Spațiul Sigur Criuleni: săptămâna ainti-violență

Spațiul Sigur Criuleni, înființat în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, a organizat în cadrul Campaniei națională ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen” o săptămână cu activități de educare pentru prevenirea și combaterea violenței.  Printre acestea se numără: „Integrarea socială a refugiaților”, realizată cu participarea beneficiarilor de vârstă adultă, și „Fii inteligent! Nu fi violent!”, desfășurată cu participarea copiilor și adolescenților. Ce înseamnă violență/bullying? Asemănări și deosebiri; Formele violenței; Rolurile în situație de violență/bullying; Modalități de combatere a violenței etc. sunt câteva dintre subiectele puse în discuție, care au trezit un viu interes în rândul celor prezenți.

Activitățile au avut drept scop să contribuie la sporirea gradului de conștientizare de către participanți, refugiați ucraineni și reprezentanți ai comunității gazdă, a violenței ca încălcare a drepturilor omului, să promoveze egalitatea de gen și relațiile armonioase în familie.

Activitățile au avut loc în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a refugiaților”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova este implementat de Centrul educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei: împotriva violenței în bază de gen

În perioada campaniei de două săptămâni dedicate combaterii violenței în bază de gen, Spațiul Sigur al UTM, str. Florilor; a organizat o activitate interactivă menită să sensibilizeze tinerii cu privire la această problemă gravă, să promoveze egalitatea de gen și respectul de gen, precum și să contribuie la dezvoltarea abilităților de comunicare și de colaborare ale beneficiarilor de vârstă adolescentină − refugiați ucraineni și locuitori ai municipiului Chișinău.

Activitatea a început prin explicarea conceptului de ”violență în bază de gen” și a impactului acestui fenomen asupra adolescenților. Participanții au fost încurajați să discute despre comportamentele care pot fi considerate violente, precum și despre semnificația respectului de gen. De asemenea, au vizionat un material informativ care a evidențiat formele de violență.

În cadrul discuțiilor, tinerii au analizat modele comportamentale care promovează egalitatea de gen, dar și forme mai subtile de violență, cum ar fi discriminarea verbală sau glumele ofensatoare. Această analiză a fost esențială pentru conștientizarea efectelor negative ale conduitelor agresive asupra adolescenților și pentru identificarea modalităților prin care aceștia pot contribui la schimbarea mentalităților.

Pentru a încuraja creativitatea și implicarea, participanții au realizat desene care să atragă atenția asupra problemelor legate de violența în bază de gen și să disemineze mesajul pro egalitate. Lucrările vor fi expuse în cadrul Spațiului Sigur.

Spațiul Sigur al UTM, str. Florilor, își propune să continue seria de activități educaționale orientate spre diminuarea sau eliminarea violenței de gen, spre sprijinirea tinerilor în dezvoltarea unor relații sănătoase și respectuoase, a unui mediu mai echitabil pentru toți.

Noi achiziții profesionale pentru un management educațional eficient

Unul dintre programele cele mai solicitate ale ofertei de formare a Centrului Educațional PRO DIDACTICA este ”Managementul educațional”, acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare și coordonat de Lilia NAHABA.

O nouă ediție a acestuia, desfășurată în format online și facilitată de formatorii Daniela VACARCIUC și Valeriu GORINCIOI, cu participarea a 17 directori și directori adjuncți din învățământ, a avut loc în perioada 21 octombrie-15 noiembrie, sesiunea de follow-up fiind organizată în data de 6 decembrie.

Având drept obiectiv dezvoltarea competențelor manageriale necesare optimizării și modernizării activității instituțiilor din sistem, programul abordează multiaspectual, teoretic și practic, domenii importante pentru orice cadru de conducere: ”Managementul calității”, ”Cultura organizațională”, ”Managementul schimbării”, ”Planificarea strategică”, ”Managementul implementării curriculumului școlar”, ”Managementul resurselor financiare”, ”Arta dirijării”.

Ca temă de casă, cursanții au avut de conceput, în baza nevoilor curente ale instituțiilor în care activează, un obiectiv strategic, iar în baza lui – un obiectiv operațional și acțiunile pe care le implică realizarea acestuia. Subiectele alese pentru planurile sau secvențele de planuri prezentate spre analiză au vizat aspecte dintre cele mai variate: dezvoltarea strategică a instituției, utilizarea TIC în procesul instructiv-educativ, renovarea infrastructurii educaționale, formarea continuă a cadrelor didactice și manageriale, mentoratul, creșterea numărului de elevi care acced la învățământul dual, orientarea profesională a elevilor, adaptarea școlii la majorarea numărului de elevi cu CES etc.