Clubul Formatorilor PRO DIDACTICA: reziliența – un element-cheie al succesului

Clubul formatorilor PRO DIDACTICA s-a reunit ieri, 26 octombrie, pentru o nouă ședință. Ghidați de facilitatoarea Lia Sclifos, membrii acestuia au discutat despre rolul rezilienței în cariera de formator, relevând valoroasele sale valențe, și au schițat portretul formatorului rezilient. Produsele zilei arată în felul următor:
Ce este reziliența pentru un formator? Este capacitatea de adaptare ”din mers”, prin învățare, reacție și cu puțin stres diverselor schimbări, situații, probleme, insuccese sau succese, acceptând toate emoțiile însoțitoare, indiferent de natura lor, dar fără a le permite să preia controlul sau să influențeze luarea deciziilor.
Cum este formatorul rezilient? Este o persoană reflexivă, cu un bun simț al umorului. Conștientă de nevoile și așteptările pe care le are și pe care le declară, este axată pe obiective și orientată spre acțiune; este pro schimbări, ajustări, reconfigurări, reconceptualizări, căci are potențialul necesar reinventării de sine, atunci când ceva nu funcționează. Pentru a surmonta situațiile mai puțin plăcute, nefavorabile, își folosește cu pricepere experiența. Răspunde echilibrat factorilor stresanți, îi utilizează ca element mobilizator. Valorifică plenar succesul, dar și eșecul, revenindu-și rapid după el și transformându-l în oportunitate. Valorifică și diferențele de personalitate, abordându-i constructiv pe toți.
Implicând gânduri, acțiuni și comportamente care pot fi învățate și dezvoltate, reziliența se dorește a fi învățată și dezvoltată. Ieri, C. E. PRO DIDACTICA a găzduit o sesiune-model de învățare și dezvoltare a rezilienței.

Proiectul „Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova”: noi dotări  pentru cele 9 ”DIGITALHUB”

Una dintre preocupările proiectului ”Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova” este să faciliteze accesul refugiaților ucraineni la învățarea online. În acest scop, în parteneriat cu autoritățile publice locale și direcțiile de asistență socială, în or. Criuleni; or. Călărași; com. Cărpineni, r. Hâncești; or. Cimișlia; or. Ceadîr Lunga, r. Comrat; com. Greblești, r. Strășeni; com. Cojușna, r. Strășeni; or. Dondușeni, or. Soroca, au fost create 9 centre educaționale comunitare ”DigitalHub”. La lansare, centrele respective au fost înzestrate cu mobilier modern, echipament digital performant, seturi de materiale didactice și articole de papetărie. Pentru a asigura condiții optime de funcționare, dotările sunt actualizate și diversificate permanent, în funcție de categoriile și numărul de beneficiari, nevoile și vârsta acestora. Astfel, în urma unei analize de necesități, recent, cu susținerea proiectului, mobilierul celor 9 spații a fost completat cu noi piese (etajere, mese, scaune și fotolii bean bag), iar echipamentul TIC cu laptopuri, tablete, imprimante, căști și mouse-uri, televizor Smart cu suport de perete și sistem audio cu microfon. Au fost procurate și noi seturi de rechizite de birou, materiale didactice și de artizanat; au fost îmbogățite colecțiile de carte și inventarul sportiv.

Datorită ”DigitalHub”, școlari și studenți refugiați au posibilitatea să-și facă studiile la distanță, urmând programele de învățământ din Ucraina.

De asemenea, centrele ”DigitalHub” preconizează să desfășoare o serie de activități pentru peste 315 de copii și tineri, dar și peste 100 de adulți, persoane refugiate și membrii comunităților locale: traininguri pentru tineri de orientare în carieră, de motivare și de dezvoltare personală; sesiuni de instruire privind egalitatea de gen, drepturile copiilor, implicarea tinerilor în procesele de luare a deciziilor etc.; activități de consiliere psihologică, de team-building și recreative pentru copii și tineri; ateliere de creație etc. Acestea își propun să devină niște platforme de întâlnire cu prilejul unor sărbători locale și naționale, mese rotunde pe subiecte de actualitate din diverse domenii, prezentări de carte și seri de lectură, evenimente culturale, șezători. Căci aceasta este menirea unui centru comunitar: să adune oamenii pentru a fi împreună.

Proiectul ”Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova” este finanțat de Swiss Solidarity și Fundația pentru Copii „Pestalozzi”, Elveția, și implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA.

Proiectul „Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova”: componenta ”Crearea de condiții demne de trai pe durata șederii în Republica Moldova”

Proiectul ”Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova”, finanțat de Swiss Solidarity și Fundația pentru Copii „Pestalozzi” (PCF), Elveția, și implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, are drept scop principal diminuarea dificultăților cu care se confruntă refugiații ucraineni aflați pe teritoriul republicii, prin crearea unor condiții de trai decente și ameliorarea stării lor de bine.

În acest context, printre direcțiile de acțiune s-a înscris și înmânarea unui sprijin financiar sub formă de certificate valorice. Astfel, fiecare dintre copiii, tinerii și adulții beneficiari, 2650 la  număr, din 9 raioane partenere, au intrat în posesia a patru categorii de vouchere, în valoare totală de 2250 de lei, pentru procurarea de:

  1. îmbrăcăminte și încălțăminte;
  2. produse alimentare;
  3. medicamente;
  4. produse de igienă.

În plus, pentru valorificarea voucherelor, posesorilor li s-a pus la dispoziție transport gratuit.

Acest ajutor a fost acordat atât refugiaților din Centrele de plasament, cât și celor găzduiți de localnici (raioanele Criuleni, Călărași, Hâncești, Cimișlia, Ceadîr Lunga, Comrat,  Strășeni,  Dondușeni, Soroca).

Acțiunea a fost desfășurată cu implicarea APL-urilor, a Direcțiilor de Asistență Socială și a Direcțiilor Educație.