de stat se va efectua doar în baza ordinului de delegare, emis de conducătorul instituției de învățământ / Direcția de Învățământ (dacă e cazul) / APL (dacă e cazul).

Pentru mai multe detalii, vizitați pagina: http://prodidactica.md/servicii/ sau contactați-ne la numărul de telefon: 022 54 19 94.

Persoană de contact: Lilia NAHABA, coordonatoare de program.

Leadership colaborativ pentru instituții educaționale reziliente. Eveniment anual de rețea

Centrul Educațional PRO DIDACTICA face parte din mai multe rețele educaționale, care  oferă un context inedit pentru schimb de experiență, promovare de inovații și diseminare de bune practici. Un eveniment recent, în cadrul căruia Centrul a fost reprezentat de dr. Rima Bezede, directoare executivă, a fost cea de a 33-a ediție a Conferinței ENIRDELM (Rețeaua Europeană pentru Îmbunătățirea Cercetării și Dezvoltării în domeniul Leadershipului și Managementului Educațional) și a 9-a ediție NEPC (Rețeaua Centrelor de Politici în Educație) cu genericul Leadeship colaborativ pentru școli reziliente, desfășurată în perioada 25-28 septembrie în orașul Rijeka, Croația. Conferința din acest an a reunit cercetători, cadre didactice  și factori de decizie din peste 20 de țări, care au prezentat și abordat multiaspectual instrumente științifice, strategii bazate pe dovezi și practici inspiraționale necesare pentru edificarea unor sisteme educaționale cu adevărat reziliente.

Activitățile plenare ale Conferinței au inclus discursuri și prezentări-cheie cu accente importante referitoare la definirea, percepția și înțelegerea rezilienței ca  termen și fenomen; tipurile și combinațiile de reziliență; aspecte definitorii ale leadershipului colaborativ în contextul creării unor medii incluzive și reziliente; competențe necesare unui lider educațional pentru a promova o cultură organizațională incluzivă; reflecții ce țin de influența politicilor în modelarea conducerii colaborative pentru incluziune și alte subiecte conexe. După discursurile principale, o serie de prezentări au extins și aprofundat subiectele abordate, oferind diverse perspective și date ale unor cercetări recente din diferite țări despre modul în care școlile și liderii pot consolida reziliența în fața crizelor, promovând echitatea, incluziunea și reziliența în educație.

Sesiunile în plen au fost completate de activități în ateliere paralele, care au oferit o paletă extinsă de subiecte aferente genericului Conferinței și spațiu pentru reflecții și concluzii. Participanții au avut, de asemenea, oportunitatea de a vizita grădinițe locale, școli primare și secundare, precum și autorități locale din domeniu, văzând ”pe viu” cum funcționează instituțiile educaționale reziliente. Toate activitățile desfășurate  pe parcursul evenimentului au subliniat faptul că pregătirea școlilor și a sistemelor pentru viitor înseamnă pregătirea lor pentru crize, or, acestea sunt inerente și vin o dată cu multitudinea de schimbări de ordin natural, tehnologic, social etc. Instituțiile și sistemele educaționale vor putea depăși momentele și perioadele de criză doar cu un leadership colaborativ bazat pe grijă, responsabilitate și reziliență și o cultură organizațională în care incluziunea și echitatea sunt valori de bază.