Față în față cu istoria locală din Criuleni

Un grup de copii și adolescenți, atât din rândul refugiaților ucraineni, cât și din comunitatea gazdă, au efectuat, în data de 26 noiembrie curent, o excursie la Muzeul de Istorie și Etnografie din Criuleni. Activitatea, organizată în cadrul programului extracurricular „Educație interculturală. Conviețuire pașnică”, și-a propus să-i familiarizeze cu diversitatea culturală a zonei. Explorând colecțiile muzeului, admirând obiecte tradiționale și costume populare care ilustrează viața localnicilor de-a lungul timpului, ascultând poveștile din spatele acestora, participanții au avut prilejul să înțeleagă mai bine valoarea patrimoniului local, normele care au guvernat relațiile dintre oamenii din partea locului, importanța respectului reciproc și a dialogului intercultural.

Excursia face parte dintr-un șir de inițiative ale proiectului care au drept scop să dezvolte competențele sociale și civice ale copiilor și adolescenților și să faciliteze incluziunea educațională a acestora.

Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Școlile model. Planificare strategică

În perioada 25-27 noiembrie curent, a avut loc prima activitate de formare a ”Programului de suport pentru 10 Școli Model în procesul de planificare strategică”, desfășurată de echipa Centrului Educațional PRO DIDACTICA, în cadrul proiectului ”Promovarea educației de calitate și a oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți”, implementat de PNUD și UNICEF, cu sprijinul Uniunii Europene, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării.

Scopul programului de formare constă în consolidarea competențelor de planificare strategică și de dezvoltare organizațională în contextul funcționării și dezvoltării Școlii Model. În cadrul formării au fost abordate atât subiecte legate de conștientizarea importanței implementării managementului strategic, cât și conținuturi ce vizează în mod direct procesul de planificare a transformării la nivel instituțional. Trainingul a început cu prezentarea unei imagini generale asupra necesității transformărilor. În această etapă, au fost analizate motivele pentru care școala nu mai poate funcționa după modele tradiționale. Echipele manageriale au fost invitate să identifice „punctele fierbinți” din propriile instituții și domeniile în care schimbarea este critică.

Activitățile aplicative au inclus analiza unor studii de caz și simularea unor situații reale, precum  introducerea de proceduri moderne de management, bazate pe colaborare și încredere, utilizarea datelor în procesul de identificare a problemelor și de planificare a transformărilor. Definirea misiunii Școlii Model, extragerea valorilor care o reprezintă, transformarea misiunii și valorilor în compartimente observabile, formularea obiectivelor și asigurarea corelației acestora cu activitățile proiectate sunt doar câteva subiecte abordate în mod practic, prin exersare și simulare. Un subiect-cheie explorat în cadrul instruirii s-a referit la cultura învățării, accentul fiind pus pe înțelegerea clară a acestuia și pe dezvoltarea competențelor necesare pentru crearea unui mediu educațional în care profesorii, elevii și echipa managerială devin participanți activi ai perfecționării continue. O cultură solidă a învățării reprezintă fundamentul transformărilor autentice dintr-o instituție. Ea determină modul în care învață profesorii, colaborează echipele și este sprijinit progresul fiecărui elev.

Următoarea ediție a programului de formare, la care vor participa alte 5 Școli Model, se va desfășura în perioada 1-3 decembrie, după care fiecare dintre cele 10 Școli Model vor planifica și implementa o schimbare la nivel de instituție care va contribui la transformare acesteia într-un  ecosistem colaborativ, în care profesori, elevi, părinți și parteneri contribuie împreună la îmbunătățirea procesului educațional.

Competențe profesionale pentru sprijinirea copiilor refugiați în mediul educațional

Pedagogii și psihologii care activează în cele 7 centre comunitare de educație online, dar și cadre didactice, cadre didactice de sprijin și psihologi din instituțiile de învățământ din localitățile ale proiectului au participat, în perioada 5-26 noiembrie curent, la programul de formare ”Educație incluzivă, protecția copilului și evaluare psihoppedagogică”. Instruirea și-a propus să dezvolte competențele ce țin de domeniul protecției copilului (inclusiv violența în bază de gen) și de acordare a sprijinului psihosocial, precum și a celor necesare implementării educației incluzive, a educației interculturale și a educației de gen. Cursanții au fost pregătiți să efectueze evaluarea psihopedagogică inițială a copiilor la înscrierea în programele școlare, afterschool și extracurriculare, pentru a personaliza sprijinul ulterior în funcție de nevoile de învățare identificate.

Programul a cuprins 3 module:

  1. ”Educația incluzivă, educația interculturală și educație pentru echitate de gen și șanse egale”formatoare Galina FILIP;
  2. ”Protecția copilului și suportul psihoemoțional pentru copiii refugiați”formatoare Elena NASTAS,;
  3. ”Evaluarea psihopedagogică: repere conceptuale și demersuri  de planificare și implementare”formatoare Tatiana LUNGU.

Consistent și actualizat, echilibrând cele două componente – teoretică și aplicativă, programul le-a oferit celor 47 de participanți o bază solidă de competențe esențiale pentru a face față provocărilor cu care se confruntă în lucrul cu copiii refugiați, dar și cu cei din localitățile gazdă.

Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional Pro Didactica, cu suportul Fundației pentru copii Pestalozzi (Elveția).