Spațiile Sigure create în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” continuă să le ofere beneficiarilor săi o gamă vastă de activități. Una dintre direcțiile abordate de acestea este educația digitală.
Astfel, Spațiul Sigur al UTM, strada Studenților, și-a propus să desfășoare o activitate orientată spre dezvoltarea comportamentelor de utilizare corectă a dispozitivelor TIC, atât din punct de vedere tehnic, cât și din perspectiva sănătății, a siguranței online și a responsabilității digitale. Participanții la activitate au fost familiarizați cu regulile de folosire a unui computer sau telefon mobil, a unei tablete (poziția corectă, oprirea/pornirea, încărcarea bateriei etc.) și de utilizare adecvată a internetului (parole, site-uri sigure, aplicații din surse oficiale etc.). Realizând o serie de exerciții și rezolvând diverse situații-problemă – în grup, în perechi ori individual, ei au învățat să pornească și să oprească corect un dispozitiv; să găsească un site sigur despre un subiect dat; să creeze o parolă sigură; să verifice setările de confidențialitate etc. Jocurile de rol alese de facilitator pentru această activitate au avut câteva scenarii, construite în jurul a trei întrebări: „Ce faci dacă primești un link suspect?”, „Cum reacționezi când dispozitivul îți cere o actualizare?” și „Ce înseamnă să petreci prea mult timp în fața ecranului?”.
Participanții s-au implicat activ la toate etapele demersului: au colaborat și au exprimat idei, reflectând asupra propriului comportament digital. Ei au înțeles importanța protejării datelor personale, și-au consolidat cunoștințele la subiect, au dobândit sau și-au dezvoltat abilitățile de navigare în spațiul virtual.
Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Identitate de gen, roluri de gen, echitate de gen și șanse egale, stereotipuri de gen, prejudecăți și discriminare sunt câteva dintre aspectele abordate de cei 16 participanți în cadrul unei activități de formare a deprinderilor de viață desfășurată de Spațiul Sigur din strada Florilor al Universității Tehnice a Moldovei. Refugiați ucraineni și reprezentanți ai comunității-gazdă au avut parte de un exercițiu de conștientizare a importanței acestor dimensiuni în familie, la școală, în societate.
Activitatea și-a propus să încurajeze dezvoltarea capacității copiilor și adolescenților prezenți de a înțelege ce înseamnă stereotipurile și prejudecățile de gen și care sunt formele de discriminare pe care le implică acestea, felul în care apar și se încetățenesc, cum influențează dezvoltarea rolurilor de gen, care sunt consecințele lor și cum pot fi evitate, precum și de a gândi critic, de a fi selectivi cu informațiile la care au acces și mesajele primite.
Astfel, participanții au discutat despre ”gen” și diferența dintre sexul biologic și genul social. În cadrul unui brainstorming, ei au numit stereotipurile de gen pe care le cunosc, analizând exemple din viața de zi cu zi, și au relevat impactul negativ al acestora asupra indivizilor. În final, au lansat soluții pentru combaterea stereotipurilor de gen și a prejudecăților în școală și în comunitate.
Beneficiarii au dat dovadă de interes față de subiectul activității, implicându-se activ în dezbateri și în analiza studiilor de caz. Ei au demonstrat înțelegerea faptului că stereotipurile, prejudecățile și discriminarea sunt niște bariere în cunoașterea și acceptarea celorlalți, dar și dorința de a-și asuma comportamente care să excludă etichetele de gen.
Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras dui orci, dapibus non luctus, ultrices vel nunc. Donec lacinia mattis erat sit amet blandit.