Lecțiile practice au început și pentru cele 15 participante la programul de calificare parțială (microcalificare) ”Modelarea și stilizarea tunsorilor de damă – tehnici profesionale”, meseria Frizer.
În laborator, cursantele, 15 femei din rândul refugiatelor din Ucraina, vor învăța să utilizeze corect ustensilele și materialele, să aplice tratamente specifice pentru păr, să-l vopsească și să-l aranjeze, să realizeze diferite tipuri tunsori etc.
Pentru a facilita exersarea și formarea competențelor specifice meseriei, proiectul le-a oferit câte un set de instrumente profesionale de bază. Acesta include uscător de păr, foarfeci profesionale de texturare, șorț de frizer, pelerină de tuns, pieptene, clame, foarfece, pulverizator, mănuși, prosoape de unică folosință, șampoane, balsamuri și un manechin cu păr lung pentru exersare.
Elaborat în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, componenta ”Împuternicirea femeilor”, programul este realizat la Centrul de Excelență în Industria Ușoară din Chișinău, de către formatoarea Tatiana Maftei, maistru, profesoară de discipline de specialitate.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Programul ”Asistență psihosocială pentru copii și tineri refugiați din Ucraina”, desfășurat la distanță în perioada august-octombrie cu psihologii din cele 7 centre comunitare de educație online (Digital Hub), s-a încheiat. Moderat de către formatoarele Elena Creangă și Ina Moraru, acesta a avut drept scop să-i pregătească pe cursanți pentru activitatea cu fete și băieți din rândul refugiaților și din comunitățile gazdă, în vederea oferirii de sprijin psihosocial și psihopedagogic celor afectați de traume și de violență bazată pe gen, dezvoltării rezilienței psihosociale, depășirii dificultăților de învățare.
Conținuturile de pe agenda instruirii au vizat crearea de către psihologi a unui context în care copiiisă beneficieze de participare în grupuri de suport în care își pot împărtăși experiențele, pot găsi sprijin în rândul celor care au trecut prin situații similare, pot învăța strategii de adaptare eficiente, pot însuși tehnici de gestionare a stresului și a emoțiilor, pentru a-și regla nivelul de anxietate, a-și spori stima de sine, a-și îmbunătăți starea de bine. Printre acestea se numără:nevoile psihice fundamentale și pilonii învățării umane; cunoaștere și autocunoaștere; inteligența inimii, emoțiile copiluluiși dezvoltarea abilităților emoționale; reziliența și reziliența emoțională: delimitări noționale și diferențe esențiale, fundamentele rezilienței emoționale, direcții și strategii de dezvoltare a rezilienței emoționale etc.
Sesiunile de învățare au furnizat informații utile, proiecte de demersuri, recomandări, liste de materiale necesare, punând un accent special pe formarea competențelor de planificare și organizare a activităților, de elaborare de scenarii pentru intervențiile individuale și de grup, de integrare a conținuturilor, de evaluare și oferire de feedback.
De-a lungul instruirii, dar și pentru activitatea de follow-up, cursanți au avut de realizat teme de casă, demonstrând cunoștințele și abilitățile formate.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
Centrul de plasament pentru refugiați de pe lângă Școala profesională din Criuleni a fost creat chiar în primele zile ale războiului din Ucraina. La 1 mai 2022, aici a ajuns și Ana G., originară din Odesa. Avea 35 de ani. Pentru a nu se închide în sine, pentru a trece mai ușor peste traumele aduse în viața ei de evenimentele dezastruoase a căror martoră a fost, a decis să se înscrie la toate activitățile Spațiului Sigur pentru fete și femei inaugurat în cadrul Școlii profesionale. N-a lipsit de la niciun atelier sau training. A frecventat și frecventează cu plăcere cursurile de limba română, activitățile de dezvoltare a deprinderilor de viață și cele de educație de gen. Ana mărturisește că activitățile educaționale și de petrecere a timpului liber la care participă ”o ajută să nu se izoleze, ci să meargă mai departe, să învețe ceva nou și, ca femeie, să-și cunoască drepturile, pentru a ști cum să acționeze sau să se apere în anumite situații. De asemenea, acestea sunt o oportunitate de a lega noi prietenii, de a comunica în mod activ, de a bea o cafea împreună cu ceilalți”.
În luna octombrie curent, Ana a devenit una dintre cele 15 cursante ale programului ”Confecționarea și repararea articolelor de îmbrăcăminte”, meseria Cusător, elaborat și realizat în cadrul componentei ”Împuternicirea femeilor” a proiectului. Este o alegere care îi deschide o nouă perspectivă: cea de angajare în câmpul muncii sau de lansare a unei afaceri proprii.
Prin punerea la dispoziție a unui cadru benefic învățării și socializării, activitățile propuse de Spațiul Sigur pentru fete și femei vin să susțină efortul refugiaților ucraineni de a se integra în societatea noastră.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
În sediul Bibliotecii ”Tamara Isac” din Criuleni, 25 de părinți din rândul refugiaților ucraineni au luat parte la o sesiune de informare desfășurată în parteneriat cu Direcția raională de Asistență Socială și Protecție a Familiei. Aceasta a avut în centrul atenției serviciile medicale, de consiliere juridică și de asistență socială de care pot beneficia fetele și băieții refugiați, dar și adulții care îi însoțesc în Republica Moldova. Diana Loghin, Tatiana Novițchi și Ion Calcatinge i-au familiarizat pe cei prezenți cu tipurile de servicii și misiunea fiecăruia în parte, personalul angajat și atribuțiile de post, pașii înregistrării la medicul de familie, importanța sănătății, examinările profilactice pentru copii și gravide, suporturile destinate familiilor și modalitățile de accesare a acestora etc. Cei trei facilitatori au trecut în revistă și sursele din care pot fi aflate mai multe detalii despre serviciile menționate, răspunzând la toate întrebările participanților.
