Incluziunea în acțiune: dialoguri în română și lecții de empatie cu copiii din Etulia!

Săptămâna trecută a adus activități interesante și intense pentru fetele și băieții (refugiați din Ucraina și cei din comunitatea gazdă Vulcănești) care participă la programul nostru educațional!

Beneficiarii cursului de limba română au continuat să-și îmbogățească vocabularul și să-și dezvolte abilitățile de comunicare prin explorarea câmpurilor lexicale ”Timpul” și ”Corpul uman”. Învățând zilele săptămânii, lunile anului, anotimpurile, ei au completat calendarul naturii. Cunoștințele legate de cel de-al doilea subiect, ”Corpul uman”, au fost consolidate prin alcătuirea unor scurte dialoguri tematice, prin exerciții de utilizare corectă a termenilor.

Ora de educație interculturală cu genericul ”Conviețuire pașnică. Ce înseamnă bunătatea?” a urmărit dezvoltarea empatiei, a înțelegerii reciproce într-un mediu divers, încurajând valorile universale ale păcii și respectul pentru celălalt. Copiii au identificat exemple de comportamente pașnice și de acte de bunătate în viața cotidiană și în relațiile cu semenii și adulții.

Dincolo de obiectivele academice, Digital Hub-urile promovează incluziunea activă și interacțiunea dintre copiii refugiați și cei locali. Fiecare activitate este un prilej de socializare, de reducere a barierelor culturale și de îmbunătățire a rezilienței și bunăstării psihosociale a copiilor.

Urmăriți-ne pentru a vedea cum educația devine un motor al schimbării și al prieteniei.

Proiectul ”Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția.

Programul de formare ”Andragogie. Instruirea adulților”

În perioada 21 octombrie-21 noiembrie curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a desfășurat Programul de formare ”Andragogie. Instruirea adulților”, care s-a adresat cadrelor didactice din instituții de învățământ profesional tehnic din câteva raioane ale republicii: Școala Profesională din Cupcini, Școala Profesională din Soroca, Școala Profesională din Orhei, Centrul de Excelență în Economie și Finanțe și Academia de Studii Economice din Moldova. Scopul programului a constat în consolidarea competențelor profesionale și în acordarea se suport metodologic în vederea transformării procesului de predare-învățare-evaluare într-o experiență participativă și relevantă pentru adulți.

Derulată cu participarea a 3 grupe de cursanți, instruirea a fost moderată de formatorii: Lia Sclifos, Serghei Lîsenco; Angela Tomiță, Valeriu Gorincioi, Eugenia Negru; Viorica Goraș-Postică, Svetlana Șișcanu.

Pe parcursul studiului, participanții au abordat principiile învățării la adulți, instrumentarul de motivare pentru învățare, stilurile de învățare și tipurile de evaluare la această vârstă. Sesiunile teoretice au fost secondate de secvențe aplicative, de exersare, la bază fiind pus cadrul de învățare și gândire ERRE – Evocare, Realizare a sensului, Reflecție, Extindere, care vine să faciliteze procesul de planificare și de organizare a activității de instruire, conferindu-i interactivitate, mai multă implicare din partea celor educați și mai multă eficiență.

Fiecare modul a inclus patru zile de instruire cu prezență fizică, realizarea de către cursanți a unei teme cu grupul-țintă și prezentarea acesteia într-o sesiuni de feedback, organizată online.

Programul s-a desfășurat în cadrul proiectului „Promovarea angajării tineretului în Moldova (YEP)”, finanțat de Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și implementat de GIZ Moldova, în parteneriat cu Ministerul Muncii și Protecţiei Sociale al Republicii Moldova și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și cu sprijinul Centrului Educațional PRO DIDACTICA.

Programul ”Managementul educațional”: competențe pentru excelență

Ediția curentă a programului ”Managementul educațional”, acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare, a avut astăzi ultima activitate, cea de follow-up. Derulată în format online în perioada 1 octombrie-14 noiembrie 2025 și facilitată de formatorii Svetlana ȘIȘCANU și Daniela VACARCIUC, aceasta a întrunit 19 cadre manageriale din învățământ.

Programul ”Managementul educațional” are drept obiectiv dezvoltarea competențelor manageriale ale echipelor de conducere necesare optimizării și modernizării activității instituțiilor din învățământ, pregătirea acestora să facă față provocărilor unui sistem educațional în continuă schimbare. Domeniile puse în discuție pe parcursul instruirii sunt cele pe care se bazează standardele de competență profesională a managerilor: managementul calității, componentele și principiile acestuia; cultura calității versus cultura succesului; procesul de asigurare și de creștere a calității, măsurarea progresului, standarde, criterii și indicatori pentru evaluarea calității; organizațiile ca sisteme sociale și surse de competitivitate; factorii ce influențează cultura organizațională; comportamentul organizațional, tehnici de analiză și strategii de eficientizare a acestuia; managementul și implementarea schimbării; componentele și specificul procesului de proiectare managerială, Planul de dezvoltare strategică etc.

Această ediție, la fel ca și cele anterioare, a pus un accent deosebit pe aplicabilitatea achizițiilor dobândite. Astfel, pentru sesiunea de follow-up, cursanții au avut ca temă de casă să identifice o problemă specifică cu care se confruntă instituția pe care o reprezentă și să operaționalizez cel puțin șase activități care își propun să contribuie la rezolvarea problemei în cauză. Subiectele alese și soluțiile stabilite au vizat aspecte practice dintre cele mai variate: dezvoltarea strategică a instituției, optimizarea comunicării instituționale, utilizarea TIC în procesul instructiv-educativ, îmbunătățirea infrastructurii educaționale, formarea continuă a cadrelor didactice și manageriale, mentoratul, orientarea profesională a elevilor etc.