Integrarea copiilor refugiați, politici educaționale și sociale actualizate, managementul de caz

Integrarea copiilor refugiați, politici educaționale și sociale actualizate, managementul de caz sunt subiectele principale abordate în cadrul programului de formare desfășurat în cadrul proiectului în perioada 9-12 decembrie, facilitat de formatorii Ivan Duminica, Marcela Dilion-Strechie și Natalia Bejan. Reunind 96 de profesioniști din educație și asistență socială, reprezentând diverse organizații de nivel local, raional și național, acesta și-a propus să contribuie la consolidarea capacităților autorităților de toate nivelurile (APL, școală, Centru comunitar de educație online, Direcție Educație, Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică, TASA etc.), ca membri ai echipelor intersectoriale implicate într-un proces colaborativ de asigurare a unei mai eficiente și echitabile incluziuni a copiilor afectați de conflict în sistemele de învățământ și de protecție socială.
Obiectivele-cheie ale instruirii au presupus:
- familiarizarea cu cadrul normativ național actualizat privind drepturile copiilor refugiați la educație și protecție socială;
- dezvoltarea competențelor practice în aplicarea managementului de caz, de la evaluare inițială la asistența concretă a familiilor;
- promovarea cooperării interinstituționale eficiente între școli, autoritățile locale și serviciile sociale;
- crearea unui mediu școlar sigur și incluziv, prin implementarea politicilor de prevenire a discriminării și bullyingului.
Structurat în sesiuni cuprinzătoare, programul a acoperit aspecte vitale, de la statutul legal al copiilor refugiați în sistemul educațional (inclusiv reguli de înscriere la școală, modele de educație online/mixtă etc.), până la serviciile sociale specifice (serviciul de sprijin pentru familiile cu copii, centre de zi etc.). Un accent deosebit a fost pus pe rolul esențial al echipei multidisciplinare comunitare și pe pașii concreți ai managementului de caz.
Inițiativa constituie un pas important în efortul de a oferi un răspuns coerent nevoilor copiilor refugiați, asigurându-le tuturor acces egal la educație și protecție.
Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului „Împuternicirea fetelor și băieților refugiați din Ucraina printr-o educație incluzivă și empatică în Republica Moldova”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA cu sprijinul financiar al Fundației pentru copii ”Pestalozzi” (Elveția).



