Acestea au vizat în mod special accesul la cota de stat pentru serviciile medicale, lista medicamentelor compensate și cum pot fi solicitate. De asemenea, au fost discutate aspecte legate de îngrijirea copiilor și de accesul la ajutor juridic. Prezentările și utilitatea informațiilor, deschiderea și schimbul de experiență sunt cele care au dominat atmosfera întrunirii.
Această sesiune de informare face parte din seria de activități ale proiectului care se adresează părinților, reprezentanților legali și persoanelor în grija cărora se află copiii refugiați și sunt desfășurate în parteneriat cu autoritățile publice locale, direcțiile de învățământ, direcțiile de asistență socială și protecție a familiei, cu alte instituții abilitate.
Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii „Pestalozzi” din Elveția.
Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă”, inclus în oferta cursurilor de scurtă durată a Centrului de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți în luna octombrie curent, este la cel de-al doilea modul. Ghidate de formatoarele Corina Cebanu și Djemilia Pcela, cele 15 cursante, tinere și femei ucrainene refugiate stabilite cu traiul în zona de nord a Republicii Moldova, precum și reprezentante ale populației vulnerabile din comunitățile gazdă, învață tehnologia preparării supelor. Lecțiile teoretice, în cadrul cărora sunt studiate tipurile de supe și metodele de preparare a fiecăruia dintre ele, sunt însoțite de ore practice în laboratorul instituției. Aici, cursantele, îmbrăcate în uniforme de bucătar profesionale oferite de proiect, aplică cunoștințele acumulate, exersând și dezvoltându-și abilitățile cerute de domeniu: de determinare a calității materiei prime și de prelucrare primară a acesteia; de cântărire a produselor; de preparare a fierturilor și a sosurilor; de prezentare și servire.
Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă” este realizat în cadrul componentei ”Împuternicirea femeilor” a proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Beneficiari ai Spațiului Sigur pentru fete și femei al Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști din Chișinău (COTN) a desfășurat o nouă activitate: un atelier de bucătărie națională. Scopul acestuia a fost promovarea dialogului intercultural, a respectului față de celălalt, a sprijinului reciproc și a cooperării, a solidarității și a coeziunii între exponenții diferitelor etnii, pentru o funcționare armonioasă și o dezvoltare sănătoasă a societății.
La atelier au participat 8 familii de refugiați și 4 familii din comunitatea gazdă. Împreună, ele au preparat și savurat ardei umpluți: o mâncare tradițională specifică bucătăriei celor două popoare reprezentate la eveniment ucrainean și român.
”Această întâlnire de integrare prin cultură a fost o experiență încărcată de bună dispoziție și dialog. Participanții au schimbat opinii despre caracteristicile celor două gastronomii naționale și au descoperit frumusețea diversității. Atmosfera evenimentului a fost caldă, deschisă. Am simțit cum unitatea dintre oameni poate transforma o rețetă într-un simbol al prieteniei. Fiecare ardei umplut a fost o punte între tradiții, iar gustul său a ”răsunat” ca un mesaj simplu ”Suntem împreună în diversitate!”, a mărturisit la încheierea activității Cezara Cornienco, directoarea CNOT, coordonatoarea echipei locale a proiectului.
Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Antonia A. este o refugiată din Odesa. Are 74 de ani și este pensionară. A venit în Republica Moldova în anul 2023. Imediat ce a ajuns aici a început să participe la activitățile Spațiului Sigur care își are sediul în căminul 9 al Universității Tehnice a Moldovei (str. Florilor, 4 B). Pe lângă ședințele de consiliere psihologică, au interesat-o în mod special orele de alfabetizare digitală.
Povestea ei spune că în orașul său natal era membră activă a ”Universității vârstei a treia”, o entitate care promovează învățarea pe tot parcursul vieții și implicarea activă a persoanelor în etate în comunitate. În prima perioadă de aflare în țara noastră a dus dorul întâlnirilor cu colegii de universitate, mai ales că modera anumite activități în cadrul acesteia. În scurt timp însă, aflând de orele de educație digitală desfășurate de Spațiul Sigur, s-a înscris la ele. Visa să reia legătura cu colegii și să-și continue misiunea la distanță. Dar avea o problemă: tehnologia digitală și arta mânuirii acesteia. După câteva lecții, a revenit la munca de la universitate, acum însă făcând-o online. În prezent, este în proces de cucerirea a domeniului, de aceea frecventează toate orele. Le așteaptă cu nerăbdare, însă atunci când are o întrebare despre o aplicație sau o operație, iar lecția este programată peste câteva zile, se apropie pentru precizare sau învățare de facilitator sau de alți reprezentanți ai echipei de proiect, care îi oferă explicațiile necesare.
Antonia apreciază mult activitățile de alfabetizare digitală organizate de Spațiul Sigur și recunoaște că ele au adus în viața ei un nou suflu, oferindu-i posibilitatea de a comunica cu cei rămași acasă, de a fi alături de ei, de a fi utilă.
Activitățile de alfabetizare digitală fac parte din oferta educațională a Spațiului Sigur din momentul inaugurării lui. Acestea sunt direcționate spre dezvoltarea abilităților și a comportamentelor de utilizare a dispozitivelor TIC, atât din punct de vedere tehnic, cât și din perspectiva sănătății, de formare a culturii siguranței în mediul virtual și a responsabilității digitale.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Programul ”Educație interculturală, conviețuire pașnică și activități recreative” adresat pedagogilor din cele 7 centre comunitare de educație online (Digital Hub) a luat sfârșit. Desfășurat în perioada 19 august-15 octombrie și moderat de formatoarea Victoria Stratan, acesta a avut drept scop pregătirea cursanților pentru realizarea de activități extracurriculare/recreative, în vederea sprijinirii învățării, interacțiunii și socializării copiilor refugiați și a celor din comunitățile gazdă (Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga). Subiectele prevăzute au vizat formarea competențelor de planificare și organizare a activităților la clasă, de elaborare de scenarii pentru intervențiile educaționale, de selectare și integrare a conținuturilor, de evaluare și oferire de feedback.
În vederea familiarizării pedagogilor cu principiile și tehnologia didactică de abordare a activităților extracurriculare/recreative, instruirea a avut ca suport ghidul metodologic de educație interculturală și conviețuire pașnică ”Hai să colorăm Pacea!”, care va servi ca bază în lucrul cu beneficiarii. Elaborat de Victoria Stratan, acesta este structurat în 7 module: ”Constelația interculturalității: eu, tu, noi, voi, împreună pentru Pace”; ”Locurile din sufletul meu”; ”Frumusețea este în inimă (credințe și valori)”; ”Comunicăm și relaționăm pașnic”; ”Lecțiile din jurul nostru: primim și dăruim”; ”Unicitatea și diversitatea”; ”Fantezie și imaginație”. Ghidul conține informații utile, proiecte de activități, sugestii metodologice, liste de materiale didactice, care permit explorarea conceptelor aferente subiectelor vizate – ”discriminare”, ”diversitate”, ”drepturile copilului”, ”drepturile minorităților”, ”incluziune” etc. – printr-o abordare interactivă, axată pe jocuri de socializare, de creație, de mișcare, muzicale etc., precum și pe exerciții de dezvoltare a gândirii critice, a creativității, a imaginației.
Demersurile prevăzute de ghid își propun să promoveze în rândul fetelor și băieților care frecventează Digital Hub-urile dialogul intercultural, toleranța, incluziunea, pacea și cooperarea, sentimentul de apartenență la o comunitate, spiritul de echipă și de colegialitate, responsabilitatea etc., precum și necesitatea combaterii discriminării, a stereotipurilor, a violenței de orice fel. De asemenea, acestea vor să suscite interesul copiilor pentru autocunoaștere, pentru formarea unei atitudini pozitive față de sine și față de ceilalți, a abilităților de gestionare a emoțiilor, a deprinderilor de viață necesare într-o societate interculturală.
Programul ”Educație interculturală, conviețuire pașnică și activități recreative” cu participarea a 7 cadre didactice din centrele de învățare online a fost desfășurat la distanță. Secvențele de instruire au fost însoțite de realizare de către cursanți a unor teme de casă.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
Astăzi, 15 octombrie 2025, a fost dat startul unei noi ediții a programului complex ”Psihopedagogie”, acreditat de ANACEC. Instruirea, realizată în format online de formatoarele Tatiana Cartaleanu și Olga Cosovan, are drept cursanți 12 profesori din învățământul profesional tehnic din Bălți, angajați ai SRL ”Miracol”. Cele două module – ”Portofoliul și proiectul în abordarea didacticii moderne” și ”Gândirea critică pentru formarea competențelor” – sunt direcționate spre formarea abilităților de proiectare și desfășurare a demersului didactic. Totodată, acestea le vor oferi participanților instrumente teoretice şi practice care să le permită să abordeze fenomenul educaţional în mod obiectiv, riguros şi critic.
Programul va dura 600 de ore, absolvenții acestuia obținând 20 de credite.
În perioada 7-9 octombrie curent, în cadrul Centrul Educațional PRO DIDACTICA s-a desfășurat trainingul dedicat utilizării portofoliului şi proiectului în formarea competenţelor profesionale ale elevilor. Acesta a debutat cu modulul „Portofoliul – metodă eficientă de învăţare şi evaluare”. Participanți au fost 12 cadre didactice din centrele de excelenţă şi şcolile profesionale implicate în CONSEPT-V. Pentru această formare, miza a fost conceptualizarea ideii de portofoliu și determinarea locului pe care el îl poate ocupa în studiile instituționalizate. Dincolo de limitele temporale ale sesiunilor trebuie să se producă modificările de atitudine ale profesorilor (acceptarea ideii și promovarea creativă a sarcinilor care permit acumularea unui portofoliu) și motivarea elevilor pentru organizarea achizițiilor personale în portofoliu, inclusiv în portofoliu electronic.
