În atenția cadrelor de conducere din instituțiile de învățământ general. Evaluarea calității în învățământul general

Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în colaborare cu Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educație și Cercetare, organizează în luna octombrie curent (activități sincron și asincron) programul de formare continuă a cadrelor manageriale din instituții de educație timpurie, școli, centre de creație: EVALUAREA CALITĂȚII ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL GENERAL.
Cursul oferă un suport metodologic ce ține de managementul calității în educație și, în parte, vine în întâmpinarea managerilor școlari în procesul de realizare a rapoartelor anuale de activitate – atât a instituțiilor de învățământ general, cât și a cadrelor de conducere. În special, cursul va fi util conducătorilor instituțiilor care în anul școlar 2023-2024 vor fi supuse evaluării externe în vederea acreditării sau evaluării externe periodice.


 Grupul I, ȘCOLI: perioada: 19, 20, 25, 26 octombrie 2023, în intervalul 14.00-17.00.
 Grupul II, IET (instituții de educație timpurie): perioada: 19, 20, 25, 26 octombrie 2023, în intervalul 10.00-13.00.

Instruirea se va realiza online. La finalul cursului se oferă certificat de absolvire. Numărul de credite obținute: 6. Costul programului: 600 lei.
Pentru înregistrarea, vă rugăm să accesați link-ul:
Grupul Școli:  https://forms.gle/p82j7cEQEYfGLLXF6
Grupul IET (instituții de educație timpurie): https://forms.gle/9MpPpoH1KoXQcK3PA
Înregistrarea este deschisă până la data de 10 octombrie sau până în momentul completării grupei.
Pentru mai multe detalii, vizitați pagina: http://prodidactica.md/servicii/ sau contactați-ne la numerele de telefon: 079397919; 022 54 19 94.
Persoană de contact: Lilia NAHABA, coordonatoare de program.

Proiectul „Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova”, componenta „Asistență psihologică”

Acest domeniu de acțiune are drept scop consilierea psihologică a copiilor și tinerilor refugiați ucraineni, dar și a adulților în grija cărora sunt aceștia (la necesitate), din 9 comunități beneficiare ale proiectului. Intervențiile în direcția dată au la bază același algoritm ca și în cazul componentei Activități educaționale. Echipele locale au câte un psiholog, care a fost format în cadrul Programului de asistență psihologică pentru copiii și tinerii refugiați, oferit de Centrul Educațional PRO DIDACTICA. Programul și-a propus drept scop consolidarea competențelor profesionale ale psihologilor în vederea acordării de sprijin refugiaților întru depășirea consecințelor emoționale negative cauzate de evenimentele din țara de origine, (re)dobândirea încrederii de sine, acceptarea unui nou mediu de trai și de activitate. Instruirea, facilitată de formatoarele Elena CREANGĂ și Ina MORARU, care sunt și autoarele suportului de curs, s-a desfășurat online, fiecare sesiune având în vizor unul dintre cele 8 module: Eu „aici și acum”; Conștientizarea emoțiilor; Stresul și trauma psihică; Strategii și mecanismele de coping; Vindecarea rănilor trecutului prin acceptarea propriilor emoții; Regăsirea stimei de sine și dezvoltarea încrederii în sine; Consilierea familiei refugiate ca formă de sprijin socio-educativ; Adaptarea și integrarea psihosocială a familiei refugiate; Reziliența comunitară și familia rezilientă. Pe lângă concepte și strategii de operare specifice domeniului, cursanții au fost înarmați cu un bogat arsenal de instrumente necesare activității de
consiliere: începând cu instrumentele de diagnosticare, evaluare și analiză a datelor și terminând cu cele de consiliere.

Ședințele de consiliere psihologică a copiilor și tinerilor refugiați au loc în grup, dar și în mod individual (la solicitare), și se realizează în Centrele Educaționale Comunitare DigitalHub, care au fost create în cele 9 comunități cu suportul financiar al proiectului. Ședințele vin să sprijine dezvoltarea personală, la general, și cea emoțională, socială, în particular, prin explorarea, înțelegerea și exprimarea propriilor emoții, prin reducerea stresului și a anxietății și inducerea unei stări de calm, prin încurajarea unei comunicări deschise cu ceilalți.
Activitățile de grup – de terapie prin artă și de terapie ocupațională  sunt foarte variate ca obiective de atins, modalități de organizare, materiale și procedee utilizate, fiind alese în funcție de vârsta și nivelul de dezvoltare al participanților/telor. Desfășurate într-un mediu sigur, empatic și suportiv, ele se axează pe realizarea de desene, colaje din imagini, sarcini de modelare etc., cu aplicarea unor metode și tehnici de lucru individual și în colaborare, precum și de socializare interactive, distractive, relaxante. La ordinea zilei sunt jocurile, conversațiile ghidate, discuțiile, redactarea de scrisori și mesaje etc., toate având menirea să aducă la suprafață sentimentele, trăirile și confruntările interioare ale participanților, să le faciliteze explorarea, conștientizarea și gestionarea acestora, să le dezvolte imaginea de sine, respectul de sine și pentru ceilalți.

