Formare de mentori pentru inspectoratul național de securitate publică

În perioada 26-30 mai curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a desfășurat un atelier de formare a mentorilor, având drept beneficiari 20 de angajați ai Inspectoratului Național de Securitate Publică (INSP). Instruirea a avut loc cu sprijinul Organizației Internaționale pentru Migrație (OIM), în colaborare cu Inspectoratul General al Poliției (IGP), în cadrul proiectului  “Consolidarea capacităților naționale de poliție în Republica Moldova”, implementat cu suportul financiar al Guvernului Canadei.

Programul de formare a mentorilor, conceput în premieră pentru angajații unei instituții de aplicare a legii, are ca obiectiv dezvoltarea competențelor manageriale ale personalului, în vederea oferirii de suport noilor angajați în procesul de integrare și dezvoltare profesională. Această inițiativă își propune să contribuie la consolidarea spiritului de echipă, care este esențial pentru desfășurarea unor activități eficiente și pentru gestionarea cu succes a mediilor operaționale complexe.

De asemenea, programul vine să sprijine efortul de fortificare a capacității instituționale a INSP prin formarea unui corp de lideri bine pregătiți, competenți și proactivi, care să promoveze un mediu orientat spre învățare continuă și să contribuie la atingerea obiectivelor strategice ale instituției pe termen lung.

În acest context, atelierul a avut drept finalități: explicarea esenței activității de mentorat, a rolurilor și competențelor specifice, a oportunităților de dezvoltare a programelor de mentorat în cadrul instituției; aplicarea tehnicii pendulării în cadrul sesiunilor de mentorat; utilizarea observării ca resursă pentru inițierea unor sesiuni de mentorat; aplicarea tehnicii de comunicare eficientă și feedback constructiv în relația cu mentorabilul; conștientizarea rolului unui mediu de încredere în comunicarea cu persoana mentorată.

Pentru a realiza obiectivele stabilite, formatorii  Lia Sclifos și Serghei Lîsenco au inclus în scenariul celor 5 zile de instruire subiecte relevante pentru formarea viitorilor mentori: Mentoratul şi importanța lui. Rolurile mentorului; Mentorul – traseul profesional și caracteristici; Mentor, metodist, inspector – roluri și atribuții profesionale specifice; Observarea ca parte a activității de mentorat; Tehnici de consiliere. Stiluri de intervenție; Autoevaluarea –  funcții, principii, locul ei în activitatea de mentorat; Elaborarea proiectului de dezvoltare profesională ca mentor; Depășirea momentelor dificile în mentorat etc.

Pe parcursul studiului, care a fost conceput în cheia cadrului ERRE, cursanții au fost implicați în realizarea de exerciții, jocuri de rol, studii de caz, analize complexe ale activității de mentorat, simulări al unor ședințe de mentorat. Pe întreaga durată a programului, ei au demonstrat un interes sporit pentru subiectele în discuție, învățând, reflectând și acționând dintr-o nouă perspectivă, cea de mentor.

Gândire critică pentru formarea competențelor profesionale

Programul de formare din cadrul proiectului CONSEPT, Gândire critică pentru formarea competențelor profesionale, a continuat, în perioada 27-29 mai, cu modulul III, fiind organizat în format online.

Participanții, 12 profesori și maiștri care predau discipline de specialitate la centre de excelență, colegii și școli profesionale, au explorat cu mult interes posibilitățile de aplicare a tehnicilor de gândire critică, corelând filosofia gândirii critice cu procesul de predare-învățare-evaluare. Aplicarea aspectelor formative ale gândirii critice în varii domenii, precum tehnologiile informaționale, electronică, deservirea automobilelor și organizarea transportului, conjugate cu examinarea inteligențelor multiple, a dezvoltării competențelor de comunicare în context profesional, au fost cercetate din perspectiva tehnicilor interactive moderne.