Cursanţii au apreciat atmosfera şi condiţiile de lucru; noutatea informaţiei; actualizarea metodelor şi tehnicilor; exersarea unor tehnici noi; orientarea spre nevoile cursanţilor, iar impactul cel mai sesizabil va fi certitudinea în activitatea didactică.
Instruirea se va realiza online, în perioada 28, 30 octombrie, 4,6,11,13,25, 27 noiembrie, Follow-up: 18 decembrie, cu sesiuni sincron în intervalul 14:30-17:00.
La finalul cursului se oferă certificat de absolvire.
Numărul de credite obținute: 20.
Participanți: cadre didactice interesate din învățământul general.
Înregistrarea la stagiile finanțate din bugetul de stat se va efectua doar în baza ordinului de delegare, emis de conducătorul instituției de învățământ / Direcția de Învățământ (dacă e cazul) / APL (dacă e cazul).
Pentru mai multe detalii, vizitați pagina: http://prodidactica.md/servicii/ sau contactați-ne la numărul de telefon: 022 54 19 94.
Persoană de contact: Lilia NAHABA, coordonatoare de program.
Centrul Educațional PRO DIDACTICA face parte din mai multe rețele educaționale, care oferă un context inedit pentru schimb de experiență, promovare de inovații și diseminare de bune practici. Un eveniment recent, în cadrul căruia Centrul a fost reprezentat de dr. Rima Bezede, directoare executivă, a fost cea de a 33-a ediție a Conferinței ENIRDELM (Rețeaua Europeană pentru Îmbunătățirea Cercetării și Dezvoltării în domeniul Leadershipului și Managementului Educațional) și a 9-a ediție NEPC (Rețeaua Centrelor de Politici în Educație) cu genericul Leadeship colaborativ pentru școli reziliente, desfășurată în perioada 25-28 septembrie în orașul Rijeka, Croația. Conferința din acest an a reunit cercetători, cadre didactice și factori de decizie din peste 20 de țări, care au prezentat și abordat multiaspectual instrumente științifice, strategii bazate pe dovezi și practici inspiraționale necesare pentru edificarea unor sisteme educaționale cu adevărat reziliente.
Activitățile plenare ale Conferinței au inclus discursuri și prezentări-cheie cu accente importante referitoare la definirea, percepția și înțelegerea rezilienței ca termen și fenomen; tipurile și combinațiile de reziliență; aspecte definitorii ale leadershipului colaborativ în contextul creării unor medii incluzive și reziliente; competențe necesare unui lider educațional pentru a promova o cultură organizațională incluzivă; reflecții ce țin de influența politicilor în modelarea conducerii colaborative pentru incluziune și alte subiecte conexe. După discursurile principale, o serie de prezentări au extins și aprofundat subiectele abordate, oferind diverse perspective și date ale unor cercetări recente din diferite țări despre modul în care școlile și liderii pot consolida reziliența în fața crizelor, promovând echitatea, incluziunea și reziliența în educație.
Sesiunile în plen au fost completate de activități în ateliere paralele, care au oferit o paletă extinsă de subiecte aferente genericului Conferinței și spațiu pentru reflecții și concluzii. Participanții au avut, de asemenea, oportunitatea de a vizita grădinițe locale, școli primare și secundare, precum și autorități locale din domeniu, văzând ”pe viu” cum funcționează instituțiile educaționale reziliente. Toate activitățile desfășurate pe parcursul evenimentului au subliniat faptul că pregătirea școlilor și a sistemelor pentru viitor înseamnă pregătirea lor pentru crize, or, acestea sunt inerente și vin o dată cu multitudinea de schimbări de ordin natural, tehnologic, social etc. Instituțiile și sistemele educaționale vor putea depăși momentele și perioadele de criză doar cu un leadership colaborativ bazat pe grijă, responsabilitate și reziliență și o cultură organizațională în care incluziunea și echitatea sunt valori de bază.
anunță concurs de selectare a unui expert (trainer) pentru un atelier de instruire în domeniul protecției copilului și suportului psihosocial
Context general:
A.O. Centrul Educațional PRO DIDACTICA (CEPD), cu suportul Fundației pentru copii ”Pestalozzi” (PCF), Elveția, implementează proiectul „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, în perioada 15 iunie 2025-31 decembrie 2026, în 7 comunități: Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești, Ceadîr-Lunga și Chișinău.
Obiectivul principal al proiectului este sprijinirea incluziunii educaționale a copiilor refugiați din Ucraina prin îmbunătățirea accesului la educație de calitate, oferirea de suport psihosocial, desfășurarea de activități extracurriculare incluzive și sensibile la dimensiunea de gen, organizarea lecțiilor de limba română, a orelor de recuperare școlară la disciplinele de bază, a evenimentelor multiculturale și a taberelor de vară, pentru promovarea interacțiunii sociale, a colaborării, a echității de gen și pentru dezvoltarea abilităților de viață.
Una dintre direcțiile proiectului este protecția și bunăstarea psihosocială a beneficiarilor, prin consolidarea capacităților cadrelor didactice, psihologilor școlari, cadrelor didactice de sprijin și altor actori educaționali în recunoașterea, prevenirea și gestionarea situațiilor de risc (inclusiv a celor de violență bazată pe gen) și prin oferirea unui suport psihosocial adecvat.