Beneficiarii și beneficiarele au posibilitatea să reflecteze asupra propriei identități și asupra identității altora; să învețe să respecte unicitatea fiecăruia; să-și dezvolte percepția de sine; să-și analizeze calitățile de personalitate; să recunoască propria valoare și valoarea altora; să identifice nevoile personale și ale altora; să înțeleagă importanța comunicării pentru dezvoltarea stimei de sine; să exerseze abilități de comunicare şi de cooperare; să verbalizeze experiențele emoționale trăite și, nu în ultimul rând, să învețe să lucreze în echipă, să rezolve probleme împreună cu alți copii, să-și cultive spiritul de grup și să dezvolte unitatea grupului, ca element de integrare socială.

Demersurile de consiliere psihologică sunt un mijloc de favorizare a cunoașterii de sine, a autoacceptării, a dezvoltării resurselor proprii, care îi ajută pe beneficiari să se înțeleagă și să se simtă înțeleși. Și rezultatele sunt pe față.

*Comunitățile beneficiare ale proiectului: or. Criuleni; or. Călărași; com. Cărpineni, r. Hâncești; or. Cimișlia; com. Congaz, r. Comrat; com. Greblești, r. Strășeni; com. Cojușna, r. Strășeni; or. Dondușeni, or. Soroca.


Proiectul Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova este finanțat de Swiss Solidarity și Fundația pentru Copii „Pestalozzi”, Elveția, și implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA.

Proiectul „Suport pentru refugiații ucraineni în Republica Moldova”, componenta „Asigurarea accesului la educație”

Unul dintre cele 4 domenii de intervenție ale proiectului și-a propus să organizeze pentru copiii și tinerii din 9 comunități implicate în cadrul proiectului (or. Criuleni; or. Călărași; com. Cărpineni, r. Hâncești; or. Cimișlia; com. Congaz, r. Comrat; com. Greblești, r. Strășeni; com. Cojușna, r. Strășeni; or. Dondușeni), dar și pentru semenii lor din localitatea-gazdă, activități comune de învățare și de petrecere a timpului liber. Acțiunile planificate – formarea pedagogilor și activitatea la clasă – au loc în paralel. Membrii echipelor locale responsabili de direcție participă la un program de formare elaborat în acest sens în cadrul proiectului și oferit de Centrul Educațional PRO DIDACTICA. Scopul instruirii rezidă în consolidarea competențelor pedagogilor pentru implementarea ghidului metodologic EDUCAȚIE INTERCULTURALĂ ȘI CONVIEȚUIRE PAȘNICĂ. De asemenea, cursul îi familiarizează pe participanți cu principiile, valorile și tehnologia didactică (metode, procedee, tehnici, forme de organizare etc.) de desfășurare a activităților recreaționale/extracurriculare cu genericul HAI SĂ COLORĂM PACEA!, centrate pe promovarea dialogului intercultural și pe eradicarea oricărei forme de discriminare. Sesiunile de training au loc o dată pe săptămână, online, și sunt facilitate de Victoria Stratan, autoarea ghidului. Fiecare modul parcurs este aplicat imediat cu beneficiarii.
Activitățile educaționale, destinate copiilor și tinerilor din Ucraina și din Republica Moldova, sunt desfășurate în cadrul Centrelor Educaționale Comunicare DigitalHub și au la bază principiile incluziunii. Acestea se axează pe demersuri de educație interculturală și de conviețuire pașnică, adică pe învățarea de a trăi împreună cu alții”. Nu întâmplător mascota care le reprezintă este ”curcubeul” – simbolul cerului senin, al păcii, al iubirii și al speranței. În cadrul lor, accentul este pus pe explorarea conceptelor de diversitate”, ”diferențe culturale, ”drepturile minorităților”, ”drepturile refugiaților”, ”non-discriminare” etc., pe conștientizarea importanței unor relații sănătoase dintre exponenții diferitelor culturi, pe cultivarea toleranței, pe formarea unei atitudini de acceptare a celuilalt. Valorile pe care le promovează sunt: atitudine pozitivă față de persoane și grupuri care aparțin altor culturi; respectul față de identitatea culturală proprie și față de identitatea culturală a celorlalți; respectul față de demnitatea și drepturile omului; disponibilitate pentru dialog intercultural și pentru cooperare; rezolvarea pașnică a conflictelor etc.
Conținuturile, structurate în 7 module (Constelația interculturalității: eu, tu, noi, voi, împreună pentru pace; Locurile din sufletul meu; Frumusețea este în inimă (credințe și valori); Comunicăm și relaționăm pașnic; Lecțiile din jurul nostru: primim și dăruim; Călătorie în jurul Pământului; Pe aripile imaginației) și abordate de o manieră interactivă, le oferă beneficiarilor posibilitatea de a se cunoaște mai bine unul pe celălalt și de a-și forma deprinderi de viață întro societate interculturală.
Proiectul SUPORT PENTRU REFUGIAȚII UCRAINENI ÎN REPUBLICA MOLDOVA este finanțat de Swiss Solidarity și Fundația pentru Copii „Pestalozzi”, Elveția, și implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA.