Spațiul Sigur din Criuleni: violența în bază de gen și combaterea acesteia

Ce este violența în bază de gen și care sunt formele acesteia? Care sunt mijloacele de protecție împotriva violenței de gen și măsurile de siguranță pe care le putem întreprinde? Care sunt drepturile unei persoane în cazul în care devine victimă a unor acte de violență de gen? Cum pot fi accesate serviciile specializate destinate victimelor violenței de gen? Acestea sunt doar câteva dintre aspectele abordate de participantele la o sesiune de informare organizată de Spațiul Sigur din Criuleni. Scopul activității a constat în sensibilizarea adolescentelor, tinerelor și femeilor prezente, reprezentante ale comunității refugiaților ucraineni și ale comunității gazdă, asupra fenomenului violenței de gen și a formelor sale de manifestare, precum și promovarea egalității de gen, a respectului reciproc și a culturii nonviolenței ca fundament pentru o societate echitabilă.

Având drept motto ”Orice formă de violență în bază de gen poate fi prevenită dacă ești informat și știi cum trebuie să reacționezi și să ripostezi”, activitatea a inclus două miniprelegeri. În cadrul acestora au fost definite și explicate noțiunile de ”sex”, ”gen/rol de gen” și formele de violență – fizică, psihologică, verbală, sexuală, economică și spirituală, beneficiarele aducând exemple din experiența proprie sau a altora. Studiile de caz, exercițiile și jocurile care au urmat (”Rupe hârtia”, ”Afirmații de sex și rol de gen”, ”Alege un omuleț”, „Argumente PRO și Contra”, ”Determinați tipul de violență” etc.) și-au propus să contribuie la formarea atitudinilor și comportamentelor necesare eradicării stereotipurilor de gen, combaterii fenomenului violenței în familie, la locul de muncă sau în școală, în stradă.

Activitatea, proiectată conform particularităților de vârstă ale participantelor, a fost una interactivă. Cele 10 beneficiare s-au implicat plenar, au fost deschise, au prezentat forme de violență pe care le-au trăit personal sau despre care au auzit, au venit cu îndemnuri despre ceea ce nu trebuie acceptat într-o relație, de orice natură. A fost o lecție plină de emoție, empatie și înțelegere din partea tuturor celor prezenți.

Proiectul ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate” este implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) ”, ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

‼ Înregistrare la modulul „Managementul proiectelor”

Stimați colegi,

🧑‍🎓Centrul Educațional PRO DIDACTICA anunță înscrierea la modulul MANAGEMENTUL PROIECTELOR (6 credite / 180 ore), programul Psihopedagogie, acreditat de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educație și Cercetare.

💻Instruirea se va realiza online, în perioada 20, 21, 22 mai, follow-up – 19 iunie 2025, în intervalul 15:00-17:30.

La finalul cursului se oferă certificat de absolvire.

Numărul de credite obținute: 6.

✔Formatoare: Viorica Goraș-Postică.

Pentru înregistrare, vă rugăm să accesați formularul: https://forms.gle/HF9X8qepNiEomJn49

Costul programului de formare: 800 lei.

Pentru mai multe detalii, vizitați pagina: http://prodidactica.md/servicii/ sau contactați-ne la numărul de telefon: 022 54 19 94.

Persoană de contact: Lilia NAHABA, coordonatoare de program.

Spațiul Sigur al Universității Tehnice a Moldovei de pe strada Studenților: alfabetizare digitală

Spațiile Sigure create în cadrul proiectului ”Inițiativa  de sprijinire a persoanelor refugiate” continuă să le ofere beneficiarilor săi o gamă vastă de activități. Una dintre direcțiile abordate de acestea este educația digitală.

Astfel, Spațiul Sigur al UTM, strada Studenților, și-a propus să desfășoare o activitate orientată spre dezvoltarea comportamentelor de utilizare corectă a dispozitivelor TIC, atât din punct de vedere tehnic, cât și din perspectiva sănătății, a siguranței online și a responsabilității digitale. Participanții la activitate au fost familiarizați cu regulile de folosire a unui computer sau telefon mobil, a unei tablete (poziția corectă, oprirea/pornirea, încărcarea bateriei etc.) și de utilizare adecvată a internetului (parole, site-uri sigure, aplicații din surse oficiale etc.). Realizând  o serie de exerciții și rezolvând diverse situații-problemă – în grup, în perechi ori individual, ei au învățat să pornească și să oprească corect un dispozitiv; să găsească un site sigur despre un subiect dat; să creeze o parolă sigură; să verifice setările de confidențialitate etc. Jocurile de rol alese de facilitator pentru această activitate au avut câteva scenarii, construite în jurul a trei întrebări: „Ce faci dacă primești un link suspect?”, „Cum reacționezi când dispozitivul îți cere o actualizare?” și „Ce înseamnă să petreci prea mult timp în fața ecranului?”.

Participanții s-au implicat activ la toate etapele demersului: au colaborat și au exprimat idei, reflectând asupra propriului comportament digital. Ei au înțeles importanța protejării datelor personale, și-au consolidat cunoștințele la subiect, au dobândit sau și-au dezvoltat abilitățile de navigare în spațiul virtual.

Activitatea a fost realizată în cadrul proiectului ”Inițiativa de sprijinire a persoanelor refugiate”, implementat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.