În acest scop, CE PRO DIDACTICA anunță concurs privind selectarea unui expert (trainer) care să desfășoare activități de instruire pentru psihologii și pedagogii centrelor comunitare de învățare online (Digital Hub), pentru psihologi, profesori și cadre didactice de sprijin în domeniul protecției copiilor (inclusiv al violenței bazate pe gen) și al suportului psihosocial pentru copii.
2. Obiectivul consultanței
Expertul/trainerul selectat va dezvolta competențele participanților în:
aplicarea principiilor de protecție a copilului, inclusiv identificarea și referirea cazurilor de violență bazată pe gen;
utilizarea tehnicilor de suport psihosocial pentru sprijinirea copiilor (în special a copiilor refugiați) afectați de traume, stres și cu dificultăți de adaptare;
crearea unui mediu educațional sigur, incluziv și sensibil la nevoile copiilor vulnerabili.
3. Expertul va colabora cu echipa CEPD și PCF Moldova pentru realizarea sarcinilor conform următorului calendar:
două zile de instruire online, organizate în perioada octombrie-noiembrie 2025;
o zi de supervizare/follow-up, desfășurată în octombrie-noiembrie 2025.
Dosarul va fi completat în limba română și expediat la adresa: ctimbur@prodidactica.md, cu mențiunea în titlul mesajului: „Expert Protecția copilului și suport psihosocial”.
Data limită pentru depunerea dosarelor: 08 octombrie 2025, ora 17.00.
Pentru detalii suplimentare, vă rugăm să contactați: Cristina Tîmbur, coordonatoare de proiect, ctimbur@prodidactica.md, +373 68551156.
Astăzi, 1 octombrie curent, la Centrul de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți (CESPA) a fost lansat programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă”. Acesta este destinat tinerelor și femeilor ucrainene refugiate stabilite cu traiul în zona de nord a Republicii Moldova, precum și reprezentantelor populației vulnerabile din comunitățile gazdă.
La eveniment, desfășurat de ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, componenta ”Împuternicirea femeilor”, au participat membri ai echipei de implementare a proiectului, cadre didactice și elevi ai CESPA, cele 15 cursante. Lilia Nahaba, coordonatoarea proiectului (Centrul Educațional PRO DIDACTICA), și Silvia Proțiuc, directoarea CESPA, au salutat acest efort de capacitare a beneficiarelor prin formare profesională, efort direcționat spre o mai eficientă inserție în câmpul muncii și în societate, spre asigurarea independenței financiare.
Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Bucătar/bucătăreasă” a fost inclus în oferta cursurilor de formare continuă de scurtă durată a CESPA, instituție consacrată în domeniul învățământului profesional tehnic, care posedă o infrastructură modernă și resurse umane calificate, precum și o cultură organizațională colaborativă, demonstrând flexibilitate și promptitudine în a răspunde necesităților pieței muncii. Programul, adaptat la nevoile de formare ale beneficiarelor, va fi realizat, offline și online, în perioada septembrie-decembrie 2025. Acesta cuprinde 7 module (”Prelucrarea primară a legumelor, ciupercilor și fructelor”, ”Prepararea supelor”, ”Prepararea sosurilor și garniturilor”, ”Prepararea bucatelor din pește”, ”Prepararea bucatelor din carne”, ”Prepararea bucatelor reci/gustărilor”, ”Prepararea produselor din aluat”), care vor contribui la formarea de competențe specifice meseriei, pentru angajare pe piața muncii sau deschiderea unei afaceri. La absolvire, celor 15 cursante le va fi înmânat Certificat de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. De asemenea, acestora le va fi donat câte un set de instrumente profesionale de bază. Calificarea obținută le va permite beneficiarelor să activeze în calitate de bucătar, ajutor de bucătar, preparator semipreparate alimentare, preparator semipreparate din carne în unități de alimentație publică de diverse categorii (restaurante, cafenele, baruri, cantine), precum și în secții specializate din întreprinderile industriei alimentare.
Microcalificările sunt certificări care atestă dobândirea unui set de competențe specifice prin programe de formare de scurtă durată, conform standardelor unice de calificare și de asigurare a calității, pentru un anumit nivel al Cadrului Național al Calificărilor, cu eliberarea unui certificat de competență profesională (microcertificat). Acestea creează condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregii vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Astăzi, 30 septembrie curent, a fost lansat programul ”Confecționarea și repararea articolelor de îmbrăcăminte”, meseria Cusător. Este cel de-al doilea program de calificare parțială (microcalificare) care se adresează tinerelor și femeilor refugiate elaborat în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”.
Evenimentul a avut loc cu participarea reprezentanților organizației finanțatoare și ai echipei de implementare a proiectului, a cadrelor didactice, precum și a celor 15 beneficiare, în instituția care va găzdui și realiza învățarea – Școala profesională din Criuleni.
”Aceste cursuri de scurtă durată sunt o oportunitate în plus de a împuternici profesional tinerele și femeile venite din Ucraina, de a le facilita integrarea în societatea noastră prin inserție în câmpul muncii și de a le asigura independența financiară”, a menționat în deschidere Violeta Terguță, analistă de program privind violența de gen (UNFPA). Lilia Nahaba, coordonatoarea proiectului (Centrul Educațional PRO DIDACTICA), a salutat parteneriatul dintre toate părțile implicate în implementarea componentei ”Împuternicirea femeilor” a proiectului, care își propune să creeze un cadru de învățare propice dezvoltării competențelor specifice unei meserii și calificării persoanelor, multiplicând astfel șansele de angajare și de carieră profesională. Natalia Golban, directoarea Școlii profesionale din Criuleni, a trecut în revistă realizările instituției în cadrul proiectului, accentuând că aceasta va crea condițiile necesare pentru buna derulare a programului de formare.
Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Confecționarea și repararea articolelor de îmbrăcăminte”, meseria Cusător, va fi desfășurat, offline și online, în perioada septembrie-decembrie 2025. Acesta include 6 module (”Pregătirea cusătorului în industria ușoară pentru activitatea profesională”, ”Confecționarea fustelor”, ”Confecționarea pantalonilor”, ”Confecționarea bluzelor”, ”Confecționarea rochiilor”, ”Garnisirea, renovarea și repararea îmbrăcămintei), care vor contribui la formarea de competențe specifice meseriei, pentru angajare pe piața muncii sau deschiderea unei afaceri. La absolvire, celor 15 cursante le va fi înmânat Certificat de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. De asemenea, acestora le va fi donat câte un set de instrumente profesionale de bază. Calificarea obținută le va permite beneficiarelor să activeze în calitate de cusător în fabrici de confecții vestimentare, operator de mașini de cusut industriale, lucrător în ateliere de croitorie și reparare a îmbrăcămintei, specialist în garnisirea și finisarea articolelor textile, asistent de modelier, pregătitor de materiale sau controlor de calitate sau să-și lanseze propria afacere în domeniu.
Microcalificările sunt certificări care atestă dobândirea unui set de competențe specifice prin programe de formare de scurtă durată, conform standardelor unice de calificare și de asigurare a calității, pentru un anumit nivel al Cadrului Național al Calificărilor, cu eliberarea unui certificat de competență profesională (microcertificat). Acestea creează condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregii vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice. Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Centrele comunitare de educație online (Digital Hub) din Chișinău, Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Comrat, Vulcănești și Ceadâr-Lunga, localități beneficiare ale proiectului ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, au început activitățile cu copiii – refugiați ucraineni și membri ai comunităților gazdă.
Ofertele educaționale sunt structurate în 3 componente:
Cursuri de limba română, care vin să sprijine integrarea beneficiarilor în sistemul național de învățământ, precum și să faciliteze participarea lor la acțiunile comunitare. Acestea sunt organizate atât pentru copiii refugiați care învață online, cât și pentru cei înscriși în școlile din Republica Moldova.
Activități extracurriculare, care își propun să susțină interacțiunea, socializarea, colaborarea, învățarea interculturală și acceptarea diversității, consolidarea încrederii în sine în rândul băieților și fetelor din ambele țări, inclusiv prin implementarea programului ”Educație interculturală și viață pașnică”. Acest compartiment include, de asemenea, activități sportive și recreative.
Suport psihosocial și psihopedagogic, care are scopul de a le dezvolta copiilor reziliența, pentru a face față dificultăților de învățare, provocărilor și schimbărilor legate de mutarea cu traiul într-un loc nou sau de înscrierea într-o școală nouă, traumelor, stresului, inclusiv prin îngrijire adaptată în cazul fetelor și băieților afectați de violență bazată pe gen. Activitățile sunt realizate de psihologi, în grup sau individual și îi vor ajuta pe beneficiari să se adapteze la noile condiții de viață și de învățare.
Orarul Digital Hub-urilor este adaptat la programul beneficiarilor, iar algoritmul de desfășurare a activităților ține cont de vârsta și de nevoile fiecăruia dintre ei.
Pedagogii și psihologii care activează în centrele comunicare de învățare online au fost pregătiți în cadrul unui program de formare oferit de proiect.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
În data de 24 septembrie curent, în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, componenta ”Împuternicirea femeilor”, a fost lansat Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Modelarea și stilizarea tunsorilor de damă – tehnici profesionale”, meseria Frizer. Evenimentul a avut loc la Centrul de Excelență în Industria Ușoară din Chișinău, instituția care va realiza instruirea, primul grup de beneficiare fiind alcătuit din 15 refugiate din Ucraina.
La eveniment au participat reprezentanți ai organizației finanțatoare și ai echipei de implementare a proiectului, cadre didactice, cursante. În deschidere, Violeta Terguță, analistă de program privind violența de gen (UNFPA), a accentuat importanța unor asemenea programe de formare pentru o mai rapidă inserție profesională și socială a tinerelor și femeilor refugiate. Lilia Nahaba, coordonatoarea proiectului (Centrul Educațional PRO DIDACTICA), a scos în evidență valențele colaborării instituționale în procesul de elaborare și implementare a acestui program de învățare de scurtă durată – unul dintre primele programe de microcalificare din Republica Moldova, care le va permite formabililor să obțină o profesie sau să își completeze studiile, facilitându-le astfel accesul în câmpul muncii. Tamara Crețu, directoare adjunctă a Centrului de Excelență în Industria Ușoară, a accentuat că instituția pe care o reprezintă este onorată să fie parte a acestui parteneriat, ca gazdă a derulării unui program de pionierat pentru țară.
Programul de calificare parțială (microcalificare) ”Modelarea și stilizarea tunsorilor de damă – tehnici profesionale”, meseria Frizer, va fi desfășurat, offline și online, în perioada septembrie-decembrie 2025. Acesta include 3 module (”Pregătirea frizerului pentru activitatea profesională”, ”Modelarea tunsorilor de damă”, ”Practica în producție”), care vor contribui la formarea de competențe specifice meseriei, pentru angajare pe piața muncii sau deschiderea unei afaceri proprii. În final, absolventele vor obține Certificat de formare profesională, eliberat de Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. De asemenea, acestora le va fi donat câte un set de instrumente profesionale de bază. Calificarea obținută le va permite celor 15 deținătoare să își găsească un loc de muncă în frizerii și saloane de înfrumusețare, precum și să presteze servicii pentru evenimente speciale (demonstrație de modă, nuntă etc.).
Microcalificările sunt certificări care atestă dobândirea unui set de competențe specifice prin programe de formare de scurtă durată, de sine stătătoare, concentrate, conform standardelor unice de calificare și de asigurare a calității, pentru un anumit nivel al Cadrului Național al Calificărilor, cu eliberarea unui certificat de competență profesională (microcertificat). Microcalificările au un rol important în creșterea calificării și recalificării ca răspuns la schimbările de pe piața muncii. Acestea creează condiții și posibilități pentru a face învățarea pe parcursul întregii vieți mai accesibilă și flexibilă, pentru a ajuta oamenii să reacționeze prompt și să se adapteze rapid la schimbările sociale, economice și tehnologice. Deținerea unor microcalificări recunoscute sporește șansele de angajare sau de avansare în carieră, demonstrând competențe actualizate și interes pentru dezvoltare profesională.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA)”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Înțelegerea conceptului de ”stereotip de gen” și a modului în care fenomenul desemnat afectează persoana, imaginea de sine și relațiile interpersonale; promovarea autonomiei personale; împuternicirea fetelor să își recunoască și să își valorizeze resursele individuale, dincolo de expectanțele societății, sunt obiectivele unei activități desfășurate de Spațiul Sigur pentru femei și fete al UTM (str. Studenților). Aceasta și-a dorit ca participantele, 20 de adolescente de 16-17 ani din Chișinău, să accepte existența stereotipurilor de gen ca bariere în cunoașterea de sine și a celuilalt, să conștientizeze efectele pe care le comportă și faptul că ele conduc la discriminare, să afle instrumentele cu ajutorul cărora pot fi evitate sau combătute.
Activitatea a demarat cu o sesiune de informare despre ”egalitatea de gen”, ”relațiile sănătoase”, ”stereotipurile de gen”, cu accent pe definirea noțiunilor, pe evidențierea caracteristicilor specifice și a modului de manifestare. Exemplele aduse au vizat diverse aspecte, mai ales mesajele care alimentează stereotipurile și prejudecățile de gen întâlnite în familie, școală, mass-media etc., privind rolurile de gen, comportamentele de gen, meseriile „pentru bărbați/femei”, emoțiile permise sau interzise, așteptările legate de familie și relații. Discuțiile, studiile de caz, exercițiile care au urmat și-au propus să scoată în relief modul în care ideile preconcepute afectează imaginea de sine, încrederea în sine, aspirațiile personale și profesionale, relațiile de familie, de prietenie, de cuplu. Pentru a identifica mijloacele prin care acestea pot fi eradicate, au fost utilizate tehnici de gândire critică. În cadrul Brainstormingului, adolescentele au stabilit cum poate fi construită propria identitate în pofida unor etichete, precum și modele de relații bazate pe respect și echitate.
Demonstrând un interes deosebit pentru subiect, participantele s-au implicat activ în discuții și în realizarea sarcinilor, venind cu exemple relevante, exprimându-și deschis și argumentat părerea. În final, au mărturisit că au înțeles cum funcționează stereotipurile de gen și cum ar trebuie să lupte cu ele pentru ca acestea să nu le afecteze viața personală, profesională și socială.
Proiectul”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Informarea și sensibilizarea cu privire la importanța familiei în viața oricărei persoane, în dezvoltarea și educarea ei a fost scopul activității ”Relațiile interpersonale dintre adolescenți. O familie pentru fiecare copil”. Realizată de Spațiul Sigur pentru fete și femei din Criuleni, aceasta a adunat 10 beneficiari de 7-20 de ani, refugiați ucraineni și membri ai comunității gazdă.
Accesibilă și interactivă, proiectată conform particularităților de vârstă ale participanților, activitatea a debutat cu exercițiul de încălzire ”E despre mine sau nu”. Demersurile care au urmat, axate pe jocuri precum ”Familia în imagini”, ”Valorile familiei”, ”Situații familiale”, „Secretele unei familii fericite”, pe prelegeri și discuții i-au făcut pe copiii, adolescenții și tinerii prezenți să se pronunțe asupra fenomenului ”familie” și a rolului ei în devenirea individului. Demonstrând mult interes pentru subiect, participanții s-au implicat activ în realizarea sarcinilor, și-au expus gândurile deschis, au formulat concluzii. Ei au vorbit despre experiența lor de viață în familie, despre îndatoririle fiecărui membru, aducând exemple de diverse situații din propriile familii, dar din cele ale colegilor, prietenilor. În final, ei au caracterizat ”familia” ca pe un factor esențial în îngrijirea, protecția și educarea copilului, fundamentul pe care se dezvoltă identitatea și personalitatea fiecărui om, fiind cea care îi oferă siguranță și sprijin emoțional, îi formează valori, îi transmite obiceiurile și tradițiile pe care le împărtășește, îl învață să interacționeze, să comunice, să construiască legături.
Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA)”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Instruirea se va realiza online, în perioada 1, 3, 6, 9, 14, 16, 21, 23 octombrie, follow-up 14 noiembrie, cu sesiuni sincron în intervalul 15:00-17:30.
La finalul cursului se oferă certificat de absolvire.
Înregistrarea la stagiile finanțate din bugetul de stat se va efectua doar în baza ordinului de delegare, emis de conducătorul instituției de învățământ / Direcția de Învățământ (dacă e cazul) / APL (dacă e cazul).
Pentru mai multe detalii, vizitați pagina: http://prodidactica.md/servicii/ sau contactați-ne la numărul de telefon: 022 54 19 94.
Persoană de contact: Lilia NAHABA, coordonatoare de program.
Fiecare început de an școlar vine cu noi emoții și speranțe, dar și cu griji noi, cu responsabilitatea de a înzestra elevii cu rechizitele școlare necesare.
Astfel, 663 de copii și adolescenți refugiați din Ucraina, incluși în sistemul de învățământ din Republica Moldova, dar și din rândul celor care își urmează studiile la distanță după curriculumul din țara de origine, au primit câte un certificat valoric în sumă de 1300 de lei.
Acțiunea, desfășurată în cadrul proiectului ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, în parteneriat cu autoritățile locale, își propune să faciliteze implicarea fetelor și băieților refugiați în procesul educațional, indiferent de forma de instruire, inclusiv prin reducerea unor bariere de ordin economic.
Certificatele valorice au fost distribuite tuturor refugiaților din ciclurile primar, gimnazial și liceal, din cele 7 localități-pilot ale proiectului: Chișinău (353 ex.), Cimișlia (36 ex.), Criuleni (38 ex.), Dondușeni (80 ex.), Ceadâr-Lunga (51 ex.), Comrat (41 ex.) și Vulcănești (64 ex.).
Acestea sunt prevăzute pentru achiziționarea de seturi, constând din ghiozdane, rechizite școlare și materiale didactice, în funcție de nevoile individuale ale beneficiarilor.
Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.
Pe 12 septembrie curent, în cadrul ședinței de coordonare, a fost dat oficial startul noului an academic, partenerii de implemnetare a proiectului alinindu-și viziunile și stabilind prioritățile de coordonare a activităților proiectului
Ce urmează pentru echipa și partenerii noștri:
✨ Traininguri interne la universitățile din Armenia și Moldova – unde vor fi prezentate programele de studii revizuite și va fi colectat feedback valoros din partea cadrelor didactice.
✨ Ultimele versiuni revizuite și lansarea oficială a noilor programe de studii – ca rezultat al colaborării și inovației.
✨ Primirea partenerilor din UE în Armenia și Moldova – pentru a sprijini pilotarea eficientă a programelor revizuite și a împărtăși expertiza lor.
✨ Discuții deschise cu profesorii – un pas esențial pentru finalizarea Conceptului Național pentru Formarea Cadrelor Didactice în ambele țări.
Pentru a răspunde mai bine nevoilor celor defavorizați, marginalizați, excluși social sau supuși riscurilor de excluziune socială, circa 100 de angajați ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale au participat, în perioada iulie-august curent, la programul de formare “Comunicare incluzivă, empatică și adaptativă în interacțiunea cu persoane din grupuri vulnerabile, inclusiv refugiați și cetățeni străini”. Instruirea a fost realizată de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Organizația Internațională pentru Migrație (OIM), în cadrul proiectului ”Prevenirea traficului de persoane și protecția victimelor și a populației în situații de risc din Moldova”, finanțat de Ministerul Afacerilor Externe al Regatului Norvegiei. Moderată de formatoarele Lia Sclifos și Svetlana Șișcanu, aceasta și-a propus să contribuie la perfecționarea competențelor de comunicare ale personaluluidin domeniul asistenței sociale și protecție.
S-a lucrat cu patru grupe de formabili, având ca bază metodologică cadrul de învățare și gândire Evocare/Realizare a sensului/Reflecție. Învățarea a avut în centrul atenției comunicarea și aspectele ei conceptuale, tipurile, stilurile de comunicare și rolul lor în organizarea eficientă a activității, tehnicile de comunicare, cu accent pe cele orientate spre beneficiar și persoane în situații de risc; emoțiile și rolul lor în comunicare, recunoașterea acestora, reacțiile la ele; empatia și tipurile ei etc.
Demersul formatoarelor a fost axat pe valorificarea experienței participanților și pe aplicabilitatea instrumentelor abordate, pe schimb de cunoștințe și bune practici. O pondere aparte în dezvoltarea abilităților de gândire critică, de soluționare a problemelor, în optimizarea comportamentului și în creșterea rezilienței au avut-o discuțiile și exercițiile propuse spre realizare. În final, cursanții au apreciat valoarea programului, a aspectelor noi și relevante învățate, pentru dezvoltare profesională, pentru îmbunătățirea comunicării și a relației cu beneficiarii, pentru sporirea calității intervențiilor prin luarea unor decizii profesionale corecte.