Pentru o comunicare eficientă în instituțiile de învățământ de pe ambele maluri ale Nistrului

Pe data de 28 iunie curent, la C.E. PRO DIDACTICA a avut loc atelierul cu elemente de training ”Comunicarea eficientă”. Organizat în cadrul proiectului ”Platforma Educație” al programului Uniunii Europene ”Măsuri de promovare a încrederii”, implementat de PNUD Moldova, evenimentul și-a propus actualizarea cunoștințelor teoretice și practice privind comunicarea eficientă. Cei doi formatori, Viorica GORAȘ-POSTICĂ și Vitalie SCURTU, care au ales pentru intervenția lor motto-ul ”Comunicarea se învață!”, au pus accentul pe trei aspecte: comunicarea didactică, comunicarea instituțională și comunicarea interpersonală, abordându-le din câteva perspective – criza comunicării, barierele în calea unei comunicări sănătoase și soluțiile de depășire a acestora, comportamentul comunicațional, cultura emoțională, modalități de optimizare a comunicării etc.

Nostalgici după un context de formare și un schimb de experiență pe viu, cei 18 participanți – manageri de instituții de învățământ, profesori, educatori și reprezentanți ai Direcției Învățământ General de pe ambele maluri ale Nistrului – s-au implicat deplin în exercițiul zilei, demonstrând un activism sporit. Așteptări și temeri; Revizuire circulară; Unul stă, ceilalți circulă; Turul galeriei, SINELG sunt câteva din instrumentele de lucru individual și în echipe utilizate, care au condus spre rezultate și produse concrete. Sarcinile propuse spre realizare au fost orientate spre identificarea blocajelor de comunicare interpersonală, didactică și instituțională și determinarea soluțiilor pentru eficientizarea acesteia; simularea tehnicilor didactice de comunicare verbală și nonverbală în diferite contexte; sinteza reperelor teoretice de optimizare a relațiilor emițător-receptor.

O nouă rundă de instruire pentru personalul-resursă al ”Spațiilor Sigure Oranj”

Echipele responsabile de activitatea celor 4 ”Spații Sigure Oranj”, inaugurate în căminele Școlii Profesionale din Criuleni, Școlii Profesionale din Nisporeni și Universității Tehnice a Moldovei, s-au reunit, într-o formulă completă, la Summit Events, pentru programul de formare ”Incluziunea socială a adolescenților și a tinerilor refugiați”. Acesta este desfășurat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), în cadrul Inițiativei de sprijinire a refugiaților,  ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova. Astfel, 18 coordonatori locali, psihologi, facilitatori și voluntari își vor dezvolta competențele profesionale în acordarea de suport adolescenților și tinerilor ucraineni cazați în centrele locale pentru refugiați, pentru a atenua riscul discriminării și a asigura o mai bună incluziune socială a acestora. Instruirea va dura 6 zile și va fi facilitată de formatorii Elena Creangă, Lilia Nahaba, Svetlana Șișcanu, Galina Filip, Valeriu Gorincioi, Ludmila Schiopu, Maria Lungu și Mariana Iorgu.

Competențe de planificare pentru o mai mare eficiență a ”Spațiilor Sigure Oranj”

În luna mai, în căminele Școlii Profesionale din Criuleni, Școlii Profesionale din Nisporeni și Universității Tehnice a Moldovei au fost create 4 ”Spații Sigure Oranj”, destinaterefugiaților ucraineni – copii, tineri, femei și vârstnici, pentru activități de învățare, de petrecere a timpului liber și socializare, de consiliere de specialitate, în vederea atenuării riscului de discriminare și facilitării inserției sociale a beneficiarilor.

Pentru ca aceste spații să-și îndeplinească pe deplin misiunea, echipele celor 3 instituții de învățământ (manageri, profesori, psihologi și pedagogi sociali) au participat pe parcursul a două zile, 26 mai și 9 iunie, la programul de formare ”Planificarea și asigurarea funcționalității ”Spațiilor Sigure Oranj”. Atelierul a fost organizat de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în cadrul inițiativei de sprijinire a refugiaților, lansată în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova.

Scopul programului a constat în dezvoltarea competențelor profesionale ale personalului implicat în activitatea ”Spațiilor Sigure Oranj” de elaborare și implementare a unor planuri de acțiuni educaționale și recreative, pentru o mai bună funcționalitate a centrelor respective. Instruirea, desfășurată online și moderată de formatoarele Rima Bezede și Viorica Goraș-Postică, a fost axată pe: familiarizarea cu conceptul și procesul de planificare eficientă și diversificată a demersurilor, inclusiv participativă; însușirea unor tehnici interactive de relaționare și dezvoltare personală și socială; actualizarea cunoștințelor și a abilităților de leadership; cunoașterea modalităților de valorificare a resurselor disponibile și a potențialului propriu, al colegilor, al partenerilor în organizarea activităților proiectate etc.

Ca temă de casă, ghidându-se de modelul studiat, participanții au avut de elaborat planul de acțiuni pentru perioada iunie-august al spațiului de care sunt responsabili, în funcție de categoriile de vârstă și necesitățile beneficiarilor.  În timpul prezentării și debrifării lucrărilor – consistente, clare, accesibile și variate ca gen de activități propuse –  au fost scoase în evidență părțile reușite și cele care trebuie îmbunătățite, dificultățile întâmpinate de cursanți în procesul de organizare a activității spațiilor și de elaborare a planurilor, resursele lipsă etc. În baza recomandărilor formatoarelor, planurile, săptămânale și lunare, vor fi perfecționate, fiind ulterior acroșate în cămine, pentru a fi la îndemâna refugiaților.

Inițiativa de sprijinire a refugiaților este lansată de Centrul Educațional PRO DIDACTICA în parteneriat cu Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), ca parte a Răspunsului Umanitar în Republica Moldova. Aceasta vine să contribuie la consolidarea capacităților instituțiilor de învățământ profesional tehnic și superior de a sprijini integrarea refugiaților ucraineni (adolescenți, tineri și familiile acestora), prin dezvoltarea deprinderilor de viață, prevenirea violenței în bază de gen, edificarea rezilienței emoționale, asigurarea accesului la servicii de sănătate, promovarea bunăstării psihosociale și a incluziunii lor sociale.