Formare de mentori pentru inspectoratul național de securitate publică

În perioada 26-30 mai curent, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a desfășurat un atelier de formare a mentorilor, având drept beneficiari 20 de angajați ai Inspectoratului Național de Securitate Publică (INSP). Instruirea a avut loc cu sprijinul Organizației Internaționale pentru Migrație (OIM), în colaborare cu Inspectoratul General al Poliției (IGP), în cadrul proiectului “Consolidarea capacităților naționale de poliție în Republica Moldova”, implementat cu suportul financiar al Guvernului Canadei.
Programul de formare a mentorilor, conceput în premieră pentru angajații unei instituții de aplicare a legii, are ca obiectiv dezvoltarea competențelor manageriale ale personalului, în vederea oferirii de suport noilor angajați în procesul de integrare și dezvoltare profesională. Această inițiativă își propune să contribuie la consolidarea spiritului de echipă, care este esențial pentru desfășurarea unor activități eficiente și pentru gestionarea cu succes a mediilor operaționale complexe.
De asemenea, programul vine să sprijine efortul de fortificare a capacității instituționale a INSP prin formarea unui corp de lideri bine pregătiți, competenți și proactivi, care să promoveze un mediu orientat spre învățare continuă și să contribuie la atingerea obiectivelor strategice ale instituției pe termen lung.
În acest context, atelierul a avut drept finalități: explicarea esenței activității de mentorat, a rolurilor și competențelor specifice, a oportunităților de dezvoltare a programelor de mentorat în cadrul instituției; aplicarea tehnicii pendulării în cadrul sesiunilor de mentorat; utilizarea observării ca resursă pentru inițierea unor sesiuni de mentorat; aplicarea tehnicii de comunicare eficientă și feedback constructiv în relația cu mentorabilul; conștientizarea rolului unui mediu de încredere în comunicarea cu persoana mentorată.
Pentru a realiza obiectivele stabilite, formatorii Lia Sclifos și Serghei Lîsenco au inclus în scenariul celor 5 zile de instruire subiecte relevante pentru formarea viitorilor mentori: Mentoratul şi importanța lui. Rolurile mentorului; Mentorul – traseul profesional și caracteristici; Mentor, metodist, inspector – roluri și atribuții profesionale specifice; Observarea ca parte a activității de mentorat; Tehnici de consiliere. Stiluri de intervenție; Autoevaluarea – funcții, principii, locul ei în activitatea de mentorat; Elaborarea proiectului de dezvoltare profesională ca mentor; Depășirea momentelor dificile în mentorat etc.
Pe parcursul studiului, care a fost conceput în cheia cadrului ERRE, cursanții au fost implicați în realizarea de exerciții, jocuri de rol, studii de caz, analize complexe ale activității de mentorat, simulări al unor ședințe de mentorat. Pe întreaga durată a programului, ei au demonstrat un interes sporit pentru subiectele în discuție, învățând, reflectând și acționând dintr-o nouă perspectivă, cea de mentor.