Pe tot parcursul activității cursanții au manifestat interes sporit pentru de subiectele propuse, au adresat întrebări și au comentat cu referire la propria lor experiență, corelând informațiile noi cu cele din modulele anterioare. În cadrul sesiunilor sincron a fost rezervat suficient loc şi timp pentru debrifare, metacogniţie, aplicare imediată și transfer a cunoștințelor la disciplinele pe care le predau cursanții. Formatorii au încurajat un dialog deschis și colaborativ, creând un mediu de învățare stimulativ. De asemenea, au fost utilizate instrumente digitale interactive pentru a facilita învățarea activă și implicarea continuă a cursanților.

Următoarea întrunire a participanților la program va avea loc în data de 11 iunie, la sesiunea de follow-up, când fiecare participant va împărtăși experiența profesională de aplicare a strategiilor de dezvoltare a gândirii critice în activitatea la clasă.

”Platforma Educație”: schimb de experiență pentru eficientizarea educației

În data de 29 mai 2025, în cadrul fazei a IV-a a proiectului ”Platforma EDUCAȚIE”, manageri și profesori de pe ambele maluri ale râului Nistru au participat la o vizită de studiu care a cuprins câteva instituții din mun. Chișinău. Activitatea se înscrie în șirul de acțiuni ale proiectului orientate spre formarea cadrelor de conducere și didactice pentru digitalizarea învățământului, pentru orientarea profesională a elevilor, dar și spre diseminarea de bune practici.

Startul a fost dat de vizitarea Impact Academies&Camps (Impact A&C), care are 7 ani de experiență în domeniul IT pentru copii. Organizația oferă 83 de programe de studiu după metoda Silicon Valley, axate pe dezvoltarea gândirii critice, pregătirea pentru profesiile viitorului, stimularea creativității, îmbunătățirea abilităților de rezolvare a problemelor, creșterea încrederii în sine etc. Ghidându-se de mottoul ”Transformăm copiii din consumatori în creatori de tehnologii”, aceasta oferă beneficiarilor săi programe și proiecte care contribuie la dezvoltarea unor abilități utile – în școală, în viață profesională și personală.

Subiecte privind digitalizarea educației și orientarea vocațională a elevilor au fost abordate și la Centrul Orășenesc al Tinerilor Naturaliști, unde a avut loc un atelier de lucru.

Directoarea Centrului, Cezara Cornienco, a făcut o scurtă incursiune în istoricul creării și dezvoltării instituției, iar colegii săi, Ana Maximovici și Octavian Grosu, au pregătit pentru grupul de vizitatori discursuri despre diverse aspecte ale procesului de ghidare în carieră a adolescenților, pentru a-i sprijini în actul de autodeterminare profesională, a-i orienta către profesiile solicitate pe piața muncii, a-i motiva să însușească tehnologiile informaționale moderne și să-și îmbunătățească competențele digitale ca bază pentru noi oportunități.

Componenta culturală a proiectului, care își propune să contribuie la  construirea de parteneriate și la consolidarea relațiilor profesionale dintre cadrele manageriale și didactice de pe ambele maluri ale râului Nistru, a fost și ea prevăzută în agenda zilei, prin vizitarea unor obiective turistice din capitală. Printre acestea se numără și Muzeul orașului – Turnul de Apă, unde participanții au luat cunoștință de parcursul mun. Chișinău de la înființare până în zilele noastre.

Prin programul ei diversificat și bogat, această vizită de studiu a fost amprentată de un schimb valoros de experiență între instituții și oameni ai școlii de pe ambele maluri ale râului Nistru, în vederea realizării cu succes a procesului de digitalizare a sistemului de învățământ. Activitatea este parte a proiectului ”Platforma EDUCAȚIE” al programului Uniunii Europene ”Măsuri de promovare a încrederii”, implementat de PNUD Moldova, în parteneriat cu Centrul Educațional PRO DIDACTICA și Centrul Educațional RAZVITIE, Tiraspol.